Zoekresultaat 1 - 10 van 30 resultaten

  • Geldigheid rijbewijs

    Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. U moet een nieuw rijbewijs aanvragen voordat het oude verloopt. De verloopdatum staat op uw rijbewijs. In een aantal gevallen is een Nederlands rijbewijs korter dan 10 jaar geldig: Type rijbewijs/leeftijd Hoe lang geldig? Rijbewijs met categorie C, C1, D, D1 en of E Maximaal 5 jaar Rijbewijs op basis van medische indicatie Geen vaste termijn (afhankelijk van de indicatie). De verloopdatum staat op uw rijbewijs. Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent Tot uw 75ste verjaardag Als u 70 jaar of ouder bent Maximaal 5 jaar   Rijbewijs verlopen? Hebt u uw rijbewijs niet op tijd vernieuwd? Vraag dan zo snel mogelijk een nieuw rijbewijs aan. Met een verlopen rijbewijs mag u niet rijden. Bovendien riskeert u een boete bij controle en vergoedt uw autoverzekering geen schade. Let op: Is uw laatste rijbewijs vóór 1 juli 1985 verlopen? Dan moet u opnieuw rijexamen doen.

  • Ontheffing zwak alcoholische drank

    Wilt u tijdelijk buitenshuis zwak alcoholische drank verstrekken tegen betaling? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing van de drank- en horecawet nodig. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken mag niet.  Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de eisen die voortkomen uit de Drank- en Horecawet  en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Drank- en horecavergunning

  • Speelautomaten

    Als u speelautomaten wilt exploiteren, bijvoorbeeld in uw café of restaurant, dan heeft u daarvoor een vergunning nodig. Er bestaan 2 soorten speelautomaten. Kansspelautomaten Dit soort speelautomaten mogen alleen in ‘hoogdrempelige inrichtingen’ staan (zoals cafés, bars, restaurants en nachtclubs). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van kansspelautomaten heeft u een vergunning van de gemeente nodig. Neem hiervoor contact op met team Vergunningen, telefoonnummer: 14 035. Behendigheidsautomaten Behendigheidsautomaten (zoals flipperkasten en videospelen) mogen alleen in ‘laagdrempelige inrichtingen’ staan (zoals snackbars, kantines, restaurants met een bowlinggedeelte, afhaalgedeelte en dergelijke). Vergunning aanvragen Voor het exploiteren van behendigheidsautomaten heeft u een exploitatievergunning van de Kansspelautoriteit nodig. Deze kunt u aanvragen via Kansspelautoriteit.nl Aantal speelautomaten U kunt maximaal 2 speelautomaten plaatsen.

  • Vanuit buitenland naar Laren verhuizen (immigreren)

    U wilt zich vanuit het buitenland in Laren vestigen. Verblijft u hier langer dan 4 maanden? Dan moet u zich bij de gemeente inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit geldt ook als u eerder in Nederland ingeschreven heeft gestaan (hervestiging). Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door, maar uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuizing. Voor de inschrijving komt u persoonlijk langs. U maakt hiervoor een afspraak. Alle personen moeten bij de afspraak aanwezig zijn. Afspraak maken Dit kan digitaal Of telefonisch via 14 035. Geef hierbij aan om hoeveel personen het gaat. Meenemen Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Als u bij iemand gaat wonen, moet u een schriftelijke toestemmingverklaring van de hoofdbewoner meenemen en een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs Niet-EU’ers: een bewijs dat u rechtmatig in Nederland verblijft, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning, of de verblijfsaantekening van de IND in het paspoort, of de sticker machtiging voorlopig verblijf (MVV) Komt u uit Caribisch Nederland (Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten)? Neem dan het originele uitschrijfbewijs mee Bij eerste inschrijving ook meenemen Een recente en originele geboorteakte Als dit van toepassing is: een recente en originele huwelijksakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte van uw partner. Dit moet u alleen meenemen als u getrouwd of gescheiden bent. Of als uw partner is overleden. De benodigde akten zijn geen voorwaarde voor inschrijving en kunt u ook op een later tijdstip inleveren worden ingeleverd. De akten moet u wel verplicht aanleveren volgens de wet BRP. Maak ook hiervoor een afspraak. Maak dan een vervolgafspraak om deze laatste stukken in te leveren. Dit kan tijdens uw eerste afspraak of naderhand telefonisch. Legalisaties Documenten uit bepaalde landen moeten een legalisatie of apostille hebben. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid Wanneer u staat ingeschreven Schrijft u zich voor het eerst in dan duurt het maximaal 4 weken voor u staat ingeschreven. U krijgt uw Burgerservicenummer (BSN) thuis gestuurd. Bij hervestiging duurt het ongeveer 3 werkdagen voor u staat ingeschreven.

  • Erkenning kind

    U kunt het kind al erkennen voordat het is geboren. Dit noemen we de erkenning van de ongeboren vrucht. Wij raden u aan de erkenning voor de geboorte te regelen. Dit om bijvoorbeeld juridische problemen te voorkomen bij vroegtijdig overlijden van een van de ouders. Als het kind al is geboren, kunt u dit ook nog bij de geboorteaangifte doen of daarna. De erkenning kan worden gedaan door de vader of door de duomoeder bij 2 moeders. Ook een gehuwde man, bij een andere ongehuwde vrouw kan dit doen, zonder tussenkomst van de rechter. De erkenner hoeft niet de biologische vader te zijn. Hij moet wel bevoegd zijn om te erkennen. Erkenning kan bij elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland plaatsvinden. Dit hoeft niet perse de geboorte- of woonplaats van het kind te zijn. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt van de erkenning een erkenningsakte op. Ook een notaris is hiertoe bevoegd. In dat geval hoeft u hiervoor niet naar de gemeente. Ouders die voor de geboorte of adoptie van hun kind zijn getrouwd, krijgen automatisch het ouderlijk gezag over hun kind. De vader/moeder wordt bovendien de juridische vader/moeder. Ook wanneer u een geregistreerd partnerschap heeft krijgt u automatisch het ouderlijk gezag over de kinderen die worden geboren of geadopteerd. Ben u ongehuwd samenwonend of bent u geen geregistreerd partnerschap aangegaan, dan geldt vanaf 1 januari 2023 het volgende: Vanaf 2023 geldt dat ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag krijgen met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. Zij hoeven het gezag niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Is een kind voor 1 januari 2023 erkend? Dan moeten de ouders het gezamenlijk gezag wel regelen. Ook als het kind na 1 januari 2023 wordt geboren. Erkent u ná 1 januari 2023? Dan is het automatisch gezag direct geregeld door de erkenning. Hoe vraag ik gezag aan? Ouders kunnen samen online een gezamenlijk verzoek indienen bij de rechtbank. Dit is eenvoudig, gratis en duurt slechts 10 minuten. In de meeste gevallen geldt dat daarna de erkenner het gezamenlijk gezag met de moeder over het kind krijgt. Wilt u meer informatie over deze wijziging in het gezag? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.   Wat moet u doen voor een erkenning? Voor de erkenning moet u een afspraak te maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14035. Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse of woont u in het buitenland, neemt u dan eerst contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente. Voor uw afspraak neemt u een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) mee van alle ondertekenaars, alsmede een geboorteakte van het kind indien deze in een andere gemeente woont. Naamkeuze Bij de erkenning van uw eerste kind kunt u een naamkeuze doen. U kunt ervoor kiezen dat het kind de naam van de erkenner krijgt. Eventuele volgende kinderen uit dezelfde juridische ouders krijgen automatisch dezelfde naam. Indien u geen naamkeuze doet dan krijgt of behoudt het kind de naam van de moeder. De naam van het kind wordt bepaald door het recht van de nationaliteit van het kind. Meer informatie over erkenning 3 momenten waarop u kunt erkennen Voorwaarden voor erkenning Afstamming, ouderlijk gezag en voogdij

  • Verhuizen

    Verhuist u naar of binnen Laren? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor de dag van de adreswijziging tot maximaal de 5e dag na de adreswijziging. Als u naar een andere gemeente verhuist dan moet u daar aangifte doen.   Verhuizing doorgeven Direct via het digitaal loket  Persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor. Neem uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (inclusief een kopie geldig legitimatiebewijs) indien u gaat inwonen. Schriftelijk via het verhuisformulier (pdf, 94kb) Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf als u 16 jaar of ouder bent De ouders, voogd of verzorgers van minderjarigen De curator van de onder curatele gestelde Een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde nieuwe woonadres Ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde nieuwe woonadres Echtgenoten en geregistreerde partners die hetzelfde nieuwe woonadres hebben Iedere meerderjarige die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de aanvrager Ongehuwd samenwonenden moeten ieder apart aangifte doen Verhuizen naar het buitenland (emigreren) Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. U kunt alleen schriftelijk aangifte doen, als alle personen die staan ingeschreven op het adres emigreren. Blijft er nog iemand achter op het oude adres? Dan moeten alleen de personen die emigreren persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor aangifte doen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Schriftelijk doorgeven In het formulier aangifte van adreswijziging vertrek buitenland (pdf, 22kb) moet u de datum van vertrek vermelden. Ook moet u zowel het oude adres als het nieuwe adres en land vermelden.

  • Beginnende bestuurders

    Begeleid rijden voor jongeren van 17 jaar Door 2toDrive kunnen jongeren al eerder beginnen aan het rijbewijs. Vanaf 16 jaar mag je theorie-examen doen voor het rijbewijs B. Vanaf 16,5 jaar kunnen er praktijklessen gevolgd worden en vanaf 17 jaar mag je examen doen voor het rijbewijs B. Als je het rijbewijs hebt behaald mag je tot je 18de verjaardag alleen rijden onder begeleiding van een coach (begeleider). Na het slagen voor het praktijkexamen moet je tot je 18e jaar: voldoen aan de eisen die aan een bestuurder worden gesteld in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en een begeleiderpas minimaal 1 geregistreerde begeleider hebben Begeleiderspas aanvragen Deelnemers kunnen zich aanmelden via de site www.2toDrive.nl om een begeleiderspas aan te vragen. Via deze website kunnen ook de namen van de coaches worden doorgegeven. Deze komen op de begeleiderspas te staan. Je kunt minimaal 1 en maximaal 5 coaches opgeven. De deelnemer heeft toestemming van de coach nodig om hem op te kunnen geven als begeleider. Aan de coaches worden bepaalde eisen gesteld. Zie hiervoor ook www.2toDrive.nl. De begeleiderspas is nodig voor het aanvragen van het rijbewijs. De medewerker Burgerzaken van de gemeente kan op het moment van aanvraag in de computer zien of er al een begeleiderspas aanwezig is. Net je rijbewijs gehaald? Let op! Hoe je je rijbewijs moet aanvragen lees je in het hoofdstuk rijbewijs. Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt, valt onder de ’Regeling beginnende bestuurders’. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste 5 jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen. Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

  • Milieuvergunning

    Uw bedrijf heeft te maken met milieuvoorschriften. Voor bijvoorbeeld geluid, energie, afvalstoffen, lucht en bodem. De milieuregels staan meestal in het Activiteitenbesluit en/of in de omgevingsvergunning milieu. Het Activiteitenbesluit bepaalt welke meldingen u moet doen of welke vergunningen u moet aanvragen. Hiervoor moet u eerst bepalen welk type inrichting uw bedrijf is. Bepaal de inrichting van uw bedrijf Algemene informatie over milieuwetgeving voor bedrijven Uitvoering milieutaken door OFGV Milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt namens de gemeente uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Voor informatie kijkt u op OFGV.nl  

  • Registratie levenloos geboren kind

    Per 3 februari 2019 is het voor ouders mogelijk om hun levenloos geboren kindje te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kunnen eerdere levenloos geboren kinderen geregistreerd worden. Met deze registratie wordt het kindje zichtbaar voor de ouder(s) via MijnOverheid en op een uittreksel van de BRP. Naast de ouder(s) heeft alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand inzage in deze registratie. Hoe het werkt U kunt op afspraak een verzoek voor registratie bij ons indienen als u in de gemeente Laren woont. Elke ouder moet zelf een verzoek indienen. Voordat wij uw kindje kunnen registreren moet er een akte zijn opgemaakt door de gemeente waar uw kindje geboren is. Dit kan een 'akte levenloos geboren kind' zijn of een 'akte van geboorte (levenloos)'. Heeft u geen akte laten opmaken of weet u het niet zeker? Neem dan eerst contact op met de gemeente waar uw kindje geboren is. Meer informatie kunt u vinden op Rijksoverheid.nl. Afspraak maken U kunt uw afspraak telefonisch maken via 14 035 Meenemen Wanneer u langskomt, neemt u het volgende mee: Uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Een afschrift van de ‘akte van geboorte (levenloos)’ of de ‘akte levenloos geboren kind’. Dit geldt alleen als uw kindje in Nederland is geboren en u een afschrift heeft. Kosten Het registreren van gegevens in de BRP is gratis.

  • Exploitatieovereenkomst

    Een exploitatieovereenkomst is een afspraak tussen de gemeente en projectontwikkelaars, bouwondernemingen of woningcoöperaties. In de overeenkomst worden de kosten geregeld voor het treffen van openbare voorzieningen. Voorwaarden De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg van openbare voorzieningen, zoals riolering, wegen en verlichting. Ook is zij verantwoordelijk voor het bouwrijp en of woonrijp maken van de grond. Bij het aanleggen van bijvoorbeeld een nieuwe wijk moet de gemeente kosten voor deze voorziening maken. Deze worden verhaald op de exploitanten van de grond. De verdeling van de kosten kan geregeld worden voordat het exploitatieplan is vastgesteld. Dit kan in een anterieure exploitatieovereenkomst. Komen de partijen er niet uit, dan moet de gemeente in het bestemmingsplan een exploitatieplan opnemen, waarin de kosten alsnog worden geregeld. De gemeente kan ook na het opstellen van een exploitatieplan een exploitatieovereenkomst sluiten. In dat geval is de gemeente bij het maken van afspraken gebonden aan het exploitatieplan. Dan spreekt men van een posterieure exploitatieovereenkomst. Meer informatie De procedure verschilt per project. Neem voor informatie over de voorwaarden en de procedure contact op met Ruimtelijke ontwikkeling van de BEL Combinatie. Telefoonnummer: 14 035.