Zoekresultaat 1 - 10 van 22 resultaten

  • Bezwaar parkeerboete

    Bent u het niet eens met een parkeerboete, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Dit kunt u doen als het kenteken van de auto op uw naam staat of als u door de kentekenhouder bent gemachtigd.  Wanneer een boete? Parkeerboetes schrijven wij uit als: u niet of of te weinig parkeergeld heeft betaald op een betaalde parkeerplaats  De hoogte van de boete is €76,70. Bezwaar tegen deze boete kunt u bij ons indienen; uw auto fout geparkeerd staat (€120,- of hoger). Bezwaren tegen deze boetes gaan via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Maak bezwaarbij het CJIB. Maak digitaal bezwaar Bezwaar per post Lukt het niet om digitaal bezwaar te maken? Print dan het bezwaarformulier, vul het formulier in en voeg bij het bezwaar een kopie van de boete en eventueel een kopie van uw gekochte parkeerkaart. Dien uw bezwaar binnen 6 weken in en stuur deze naar ons postadres.  

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Aangifte overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. Kosten € 16,60 Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger heeft u nodig: eHerkenning Vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel Burgerservicenummer van de overledene Inloggegevens iDeal (u betaalt direct bij de online aangifte) Verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts. Is er een verklaring van overlijden door de schouwarts van de GGD afgegeven? Dan stuurt de GGD deze zelf naar de gemeente. U heeft dan ook geen B-envelop nodig. B-envelop. Hierin zit een formulier waarop de arts de oorzaak van het overlijden heeft ingevuld voor het CBS. Stuur de B-envelop zo snel mogelijk op naar gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Let op: belangrijk is dat u direct na de online aangifte het nummer van de akte van overlijden op de B-envelop noteert in het daarvoor bestemde vak. Is de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts en van de officier van justitie nodig. Is de begrafenis of crematie meer dan 6 werkdagen na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts nodig. Als uitvaartverzorger kunt u de aangifte ook digitaal doen: Digitaal aangifte overlijden doen  Als nabestaande zelf aangifte doen U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen van overlijden. Bel dan de gemeente voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Als nabestaande neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Dit moet u weten Zorg dat de aangifte van overlijden wordt gedaan voordat de begrafenis of crematie is. Is iemand in het buitenland overleden? Dit geeft u door aan de woongemeente binnen Nederland. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar betrokkene is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen.

  • Begraven en asbestemmingen

    In gemeente Smallingerland zijn er vier gemeentelijke begraafplaatsen. Elke begraafplaats heeft verschillende mogelijkheden voor begraven, het plaatsen van een urn en het verstrooien van as. Hieronder vindt u meer informatie. Gemeentelijke begraafplaatsen Begraafplaats Locatie Mogelijkheden Begraafplaats Slingehof Overstesingel 1, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Begraafplaats De Wậldhôf Rydwei 3, Opeinde Begraven in een enkel graf, dubbel graf, tweediep graf, islamitisch graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Zuiderbegraafplaats Burgemeester Wuiteweg 89, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf of in de urnenmuur Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Jezus leeft Folgerster Loane 74 en 76, Drachtstercompagnie Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Kosten Hieronder vindt u meer informatie over de kosten en onderhoud van een graf. U kunt ook een graf reserveren.  Kosten huur en onderhoud enkel graf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 128 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 1.977 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 3.370 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 5.809 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.157 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 1.977 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 3.370 Kosten huur en onderhoud dubbel graf Een dubbel graf is een graf voor 2 personen naast elkaar. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 218 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 3.367 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 5.682 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 9.941 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.959 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 3.367 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 5.682 Kosten huur en onderhoud tweediep graf of islamitisch graf Een tweediep graf is een graf voor 2 personen boven elkaar. Een islamitisch graf is een graf voor 1 of 2 personen. Het hoofdeinde van een islamitisch graf wijst in de richting van Mekka. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 172 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 2.666 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 4.622 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 8.301 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.514 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 2.666 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 4.622 Kosten huur en onderhoud kindergraf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 56 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 861 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.405 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.339 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 521 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 861 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.405 Gedenkvlinder op vlinderrots Op de begraafplaatsen De Wâldhôf, Slingehof en de Zuiderbegraafplaats staat een vlinderrots. Ouders die hun kindje tijdens de zwangerschap, bevalling of kort na de bevalling hebben verloren, kunnen een glazen gedenkvlinder op de rots laten plaatsen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de vlindercoördinator op telefoonnummer 06 303 895 94. U kunt ook een e-mail sturen naar ernaregenboog@gmail.com. Kosten huur en onderhoud urnengraf Een urnengraf is een graf voor 1 of 2 urnen. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten huur en onderhoud urn in urnenmuur Pakket Kosten Reserveren urnnis (per jaar) € 53 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 501 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 827 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.351 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.248 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 501 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 827 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.351 Kosten huur en onderhoud urn op sierurnenveld Een sierurn wordt geplaatst boven de grond op een groenstrook. Pakket Kosten Reserveren plaats (per jaar) € 32 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 300 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 496 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 810 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 1.348 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 300 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 496 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 810 Kosten huur en onderhoud verstrooien as op persoonlijk strooivak Een persoonlijk strooivak is een strooiplek voor de as van 1 of 2 personen. U kunt hier een gedenkteken bij plaatsen. Pakket Kosten Reserveren persoonlijk strooivak (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten begraafrecht, plaatsen urn of verstrooien van as Naast de kosten voor huur en onderhoud van het graf, betaalt u als nabestaande ook de kosten voor het begraafrecht, het plaatsen van de urn of het verstrooien van as. Begraafrecht is het openen en sluiten van het graf. Begraafrecht Maandag t/m vrijdag (9.00-15.00 uur) Zaterdag (9.00-15.00 uur) Begraafrecht volwassene € 463 € 654 Begraafrecht kind € 218 € 327 Plaatsen urn € 218 € 327 Verstrooien as € 62 € 327 Verstrooien as inclusief plaatsen naamplaatje € 93 € 327 Kosten andere activiteiten Activiteit Kosten Overboeken gebruiksrechten € 48 Grafkelder stichten € 268 Graf schudden € 218 Vergunning opgraving € 84 Begeleiding opgraving € 436 Begeleiding opgraving kind € 218 Meer informatie Overlijden aangeven Vergunning gedenkteken graf aanvragen

  • Bewijs van in leven zijn

    U heeft een bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds of andere uitkerende instantie. Het is een officiële verklaring dat u in leven bent. Een bewijs van in leven zijn kunt u alleen voor uzelf aanvragen. We doen ons best om het binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Soms vraagt een buitenlands pensioenfonds om een Attestatie de Vita. Dat is een internationale versie van het bewijs van in leven zijn. Maak daarvoor een afspraak in het gemeentehuis. Een attestatie de vita vraagt u persoonlijk aan.  Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 7,50 Gratis als dat in een brief van het pensioenfonds staat Aanvragen bij gemeente Vraag het bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Het bewijs in het gemeentehuis aanvragen kan ook. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee en de brief van het pensoenfonds waarin zij aangeven dat u het bewijs gratis krijgt (als u die heeft). U krijgt het uittreksel direct mee.

  • Vrijburgh 2

    We bouwen met Vrijburgh 2 aan een aantrekkelijke, kindvriendelijke wijk met groen en water en ongeveer 150 woningen. Duurzaamheid, groen, water en ruimte staan hier centraal. De ontwikkeling van Vrijburgh 2 is een belangrijke stap uit de gemeentelijke Woonvisie 2020-2025. Nieuws Feestelijke start 48 woningen aan de Boterbloem in Drachten Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - maart 2024 Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - november 2023   Wat wordt waar gebouwd? Bekijk de kaart hieronder voor meer informatie over alle kavels en verkoop. Ieder bouwdeel heeft een eigen kleur. Klik hierop voor meer informatie. Ook kunt u doorklikken voor de betreffende verkoopsites van de aannemers/projectontwikkelaars. Dat zijn boterbloemdrachten.nl en weebgree-drachten.nl   Of bekijk de kavelkaart via deze link. Boterbloem Kuin BV bouwt, samen met projectontwikkelaar Blue Banner totaal 28 woningen. Er komen 8 vrijstaande woningen en 20 half vrijstaande woningen. Hiervan hebben 4 woningen een slaapkamer en badkamer op de begane grond. De woningen staan op een grote kavel en hebben een gunstige tuinligging. De eerste fase van 14 woningen startte in oktober 2023. De tweede fase van 10 woningen begint in april 2024. De verwachting is dat de eerste woningen begin 2025 klaar zijn. Zie ook boterbloemdrachten.nl Boterbloem (midden) Bouwbedrijf lont bouwt 20 sociale huurwoningen voor één of twee persoonshuishouden in opdracht van Woningbouwvereniging Accolade. De woningen zijn energiezuinig, hebben één laag en een kap en vallen onder de huurtoeslaggrens. Lont is in maart 2024 gestart met de werkzaamheden en de bouw is klaar in september 2024.  Zie ook boterbloemdrachten.nl Weegbree Bouwbedrijf Heijmans bouwt 49 koopwoningen aan de Weegbree. Er is nog geen startdatum voor de bouwwerkzaamheden bekend. Dit is afhankelijk van de verkoop van de woningen. Zie ook weebgree-drachten.nl Pinksterbloem De ontwikkeling van locatie Pinksterbloem is nog in voorbereiding. Naar verwachting zal de ontwikkeling van dit deel in de loop van 2024 worden aanbesteedt. Vrije kavels gemeente Smallingerland Wilt u zelf een woning (laten) bouwen in Vrijburgh 2? Dan kan. Gemeente Smallingerland verkoopt ook een aantal kavels voor particuliere bouw binnen Vrijburgh 2. Bekijk in de kaart hierboven welke kavels nog beschikbaar zijn. In het bestemmingsplan Vrijburgh 2 staat geschreven waaraan uw bouwplan moet voldoen. In de Beeldrichtlijnen (pdf, 2MB) van Vrijburgh 2 staan richtlijnen om het landschap en bouw van de huizen, het landschap en inrichting van de openbare ruimte mooi op elkaar af te stemmen. Als u een omgevingsvergunning aanvraagt voor uw woning dan toetsen we of uw bouwplan aan de beeldrichtlijnen voldoet. Een omgevingsvergunning regelt u via het omgevingsloket. Weegbree: verkoop 4 kavels in de vrije sector voor particuliere bouw. Boterbloem: 8 kavels voor particuliere bouw. Openbaar gebied We zorgen bij de inrichting van de omgeving van Vrijburgh 2 voor voldoende en aantrekkelijk groen en water. Om fijn te leven, te ontmoeten, te spelen en ons aan te passen aan het veranderende klimaat. Nadat alle woningen zijn gebouwd maken we het openbaar gebied klaar. We leggen dan de definitieve straten, voetpaden en parkeerplekken aan. Ook planten we dan het groen. De uiteindelijke situatie is op de woonrijptekening en bijbehorende profielen aangegeven. In de Woonrijptekening (pdf, 2MB) en Woonrijpprofielen (pdf 538kB) ziet u hoe het openbare gebied er definitief uit komt te zien. Groen en natuur U kunt zelf ook bijdragen aan groen en natuur door hier rekening mee te houden tijdens de bouw van uw huis en de aanleg van uw tuin. Op www.duurzaamsmallingerland.nl vindt u veel informatie, gratis hulp en tips om uw huis en tuin duurzaam en groen te bouwen. En met de Checklist Groen Bouwen kan iedere bouwonderneming, architect of projectontwikkelaar zijn projecten en ontwerpen natuurvriendelijker maken. Ons volgen? Wij willen u zo goed mogelijk op de hoogte houden over de bouwwerkzaamheden van Vrijburgh 2. Dat doen we met onze nieuwsberichten op de website, nieuwsbrieven, op Facebook en op Instagram. De wijk Vrijburgh heeft een wijkraad en een wijkvereniging. Meer informatie vindt u op de website van Wijk Vrijburgh Drachten. Contact Gemeente Smallingerland Gauke Boelensstraat 2 9203 RM Drachten  Telefoonnummer: 0512 581 234 op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 16.30 uur E-mailadres: gemeente@smallingerland.nl  

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Storing betalingen via webbrowsers Edge en Chrome Op dit moment is het niet mogelijk om via de webbrowser Edge en Chrome betalingen te doen via de gemeentelijke website. Maak gebruik van bijvoorbeeld de browsers Safari of FireFox. Het bewijs van Nederlanderschap is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U kunt een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u solliciteert op functies bij de overheid. We doen ons best om het bewijs binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Kosten € 7,50 Aanvragen bij gemeente U vraagt een bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente waarin u woont. Het bewijs in het gemeentehuis aanvragen kan ook. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee. U krijgt het uittreksel direct mee.

  • Bouwdossier aanvragen

    U kunt bij de gemeente stukken uit een bouwdossier opvragen. Gegevens meesturen Om u de juiste documenten toe te kunnen sturen, hebben wij gegevens nodig zoals: Waarvoor u de informatie nodig heeft Om welke documenten het gaat. Bijvoorbeeld een plattegrond, sonderingsrapport of sterkteberekening. Vraag bij uw aannemer of bouwbedrijf na welke informatie u nodig heeft. Aanvragen Stukken aanvragen uit bouwdossier U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie van ons. Kosten € 20,00  U ontvangt 1 digitale A0 en maximaal 10 digitale A4/A3 kopieën. Wij willen een duurzame gemeente zijn, daarom verstrekken wij documenten digitaal.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Soms moet u bewijzen dat u in de gemeente Smallingerland woont. Bijvoorbeeld bij de inschrijving voor een woning. Daarvoor vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Dan kan online. We doen ons best om het binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Uittreksel BRP aanvragen Kosten € 7,50 Uittreksel op maat Geef bij de aanvraag van het uittreksel aan waarvoor u het nodig heeft en welke gegevens erop moeten staan. Dan maken wij een uittreksel op maat. Op het uittreksel staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. Aanvragen kan ook op gemeentehuis Vraagt u uw uittreksel liever op het gemeentehuis aan? Dat kan. Daarvoor maakt u een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. U betaalt het uittreksel op het gemeentehuis en u krijgt hem direct mee. Aanvragen voor anderen U kunt een uittreksel BRP alleen aanvragen voor uzelf en voor minderjarige kinderen die bij u wonen. Dit kan digitaal. Als u daarvoor gemachtigd bent door iemand anders, kunt u ook een aanvraag namens die persoon doen. Dat moet wel op het gemeentehuis gebeuren. Iemand machtigen Om iemand anders te machtigen voor een aanvraag, stelt u een brief op waarin u iemand toestemming geeft. U en de persoon die de aanvraag namens u gaat doen, ondertekenen de brief daarna allebei. De gemachtigde neemt de brief, een kopie van uw identiteitsbewijs en een eigen identiteitsbewijs mee naar de afspraak. Interessante pagina's Uittreksel burgerlijke stand

  • Uitslag verkiezingen voor het Europees Parlement

    Op donderdag 6 juni 2024 vinden de Europees Parlementsverkiezing plaats. We kiezen dan de Nederlandse leden die ons de komende 5 jaar in het Europees Parlement mogen vertegenwoordigen. Niet alle lidstaten stemmen op dezelfde dag. De verkiezing moet plaatsvinden tussen donderdag 6 juni en zondag 9 juni 2024. Stemmen tellen Donderdag 6 juni 21:00 uur sluiten de stembureaus in Smallingerland. Daarna worden de stemmen op partijniveau geteld. Om vrijdag 7 juni worden de stemmen op kandidaatniveau geteld. Deze centrale telling vindt plaats in de Oase, aan de Ringweg in Drachten. De telling van de stemmen is openbaar. Vermoeden van fouten melden Als u vermoedt dat er een telfout is gemaakt bij een stembureau of gemeentelijk stembureau bij het (op)tellen van de stemmen, dan kunt u dit melden bij de Kiesraad, het centraal stembureau. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Kiesraad. Publiceren uitslagen Gemeenten mogen de (voorlopige) uitslagen pas bekendmaken nadat de stembussen in alle lidstaten van de Europese Unie zijn gesloten, om zo de verkiezing in andere landen niet te beïnvloeden. Maandag 10 juni stellen de gemeentelijk stembureaus de uitslag per gemeente vast. Op dinsdag 11 juni maken de 20 hoofdstembureaus de uitslag bekend per kieskring. De Kiesraad controleert de uitslagen en stelt vervolgens de officiële uitslag vast in een openbare zitting op woensdag 19 juni om 11.00 uur.