Zoekresultaat 1 - 10 van 171 resultaten

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Als u een beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Dit is een parkeerplaats vlak bij uw huis.

    Heeft u al een gehandicaptenparkeerplaats? Neem contact op met de gemeente als:

    • de lijnen om de parkeerplaats niet meer goed te zien zijn
    • het bord met kenteken niet meer klopt omdat u een andere auto heeft
    • u gaat verhuizen

  • Kadastrale gegevens opvragen

    Het Kadaster houdt gegevens bij van verschillende soorten goederen, zoals:

    • vastgoed (grond en gebouwen)
    • schepen
    • luchtvaartuigen
    • kabels en leidingen onder de grond

    U kunt bij het Kadaster onder andere de gegevens van een gebouw of stuk grond opvragen. Zo kunt u nakijken:

    • wie de rechthebbende is (bijvoorbeeld eigenaar of erfpachter)
    • wat de aard van het perceel is (bijvoorbeeld huis met tuin of weiland)
    • wat de oppervlakte van het perceel is en hoe dat eruit ziet (bijvoorbeeld een kaart of plattegrond)

    Wilt u weten welk omgevingsplan er voor uw wijk geldt? Kijk dan op de site van de gemeente of op het Omgevingsloket.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen door gebreken aan de openbare weg of openbaar groen wat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Voorst of schade veroorzaakt door voertuigen van de gemeente Voorst? U kunt de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.

  • Garant staan voor bezoek uit het buitenland

    Als u bezoek krijgt uit het buitenland, heeft uw gast misschien een garantstelling of een particuliere logiesverstrekking nodig. Bijvoorbeeld om een visum aan te vragen.

    De garantstelling betekent dat u samen met de gast verantwoordelijk bent voor de kosten. Zo kan uw gast niet in de problemen komen als hij of zij de kosten van een verblijf niet (meer) kan betalen. Bijvoorbeeld omdat uw gast niet meer bij zijn geld kan. Logeert uw buitenlandse bezoek in uw huis? Met een particuliere logiesverstrekking kan hij bij de grenscontrole laten zien waar hij in Nederland verblijft.

    Heeft uw gast een visum nodig? Dan ondertekent u de garantstelling bij de gemeente. Zo laat u uw handtekening legaliseren. Dat betekent dat u bewijst dat uw handtekening op het formulier echt van u is.

  • Bijzondere bijstand aanvragen

    U heeft een laag inkomen en weinig vermogen. Voor onverwachte, hoge kosten kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Bijvoorbeeld voor:

    • de eigen bijdrage voor een advocaat
    • hoge zorgkosten die uw verzekering niet betaalt
    • schoolkosten van uw kind

    U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor dagelijkse uitgaven of vaste lasten, zoals boodschappen of huur.

    Voor sommige kosten verstrekt de gemeente een maximum bedrag aan bijstand. Bij voorbeeld voor een brilmontuur, een hoortoestel of tandartskosten. 

    Voorliggende voorzieningen

    Er zijn kosten die vergoed kunnen worden door een andere instantie of op grond van een andere wet of regeling. We noemen dat voorliggende voorzieningen. Voor die kosten is geen bijzondere bijstand mogelijk. Enkele voorbeelden daarvan zijn: studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten, (aanvullende) zorgverzekering, WLZ, huurtoeslag. 

    In sommige gevallen kunt u nog wel bijzondere bijstand krijgen als de voorliggende voorziening uw kosten niet volledig vergoedt, dus als u een eigen bijdrage moet betalen. De bijzondere bijstand vult dan het noodzakelijke bedrag aan tot 100% van de kosten. Vaak zijn dit kosten die uw zorgverzekering deels vergoedt. Voor de wettelijke eigen bijdrage van de zorgverzekering (deze bijdrage moet iedereen betalen) is geen bijzondere bijstand mogelijk.

  • Gehandicaptenparkeerkaart, instellingenkaart

    Zorginstellingen kunnen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voor vervoer van hun bewoners met een handicap. Op deze manier kunnen instellingen hun bewoners gezamenlijk vervoeren. Zo hoeven zij niet voor iedere bewoner apart een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u een formulier waarmee u geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen (inloggen met DigiD).

  • Hulpdiensten voor dieren

    Dieren kunnen gewond raken, de weg kwijt zijn of doodgaan. Ook worden dieren soms mishandeld of verwaarloosd. Er zijn verschillende hulpdiensten speciaal voor dieren.

    • De Dierenpolitie: voor dieren die mishandeld, verwaarloosd of gedood zijn door mensen.
    • De Dierenambulance: voor gewonde dieren of dieren in nood. De dierenambulance haalt dieren op en verleent zorg. De dierenambulance haalt ook dode dieren op.
    • De Dierenbescherming: vangt zwerfdieren op in asielen.
    • Meldnummer 144 Red een dier: het alarmnummer voor de dierenpolitie en dierenambulance.

  • Informatieaanvraag Wet open overheid

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).

    De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

    • U krijgt een kopie.
    • U krijgt de informatie via internet/e-mail.

    De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie in de Woo-index.