Zoekresultaat 1 - 10 van 124 resultaten

  • Onroerendezaakbelasting betalen (woning)

    De onroerende-zaakbelastingen zijn een tijdstip belasting. Dat betekent dat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is voor het opleggen van de aanslag onroerende-zaakbelastingen.

    Wie ontvangt een aanslag onroerende-zaakbelastingen?
    De aanslag onroerende-zaakbelastingen wordt opgelegd aan:

    • eigenaren van woningen en niet-woningen. Iedereen die op 1 januari 2015 van een object het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht (onder andere recht van erfpacht of recht van gebruik en bewoning) is belastingplichtig voor de eigenarenbelasting en betaalt de onroerende-zaakbelastingen voor het hele jaar 2015;
    • gebruikers van niet-woningen. Iedereen die op 1 januari 2015 een niet-woning (onder andere bedrijfspanden maar ook boerderijen, onbebouwde grond, enzovoort) in gebruik heeft is belastingplichtig voor het gebruikersdeel van de onroerende-zaakbelastingen voor het hele jaar 2015.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen door gebreken aan de openbare weg of openbaar groen wat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Voorst of schade veroorzaakt door voertuigen van de gemeente Voorst? U kunt de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Omgevingsplan wijzigen

    De gemeente kan een bestemmingsplan wijzigen, bijvoorbeeld bij een verandering in het beleid.

    Passen uw (bouw)plannen niet in het bestemmingsplan?

    Het komt voor dat de activiteit die u op een perceel wilt uitvoeren (zoals (ver)bouwen, verandering van functie o.i.d.), niet binnen het geldende bestemmingsplan past. In dit geval kunt u er voor kiezen bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek tot wijziging of herziening van het bestemmingsplan in te dienen. U kunt dan een zogenaamd ‘principeverzoek' indienen.

    Wat is een principeverzoek?

    Met een principeverzoek vraagt u om een uitspraak, een principebesluit, over de planologische haalbaarheid van uw plan. Het nemen van een principebesluit is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Op basis van het door u ingediende principeverzoek wordt uw plan globaal ruimtelijk getoetst en neemt het college een principebesluit. In het principebesluit geeft het college aan of zij wel of niet bereid is om voorbereidingen te treffen voor een planologische procedure op basis van een formeel verzoek. Ook bij een positief principebesluit volgt een formele procedure. Met een principeverzoek krijgt u in relatief korte tijd tegen relatief geringe kosten meer duidelijkheid over de haalbaarheid van uw plannen

    De kosten

    Voor het in behandeling nemen van uw verzoek zijn op basis van de Legesverordening leges verschuldigd. De leges zijn afhankelijk van uw principeverzoek. Voordat uw verzoek in behandeling genomen wordt, ontvangt u bericht over het door u te betalen legesbedrag.

    Het vervolg

    Indien er positief wordt besloten op uw principeverzoek, dan kunt u een formeel verzoek tot herziening van het bestemmingsplan indienen bij de gemeenteraad. Houd daarbij rekening dat als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de gemeente kosten zoals ambtelijke uren, eventuele planschade en eventuele civiele kosten als gevolg van uw plan via een exploitatieovereenkomst op u verhaalt.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over één of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Wapen bezitten

    Als u jaagt of aan schietsport doet, kunt u een wapenvergunning aanvragen. Daarmee mag u een wapen bezitten. Voor het verzamelen van wapens of munitie heeft u een verzamelverlof nodig. De korpschef van de politie beslist of u een vergunning of verlof krijgt.

    Een wapenvergunning en een verzamelverlof zijn 1 jaar geldig. U moet de vergunning en het verlof jaarlijks verlengen.

    Wilt u een wapen gebruiken om bijvoorbeeld een historische veldslag na te spelen? Dan heeft u een ontheffing nodig. Een ontheffing vraagt u aan via Justis.

    Het is verboden een nepwapen te hebben.

  • Parkeren bij autobedrijven

    Als u een autobedrijf heeft, mag u niet zomaar auto’s parkeren op of langs de openbare weg. Hier heeft u een ontheffing voor nodig. Auto’s plaatsen op uw eigen terrein is wel toegestaan.

  • Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

    U heeft een eigen bedrijf. U heeft geen recht op een gewone bijstandsuitkering, omdat u ondernemer bent. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering.

    Er zijn 2 verschillende uitkeringen mogelijk:

  • Kapotte straatverlichting melden

    U kunt meldingen over kapotte straatverlichting doorgeven aan de gemeente. Ook kunt u hier klachten melden. Bijvoorbeeld over beschadigde lantaarnpalen en de tijdstippen dat de verlichting aan of uit is.

    Het onderhoud gebeurt volgens een vastgelegde planning. Dit betekent dat alleen bij storingen die de (verkeers)veiligheid en de openbare orde in gevaar brengen direct onderhoud wordt gepleegd.

  • Voertuig op straat verkopen

    U mag niet zomaar ergens een voertuig parkeren om het te verkopen. Het is belangrijk dat de weg veilig blijft en er geen overlast is.