Zoekresultaat 1 - 10 van 247 resultaten

  • Bezwaarschrift indienen

    De gemeente kan een besluit nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld: uw aanvraag voor een subsidie of vergunning is afgewezen. Of u bent het niet eens met de ontheffing die uw buurman heeft gekregen. U kunt dan bezwaar maken.

  • Verkeerd huisnummer melden

    Huizen en bedrijfspanden krijgen een adres met huisnummer van de gemeente. Vaak krijgen stand- en ligplaatsen ook een adres. Alle adressen zijn opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

    De gemeente kan niet zomaar huisnummers gebruiken of wijzigen. Als uw huisnummer niet klopt, kunt u dit melden bij de gemeente.

    Wilt u een nieuw pand bouwen of een pand opsplitsen? Dan heeft u daar een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Reclamebelasting

    De gemeente kan reclamebelasting heffen als u reclame (een openbare aankondiging) maakt. De reclame moet dan vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Dat is bijvoorbeeld zo bij drankreclame aan de gevel van een café, of een reclamebord langs de weg.

    Belangrijk om te weten:

    • de gemeente maakt geen onderscheid tussen particuliere en openbare grond
    • u heeft meestal ook een omgevingsvergunning nodig om reclame te plaatsen

    Voor de bepaling of iemand belastingplichtig is, maakt de gemeente foto's van het belastbare feit.

  • Aanslag gemeentelijke belastingen/WOZ 2024

    Tariefswijzigingen ten opzichte van 2023

    • Door de inflatie stijgt het tarief  van de afvalstoffenheffing met 7,5%. Een gemiddeld huishouden betaalt in 2024 € 18,60 meer dan in 2023.
    • Bij de onroerende-zaakbelastingen (OZB) verhogen we de tarieven voor woningen en niet-woningen met 4,0%. Voor een gemiddelde woningbezitter betekent dit een verhoging van € 15,39 per jaar. 
    • De tarieven voor de riool- en waterzorgheffing  zijn met de inflatiecorrectie van 7,5% gestegen. Voor een gemiddeld huishouden is dit een stijging van € 18,36 ten opzichte van 2023.

    De aanslag bevat meestal ook een WOZ-beschikking

    • In onze gemeente zijn de huizenprijzen ten opzichte van de vorige peildatum 1 januari 2022 met een nog onbekend percentage gestegen. Ook de marktontwikkeling voor alle andere niet-woningen (zoals bedrijven, boerderijen, sportcomplexen, enzovoort) is op dit moment nog onbekend.
      Let op: bij de waarde-ontwikkeling praten we over gemiddelden, dat wil zeggen dat 50% van de onroerende zaken boven het gemiddelde liggen en 50% er onder.
    • Het is belangrijk om te  weten dat wij uw pand ieder jaar opnieuw waarderen. We kijken hierbij niet naar de waarde van een voorgaand jaar en we hanteren ook geen algemeen ophogingspercentage.
    • De WOZ-waarde die op uw biljet staat, geeft de waarde weer op 1 januari 2023. 

    Denkt u dat de WOZ-waarde niet klopt? Volg dan de volgende stappen.

    1. Kijk op het taxatieverslag of de basisgegevens (bouwjaar, oppervlak, bijgebouwen en dergelijke) van uw pand kloppen.
    2. Kijk op het taxatieverslag of de onderbouwende verkoopcijfers van vergelijkbare panden logisch zijn.
    3. Zijn er omstandigheden die de gemeente niet weet, maar die wel invloed hebben op de waarde? Bijvoorbeeld achterstallig onderhoud, verzakkingen, asbest, scheuren in de muur, enzovoort.

    Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen, kunt u bepalen of u bezwaar moet maken.
    Via de WOZ-bezwaarcalculator van de Vereniging Eigen Huis, kunt u inschatten welk financieel voordeel een toegekend bezwaar kan opleveren.

    Maak liever geen bezwaar via een “gratis” bemiddelaar

    Op televisie en radio hoort en ziet u veel reclame van bureaus die gratis voor u bezwaar willen maken. Maar doe dat liever niet. Hieronder ziet u waarom.

    • Als u zelf bezwaar maakt dan komt u zelf in gesprek met een taxateur, niemand kent uw eigen woning beter dan u. Daardoor kunt u sneller een antwoord op uw bezwaarschrift krijgen.
    • De voorlichting van bemiddelaars is vaak niet juist. Slechts een klein percentage (minder dan twee procent) van onze woningtaxaties bevat een fout. Soms is dat een grote fout, maar meestal is het een kleine fout.
    • De bureaus willen uw vergoeding incasseren die de gemeente aan u uitbetaalt als de WOZ-waarde wordt aangepast.

    Maak bij ons gratis bezwaar

    In het digitale loket kunt u met uw DigiD gratis, snel, gemakkelijk en veilig bezwaar maken.

    • Een e-mail of brief sturen kan ook. Kijk voor het adres op het aanslagbiljet.
    • U kunt natuurlijk ook gebruikmaken van voorbeeldbrieven van de Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond.
    • Het is wel heel belangrijk dat u bezwaar maakt binnen zes weken na de datum van de aanslag/WOZ-beschikking. Dat staat zo in de wet.
    • Let op: U kunt niet bezwaar maken via de telefoon.

    Wanneer krijgt u de uitslag op uw bezwaar?

    U krijgt van ons eerst een ontvangstbevestiging. Meestal worden bezwaren binnen enkele weken tot maanden afgehandeld. In de wet is geregeld dat de gemeente uiterlijk op 31 december van het belastingjaar uitspraak moet doen op uw bezwaar. Verlenging van deze termijn is onder voorwaarden mogelijk.

    Tijdstip van de aanslag

    De meeste aanslagen gemeentelijke belastingen (inclusief WOZ-beschikking) versturen wij in de tweede helft van februari, zowel op papier of digitaal via de berichtenbox van MijnOverheid.nl.
    Let op: mocht om de één of andere reden uw aanslag later worden verstuurd, dan heeft dat geen gevolgen voor uw betalingstermijnen.

    Aanslag betalen

    Op het aanslagbiljet staat aangegeven hoe u de aanslag kunt betalen. De meeste inwoners maken gebruik van de automatische incasso. Dan wordt het bedrag in tien termijnen afgeschreven. Maakt u nog geen gebruik van de automatische incasso, maar wilt u dat wel? 
    Via deze link kunt u dat regelen. Het aanslagbedrag wordt verdeeld over de resterende maanden van het jaar (tot en met december). 

    Kunt u de aanslag niet op tijd betalen? Een betalingsregeling kan dan uitkomst bieden. Meer informatie vindt u op deze pagina.

    Kunt u helemaal niet betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Hier vindt u meer informatie.

    Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de Publieksbalie via telefoonnummer 0548-630000.

    Digitaal loket

    Op ons digitale loket kunt u allerlei zaken regelen zoals: het inzien van het taxatieverslag, het inzien van de aanslag (ook van vorige jaren), digitaal bezwaar indienen en een machtiging tot automatische incasso indienen/wijzigen/intrekken.

    Meer informatie

    Op onze website kunt u bij het onderdeel "belastingen voor inwoners" meer informatie vinden over de verschillende belastingsoorten van de gecombineerde aanslag en de WOZ-beschikking.

  • Grafrechten verlengen, overschrijven of afstaan

    Er zijn twee soorten begraafplaatsen in Nederland: gemeentelijke begraafplaatsen en bijzondere begraafplaatsen. De gemeente is eigenaar van een gemeentelijke begraafplaats; iedereen kan er begraven worden. De eigenaar van een bijzondere begraafplaats is bijvoorbeeld een kerk of vereniging. Zij bepalen wie er op de begraafplaats begraven kan worden.

    U kunt een plek voor een eigen graf op een gemeentelijke begraafplaats huren van de gemeente. U huurt een graf door voor de grafrechten te betalen. U heeft de grafrechten voor een vaste periode.

    Als u de grafrechten van een graf heeft, dan kunt u:

    • de grafrechten verlengen
    • de grafrechten overschrijven naar iemand anders
    • afstand doen van de grafrechten

    Is de eigenaar van een graf overleden? Dan kunt u als familielid de grafrechten naar u laten overschrijven. Doet u dit niet, dan gaat het grafrecht terug naar de gemeente.

  • Langere openingstijden voor uw horecabedrijf aanvragen

    U kunt als eigenaar van een horecabedrijf een vergunning krijgen om langer open te blijven. Het gaat dan om langere openingstijden tijdens het hele jaar, niet vanwege 1 evenement. Voor een eenmalig evenement vraagt u ontheffing aan.

  • Overlast van bomen en struiken melden

    Er zijn allerlei redenen waarom u last kunt hebben van bomen en struiken. Denk aan ongedierte, vallende bladeren, wortels, allergie of schaduw. Als de bomen en struiken op gemeentegrond staan, kunt u de overlast melden bij de gemeente.

    Heeft u last van de bomen van de buren? Hier moet u zelf iets aan doen. U kunt de buren daar bijvoorbeeld zelf op aanspreken.

  • Asbest uit de bodem verwijderen

    Projectbureau BAS (bodem asbest sanering) ruimt het asbest in de bodem op voor de provincie Overijssel en de gemeenten Wierden, Borne, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Haaksbergen, Twenterand en Hof van Twente. 

  • Inburgeringscursus volgen

    Tijdens een inburgeringscursus leert u Nederlands. Maar ook hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit. De cursus wordt afgesloten met een inburgeringsexamen. Haal uw examen binnen 3 jaar. Anders krijgt u geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

    Is het uw eigen schuld dat u geen inburgeringsdiploma hebt? Dan kan de gemeente u een boete geven.

    U betaalt de inburgeringscursus en het examen zelf. Kunt u de cursus en het examen niet betalen? U kunt geld lenen via DUO, Servicecentrum Inburgering.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U kunt een paspoort of identiteitskaart aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Bij de aanvraag moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen. Na 5 dagen kunt u het reisdocument persoonlijk afhalen.

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Voor minderjarigen die reizen zonder ouders of met 1 ouder adviseren wij om een toestemmingsformulier van de niet mee-reizende ouder(s) mee te nemen. Bij dit formulier hoort ook een uittreksel waaruit blijkt wie de ouders zijn. Dit kan een geboorteakte zijn, maar ook een uittreksel met vermelding van de namen van de ouders.