Zoekresultaat 1 - 10 van 18 resultaten

  • Glas-voor-glasbewijs aanvragen

    Momenteel geen abstract beschikbaar

  • Milieuklachten melden

    Voor klachten en meldingen op het gebied van milieu kunt u terecht bij de milieuklachtencentrale. De milieuklachtencentrale is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. U kunt hier terecht als u ergens last van heeft of als u iets wilt melden op het gebied van milieu. Denk hierbij aan rookoverlast van een boer of stankoverlast van een fabriek.

    De centrale registreert uw melding en gaat na bij welke instantie uw klacht of melding thuishoort. Milieuklachten veroorzaakt door bedrijven worden in behandeling genomen door de omgevingsdienst, andere klachten en meldingen worden doorgegeven aan de instantie die hierover gaat.

  • Aanleggen van kabels in provinciale weg, verzoek

    Als u kabels of leidingen wilt aanleggen of verleggen in of onder een weg, dan moet u daarvoor toestemming hebben. U doet uw verzoek bij de provincie als dit een weg betreft die de provincie in beheer heeft.

    Soms mogen in de berm bij provinciale wegen kabels en leidingen gemaakt worden. Deze leidingen en kabels moeten wel een openbare functie hebben. Bijvoorbeeld telecommunicatiekabels of niet-gevulde mantelbuizen die bedoeld zijn voor de Telecommunicatiewet, elektriciteitskabels, gasleidingen, waterleidingen of rioleringen. Voor het (ver)leggen of verwijderen van deze kabels of niet-gevulde mantelbuizen heeft u ook een vergunning nodig.

  • Openbaar vervoer aanbieden (concessie)

    U mag alleen openbaar vervoer aanbieden als u toestemming heeft van de overheid. Dit noemen we een concessie.

    U krijgt toestemming om het openbaar vervoer te regelen voor een vastgesteld gebied of een bepaalde route. De toestemming geldt voor een beperkte periode. Daarna moet u de toestemming opnieuw aanvragen. Tijdens deze periode mag alleen u en niemand anders het openbaar vervoer aanbieden binnen de regio of op de verbinding (dit heet exclusief recht).

    U moet meedoen met een Europese aanbesteding om de toestemming te krijgen.

    De provincie of de gemeente geeft toestemming voor het openbaar vervoer in de regio. Soms verleent de stadsregio toestemming. Dit kan alleen als de minister van Infrastructuur en Waterstaat de stadsregio hiervoor heeft aangewezen. Voor het nationale treinverkeer geeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de toestemming.

  • Schadevergoeding voor intrekken/wijzigen vergunning onttrekken grondwater of infiltreren water

    Stel: u heeft een omgevingsvergunning om grondwater te onttrekken of om water in de bodem te brengen. Dat laatste noemen we infiltreren. Soms trekt de provincie die vergunning in of verandert zij die, maar is het niet uw schuld. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de provincie nieuw beleid ontwikkelt waardoor er andere regels gaan gelden.

    Als u hierdoor schade heeft of gaat krijgen, dan kunt u schadevergoeding krijgen. Dit heet nadeelcompensatie. U kunt ook nadeelcompensatie krijgen wanneer de provincie uw vergunning voor een deel intrekt.

    Voorwaarde voor nadeelcompensatie is dat u niet hoort te betalen voor de gevolgen van de verandering of intrekking van de vergunning. Het Rijk, de provincie, de gemeente of het waterschap kan de regels veranderen of intrekken. Wie dat doet, moet ook de nadeelcompensatie geven.

  • Wonen, bouwen en leefomgeving - Collectieve wooninitiatieven en sociale ondernemingen, subsidie

    Overwegende dat Gedeputeerde Staten, gelet op de urgente kwantitatieve en kwalitatieve woningbehoefte in de provincie Noord-Brabant, het wenselijk achten een subsidieregeling op te stellen.

    Overwegende dat Gedeputeerde Staten, gelet op deze behoefte in de subsidieregeling een paragraaf wensen op te nemen om de realisatie van woningbouw door collectieve wooninitiatieven van particulieren en sociale ondernemingen te stimuleren en om die reden subsidies wensen te verstrekken voor zowel de initiatiefase, de haalbaarheidsfase als de ontwikkelfase van woningbouwprojecten.

  • Omgevingsrecht, gedoogbeschikking

    Gedeputeerde Staten hebben beleidsregels gemaakt. Deze regels heten “Grenzen aan gedogen Noord-Brabant 2001”. Door deze regels kan de provincie gedoogverzoeken eerlijk behandelen.
    In deze regels staat dat heel af en toe een gedoogbeschikking gegeven wordt. Wilt u een gedoogbeschikking? Dan bekijken Gedeputeerde Staten of u deze kunt krijgen volgens de regels. Dit kan lang duren. Soms vinden Gedeputeerde Staten dat u, volgens de regels, geen gedoogbeschikking mag. U krijgt dan geen gedoogbeschikking en u kunt geen bezwaar maken.
    U krijgt bij de gedoogbeschikking altijd regels. Hier moet u aan voldoen. Als dat niet lukt, kunt u alsnog een boete krijgen.

  • Onttrekking weg aan het openbaar verkeer

    De overheid beheert de meeste wegen in Nederland. Zowel het Rijk, de provincies, de gemeenten als de waterschappen kunnen wegen in eigen beheer hebben. De overheid die een weg onderhoudt kan die weg voor het openbaar verkeer afsluiten. Dit noemt men ‘onttrekken aan het openbaar verkeer’ en betekent dat die weg (of een deel daarvan) niet langer toegankelijk is.

    Meestal gebeurt dit:

    • als de weg wordt hersteld of opnieuw wordt aangelegd
    • vanwege het milieu, of
    • vanwege de veiligheid van het verkeer

    Bij het besluit moet een afweging plaatsvinden tussen de (algemene) veiligheids- en bereikbaarheidsbelangen en andere belangen.

    Vindt u het noodzakelijk dat een bepaalde weg afgesloten wordt voor het openbaar verkeer? Doe dan een verzoek bij de overheid. Als de overheid het met u eens is, wordt de weg ontoegankelijk gemaakt voor het verkeer.

  • Open overheid (Woo)

    Verschil Woo-verzoek en informatieverzoek

    Wat is het verschil tussen een ‘gewoon’ informatieverzoek en een Woo-verzoek? Het verschil zit hem in het doel van deze verzoeken. 

    Informatieverzoek 

    Bij een informatieverzoek is het doel: opvragen van informatie voor eigen gebruik. Bijvoorbeeld feitelijke informatie. Het opvragen van documenten of gegevens die u nodig heeft voor een bezwaar of een klacht. 

    Heeft u een informatieverzoek? Neem dan contact met ons op.  

    Woo-verzoek 

    Bij een Woo-verzoek is het doel dat u bepaalde informatie van ons wilt ontvangen. Het gaat om: 

    • Informatie die de provincie nog niet eerder openbaar heeft gemaakt.;
    • Documenten over een publieke taak van de provincie. Dat is een onderwerp waarvoor de provincie verantwoordelijk is.
    • Documenten en gegevens die de provincie in bezit heeft.

    Op uw Woo-verzoek volgt een officieel besluit van de provincie. Wordt uw Woo-verzoek toegewezen? Dan wordt de informatie die wij aan u verstrekken, openbaar gemaakt. Dat betekent dat iedereen die informatie ook kan lezen.

  • Klacht over de provincie indienen

    Wanneer kan ik een klacht indienen?

    U kunt een klacht indienen wanneer:

    • de gedraging minder dan 1 jaar geleden plaatsvond;
    • u niet de mogelijkheid had om bezwaar te maken of in beroep te gaan.

    Hoe kan ik een klacht indienen?

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    Mondeling

    U kunt telefonisch contact opnemen via 073 – 681 28 12.

    Digitaal

    U kunt uw klacht digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of e-Herkenning nodig.

    Schriftelijk

    U kunt uw klacht per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC ’s-Hertogenbosch) of per e-mail indienen.

    Andere klachten of meldingen

    Wanneer uw klacht gaat over de toestand van een provinciale weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaarheid) maak dan hier een melding. Als u een klacht heeft op het gebied van milieu (geur-, geluid, stofhinder), maak dan hier een melding.

    Wat moet ik vermelden in mijn klacht?

    Voor de behandeling van uw klacht is het belangrijk dat u in ieder geval de volgende informatie aan ons doorgeeft:

    • uw naam en adres;
    • de datum;
    • de inhoud van de klacht;
    • tegen wie de klacht wordt ingediend;
    • uw telefoonnummer (niet verplicht).

    Hoe verloopt de behandeling van een klacht?

    De provincie wil zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig afdoen. Wij nemen altijd telefonisch contact op om de klacht te bespreken. Dit kan voldoende zijn om de klacht af te handelen, maar alleen als dit naar uw tevredenheid gebeurt (informele afhandeling).

    Leent uw klacht zich niet voor informele afhandeling? Of bent u daarmee niet tevreden? Dan volgt de formele procedure. Dat houdt in dat de hoor- en adviescommissie uw klacht verder in behandeling neemt en advies zal uitbrengen over uw klacht. De provincie neemt daarna een beslissing op de klacht.

    Binnen welke termijn volgt een beslissing op de klacht?

    De provincie moet binnen 10 weken een beslissing nemen over uw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Verder uitstel is alleen met uw instemming mogelijk.

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van een klacht?

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht of het resultaat daarvan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. In de beslissing op uw klacht leest u hier meer over. U kunt ook de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen of bellen met het gratis telefoonnummer 0800-33 55 555.