Zoekresultaat 1 - 10 van 54 resultaten

  • Kinderopvang, gemeentelijke tegemoetkoming

    U kunt bij de gemeente terecht voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang als er sprake is van een sociaal medische indicatie. Dat wil zeggen dat u door sociale of medische omstandigheden niet in staat bent om zelf op uw kind te passen.

  • Verhuizen naar het buitenland

    Gaat u verhuizen naar het buitenland (emigreren), dan moet u dat doorgeven aan de gemeente. U doet dan aangifte van vertrek naar het buitenland. U geeft uw verhuizing door als u in een periode van één jaar langer dan acht maanden naar het buitenland gaat.

    De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de basisregistratie personen (BRP). Zoals de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

  • Sociale onveiligheid melden

    Met dit formulier meldt u sociale onveiligheid. Geef aan waaruit deze onveiligheid bestaat en waar dit plaatsvindt. Wij nemen uw melding zo spoedig mogelijk in behandeling.

  • Reactieformulier

    U kunt hieronder uw persoonlijke gegevens invullen. Deze gegevens zullen uitsluitend worden gebruikt om u op de hoogte te houden omtrent de afhandeling van deze Tips en opmerkingen. U bent niet verplicht om deze gegevens in te vullen.

  • Zorgvlied melden

    Meldingen openbare ruimte Zorgvlied.

  • Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang het geleden was.

    Om uw kindje te kunnen registeren in de Basisregistratie Personen, is een akte nodig. Als uw kindje levenloos ter wereld is gekomen, is dat een 'akte van geboorte (levenloos)'. Hebt u deze akte of weet u dat deze akte is opgemaakt? Dan kunt u verder lezen bij Aanpak.

    Als er geen akte is of als u dat niet zeker weet

    Als er nog geen akte is, dan moet die worden gemaakt. Als u niet weet of er een akte is, dan moet dat voor u worden uitgezocht. Alleen de gemeente waar uw kindje ter wereld is gekomen, kan dat doen.

    • Is uw kindje in Amstelveen geboren, kom dan naar het gemeentehuis tijdens de openingstijden van de Balie Burgerlijke Stand. 
    • Woont u in Amstelveen, maar is uw kindje in een andere gemeente in Nederland geboren? Neem dan contact op met die andere gemeente. Zodra u de akte hebt, kunt u naar het gemeentehuis komen om uw kindje te laten registreren in de BRP.
    • Woont u in Amstelveen, maar is uw kindje in het buitenland geboren? Bel dan de gemeente Amstelveen (020) 540 49 11 om te horen wat u het beste kunt doen.

    Over de akte

    Als uw kindje levenloos ter wereld komt, maakt de burgerlijke stand een 'akte van geboorte (levenloos)' op. Het maakt geen verschil of uw kind na een zwangerschap van meer of minder dan 24 weken levenloos werd geboren. U kunt de voor- en achternamen van uw kindje in de akte laten opnemen. In de akte staan verder de namen van u en uw partner. U kunt uw kindje ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.

    Dit moet u meenemen voor het opmaken van de akte

    Documenten waaruit blijkt dat uw kind levenloos ter wereld is gekomen, zoals:

    • een verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige
    • een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie

    Hebt u deze informatie niet? Dat geeft niet. Waarschijnlijk kan de gemeente u toch helpen. U krijgt dat te horen als u langskomt. U kunt ook eerst bellen met de gemeente (020) 540 49 11. Verder moet u meenemen:

    • een geldig identiteitsbewijs van uzelf
    • eventueel uw trouwboekje zodat uw kindje daarin kan worden bijgeschreven

  • Grafonderhoudsrecht

    Voor het door de gemeente onderhouden van een uitgegeven (urnen)graf op de gemeentelijke begraafplaats wordt een onderhoudsrecht in rekening gebracht.

  • Inkomsten doorgeven

    U levert uw inkomstenspecificatie in, meteen als u deze krijgt. Het is belangrijk dat u dit altijd direct doet. U krijgt dan op tijd uw uitkering. Krijgt u uw loonstrook later dan de betaaldatum van de uitkering? Dan schatten wij uw inkomen en levert u uw loonstrook later in.

    Levert u geen inkomstenspecificatie of loonstrook in? Dan kunt u geen uitkering ontvangen, omdat de gemeente dan niet weet hoe hoog de uitkering moet zijn.

    Wat moet u doorgeven?

    • de loonstrook van uw werkgever
    • de specificatie van de uitkering die u van UWV ontvangt
    • de specificatie van uw pensioenuitkering
    • inkomsten uit zelfstandig bedrijf
    • ontvangen alimentatie
    • overige inkomsten

    Gaat u werken en weet u nog niet hoeveel u gaat verdienen? Bel dan met uw klantmanager. U kunt dan samen een schatting maken van uw inkomsten.

  • Subsidie voor ideeën / initiatieven van en door de jeugd

    Je kunt subsidie/geld aanvragen als je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet; Je bent tussen de 12 en 20 jaar oud, Je woont in Amstelveen, Je hebt een haalbaar en realistisch idee/ initiatief, Je hebt een idee/ initiatief welke je, in samenwerking met een ondersteuningsorganisatie*, zelf wilt organiseren en uitvoeren en waarbij een groep jongeren wordt betrokken, Je idee/ initiatief vindt plaats in Amstelveen, Het idee/ initiatief staat los van bestaande en lopende initiatieven van jongerenwerk, Je hebt je idee/ initiatief (in samenwerking met een ondersteuningsorganisatie*) goed voorbereid door middel van een beknopt projectplan/draaiboek (waarin een motivatie, planopzet en begroting aan de orde komt), Je idee/ initiatief heeft draagvlak onder andere jongeren en Je hebt een ondersteuningsorganisatie* gevonden die je begeleidt bij het plan en zorg draagt voor het financieel beheer

  • Rechten van betrokkenen

    Wat u moet weten

    U hebt een aantal rechten die u kunt uitoefenen om grip te houden op uw persoonsgegevens. Deze rechten worden hieronder aan u uitgelegd.

    Recht op inzage

    Het inzagerecht biedt u de mogelijkheid om na te gaan welke persoonsgegevens van u worden verwerkt. Het recht van inzage heeft alleen betrekking op uw eigen persoonsgegevens en niet op die van een ander persoon. Als u jonger bent dan zestien jaar of als u onder curatele bent gesteld, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een inzageverzoek doen.

    In bepaalde gevallen kan de gemeente hier kosten voor in rekening brengen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u verzoekt om meerdere kopieën en bij onredelijke, herhaaldelijke en/of excessieve verzoeken.

    Recht op correctie

    Wanneer u onjuistheden heeft gevonden in uw persoonsgegevens, kunt u bij de gemeente een verzoek indienen om uw gegevens te corrigeren, aan te vullen of af te schermen. Hetzelfde kunt u doen als gegevens onvolledig zijn.

    Voorbeeld: U heeft opgemerkt dat bepaalde persoonsgegevens die de gemeente van u gebruikt niet kloppen en/of niet compleet zijn. Daarom vraagt u de gemeente om uw gegevens aan te passen of aan te vullen. U dient hiertoe een verzoek tot rectificatie in.

    Let op: Het recht op correctie geldt niet als u het niet eens bent met een professionele indruk, mening of conclusie.

    Recht op beperking

    U kunt de gemeente verzoeken de verwerking van uw gegevens te beperken. Dat kan alleen als:

    • de gegevens misschien niet kloppen en de gemeente deze moet controleren.
    • de gemeente de gegevens onterecht verwerkt heeft, maar u niet wilt dat de gemeente ze verwijdert.
    • de gemeente deze gegevens niet meer nodig heeft, maar u wel voor een rechtsvordering.
    • u bezwaar hebt gemaakt tegen de verwerking en de gemeente moet beoordelen of uw belang groter is dan dat van de gemeente.

    Recht op verwijdering

    U kunt verzoeken om verwijdering van uw persoonsgegevens. U dient in uw verzoek duidelijk aan te geven welke persoonsgegevens om welke reden(en) gewist moeten worden.

    Voorbeeld: U heeft opgemerkt dat de gemeente uw Wmo dossier, ondanks de verlopen wettelijk bepaalde bewaartermijn, nog steeds in bezit heeft. Daarom vraagt u de gemeente om uw gegevens verwijderen. U dient hiertoe een verzoek tot verwijdering in.

    Let op: Het recht op verwijdering geldt niet in gevallen waarin:

    • de gemeente of anderen het recht hebben op de informatie die u wilt wissen.
    • de gemeente wettelijk verplicht is de gegevens te bewaren of een taak van algemeen belang moet uitoefenen.
    • de gegevens van belang zijn voor de volksgezondheid en wij deze mogen verwerken.
    • de gemeente uw gegevens nodig heeft voor wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doelen.
    • de gemeente uw gegevens nodig heeft voor een rechtsvordering.

    Recht op bezwaar

    U kunt bezwaar indienen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. Als u een bezwaar indient tegen de verwerking van uw persoonsgegevens maakt de gemeente een afweging. U moet kunnen aantonen dat de verwerking nadelige effecten voor u kan hebben. U kunt altijd bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens als deze verwerking in strijd is met de wet. Bijvoorbeeld wanneer de verwerking van persoonsgegevens verboden is of wanneer ze langer dan de toegestane termijn worden bewaard.

    Let op: Als het gaat om een gegevensverwerking, die noodzakelijk is om een wettelijke bepaling na te leven of noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst, kan uw bezwaar ongegrond worden verklaard.

    Verzoek indienen

    U moet inloggen met Digid. Zo kan de gemeente vaststellen dat de juiste persoon het verzoek indient.