Zoekresultaat 1 - 10 van 57 resultaten

  • Paspoort, tweede

    U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig heeft. Bijvoorbeeld als u regelmatig reist naar landen met een visumplicht. Het kan dan voorkomen dat u uw paspoort niet kunt gebruiken omdat het op een ambassade ligt voor een visumaanvraag. Of als u regelmatig reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. De stempels in uw eerste paspoort kunnen dan problemen veroorzaken bij de toelating in een ander land. Voor het aanvragen en afhalen van een (tweede) paspoort moet u een afspraak maken. Dat kan via het afsprakenformulier of telefonisch via 14 0521. Bekijk ook de openingstijden.

  • Erkenning (ongeboren) kind

    U kunt een kind erkennen dat nog geen wettelijke ouder heeft. Ook als u de niet-biologische ouder of duomoeder bent. Erkennen kan tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Erkenning is niet nodig als u een kind krijgt binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap; u heeft dan automatisch wettelijk ouderschap. Concreet betekent erkenning: U krijgt een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind. Het kind krijgt erfrecht. Het kind kan bij de erkenning uw achternaam krijgen.

  • Snoeiafval

    U kunt snoeiafval in de groene container gooien, wegbrengen naar het afvalbrengstation of laten ophalen tijdens de snoeiafvalroute.

  • Waarmerken kopie van document

    U kunt de vraag krijgen van (vaak buitenlandse) instanties of u een gewaarmerkte kopie van een officieel document wilt opsturen. Bijvoorbeeld van een reisdocument, rijbewijs of verblijfsvergunning. De gemeente kan met een stempel en een handtekening een kopie van dit document waarmerken. Met dit waarmerk geeft de gemeente aan dat de kopie er precies zo uitziet als het origineel. Het zegt niets over de echtheid van het originele document.

  • Bouwkavels microwoningen Kalterbroeken (toegewezen)

    Op een prachtige locatie in de wijk Kalterbroeken te Diever zijn acht kavels uitgegeven voor de bouw van microwoningen. In Kalterbroeken is geen straat hetzelfde; elke straat heeft een ander profiel. Zo liggen er geen gelijke woningtypes tegenover elkaar in één straat. De krachtige groene structuur waarborgt de samenhang van het geheel, de bebouwing en inrichting zorgen voor verscheidenheid. De woonwijk Kalterbroeken ligt in een unieke omgeving met veel natuur. Het is dé plek voor rust en ruimte!

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente niet alleen de betrouwbaarheid van uw bedrijf maar ook van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. Met het Bibob onderzoek wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Besluit de gemeente om Bureau Bibob een uitgebreid integriteitsonderzoek te laten doen? Dan krijgt u hiervan bericht en krijgt u de mogelijkheid om te reageren. Eventueel kunt u uw aanvraag ook nog intrekken.  Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig. De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft. Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.  

  • Attestatie de vita

    Heeft u voor een pensioenfonds of andere uitkeringsinstanties een attestatie de vita nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. De attestatie de vita is bedoeld voor buitenlandse instanties. Voor gebruik in Nederland heeft u meestal een bewijs van in leven zijn nodig. De attestatie de vita wordt opgemaakt in twee talen: Nederlands en Frans. U kunt ook een bijlage ontvangen met uitleg van het document in het Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks.

  • Melding openbare ruimte

    Melding openbare ruimte doen De openbare ruimte bestaat uit plekken die voor iedereen toegankelijk zijn, zoals pleinen, wegen, parken, speeltuinen of sportvelden. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of is er een gevaarlijke situatie ontstaan? Meld dit dan bij de gemeente. Denk hierbij aan meldingen over: afval; kapotte straatverlichting; asfalt-, klinker- en onverharde wegen; voetpaden en fietspaden; pleinen, speelplaatsen en dergelijke; verkeersborden en -tekens; straatmeubilair, zoals zitbanken; verkeersmaatregelen, zoals drempels en wegversmallingen; ongedierte; openbaar groen.

  • Legalisatie handtekening op een document

    Moet u bewijzen dat de handtekening op een document echt van u is? Dan kunt u dat document laten legaliseren. Dit is soms nodig voor stukken die naar het buitenland gaan of op stukken waarop de ondertekenaar ergens zijn toestemming aan geeft. Bij een legalisatie verklaart de burgemeester dat de betreffende handtekening echt is.

  • Omgevingsplan wijzigen

    Wilt u het omgevingsplan laten wijzigen? Dan moet u hiervoor een plan indienen. Als de gemeente meewerkt aan uw plan, dan kijken wij samen met u welke procedure het beste gevolgd kan worden om uw plan te realiseren. Vanaf 1 januari 2024 kan dat op twee manieren:  Wijzigen omgevingsplan Soms is het beter om een wijziging van het omgevingsplan aan te vragen. Bijvoorbeeld bij een plan waarbij gelijktijdig in samenhang een aanpassing van andere regels uit het omgevingsplan nodig is zoals het aanpassen van gebruiksruimte van bedrijven om bijvoorbeeld woonbebouwing mogelijk te kunnen maken. Of bijvoorbeeld "ruimte-voor -ruimte" waarbij de agrarische bestemming ingeruild wordt voor een woonbestemming. Dan is een wijziging van het omgevingsplan nodig. Dit kan niet met een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.  Wij zijn bezig met het opstellen van een handboek. Daarin wordt o.a. aangegeven waar een wijziging aan moet voldoen. Tot die tijd zullen wij in overleg met u als aanvrager kijken naar de beste oplossing. Een wijziging kunt u niet zelf opstellen, hiervoor is een (stedenbouwkundig) adviesbureau nodig.  Buitenplanse omgevingsplanactiviteit Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (hierna bopa) is een plan/aanvraag/verzoek dat niet voldoet aan de regels van het omgevingsplan of niet vergunningvrij is voor het bouwen. Het kan gaan om de volgende situaties: De activiteit is niet mogelijk op basis van de algemene regels van het omgevingsplan De activiteit is niet mogelijk op basis van een binnenplanse omgevingsplanactiviteit De activiteit is niet vergunningvrij voor het bouwen Het kan bijvoorbeeld gaan om het verbouwen van een bedrijfspand tot woning. In de regels uit het omgevingsplan staat dat er geen woning is toegestaan. Een aanvraag om hier een woning te mogen realiseren, is dan een buitenplanse omgevingsactiviteit.  Om een bopa te kunnen verlenen, is een aanvraag omgevingsvergunning nodig. Het plan moet onderbouwd worden want de aanvraag moet voldoen aan de zogenaamde "evenwichtige toedeling van functies aan locaties". Deze onderbouwing kunt u veelal niet zelf opstellen maar daarvoor is een adviesbureau nodig. Er moeten namelijk vaak ook onderzoeken uitgevoerd worden zoals op het gebied van stikstof, geluid, ecologie etc. Samen met u en de adviseur zullen we deze procedure starten en doorlopen. Ook voor de bopa geldt straks het handboek.  Bij beide instrumenten is participatie van belang. Wij adviseren u vroegtijdig uw omgeving te betrekken bij uw plannen. Meer informatie kunt u lezen via  2.b Bijlage 2 Handreiking participatie Omgevingswet gemeente Westerveld (concept) (3).pdf.