Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Subsidie aanvragen

    Organiseert u in 2025 jaar een activiteit om de leefbaarheid te bevorderen? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 1 november 2024 in. Organiseert u een eenmalig (kortdurende) activiteit? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit in. Wat u moet weten Er zijn 3 soorten subsidies: Subsidies voor activiteiten: activiteiten voor behoud van leefbaarheid. Projectsubsidies: deze subsidies zijn tijdelijk en kunt u krijgen voor kortdurende projecten met een afgerond resultaat. Budgetsubsidies: subsidies voor (professionele) instellingen die het gemeentelijk beleid uitvoeren. We leggen dan vooraf de doelstellingen en prestaties vast in een uitvoeringsovereenkomst. Wat levert u aan? Om uw aanvraag voor subsidie te kunnen beoordelen hebben we (in ieder geval) de volgende documentatie nodig: Het ingevulde aanvraagformulier; Een beschrijving van de activiteit; Een toelichting aan welke doelen en resultaten de activiteiten bijdragen; Een begroting en toelichting op de kosten/andere inkomsten voor de activiteiten. Hierbij is van belang om aan te geven op welke manier er andere subsidies zijn aangevraagd die de kosten kunnen dekken voor dezelfde activiteit. Let op! Vergeet niet uw vaststelling voor uw ontvangen subsidie op tijd in te dienen. Dit staat ook vermeldt op de beschikking die u ontvangt. Subsidie aanvragen activiteiten 2025 Voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt, dient de aanvraag voor 1 november 2024 ingediend te zijn. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier. Vul de Aanvraag Subsidie (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Aanvragen subsidie online Subsidie aanvragen eenmalige (kortdurende) activiteiten Subsidieaanvragen voor eenmalige (kortdurende) activiteiten dienen uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit te zijn aangevraagd. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier.   Vul de Aanvraag Subsidie eenmalige activiteit (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Meer informatie Meer informatie over de regels en voorwaarden voor subsidies leest u in onderstaande bijlagen. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar subsidies@gemeentesluis.nl. Informatiefolder subsidie (PDF) Algemene subsidieverordening (PDF) Nota subsidiebeleid gemeente Sluis (PDF) Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 (PDF)

  • Alcoholvergunning

    Wilt u als eigenaar van een ondernemering alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig. U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf.  Ingevuld BIBOB formulier (PDF).  Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 150,00. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven  Tijdelijke ontheffing aanvragen Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag.  Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen  Kosten Een tapontheffing kost € 50,00.

  • Koninklijke onderscheiding aanvragen

    Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen.  Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl. 

  • Principeverzoek indienen

    Wijken uw (bouw)plannen af van het Omgevingsplan? En wilt u meer duidelijkheid voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt? Dan kunt u een principeverzoek indienen. De gemeente bekijkt dan of uw plan in de basis haalbaar is en of zij hieraan wil meewerken. Regelen U vraagt een principeverzoek aan via een e-mail aan info@gemeentesluis.nl. U geeft in uw e-mail aan: een beschrijving van de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd; het telefoonnummer, e-mailadres en/of NAW-gegevens van de aanvrager of gemachtigde; het adres, de kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit wordt verricht; een aanduiding van de begrenzing van de locatie waar op de activiteit wordt verricht. U kunt uw principeverzoek ook per post aan ons sturen. U stuurt uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Na het principeverzoek Een principeverzoek kunt u indienen voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt. Een positieve principe-uitspraak is geen omgevingsvergunning. U kunt hiermee dus nog niet gaan bouwen of verbouwen. De gemeente vertelt u of u een omgevingsvergunning of wijziging van het Omgevingsplan moet indienen. Wat u moet weten Gaat de gemeente akkoord? Dan zijn er verschillende mogelijkheden: ‘Binnenplanse omgevingsplanactiviteit'.  In het Omgevingsplan zelf staat wanneer u mag afwijken. Afwijken met een omgevingsvergunning voor Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).  Dit is een rapport wat u laat maken door een deskundige. Dit rapport bestaat onder andere uit een ruimtelijke onderbouwing. Let op: Voor een omgevingsvergunning voor een BOPA geldt meestal de reguliere procedure van 8 weken. Sommige initiatieven of ontwikkelingen dienen echter door middel van een uitgebreide procedure afgehandeld te worden Wijzigen van het Omgevingsplan. Let op: dit is een lang traject. U moet rekening houden met de duur van 1 jaar. Kosten € 550,00.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Bent u Nederlander en ingeschreven in de gemeente Sluis? Dan kunt u een paspoort of een identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Alle reisdocumenten, zowel paspoort als identiteitskaart, die in uw bezit zijn. Ook verlopen reisdocumenten dient u mee te nemen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Meer informatie leest u op www.rijksoverheid.nl. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. Wat u moet weten Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Wel heeft u voor sommige landen een visum nodig. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl voor meer informatie. Kosten en geldigheid Een paspoort tot 18 jaar kost € 63,40 en is 5 jaar geldig. Een paspoort vanaf 18 jaar kost € 83,85 en is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart tot 18 jaar kost € 40,90 en is 5 jaar geldig. Een identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 75,80 en is 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag betaalt u € 57,05 extra. Paspoort of identiteitskaart voor kinderen Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Is uw kind 14 jaar of ouder? Dan is een eigen paspoort of identiteitskaart verplicht. Hiermee kan uw kind bewijzen wie hij of zij is. Bij de aanvraag van een reisdocument dient het kind aanwezig te zijn. Beide ouders moeten meestal toestemming geven voor de aanvraag: Toestemmingsformulier paspoort of identiteitskaart Snelle aanvraag Heeft u uw paspoort of identiteitsbewijs snel nodig? Kom dan tijdens de vrije inloop op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 13.00 uur of op woensdag van 08.30 tot 19.30 uur naar de balie voor een snelle aanvraag. U hoeft geen afspraak te maken. U kunt uw paspoort of identiteitskaart dan na 3 werkdagen al ophalen. Voor een snelle aanvraag betaalt u extra. Noodpaspoort Heeft u het paspoort nog sneller nodig? Misschien kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk op Defensie.nl voor meer informatie. Tweede of zakenpaspoort Reist u voor uw werk veel naar landen die met elkaar in strijd zijn? Of heeft u tijdelijk geen paspoort in verband met een visumaanvraag? Dan kunt u een tweede paspoort aanvragen. Ook personen die om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een tweede paspoort nodig hebben, kunnen er één aanvragen. In alle gevallen moet u bewijsstukken overleggen. Heeft u meer ruimte in uw paspoort nodig voor douanestempels en visa? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Dit paspoort is dikker dan een gewoon paspoort. Zie het kopje 'Regelen' bovenaan deze pagina voor de tijden waarop u een tweede paspoort of zakenpaspoort kunt aanvragen. Kwijt of gestolen Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

  • Melding openbare ruimte (MOR)

    De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Ziet u buiten iets wat kapot is, overlast geeft of voor een onveilige situatie zorgt? Geef dit dan eenvoudig aan ons door via het online meldingsformulier. Via dit formulier maakt u snel en makkelijk een melding en kunt u een foto meesturen van de situatie. Wat kunt u melden? U kunt bijvoorbeeld een melding maken over: Kapot straatmeubilair zoals bankjes of prullenbakken Modder op de weg (binnen de bebouwde kom) Dode dieren zoals vogels, egels of huisdieren Openbaar groen zoals snoeien van bomen, dunnen van bosplantsoen, gras maaien en onkruidbestrijding op verhardingen Overlast ongedierte zoals ratten en wespen Speelvoorzieningen zoals speeltuinen of speelveldjes Wegen, stoepen en fietspaden zoals gat in wegdek of losliggende stoeptegel Zwerfvuil Melding doen (online) Overige meldingen Wilt u iets anders melden of een klacht indienen? Bijvoorbeeld een verloren of gevonden voorwerp, over afval, een dier in nood, drugsoverlast of een kapotte lantaarnpaal? Kijk dan hieronder waar u terecht kunt. Verloren of gevonden voorwerpen Sleutels, bril, tas of een sieraad kwijt? Of heeft u juist een voorwerp gevonden? Geef dit dan door op verlorenofgevonden.nl. Verloren of gevonden Een gevonden voorwerp ophalen Als u een gevonden voorwerp komt ophalen in het gemeentehuis, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Eventueel een bon, foto of garantiebewijs van het voorwerp. Sleutels, paspoort of huisdier gevonden? Heeft u sleutels verloren of gevonden? Dan kunt u ze afgeven bij onze balie. Sleutels moeten niet worden geregistreerd, omdat ze vaak moeilijk te omschrijven zijn en veel op elkaar lijken. Gevonden rij- en reisdocumenten (rijbewijs, identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) mag u als vinder niet thuis bewaren. Lever deze in bij onze balie. Heeft u een vermist of gevonden huisdier? Meld dit dan bij Stichting Amivedi. Wat u moet weten De gemeente bewaart voorwerpen drie maanden. Voorwerpen die meer dan € 450 kosten, blijven een jaar in de kluis van de gemeente. Elke vinder kan na een tijd eigenaar worden van het gevonden voorwerp. Het voorwerp moet wel gemeld zijn op verlorenofgevonden.nl. Gestolen? Denkt u dat uw voorwerp is gestolen, doe dan online aangifte bij de politie of ga naar het politiebureau. Afvalinzameling Heeft u een vraag of klacht over de afvalinzameling? Bel dan met de Zeeuwse Reinigingsdienst via (0115) 478 100. Dier in nood Bent u getuige van een dier in nood door een ongeluk, mishandeling of verwaarlozing? Bel dan 144. Gevonden dood groot wild? Bel de politie via (0900) 8844. Vermiste of gevonden huisdieren? Geef vermiste of gevonden huisdieren op bij Mijn Dier is Zoek en Amivedi. Drugsoverlast Heeft u te maken met drugsoverlast? Dan kunt u gratis en eventueel anoniem bellen met de drugsoverlastlijn op (0800) 022 50 85. U krijgt dan bureau Houdgreep aan de lijn. Houdgreep wil overlast door de handel in en het gebruik van verdovende middelen terugdringen. U kunt de overlast ook online melden via de website van de politie of e-mail naar houdgreep@zeeland.politie.nl. Kapotte lantaarnpaal Net als alle lampen moeten ook de lampen in lantaarnpalen wel eens vervangen worden. We vervangen deze preventief wanneer ze het einde van hun levensduur bereiken. Maar het kan voorkomen dat lampen eerder uitvallen. U helpt ons dan door dit aan ons te melden, zodat wij deze storingen aan de openbare verlichting snel kunnen oplossen. Meld een kapotte lantaarnpaal via de meldpagina van Bureau Openbare Verlichting Zeeland. Milieuklacht Heeft u een klacht over meldingen van overlast door bedrijven of industrieterreinen? Neem dan contact op met de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD). U kunt bij RUD Zeeland terecht voor meldingen van overlast door bijvoorbeeld geur, geluid, stof, licht of trillingen. U kunt ook een melding doen wanneer u denkt dat het water of de bodem in uw omgeving verontreinigd is. In het buitengebied komt de RUD in actie bij stropen en illegale houtkap.  De milieuklachtenlijn van RUD Zeeland is 24/7 bereikbaar via tel. 0118-412323. Digitaal melden kan natuurlijk ook. Dat doet u online via www.milieuklachtencentrale.nl.  Stroomstoring, gasstoring of waterstoring Heeft u last van een stroomstoring of gasstoring? Kijk dan op www.gasenstroomstoring.nl. Kijk voor storingen en werkzaamheden aan de waterleiding op www.waterstoring.nl.

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Rijbewijskeuring Voor een rijbewijskeuring (categorie A en B) kunt u terecht bij Huisartsenpraktijk Hooge Platen in Breskens. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de assistente. Wij adviseren u minimaal 6 maanden voor de afloop van de geldigheid van uw rijbewijs een afspraak te maken i.v.m. afhandeling van het CBR. Kijk voor meer informatie op de website van Huisartsenpraktijk Hooge Platen Breskens. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.

  • Hulp bij laag inkomen en schulden

    Heeft u een laag inkomen? En heeft u ergens hulp bij nodig? Dan kunnen de gemeente en andere organisaties u helpen. Niet alleen met geld, maar ook met gratis advies, hulp en activiteiten. Maak een afspraak Aarzel niet en neem contact met ons op via 14 0117. We helpen u graag. Startpunt Geldzaken Gebruik de online budgethulp. Ondernemen Ondernemers met financiële problemen kunnen bij het Ondernemersloket terecht voor een aanvullende uitkering of voor een lening voor bedrijfskapitaal. Jeugdfonds Sport & Cultuur Het Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt kinderen en jongeren voor wie een sportvereniging of cultuuractiviteit te duur is. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie, het lesgeld en/of materiaalkosten rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur! Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen Ouders van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar kunnen een beroep doen op ondersteuning van de Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen.  Zij kunnen helpen met: de aanschaf van school- en lesmiddelen, de betaling van zwemles en de verplichte ouderbijdrage, en de contributie voor een sport- en/of cultuurvereniging. U kunt hiervoor een aanvraag doen op de website van Stichtling Leergeld Zeeuws-Vlaanderen.  Sociale en culturele activiteiten U kunt een bijdrage krijgen voor sociale of culturele activiteiten. Denk aan een bijdrage voor de krant of internet. Voedselbank Bij de Voedselbank kunt u gratis eten krijgen. Bijvoorbeeld melk, brood en groente. U krijgt elke week een doos met gezonde producten.