Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Koopzondagen

    In de gemeente Beuningen mogen winkels elke zondag geopend zijn, met uitzondering van een aantal feestdagen. Dit zijn nieuwjaarsdag, eerste paasdag, eerste pinksterdag en eerste kerstdag. Voorwaarden Alle winkels mogen open tussen 10.00 en 19.00 uur. Laden en lossen is alleen toegestaan tussen 10.00 en 13.00 uur en alleen buiten het voetgangersgebied. Alle regels en voorwaarden staan vermeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente. Bijzonderheden Voor verkoop tijdens kermissen, theatervoorstellingen, etenswaren in snackbars en straatverkoop van etenswaren gelden ruimere openingstijden op zon- en feestdagen. Alle regels en voorwaarden staan vermeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente.

  • Paspoort

    Wie naar het buitenland gaat, moet een geldig reisdocument hebben. Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen van de wereld. Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Let op! Uw pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden.   Online aanvraag Uw aanvraag snel en gemakkelijk regelen? Dat kan met een online aanvraag van uw paspoort. Hierbij start u met uw DigiD een digitale aanvraag op. U betaalt ook online het paspoort. Tijdens de digitale aanvraag maakt u meteen een afspraak op het gemeentehuis om uw pasfoto/oude reisdocument in te leveren en om uw handtekening te zetten. Deze komen op het nieuwe paspoort te staan.    Start online aanvraag paspoort Afspraak aanvraag paspoort op het gemeentehuis Wilt u liever uw nieuwe paspoort aanvragen aan de balie van het gemeentehuis regelen? Maak dan van te voren een afspraak.    Afspraak maken paspoort aanvragen Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de gemeente. Dit geldt zowel voor een digitale aanvraag als een aanvraag aan de balie.  Wilt u een vreemdelingenpaspoort of een vluchtelingenpaspoort aanvragen? Maak dan géén afspraak maar neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.   Kosten Paspoort voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,87 (10 jaar geldig) Paspoort voor personen jonger dan 18 jaar: € 63,42 (5 jaar geldig) Zakenpaspoort: € 83,87 Vluchtelingenpaspoort: € 63,42 Vreemdelingenpaspoort: € 63,42 Tweede paspoort: € 83,87 Spoedaanvraag Heeft u het paspoort met spoed nodig? Doe dan vóór 15.00 uur een spoedaanvraag. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024. Let op! Een spoedaanvraag kunt u niet digitaal regelen! Voor een spoedaanvraag betaalt u altijd € 57,09 extra. Het paspoort kunt u de volgende werkdag ophalen. Bent u uw oude paspoort kwijt? Houd dan rekening met een langere afhandeltijd. Meenemen U vraagt een paspoort altijd persoonlijk aan (dus ook kinderen dienen bij de aanvraag aanwezig te zijn). Een goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto eisen. De pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden. Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten die op uw naam staan, ongeacht of deze nog geldig zijn. Als u onder curatele staat: een schriftelijke toestemming van uw curator. Kinderen tot 18 jaar Houd bij de aanvraag van een paspoort voor kinderen tot 18 jaar rekening met de volgende punten. Toestemming van (beide) ouders en/of van de gezaghouder(s). U kunt de toestemming direct online regelen met DigiD. Maak op tijd een afspraak voor de aanvraag van het paspoort zelf. De toestemming is namelijk 1 maand geldig. Toestemming aanvraag reisdocument kind indienen  U kunt ook als ouder(s) en/of gezaghouder(s) een toestemmingsformulier (pdf. 77 kB) ondertekenen. Een (kopie) van het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit hoeft niet bij een digitale toestemming. Graag willen wij dat minimaal één ouder aanwezig is bij de aanvraag. Komt u beiden mee bij de aanvraag? Dan zet u op dat moment uw handtekening. U hoeft dan geen formulier vooraf in te vullen. Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.  Ophalen U haalt uw paspoort persoonlijk op. Hiervoor maakt u een afspraak. Heeft u uw oude paspoort nog niet ingeleverd? Neem dit dan mee bij het ophalen van uw nieuwe document. Let op! Voor kinderen tot 18 jaar geldt dat zij zelf aanwezig moeten zijn tijdens het ophalen. Daarnaast moet er altijd een ouder meekomen bij het ophalen van het paspoort. Personen vanaf 18 jaar mogen hun paspoort zelf ophalen, zonder dat een ouder meekomt.  Afspraak maken paspoort ophalen Reizen met kinderen Uw kind heeft een eigen paspoort of identiteitsbewijs nodig om naar het buitenland te reizen. U kunt het samen met uw kind aanvragen bij de gemeente. Reist u met een kind naar het buitenland? Bij de Marechaussee kunt u formulieren voor het reizen met kinderen vinden. Paspoort kwijt of gestolen Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt of is deze gestolen, vermist of verloren? U hoeft niet naar de politie. U doet hiervan aangifte bij de gemeente. Vul hiervoor het digitale formulier in. Uw reisdocument vervalt daarmee. Vermissing reisdocument doorgeven  Of maak een afspraak als u meteen een nieuw reisdocument wilt aanvragen. Na uw melding maken wij uw document ongeldig. U kunt het dan ook niet meer gebruiken als u het toch terugvindt. Vindt u het document na de melding terug? Lever het dan in bij de gemeente. Zo voorkomt u identiteitsfraude of ander misbruik. Heeft u een vermoeden van identiteitsfraude of misbruik? U leest er alles over op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Gevolgen meerdere vermissingen Bij 3 of meer vermissingen (van Nederlandse Identiteitskaarten en paspoorten) binnen 5 jaar wordt onderzocht wat de reden is van de vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (RPS). Opname in het RPS betekent dat u voor een bepaalde tijd geen paspoort mag krijgen. U kunt wel een Nederlandse Identiteitskaart aanvragen. Meer informatie? Richtlijnen pasfoto’s U kunt uw pasfoto's maken in een (lokale) winkel met pasfotoservice. Ook kunt u gebruik maken van de pasfotoautomaat in het gemeentehuis. De kosten hiervan zijn € 9,00. Het is alleen mogelijk om via pin te betalen. Zorg dat u al een pasfoto heeft vóór uw afspraaktijd. Let op: deze pasfotoautomaat is niet geschikt voor het maken van foto's van kinderen jonger dan 10 jaar. Welke reisdocumenten zijn er? (onder andere tweede paspoort, zakenpaspoort, vluchtelingenpaspoort, vreemdelingenpaspoort).

  • Hulp bij geldproblemen

    Schuldhulpverlening  Heeft u problemen met het betalen van uw rekeningen of heeft u schulden? Meldt u dan aan voor gratis hulp, voordat de situatie uit de hand loopt.  Heeft u een vraag over een brief, formulier of wilt u graag met iemand praten over bijvoorbeeld uw huidige financiële situatie? Dan is Stichting Perspectief er voor u met Administratie voor elkaar. Vroegsignalering bij schulden Heeft u moeite met het op tijd betalen van rekeningen zoals huur, zorgverzekering, elektriciteit of water? Deze organisaties informeren ons als er sprake is van een betalingsachterstand. Vaak kan een beetje hulp al een groot verschil maken. Dit proces noemen we vroegsignalering. Volgens de wet mogen wij op de hoogte gesteld worden van deze betalingsachterstanden. We nemen contact met u op via een brief, sms, of telefonisch. In sommige gevallen komen we zelfs persoonlijk langs om hulp aan te bieden. Schuldhulpverlening voor ondernemers Bent u zelfstandig ondernemer en heeft u geldzorgen of schulden? Dan kunt u contact opnemen met het sociaal team. Zij bekijken samen met u welke ondersteuning passend en gewenst is. Dit kan bijvoorbeeld ondersteuning zijn via de BBZ dienstverlening van IMK of begeleiding van Over Rood.  Hulp bij formulieren, brieven en toeslagen Heeft u een vraag over een brief, formulier of wilt u graag met iemand praten over bijvoorbeeld uw huidige financiële situatie? Dan is Stichting Perspectief er voor u met Administratie voor elkaar Hoe werkt het? Uitgeschreven tekst video (Wethouder Frans Houben loopt naar de ingang van het gemeentehuis.) RUSTIGE MUZIEK 1 op de 3 Nederlanders heeft geldzorgen. (Wethouder Frans Houben zit in de raadzaal en kijkt in de camera. In beeld komt de tekst: Frans Houben, Wethouder Zorg, Werk en Inkomen) Heb jij financiële problemen? Wacht dan niet te lang met het zoeken naar hulp.  (Wethouder Frans Houben loopt een trap op en loopt door een gang.) Zoek hulp, voordat de problemen groter worden.  (Wethouder Frans Houben aan een tafel in gesprek met een vrouw.) In de gemeente Beuningen kunnen we je op verschillende manieren helpen. Bijvoorbeeld door je te ondersteunen bij het zoeken naar nieuw werk, bijzondere bijstand, uitstel van betaling voor de gemeentelijke belastingen of de mogelijkheid om deze belastingen in delen te betalen. Maar ook hebben we een aantal financiële steunmaatregelen voor ondernemers. Dit geeft op korte termijn iets meer financiële ruimte.  (Wethouder Frans Houben zit in de raadzaal en kijkt in de camera.) We helpen je graag. DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink zit aan een tafel met een laptop.) Vanuit mijn rol binnen het sociaal team zie ik vaak dat mensen zich schamen voor hun geldproblemen. (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink zit op een stoel en kijkt in de camera.) Ze vinden het daardoor lastig om hulp te vragen, terwijl dat is vaak de eerste stap naar een oplossing. (Een laptop met daarop de webpagina www.beuningen.nl/geldzorgen komt in beeld.) Onlangs meldde een alleenstaande moeder zich aan bij het sociaal team.  (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink aan een tafel in gesprek met een vrouw.) Zij was net gescheiden van de vader van haar kinderen. Haar financiële situatie was hierdoor helemaal veranderd.  (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink zit op een stoel en kijkt in de camera.) Samen hebben we een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven en hebben onderzocht welke toeslagen en minimaregelingen op haar van toepassing waren.  (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink aan een tafel in gesprek met een vrouw.) Tijdens deze gesprekken vertelde zij ook dat zij nog veel verdriet heeft van de echtscheiding.  (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink zit op een stoel en kijkt in de camera.) Binnen het sociaal team kunnen wij ook daarin meekijken en ondersteunen.  (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink kijk op haar telefoon.) We bieden hulp op maat en kijken wat jij nodig hebt. (Medewerker van het Sociaal Team Suzan Greutink zit op een stoel en kijkt in de camera.) Kom je er zelf niet uit? Of heb je zorgen om je eigen situatie of die van een ander?  DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER. VOICE OVER SUZAN GREUTINK.  (Wit scherm met de tekst We helpen je graag! 14 024, sociaalteam@beuningen.nl en www.beuningen.nl/geldzorgen in beeld.) Meld je aan bij het sociaal team. Bel 14 024 of mail naar sociaalteam@beuningen.nl. Of kijk op www.beuningen.nl/geldzorgen. We helpen je graag verder. (Wit scherm met het logo van de gemeente Beuningen.)  Wat moet ik doen? Neem contact op met het Sociaal Team van Beuningen. U kunt ons bellen op 14 024, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur. Liever mailen? Dat kan altijd. Stuur een e-mail naar sociaalteam@beuningen.nl, en wij zorgen dat u zo snel mogelijk een antwoord krijgt.  Wat moet ik doen bij vroegsignalering schulden? U hoeft niets te doen. De gemeente neemt contact met u op om de betalingsachterstand te bespreken en samen naar een oplossing te zoeken.  

  • Vergoeding planschade en nadeelcompensatie

    Tot 1 januari 2024 kon een inwoner een verzoek om tegemoetkoming in de planschade aanvragen bij een gemeente. Dat kon iemand doen die van mening was dat er sprake was van een waardevermindering van een onroerende zaak of inkomensderving als gevolg van een besluit van het college of de gemeenteraad ten aanzien van een plan. Voor plannen (bestemmingsplannen) en vergunningen waarvan de wettelijke procedure voor 1 januari 2024 is gestart, blijft de huidige planschadeprocedure nog van toepassing. Sinds de inwerkintreding van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 heet deze tegemoetkoming geen planschade meer, maar nadeelcompensatie. Voor wettelijke procedures die na 1 januari 2024 zijn gestart, zijn dus de regelingen van nadeelcompensatie van toepassing. Het gaat daarbij dan om omgevingsvergunningen, projectbesluiten, maatwerkvoorschriften en nieuwe regels/wijzigingen in het omgevingsplan. Voor ‘oude’ bestemmingsplannen kunt u tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van dit plan een verzoek tot tegemoetkoming in geleden planschade indienen bij de gemeente. Dit is om de eventuele waardedaling of het inkomensverlies financieel te compenseren. U kunt zo’n verzoek pas indienen als het plan of besluit onherroepelijk is. Verzoek tegemoetkoming planschade indienen  Verzoek tegemoetkoming planschade indienen  Voor ‘nieuwe’ planologische besluiten (die na 1 januari 2024 zijn gestart) kunt u tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van dit besluit een verzoek om nadeelcompensatie indienen. U kunt een verzoek om nadeelcompensatie indienen vanaf het moment van inwerkingtreding van een besluit. Verzoek nadeelcompensatie indienen  Verzoek nadeelcompensatie indienen   Voorwaarden Een onafhankelijke en deskundige commissie vergelijkt de planologische mogelijkheden op de planlocatie direct voor het besluit met de mogelijkheden direct na het besluit. U komt mogelijk in aanmerking voor een tegemoetkoming van planschade of nadeelcompensatie als: Uw woning/uw perceel in waarde gedaald is door de totstandkoming van een planologische maatregel Uw inkomen gedaald is door een planologische maatregel De schade niet te voorzien was op het moment dat u het gebouw of de grond aankocht Er niet op een andere wijze al schadevergoeding verkregen is (bijvoorbeeld door onteigening) Beoordelingscriteria Betreft het een ‘normale maatschappelijke ontwikkeling die in de lijn der verwachtingen’ lag, ook al bestond geen concreet zicht op de omvang, plaats en moment van realisatie? Past de ontwikkeling in de ruimtelijke structuur van de omgeving? Past de ontwikkeling in het door de gemeente gevoerde planologische beleid? Wat is de afstand van de ontwikkeling tot de woning en/of het perceel? Wat is de omvang van het door de ontwikkeling veroorzaakte nadeel? Bijzonderheden Er geldt volgens de oude en nieuwe wetgeving een ‘normaal maatschappelijk risico’. Onder de oude planschadewetgeving bedraagt dit eigen risico minimaal 2% van de waarde van het onroerend goed of van het bestaande inkomen, maar dit kan afhankelijk van de omgeving ook meer bedragen. Voor nadeelcompensatie onder de nieuwe Omgevingswet is het normaal maatschappelijk risico vastgelegd op 4% van de waarde van het onroerend goed of van het bestaande inkomen. Een planschadeprocedure duurt gemiddeld een half jaar tot een jaar. Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op uw bezwaar? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank. Drempelbedrag Om uw verzoek om planschade of nadeelcompensatie in behandeling te nemen, moet u een drempelbedrag van € 250,- betalen aan de gemeente. Komt u na onderzoek van de commissie in aanmerking voor een vergoedbaar schadebedrag, dus een bedrag boven het geldende ‘normaal maatschappelijk risico’, dan krijgt u het drempelbedrag van € 250,- terug.

  • Subsidie verwijderen rookkanaal

    Heeft u een houtgestookte haard of kachel in uw woning of pand en wilt u deze en het rookkanaal verwijderen? Dan kunt u hiervoor subsidie aanvragen tussen 1 april 2024 en 31 oktober 2025 zolang het subsidieplafond nog niet is bereikt. Subsidie verwijderen rookkanaal aanvragen  Subsidiebedrag U kunt een subsidie krijgen voor maximaal 100% van de kosten, met een maximum van €1000,- per woonadres. Er is in totaal €25.000 subsidie beschikbaar. Het beschikbaar stellen gaat op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet uw aanvraag voldoen aan de volgende voorwaarden: Er is een houtgestookte haard of kachel aanwezig in de woning of het pand; De woning of het pand staat in gemeente Beuningen; U vraagt subsidie aan als de werkzaamheden zijn afgerond, dat kan tussen 1 april 2024 en 31 oktober 2025; Bij de aanvraag moet u ook onderstaande zaken toevoegen: De facturen van de aannemer die de werkzaamheden heeft verricht. Hierop moet duidelijk zijn wat de kosten voor het verwijderen van het rookkanaal zijn en wat het KvK nummer van de aannemer is; Foto’s van de situatie voor en na de werkzaamheden; Zorg bij de foto’s van de situatie vóór de werkzaamheden dat de houtgestookte kachel of haard duidelijk te zien is op het moment dat deze nog in uw woning of pand staat; De datum waarop de werkzaamheden zijn afgerond. Bijzonderheden Let op: deze subsidie wordt eenmaal per woonadres uitgekeerd. Meer informatie Bekijk de Subsidieregeling verwijderen rookkanalen 2024-2025 op Overheid.nl. Heeft u vragen over deze subsidieregeling? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 024 of gemeente@beuningen.nl.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan meldt u dat vooraf bij de gemeente waar de ceremonie plaatsvindt. U doet minstens twee weken tot maximaal een jaar vóór uw trouwdatum de melding. Wij vragen u zo spoedig mogelijk een melding bij ons te doen, zodra u weet wanneer en waar u wilt trouwen/partneren. Zo kunnen wij op tijd beoordelen of alles in orde is en u zeker weet dat uw voorgenomen huwelijk/partnerschap kan doorgaan. In de gemeente Beuningen regelt u uw melding voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap eenvoudig met uw DigiD. U ontvangt direct een ontvangstbevestiging van uw melding. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doen In het gemeentehuis Het is mogelijk om een ceremonie in het gemeentehuis te houden. Dit kan op maandag tot en met vrijdag (niet op een officiële feestdag) tussen 9.00 en 17.00 uur. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten. In de raadszaal van het gemeentehuis kunnen maximaal 75 personen (inclusief trouwambtenaar en bode) aanwezig zijn. Het eenvoudige huwelijk is mogelijk op dinsdag tussen 9.30 uur en 11.00 uur. Het maximaal aantal personen is tien (inclusief bruidspaar en getuigen). Het kosteloze huwelijk is mogelijk op dinsdag om 8.45 uur en 9.00 uur. Eén van beide partners moet woonachtig zijn in de gemeente Beuningen. Het maximaal aantal personen is zes (inclusief het bruidspaar en getuigen).  Externe locaties U kunt ook trouwen op een externe vaste trouwlocatie in onze gemeente. Dit kan op maandag tot en met zondag tussen 9.00 en 21.00 uur. Onder het kopje 'Meer informatie' leest u op welke vaste locaties dit mogelijk is. U kunt ook trouwen op een zelfgekozen locatie. De locatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. We vragen u om hierna zo snel mogelijk een melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te doen. Bij deze melding dient u een overeenkomst of goedkeuring met/van deze locatie/eigenaar mee te zenden. Let op! Kiest u voor een eigen locatie, doet u dan uiterlijk vier maanden vóór uw huwelijk/geregistreerd partnerschap een schriftelijk verzoek bij de gemeente zodat wij dit tijdig kunnen beoordelen. Dit verzoek kunt u gelijktijdig met de Melding voorgenomen huwelijk/partnerschap bij ons indienen. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten. Trouwen buiten de vastgestelde tijden (9.00 tot 21.00 uur) kan ook. De voorwaarden hiervoor zijn dat er schriftelijke toestemming van de locatie is én er moet een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen beschikbaar zijn.  Let op! Kiest u voor een aangewezen externe locatie of een zelfgekozen (nog aan te wijzen) locatie? Dan moet u zelf contact opnemen met deze locatie. Houdt u er dan wel rekening mee dat u dit ook tijdig vastlegt bij de gemeente door het doen van een "melding voorgenomen huwelijk". Wat heeft u nodig? Om uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden heeft u de volgende gegevens nodig: De DigiD-gegevens van u en uw partner. Duidelijke kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van al uw getuigen (minimaal 2 getuigen en maximaal 4 getuigen). De gewenste datum, het tijdstip en de locatie van de ceremonie. Documenten uit het buitenland als u daar gewoond heeft, geboren bent of daar eerder getrouwd was. Meer informatie leest u onder het kopje "Bijzonderheden". Kosten Er gelden verschillende prijzen voor de diverse locaties. Voorwaarden U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder. U bent allebei niet met iemand anders getrouwd. U heeft allebei geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. U heeft geen bloedverwantschap met uw partner. Staat u onder curatele? Dan heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter. Bijzonderheden Neem in bijzondere situaties ruim van tevoren contact op met de gemeente. U heeft dan nog andere bewijsstukken nodig. Dat geldt bijvoorbeeld: Als u in het buitenland bent geboren. Niet de Nederlandse nationaliteit heeft. In het buitenland heeft gewoond of één van de partners daar op dit moment woont. Als een vorig huwelijk is ontbonden in het buitenland. Als u uw partnerschap wilt omzetten in een huwelijk. Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Beuningen en heeft één van u de Nederlandse nationaliteit én woont u op dit moment in het buitenland? Neem dan eerst contact op met de gemeente Den Haag. Na uw melding in Den Haag kunt u in Beuningen trouwen/uw partnerschap registreren.   Meer informatie Locaties in de gemeente Beuningen: De raadszaal in het gemeentehuis in Beuningen Slot Doddendael in Ewijk Paviljoen het Buitenhuis in Ewijk De Protestantse kerk in Winssen In de Kas in Winssen De Arend in Winssen Het Hoogh Huys in Winssen U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. U mag ook trouwen op een zelfgekozen locatie. De locatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. We vragen u om hierna zo snel mogelijk een melding voorgenomen huwelijk of geregisreerd partnerschap te doen. Er zijn verschillende trouwambtenaren in de gemeente Beuningen. Zij zijn buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS). U ontvangt ongeveer een maand vóór de dag van de ceremonie een uitnodiging van de BABS voor een persoonlijk gesprek. Eigen trouwambtenaar U kunt ook kiezen voor een eigen trouwambtenaar. Voorwaarde is dan wel dat betrokkene reeds is beëdigd als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en in een andere gemeente een geldig doorlopend aanwijzingsbesluit heeft en structureel huwelijken/partnerschappen voltrekt. In alle gevallen is er een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen aanwezig tijdens de trouwceremonie. Deze ziet erop toe dat de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie verloopt zoals volgens de wet is voorgeschreven, zodat er ook daadwerkelijk een rechtsgeldige verbintenis tot stand komt. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten.

  • Demonstratie melden

    In Nederland mag iedereen een demonstratie of betoging organiseren. Dat is een grondrecht. Wel mag de gemeente spelregels stellen. Dit betekent dat u in Beuningen verplicht bent om een demonstratie minimaal 48 uur voor aanvang. De burgemeester heeft dan nog tijd om eventuele maatregelen te nemen. Ook mag de burgemeester voorschriften stellen in het belang van de openbare orde en veiligheid.  Melden demonstratie Doet u de melding als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Demonstratie melden als organisatie  Doet u de melding namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD. Demonstratie melden als uzelf  Mijn Beuningen U kunt uw melding volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina.Ook ontvangt u daar het besluit op uw melding. Voorwaarden In de melding geeft u aan: naam, adres, telefoonnummer, en zo mogelijk, emailadres van de organisator(en) en de kennisgever(s) het doel van de demonstratie; de datum waarop de demonstratie zal plaatsvinden en het tijdstip van aanvang en beëindiging; het aantal te verwachten deelnemers; de middelen van vervoer van de deelnemers aan de demonstratie; door de organisator zelf te nemen maatregelen om een ordelijk en veilig verloop van de demonstratie te bevorderen. Mijn Beuningen U vindt uw melding terug op Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Daar volgt u ook de voortgang van de behandeling van uw zaak. Algemene richtlijnen Om ervoor te zorgen dat de demonstratie of betoting goed en veilig verloopt, gelden volgende regels: U mag geen wegen en kruispunten blokkeren. U moet de plek waar u de demonstratie of betoging houdt schoon achterlaten. Bevelen van de politie in het belang van de openbare orde en/of veiligheid moet u opvolgen. De in- en uitgangen van gebouwen mogen niet geblokkeerd worden. Iedereen moet vrij in en uit kunnen lopen. Als u geluidsversterkers zoals microfoons, luidsprekers of megafoons gebruikt, mag het geluid daarvan niet te hard staan. Dit geldt in het bijzonder op drukke locaties. Als u flyers uitdeelt en mensen gooien ze op de grond, moet u ze zelf opruimen. U moet zorgen voor zogenaamde “ordehandhavers” (mensen die de demonstratie of betoging ordelijk laten verlopen). U mag geen voorwerpen verbranden voor, tijdens of na de demonstratie of betoging. Deelnemers aan de demonstratie mogen geen wapens bij zich hebben of dikke stokken of vergelijkbare voorwerpen die als wapen gebruikt kunnen worden. Ook niet als onderdeel van spandoeken. U mag met de demonstratie of betoging niet discrimineren op godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of andere zaken of oproepen tot geweld. De demonstratie of betoging mag geen schade toebrengen aan derden. Wat gebeurt er na uw melding? Er volgt zo spoedig mogelijk overleg tussen de gemeente, politie en degene die de melding heeft gedaan. In dit overleg informeren gemeente en politie over de algemene richtlijnen en beoordelen zij of er  aanvullende afspraken nodig zijn. De melder ontvangt een schriftelijke bevestiging van deze afspraken en de algemeen geldende richtlijnen. Voorschriften of beperkingen De burgemeester kan voorschriften of beperkingen aan de organisator(en) stellen. Dit om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. Het kan dan gaan om het tijdstip van de manifestatie, afwijkingen van de gewenste route, de plaats waar de demonstratie start en waar die wordt ontbonden, de herkenbaarheid en samenstelling van de eigen ordedienst. De melder ontvangt hiervan schriftelijk bericht. Ook kan de burgemeester op grond van de bovengenoemde criteria een demonstratie verbieden. Hiervan wordt ook schriftelijk mededeling gedaan. In beide situaties kan de melder een bezwaarschrift indienen. Meer informatie Heeft u vragen over (de melding van) de demonstratie? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.

  • Identiteitskaart

    Wie naar het buitenland gaat, moet een geldig reisdocument hebben. Met een identiteitskaart (ID-kaart) reist u alleen binnen Europa. U vraagt de ID-kaart persoonlijk aan. Let op! Uw pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden. Online aanvraag van uw ID-kaart Uw aanvraag snel en gemakkelijk regelen? Dat kan met een online aanvraag van uw ID-kaart. Hierbij start u met uw DigiD een digitale aanvraag op. U betaalt de ID-kaart ook online. Tijdens de digitale aanvraag maakt u meteen een afspraak op het gemeentehuis om uw pasfoto/oude reisdocument in te leveren en om uw handtekening te zetten. De handtekening komt op de nieuwe ID-kaart te staan.   Start online aanvraag ID-kaart Afspraak aanvraag ID-kaart op het gemeentehuis Wilt u liever uw nieuwe ID-kaart aan de balie van het gemeentehuis aanvragen? Maak dan van te voren een afspraak.  Afspraak aanvragen ID-kaart aan de balie Na 5 werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen aan de balie bij de gemeente. Dit geldt zowel voor een digitale aanvraag als een aanvraag aan de balie.  Kosten ID-kaart voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart voor personen jonger dan 18 jaar: € 40,92 (5 jaar geldig) Spoedaanvraag Heeft u de ID-kaart met spoed nodig? Doe dan vóór 14.00 uur een spoedaanvraag. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024. Let op! Een spoedaanvraag kunt u niet digitaal regelen! U betaalt voor een spoedaanvraag altijd € 57,09 extra. De ID-kaart kunt u de volgende werkdag ophalen. Bent u uw oude ID-kaart kwijt? De afhandeltijd is dan langer. Meenemen U vraagt een ID-kaart altijd persoonlijk aan (dus ook kinderen dienen bij de aanvraag aanwezig te zijn). Een goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto eisen. De pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden. Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten die op uw naam staan, ongeacht of deze nog geldig zijn. Kinderen tot 12 jaar Houd bij de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar rekening met de volgende punten: Toestemming van (beide) ouders en/of van de gezaghouder(s). U kunt de toestemming direct online regelen met DigiD. Maak op tijd een afspraak voor de aanvraag van de identiteitskaart zelf. De toestemming is namelijk 1 maand geldig. Toestemming aanvraag reisdocument kind indienen  U kunt ook als ouder(s) en/of gezaghouder(s) een toestemmingsformulier ondertekenen (pdf, 78 kB). Een (kopie) van het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit hoeft niet bij een digitale toestemming. Graag willen wij dat minimaal één ouder aanwezig is bij de aanvraag. Komt u beiden mee bij de aanvraag? Dan zet u op dat moment uw handtekening. U hoeft  dan geen formulier vooraf in te vullen. Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.  Ophalen U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op. Hiervoor maakt u een afspraak. Heeft u uw oude identiteitskaart nog niet ingeleverd? Neem deze dan mee bij het ophalen van uw nieuwe document. Let op! Kinderen onder de 12 jaar moeten meekomen met de ouder bij het ophalen van de ID-kaart. Kinderen vanaf 12 jaar mogen hun ID-kaart zelf ophalen, zonder dat de ouders meekomen. Hun ouders mogen de ID-kaart niet alleen komen ophalen. Afspraak maken Reizen met kinderen Uw kind heeft een eigen  ID-kaart of paspoort nodig om naar het buitenland te reizen. U kunt het samen met uw kind aanvragen bij de gemeente. Reist u met een kind naar het buitenland? Bij de Marechaussee kunt u formulieren voor het reizen met kinderen vinden. ID-kaart kwijt of gestolen Bent u uw  ID-kaart of paspoort kwijt of is deze gestolen, vermist of verloren? U hoeft niet naar de politie. U doet hiervan aangifte bij de gemeente. Vul hiervoor het digitale formulier verklaring vermissing reisdocument in. Uw reisdocument vervalt daarmee. Vermissing reisdocument doorgeven  Of maak een afspraak als u meteen een nieuw reisdocument wilt aanvragen. Na uw melding maken wij uw document ongeldig. U kunt het dan ook niet meer gebruiken als u het toch terugvindt. Vindt u het document na de melding terug? Lever het dan in bij de gemeente. Zo voorkomt u identiteitsfraude of ander misbruik. Heeft u een vermoeden van identiteitsfraude of misbruik? U leest er alles over op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude.  Gevolgen meerdere vermissingen Bij 3 of meer vermissingen (van Nederlandse Identiteitskaarten en paspoorten) binnen 5 jaar wordt onderzocht wat de reden is van de vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (RPS). Opname in het RPS betekent dat u voor een bepaalde tijd geen paspoort mag krijgen. U kunt wel een Nederlandse Identiteitskaart aanvragen. Reizen naar het Verenigd Koninkrijk Sinds 1 oktober 2021 kunt u niet meer naar het Verenigd Koninkrijk reizen met een identiteitskaart. U heeft dan een geldig paspoort nodig. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Meer informatie Richtlijnen pasfoto’s U kunt uw pasfoto's maken in een (lokale) winkel met pasfotoservice. Ook kunt u gebruik maken van de pasfotoautomaat in het gemeentehuis. De kosten hiervan zijn € 9,00. Het is alleen mogelijk om via pin te betalen. Zorg dat u al een pasfoto heeft vóór uw afspraaktijd. Let op: deze pasfotoautomaat is niet geschikt voor het maken van foto's van kinderen jonger dan 10 jaar. Welke reisdocumenten zijn er? Vermoed u identiteitsfraude of misbruik van uw persoonsgegevens? Op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude leest u er alles over.