Zoekresultaat 1 - 10 van 86 resultaten

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Het is in overeenstemming met de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) verboden zonder of in afwijking van een door het college verleend instemmingsbesluit over plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden, medegebruik van voorzieningen en de afstemming van voorgenomen werkzaamheden met overige netbeheerders, kabels en/of leidingen in of op openbare gronden aan te leggen, in stand te houden of op te ruimen. Volgens de AVOI wordt iedere aanvraag eenduidig behandeld. Het verschil tussen in wettelijke grondslag (telecommunicatiewet en overige) is geen reden om de aanvragen verschillend te behandelen. De AVOI geeft ook invulling aan de conform de Telecommunicatiewet verplichte Telecommunicatieverordening.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. Deze boete kan de gemeente krijgen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Aanvraag dwangsom bij niet tijdig beslissen (pdf, 126kb) 

  • Identiteitskaart

    Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak.  U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig. Start online aanvraag Maak uw balieafspraak

  • Onroerendezaakbelasting betalen

    Als eigenaar van een onroerende zaak betaalt u onroerendezaakbelasting (ozb). Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, winkels, kantoorgebouwen en garageboxen. Bij een bedrijfspand betaalt ook de gebruiker van het gebouw onroerendezaakbelasting. Dit is bij woningen niet het geval. De gemeente bepaalt de hoogte van de ozb op 1 januari. Dit doet zij aan de hand van de WOZ-waarde van uw pand. Heeft u halverwege het jaar een nieuwe woning gekocht? Dan betaalt u de ozb voor dat hele jaar voor de oude woning. Voor de nieuwe woning betaalt u in dat jaar nog geen ozb. De notaris verrekent deze bedragen vaak.

  • Toeristenbelasting

    Als u gelegenheid biedt aan mensen die niet in de gemeente Elburg wonen om te kunnen overnachten (tegen een vergoeding), zoals een camping, hotel, chalet, b&b of een extra (recreatie)woning, dan moet u toeristenbelasting betalen. U mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen.  U moet hiervoor het aantal gasten en overnachtingen registreren in een nachtregister. Dit kan door de gemeente gecontroleerd worden. Alle voorwaarden en regels zijn opgenomen in de verordening toeristenbelasting 2024.

  • Grafsteen plaatsen

    Bij het graf van een overledene mag u een aandenken plaatsen, bijvoorbeeld een grafsteen, gedenkplaat of graftuin. U heeft hiervoor een vergunning nodig. Voor het wijzigen van een grafsteen dient u een melding door te geven. Aanvraag vergunning plaatsen of wijzigen grafsteen.

  • Gokautomaat plaatsen

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars, restaurants en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Aanvraag plaatsen speelautomaat

  • Asbest verwijderen

    Asbest is kankerverwekkend materiaal. Wilt u asbest verwijderen? Dan moet u meestal een sloopmelding doen.  U doet de melding via het Omgevingsloket online. Omgevingsloket

  • Terrasvergunning aanvragen

    Horecaondernemers die een terras willen, moeten een vergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan ook precariobelasting betalen. Dit is belasting die u betaalt voor het gebruik van openbare grond.  Aanvraag terrasvergunning U dient in te loggen met E-herkenning.

  • Verkeersregelaar bij evenementen

    Een evenement kan zorgen voor overlast of gevaarlijke situaties in het verkeer. Denk bijvoorbeeld aan optochten of demonstraties waarvoor een straat of gebied afgezet wordt. Het is belangrijk dat het verkeer weinig of geen last heeft van het evenement. Daarom zorgen verkeersregelaars dat het verkeer goed kan doorrijden. U moet door de gemeente als verkeersregelaar voor evenementen aangesteld worden.