Zoekresultaat 1 - 10 van 68 resultaten

  • Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Als u in het buitenland woont, kunt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan. Zo meldt u dat u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan: Woont u allebei in het buitenland? Doe een schriftelijke melding bij de gemeente Den Haag. Woont u of uw partner in Nederland, en wilt u in onze gemeente trouwen? Neem contact op met team Burgerzaken voor meer informatie, tel. 14 0252.   Meer informatie Informatie over een schriftelijke melding doen bij de gemeente Den Haag

  • Afval, grof tuinafval

    Grof tuinafval is: snoeiafval en stammetjes die niet in de GFT-container kunnen U kunt dit brengen naar de Milieustraat (in de herfst staan er bladkorven in de wijken) Druk bij de milieustraat? Ga dan niet lang in de rij staan, maar spaar het op U mag geen grond of aarde uit de tuin inleveren bij de milieustraat. Potgrond of ongebruikte tuinaarde mag wel. Tuinvuil mag max. een m3 gestort worden per dag Gras mag u in kleine hoeveelheden inleveren, maar niet per m3 Zorg dat het tuinvuil schoon is van plastic etc. Gebruikt u de GFT-bak? Knip het fijn zodat de deksel dicht kan

  • Aangifte levenloos geboren kind

    Is uw kindje levenloos geboren, of kort na de bevalling overleden? U kunt een afspraak maken  voor het opmaken van een akte van geboorte (levenloos)/akte van geboorte en overlijden en eventueel de registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ons ook bellen voor een afspraak via het telefoonnummer 14 0252. Voor registratie in de BRP maakt het niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang geleden dat was. Meer informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid. 

  • Paspoort

    Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook  aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na vijf werkdagen kunt u op afspraak uw paspoort afhalen. Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen.   Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en erkend zijn als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u niet naar het land van herkomst reizen. Het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort kan alleen op afspraak. U moet een geldige verblijfsvergunning hebben en ingeschreven staan bij de gemeente. De geldigheidsduur van het vluchtelingenpaspoort is minimaal één en maximaal vijf jaar. U moet het vluchtelingenpaspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na vijf werkdagen kunt u op afspraak het paspoort afhalen. Bent u niet geregistreerd als vluchteling? Dan kunt u geen vluchtelingenpaspoort, maar wel een vreemdelingenpaspoort aanvragen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Afschrift akte Burgerlijke Stand

    Heeft u een bewijs nodig van geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden? Vraag dan een afschrift (kopie) van de officiële akte aan. Dit kunt u alleen doen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt (dus bijv. uw geboorteplaats) U kunt het afschrift op 2 manieren aanvragen: online via de knop 'online aanvragen' of op afspraak via de knop 'afspraak maken'. Een afschrift aangevraagd met DigiD wordt via de post naar u toegestuurd en dit duurt dus enkele dagen U betaalt bij de aanvraag Als u het afschrift in het buitenland gaat gebruiken kunt u kiezen voor een internationale versie Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente woont? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan in uw woonplaats.

  • Legalisatie handtekening

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraak u komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zetten u tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij is de medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs de medewerker verklaart dat de handtekening van u is

  • Briefadres aanvragen of verlengen

    Als u geen (tijdelijk) woonadres heeft, of in een (zorg-) instelling verblijft,  kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor inschrijving op een briefadres. Dat is een adres waar de overheid u (schriftelijk) kan bereiken. Vaak wordt een briefadres gekozen op het adres van een familielid, vriend of kennis. U moet schriftelijk toestemming hebben van degene bij wie u een briefadres wilt. Als het niet lukt een briefadresgever te vinden kan er een briefadres op het adres van de gemeente worden aangevraagd. Voor de toekenning van een  briefadres op het adres van de gemeente zijn enkele regels: U wordt begeleid door een medewerker van de Binnenvest en moet wekelijks naar het spreekuur van de Binnenvest komen op het gemeentehuis voor het afhalen van uw post. U kunt een aanvraag voor een briefadres of een aanvraag voor verlenging van uw briefadres doen door dit formulier volledig ingevuld en met de gevraagde bijlages te mailen naar: adreskwaliteit@hltsamen.nl of op te sturen naar de gemeente waar u het briefadres aanvraagt: Gemeente Hillegom, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 32, 2180 AA Hillegom Gemeente Lisse, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 200, 2160 AE Lisse Gemeente Teylingen, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout U wordt binnen 14 dagen uitgenodigd voor een gesprek Alle gesprekken over briefadressen vinden voor de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen plaats in het gemeentekantoor, Wilhelminalaan 25 in Sassenheim. Kom samen met de persoon bij wie u een briefadres wilt naar deze afspraak De gemeente beoordeelt uw aanvraag U ontvangt binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging van uw inschrijving op een briefadres/afwijzing van uw verzoek

  • Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen). De gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen. Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven. Honden zijn verboden bij kinderspeelplaatsen, zandbakken, speelweides en dergelijke. U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente. In de gemeente Hillegom betaalt u geen hondenbelasting. Plekken waar uw hond los mag lopen De gemeente heeft verschillende plekken binnen de bebouwde kom aangewezen waar uw hond los mag lopen. Bij deze plekken staan speciale borden. grasveld Horst ten Daallaan groenstrook Vosselaan tussen Trompenburg en Weerlaan dijk langs de Ringvaart tussen Leeghwater en Weerlanervaart dijk langs de Ringvaart tussen Hillegommerbrug en gemaal en van gemaal tot Vosselaan Beltpark, behalve de speelplekken voor de jeugd dijk achter Jacqueline van der Waalsheem, ingang naats nummer 81 groenstrook Singel groenstrook Vincent van Goghsingel tussen weg en water aan de westkant groenstrook langs sportpark Zanderij tussen de brug vanaf de Wilhelminalaan en de brug aan Van den Endelaan (achter het Fioretti college) grasveld bij Hertenkamp naast skicentrum grasveld in van Nispenpark, ten zuiden van het appartementencomplex Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet. Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats is € 140,-.