Zoekresultaat 1 - 10 van 20 resultaten

  • Leerplicht

    Leerplicht Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit. En voor kinderen van asielzoekers en vreemdelingen. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Vanaf dat moment zijn ouders of verzorgers ook strafbaar als zij hun kind thuis houden. De leerplicht duurt tot en met het einde van het schooljaar. Een kind dat 16 jaar wordt, moet het schooljaar dus eerst nog afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als een kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de leerplicht ook afgelopen. Een groep overslaan op de basisschool telt mee als volledig schooljaar. Kwalificatieplicht De kwalificatieplicht is een van de maatregelen van de Rijksoverheid om schooluitval van jongeren tegen te gaan. De maatregel moet de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt vergroten. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). De kwalificatieplicht geldt niet voor jongeren die praktijkonderwijs gevolgd hebben. Of onderwijs hebben gevolgd in de uitstroomprofielen arbeidsmarktgericht of dagbesteding op het voortgezet speciaal onderwijs. Verzuim melden Aanvragen voor extra vrije dagen buiten de reguliere vakanties om moeten aangevraagd worden bij het hoofd van de school. Zij beoordelen de aanvraag van de ouders en kunnen hiervoor wel of geen toestemming geven. Wanneer ouders meer dan 10 dagen per schooljaar door gewichtige omstandigheden extra verlof willen dan moet dit aangevraagd worden bij leerplicht van de gemeente. Het kan ook voorkomen dat een kind door lichamelijke of psychische oorzaken geen onderwijs kan volgen. Gaat een kind niet (meer) naar school, zonder dat hier een goede reden voor is? Dan meldt de school dit verzuim direct bij de leerplichtambtenaar of via het verzuimloket van DUO. De leerplichtambtenaar probeert er samen met de ouders, leerling en school alles aan te doen om dit op te lossen. De leerplichtambtenaar houdt toezicht op het naleven van de Leerplichtwet. Meer weten Heeft u vragen over leerplicht of vrijstelling? Neem contact op met de leerplichtsambtenaar via info@ijsselstein.nl. Of bekijk de informatie over leerplicht op Overheid.nl

  • Stadspenning

    Het college en seniorenconvent hebben de mogelijkheid de Stadspenning ook toe te kennen indien er sprake is van een uitermate bijzondere activiteit of prestatie. Aan de Stadspenning is een oorkonde verbonden. Afbeelding: Stadspenning/erepenning, gemeentelijke onderscheiding

  • Aanvulling laag inkomen

    Heeft u een laag inkomen en maakt u onvoorziene, noodzakelijke of bijzondere kosten? Dan heeft u mogelijk recht op bijzondere bijstand. Voor meer informatie en voorwaarden zie Bijzondere bijstand. Leeft u al lange tijd (minimaal 36 maanden) van een laag inkomen? Dan heeft u mogelijk recht op Individuele inkomenstoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Individuele inkomenstoeslag.

  • Kindcentrum De Minstreel

    De gemeente IJsselstein werkt samen met zijn onderwijspartners aan de huisvesting van scholen in IJsselstein. Dit doen we aan de hand van het Integraal Huisvestingsplan voor scholen (IHP). Dit IHP bevatte onder ander een plan voor de realisatie van een nieuw kindcentrum aan de Touwlaan voor de Fatimaschool en de Nicolaasschool. In een nauwe samenwerking met Trinamiek is gewerkt aan de bouw van het Kindcentrum De Minstreel aan de Touwlaan. Op dinsdag 3 november 2022 mochten directeur Martijn Steur, wethouder Kees Geldof en twee leerlingen hun nieuwe school openen. Ontwerp In opdracht van Trinamiek heeft een ontwerpteam samen met architectenbureau SVP uit Utrecht een ontwerp voor het gebouw en de buitenruimte gemaakt. Rondom het gebouw is een buitenruimte aangelegd voor alle kinderen. Een beschermde plek voor de allerkleinsten en in het groen verwerkte ruimten voor de oudere kinderen. Er is voorzien in voldoende fietsenstallingen, een afzonderlijke parkeerplaats en een flexibele Kiss & Ride-zone die ook gebruikt kan worden voor het buiten spelen. Ontwerp (technische) situatietekening Kindcentrum (pdf, 10,6 MB) Sfeerbeeld eindsituatie De Minstreel/Touwlaan (pdf, 2,99 MB) Verkeersmaatregelen Touwlaan Wijzigen verkeersbesluit verkeersmaatregelen Oranje Nassaulaan / Touwlaan De Touwlaan is in 2016 opnieuw ingericht om onder andere de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierin zijn grote stappen gemaakt, maar er zijn altijd verbeterpunten. De gemeente IJsselstein is, samen met een afvaardiging van bewoners, blijven kijken welke maatregelen we hiervoor kunnen nemen. Eén van de maatregelen die aan de verkeersveiligheid kan bijdragen is het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruisingen van de Touwlaan. (We spreken over de kruisingen Touwlaan/Eiteren, Touwlaan/J.W. Frisolaan, Touwlaan/Kasteellaan en Touwlaan/Vondellaan.) Het college van Burgemeester en Wethouders heeft om de verkeersveiligheid te verbeteren een verkeersbesluit genomen. Hiermee wordt het ‘recht’ op voorrang op de Touwlaan ingetrokken. Hierdoor ontstaan er gelijkwaardige kruisingen waar verkeer van rechts voorrang heeft. Dit besluit wordt in twee fases ingevoerd. Hierdoor wijzigt de verkeerssituatie dus nog niet op alle kruisingen per direct. Brief verstuurd aan inwoners (pdf, 99 kB) Verkeersbesluit (pdf, 78 kB)

  • Het Compliment

    Voorwaarden Wordt slechts eenmalig aan dezelfde persoon toegekend en uitgereikt; In aanmerking komen zowel IJsselsteiners als niet-IJsselsteiners. Zij die een: Jubileum vieren; Afscheid nemen; Heldhaftige prestatie hebben geleverd; Top-/eenmalige unieke prestatie hebben gerealiseerd; Professionals die zich beroepsmatig bijzonder in hebben gezet voor de stad Verdiensten liggen op maatschappelijk, sociaal, economisch, cultureel, kerkelijk of sportief gebied. De verdiensten moeten ten goede komen aan de stad IJsselstein. Naast personen kunnen ook bedrijven, verenigingen, instellingen en andere organisaties voorgedragen worden voor deze gemeentelijke onderscheiding. Voordracht aanbieden aan Kabinet van de burgemeester, minimaal vier weken voor moment van uitreiken. Afbeelding: Het Compliment, gemeentelijke onderscheiding

  • Oefenroute verkeersexamen

    Het praktisch examen houdt in dat de leerling wordt beoordeeld op verkeerskennis en -gedrag. Om de scholen hierbij te helpen heeft de gemeente in 2004 een permanente (oefen)route uitgezet. Deze route wordt aangegeven door borden. De route kan op ieder willekeurig tijdstip worden gereden. In de sidebar kunt u een PDF downloaden met alle begeleinde informatie over het fietsexamen (ook voor scholen). Het kan voorkomen dat door wegwerkzaamheden of vandalisme afwijkingen ontstaan van de beschreven situatie. De gemeente hoort graag als dit aan de orde is. Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

  • Verzoek tot adresonderzoek

    De gemeente start dan een onderzoek en probeert erachter te komen waar deze persoon nu verblijft. De gemeente mag wettelijk gezien de persoon niet van uw adres uitschrijven. Dat kan alleen als de betrokkene zelf aangifte doet van adreswijziging of nadat de gemeente na het onderzoek weet wat het (nieuwe) adres van die persoon is. Een adresonderzoek is grondig, en kan enkele maanden in beslag nemen. Op basis van uw verklaring maakt de gemeente een aantekening in de Basis Registratie Personen (BRP). Daarin staat dat het adres van de door u opgegeven persoon in onderzoek is. Dan kan het nog steeds gebeuren dat u post ontvangt die voor die persoon bedoeld is. Hoe werkt het Stuur het aanvraagformulier (pdf, 109 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de gemeente IJsselstein; afdeling Klantcontactcentrum, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein; Gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar hier niet woont; De verblijfplaats waar de betrokkene eventueel kan verblijven; Bewijs waaruit blijkt dat u eigenaar of huurder bent van de woning; Een kopie van uw legitimatiebewijs.

  • Proces verbalen

    Provinciale Staten verkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 2 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 2 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 4 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 4 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 2 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 2 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 2 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 2 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 2 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 2 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 4 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 2 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 14 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 3 MB)   Waterschapsverkiezingen Stembureau 1 Overtoom (pdf, 11 MB) Stembureau 2 Zomerdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 3 Plantenbaan (pdf, 1 MB) Stembureau 4 Oranje Nassaulaan (pdf, 1 MB) Stembureau 5 Jan van der Heijdenweg (pdf, 1 MB) Stembureau 6 Poortdijk (pdf, 1 MB) Stembureau 7 Duitslandstraat (pdf, 1 MB) Stembureau 8 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 9 Touwlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 10 Benschopperweg (pdf, 1 MB) Stembureau 11 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 12 Heemradenlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 13 Aalbersestraat (pdf, 1 MB) Stembureau 14 Merkelbachlaan (pdf, 1 MB) Stembureau 15 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 16 Praagsingel (pdf, 3 MB) Stembureau 17 Heemradenlaan (pdf, 3 MB) Stembureau 18 Panoven (pdf, 3 MB) Gemeentelijk Stembureau (pdf, 1 MB) Controle rappport Gemeentelijk Stembureau (pdf, 4 MB)    

  • Dwangsom bij niet op tijd beslissen

    Hoe werkt het? In verschillende wetten en regelingen staan termijnen. Die gelden niet alleen voor u, maar ook voor de gemeente. Soms kunnen we termijnen verlengen. Als de gemeente niet binnen een voorgeschreven of verlengde termijn beslist, kunt u recht hebben op een dwangsom (boete). U stelt de gemeente schriftelijk - niet per e-mail - op de hoogte. Dat heet 'in gebreke stellen'. Gebruik dit formulier als voorbeeld. Geef in ieder geval altijd duidelijk aan over welke aanvraag of welk bezwaarschrift het gaat. De gemeente heeft dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Is er na die 2 weken nog geen besluit, dan gaat de dwangsom in. De hoogte van de dwangsom is voor de eerste 14 dagen € 23,00 per dag. De 14 dagen daarna € 35,00 per dag en de overige dagen € 45,00 per dag, tot een maximum van 42 dagen. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1.442,00. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw ingebrekestelling heeft de gemeente nog 2 weken de tijd om een beslissing te nemen. Neemt de gemeente na 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Over de hoogte van de dwangsom moet de gemeente besluiten. En dat aan u toesturen. Tegen dat besluit is bezwaar mogelijk. Meer weten Het toekennen van een boete levert u wel geld op, maar nog geen besluit. Daarom kunt u aan de rechter vragen om de gemeente te dwingen om te beslissen. Dat heet 'in beroep gaan'. De behandeling bij de rechter kost wel geld (griffierecht). Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl.

  • Briefadres

    U kunt een adres van een familielid of kennis opgeven als briefadres. Als u zich wilt inschrijven op een briefadres dan stelt de gemeente eerst een onderzoek in. Vraag het briefadres aan in de gemeente waarin het briefadres ligt. Neem hiervoor telefonisch contact op met 14 030.