Zoekresultaat 1 - 10 van 22 resultaten

  • Eenmalige energietoeslag

    We merken het allemaal. De energieprijzen zijn flink gestegen en lopen soms dagelijks nog verder op. Hier heeft iedereen in Nederland mee te maken. Daarom heeft het kabinet een maatregelenpakket in het leven geroepen om de gevolgen van de stijgende energieprijzen te verzachten. Dit is de energietoeslag. De energietoeslag is een tegemoetkoming voor huishoudens met een laag inkomen. Het is bedoeld om huishoudens met een laag inkomen deels te compenseren voor de gestegen energieprijzen. De energietoeslag bedraagt maximaal € 1.300,00 per huishouden. De gemeente probeert deze energietoeslag zoveel mogelijk automatisch uit te keren aan huishoudens die hiervoor in aanmerking komen op het bij ons bekend zijnde rekeningnummer. Speciale inloopbijeenkomsten over energietoeslag in De Badde Bij welzijnsstichting De Badde worden de komende maand drie inloopbijeenkomsten gehouden voor mensen die in aanmerking komen voor de eenmalige energietoeslag 2023. De gemeente Pekela is 13 oktober begonnen met de uitkering van de eenmalige energietoeslag van 1300 euro (netto) voor mensen met een kleine beurs. Een deel van de Pekelders krijgt de toeslag automatisch uitgekeerd. Een andere groep moet de toeslag zelf aanvragen. Op de website van de gemeente Pekela onder het kopje ‘Eenmalige energietoeslag’ kun je zien of je in aanmerking komt. Wil je hulp bij de aanvraag of informatie over de energietoeslag? Dan kun je terecht bij De Badde aan de H. Hindersstraat 54 in Oude Pekela op de volgende dagen:  31 oktober      15.00 tot 16.00 uur  16 november  11.00 tot 12.00 uur   28 november  16.00 tot 17.00 uur 

  • Gezondheidsverklaring rijbewijs

    Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).

  • Legalisatie handtekening

    Een handtekening legaliseren betekent dat u bewijst dat uw handtekening echt is. Dit heeft u bijvoorbeeld nodig als u belangrijke documenten naar het buitenland moet sturen. Of als u bezoek krijgt uit een land waarvoor u een garantstelling moet geven. U moet daarvoor uw handtekening op het document komen zetten bij de gemeente.

  • Zienswijze indienen

    Wanneer u een reactie wilt geven op een ruimtelijk plan, zoals een ontwerpbouwvergunning. bestemmingsplan, of een wijzigingsplan, dan kunt u een zienswijze indienen. Ook wanneer inspraak op een ander gemeentelijk plan of project is opengesteld, kunt u een vaak zienswijze indienen. Zienswijzen kunnen worden ingediend tijdens de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Over het algemeen is hier een periode van 6 weken voor. Met een zienswijze die te laat wordt ingediend hoeft de gemeente geen rekening te houden.  

  • Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis, daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning zodat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Wmo. Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente met de algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen: Algemene voorzieningen zijn voorzieningen die binnen de gehele gemeente beschikbaar worden gesteld, zonder aanvraag bij de gemeente. Maatwerkvoorzieningen zijn voorzieningen en hulpvormen die op de leefsituatie en gezondheid van de persoon zijn afgestemd, zoals: vervoersvoorzieningen, woonvoorziening en rolstoelvoorziening.

  • Rijbewijs

    U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.

  • Gemeentebelastingen

    Ieder jaar betaalt u belastingen aan de gemeente. Dit zijn verschillende soorten belastingen. Begin van het jaar krijgt u de belastingaanslag in de brievenbus. Dit is een brief waarin staat hoeveel u moet betalen en waarom. U krijgt een aanslag voor: de ozb en de WOZ. Lees meer hierover bij de informatie over de Onroerendezaakbelasting. de afvalstoffenheffing de rioolheffing de hondenbelasting

  • Nederlander worden

    Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555