Zoekresultaat 1 - 10 van 210 resultaten

  • Spandoek

    Het is verboden om op, in, over of boven de weg voorwerpen of stoffen waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard te plaatsen, aan te brengen of te hebben indien deze gevaar opleveren voor de veiligheid en bruikbaarheid van de weg of indien het beheer en onderhoud hierdoor wordt belemmerd. Voor meer informatie kunt u de Algemene Plaatselijke Verordening raadplegen.

  • Opvragen informatie over de kwaliteit van de bodem

    Gaat u een bedrijfspand, woning of perceel aankopen of verkopen? Dan doet u er goed aan informatie in te winnen over de bodemkwaliteit. Als de bodem verontreinigd is, kunt u de locatie misschien niet gebruiken waarvoor u dat wilt.

    De gemeente Oosterhout heeft een bodeminformatiesysteem. Het bodeminformatiesysteem (BIS) bevat gegevens met betrekking tot uitgevoerde bodemonderzoeken, bodemsaneringen, ondergrondse tanks en historische bodembedreigende activiteiten.

    Op basis van het BIS kan de adviseur van de gemeente Oosterhout u gegevens aanleveren over de verwachte milieu-hygiënische kwaliteit van de grond en het grondwater van het door u opgevraagde perceel.

    Aangezien het hoofdzakelijk historische informatie betreft kunnen wij nooit 100% zekerheid geven wat de huidige kwaliteit is van de grond en het grondwater. De geleverde gegevens zijn de op dit moment bij de gemeente Oosterhout bekende gegevens. Indien geen informatie over de locatie bekend is, wil niet zeggen dat er geen verontreiniging aanwezig is.

  • Basisregistratie ondergrond

    Als u bodem- en ondergrondgegevens gebruikt, kunt u gratis de Basisregistratie ondergrond (BRO) inzien. In de BRO staat basisinformatie over de Nederlandse ondergrond. Er staan gegevens in over:

    • de geologische en bodemkundige opbouw van de ondergrond
    • de gebruiksrechten op de ondergrond

    Met deze informatie weet u beter wat uw kansen en risico’s zijn bij het gebruik van de ondergrond. Bijvoorbeeld als u een bodemwarmte-installatie wilt aanleggen, wilt u van te voren weten hoe de samenstelling van de ondergrond is.

    De gemeente is verplicht om de gegevens over de ondergrond actueel te houden.

  • Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

  • Subsidie voor volwasseneneducatie aanvragen

    Onderwijsinstellingen kunnen subsidie krijgen van de gemeente voor het inkopen van opleidingen en trainingen. U krijgt de subsidie voor volwassenenonderwijs.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kinderen tot achttien jaar hebben bij de aanvraag van een paspoort toestemming nodig van beide gezaghouders. Voor een identiteitskaart geldt de toestemming tot 12 jaar. Lukt de toestemming niet digitaal dan kunt u de toestemming ook schriftelijk doen. Zie ook onder kop "Formulier".

    Een paspoort is wereldwijd geldig. De Nederlandse identiteitskaart gebruikt u als reisdocument in Europa. Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Voor een volledige lijst van landen waar u naar toe kunt reizen met uw identiteitskaart kijkt u op landenlijst Rijksoverheid.

    Als u een reisdocument wilt aanvragen moet u altijd persoonlijk naar het loket komen. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd.
    Om wachttijden te voorkomen moet u een afspraak maken

    Het is mogelijk om uw aangevraagde reisdocument te laten bezorgen. Zie onder kop "Verwijzingen".

  • Geluidsapparatuur in horecabedrijven

    Als u in een horecabedrijf vaak geluidsapparatuur wilt gebruiken, dan moet u een geluidsonderzoek laten uitvoeren. Daarmee bewijst u dat uw geluid niet te hard is. Zo voorkomt u overlast voor omwonenden en de omgeving.

    Het rapport van het geluidsonderzoek geeft u door aan de gemeente via het Omgevingsloket.

  • Verslag energie-audit indienen

    Een energie-audit is een onderzoek naar het energieverbruik van uw bedrijf. Bijvoorbeeld hoeveel energie uw gebouwen verbruiken. Ook bekijkt u hoe u energie kunt besparen en welke maatregelen u daarvoor moet nemen. Als u verplicht bent om een energie-audit uit te voeren, dan moet u dit ten minste elke 4 jaar doen.

  • Informatieverzoek Wet Open Overheid (voorheen WOB verzoek)

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit komt voort uit de Wet Open Overheid (WOO).

    De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

    • U krijgt een kopie.
    • U mag het document bekijken.
    • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
    • U krijgt informatie over de inhoud.

  • Buurtzapbudget

    Aanvragen subsidie Buurtzapbudget

    Het Buurtzapbudget (maximaal  500,- euro) heeft als doel om in wijken, buurten en dorpen de leefbaarheid en de betrokkenheid van bewoners bij hun buurt te vergroten. Deze subsidies zijn van toepassing op initiatieven van burgers om elkaar beter te leren kennen, om samen in actie te komen voor de buurt of een project om elkaar als bewoners te helpen.

    Voorbeelden van activiteiten kunnen zijn een schoonmaakactie in de buurt, een wijkactiviteit voor jong en oud, een burenhulpproject, een (klein) sociaal project om bewoners met verschillende culturen bij elkaar te brengen of een wandeltocht door de wijk. De activiteiten moeten aansluiten bij het doel van de subsidie en vinden plaats in buurten, wijken of dorpen van gemeente Oosterhout.

    Aandachtspunten
    Voor activiteiten in de openbare ruimte heeft u een evenementenvergunning nodig.

    Aanvragen

    Aanvragen kunnen uitsluitend ingediend worden door een burger via het Subsidieportaal. Log in met uw DigiD en kies vervolgens voor nieuwe aanvraag en selecteer de regeling Buurtzapbudget Leefbaarheid.