Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten

  • Bijzondere bijstand aanvragen

    Bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen. Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Of u bijstand krijgt, hangt af van uw inkomen en bezittingen.  Nu bijzondere bijstand aanvragen met uw DigiD

  • Individuele inkomenstoeslag aanvragen

    Heeft u 3 jaar achter elkaar een laag inkomen en bent u ouder dan 21 jaar en jonger dan de AOW-leeftijd? Dan komt u misschien in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag (langdurigheidstoeslag). Dit is een geldbedrag dat u 1 keer in de 12 maanden kunt aanvragen. Als u lange tijd (minimaal drie jaar) een inkomen op bijstandsniveau heeft of een bijstandsuitkering krijgt, kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is een bijdrage voor mensen die een lange tijd van een laag inkomen moeten leven en geen uitzicht hebben op een hoger inkomen. De bijdrage kan 1 keer per 12 maanden worden aangevraagd. Als uw situatie niet verandert, kunt u na 12 maanden weer individuele inkomenstoeslag aanvragen. Stuur uw aanvraag op tijd in, want de individuele inkomenstoeslag kan niet met terugwerkende kracht worden toegekend. Nu individuele inkomenstoeslag aanvragen In deze video leggen we uit wat de individuele inkomenstoeslag is.

  • Collectieve zorgverzekering aanvragen

    U kunt in het najaar van 2024 weer een collectieve zorgverzekering aanvragen. Uw voordeel Gemeente betaalt mee aan uw zorgverzekering. Voordeel op brillen/lezen, fysiotherapie, tandarts en de eigen bijdragen Wmo. Zorg en Zekerheid accepteert iedereen, zonder medische keuring. In deze video leggen we uit wat de collectieve zorgverzekering is.  

  • Plastic, metaal en drinkkartons

    Drinkpakken en blik worden samen met plastic verpakkingen elke 2 weken huis aan huis ingezameld. U kunt PMD-afval in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij het gemeentehuis, de servicepunten, de afvalbrengstations en de volgende supermarkten: AH Abcoude Plus Abcoude AH Mijdrecht, de Passage AH Mijdrecht, Leicester Hoogvliet Mijdrecht AH Vinkeveen Jumbo Vinkeveen Jumbo Wilnis Servicepunten Van het ingezamelde PMD worden nieuwe producten gemaakt Verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons kunnen we goed recyclen. De drankenkartons en het blik kunnen makkelijk uit de plastic verpakkingen worden gesorteerd. Van de drankenkartons maken ze bijvoorbeeld toiletpapier. Blik kan steeds opnieuw gerecycled worden in nieuw blik. De verschillende soorten plastic verpakkingen worden op allerlei slimme manieren ook weer van elkaar gescheiden. Deze verwerken ze tot granulaat. Dit zijn korrels die de basis zijn voor nieuwe plastic producten, zoals emmers, straatmeubilair en fleecetruien. Waarom zamelen we juist verpakkingen in? De producenten van verpakkingsmaterialen zijn verantwoordelijk voor de inzameling, sortering en recycling van verpakkingsafval dat vrijkomt bij huishoudens. U betaalt daar bij de aanschaf van een product een kleine bijdrage voor. De gemeente ontvangt voor het apart ingezamelde PMD een vergoeding per ton. Deze vergoeding geldt alleen voor verpakkingen en niet voor gebruiksvoorwerpen, zoals speelgoed en tuinmeubels. Daarom mogen alleen verpakkingen bij het PMD. De andere zogenaamde harde kunststoffen kunt u naar de afvalbrengstations brengen.  

  • Gladheidsbestrijding

    Gladde wegen en fietspaden kunnen gevaarlijke situaties opleveren. De gemeente probeert dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door te strooien met zout of sneeuw van de weg te schuiven met sneeuwschuivers.De gemeente zorgt voor de gemeentelijke wegen. Dus niet voor bijvoorbeeld rijkswegen of provinciale wegen.Bekijken waar er gestrooid wordt in de gemeente Gladheid melden via een Melding Openbare Ruimte In de onderstaande video laten we zien hoe het eraan toe gaat tijdens de vlootschouw en hoe we ons voorbereiden op het nieuwe winterseizoen!  

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten: bestuurderskaart: Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register). passagierskaart: Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan. een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren. Goed om te weten: Uw kaart wordt geregistreerd in het Nationaal Parkeer Register. Dit register heeft als doel oneigenlijk gebruik van uw kaart tegen te gaan (onder andere bij diefstal). De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart gebruiken voor het doel zoals vermeld staat op de kaart. Als bestuurder alleen de bestuurderskaart (B), als passagier alleen de passagierskaart (P).  Wat kunt u doen als u de kaart verloren bent? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen. Vul daarvoor een aanvraagformulier in en onderteken het. U kunt het formulier bij het Servicepunt ophalen. U meldt op de website van de gemeente de kaart aan als verloren en voegt een bewijsstuk daarvan bij het aanvraagformulier. Wat kunt u doen als de kaart gestolen is? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier. U kunt dit formulier bij het Servicepunt ophalen. U doet aangifte van de diefstal bij de politie en voegt het proces verbaal bij het aanvraagformulier. Nu een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

  • Spoedeisende hulp, crisissituatie, huiselijk geweld en kindermishandeling

    Bel 1-1-2 bij levensbedreigende situaties of een misdrijf. Voor melding kindermishandeling en huiselijk geweld: bel Veilig Thuis 0800 20 00 (7 dagen per week, 24 uur). Ook voor advies, zorgen of vragen. Ernstige acute psychische problemen (kinderen, jongeren of volwassenen): neem contact op met uw huisarts of huisartsenpost. Een melding voor mensen die in een zorgwekkende situatie verkeren kunt u doen bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd. 

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    Bedrijven, instellingen en inwoners kunnen in de Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) kijken. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Ook de standplaatsen voor woonwagens en ligplaatsen voor woonboten staan in de BAG. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken. Iedereen kan in de BAG kijken.  Ziet u foute gegevens in de BAG? Klik dan op de website op 'terugmelding doen'. Stuur als het mogelijk is ook documenten mee waaruit blijkt dat de gegevens in de BAG fout zijn.

  • Iemand machtigen voor u te stemmen

    Als u zelf niet kunt stemmen, dan kunt u iemand machtigen. Dat betekent dat u iemand anders toestemming geeft om voor u te stemmen. Dit kan op 2 manieren: U machtigt iemand via uw stempas (onderhandse volmacht). Dit kan alleen als de gemachtigde in dezelfde gemeente stemt als u. U machtigt iemand schriftelijk. Dan krijgt degene die namens u gaat stemmen een volmachtbewijs toegestuurd. Bent u tijdelijk in het buitenland, maar staat u nog wel ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan kunt u ook iemand machtigen om voor u te stemmen.U kunt niet meer digitaal iemand machtigen. Dit kon tot uiterlijk maandag 3 juni.

  • Groenadoptie

    U kunt, samen met uw buurtbewoners, een stukje openbaar groen adopteren en vrijwillig onderhouden en verfraaien. Niet al het openbaar groen komt in aanmerking voor adoptie. Naast het adopteren van een groenvak is het ook mogelijk om boomspiegels te adopteren. Nu een aanvraag doen voor groenadoptie, zonder inloggen Nu een aanvraag doen voor groenadoptie, met DigiD