Zoekresultaat 1411 - 1420 van 1427 resultaten

  • Vuur stoken bij een evenement

    U mag geen vuur stoken in de open lucht. Rookwaren en kaarsen mogen wel, behalve als er een rookverbod geldt. Vuur voor bakken en braden mag alleen als dit niet gevaarlijk is voor de omgeving. Gaat het om een openbaar evenement zoals een paasvuur, vreugdevuur of kerstbomenverbranding? Dan kunt u gratis een ontheffing aanvragen op het verbod vuur te stoken (stookontheffing). Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren.   Stookontheffing evenement aanvragen als burger Stookontheffing evenement aanvragen als organisatie   Voorwaarden bij een stookontheffing De stooklocatie ligt niet binnen de bebouwde kom; Het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken; U stelt omwonenden op tijd op de hoogte; U mag niet stoken bij smogfase twee en drie; U mag niet stoken op een wijze waarbij gevaar ontstaat voor overslag van het vuur; U mag niet stoken op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen; Het te verbranden materiaal mag alleen bestaan uit schoon hout (of als aangegeven slootmaaisel); U mag geen gebruik maken van vervliegende of snel ontvlambare stoffen zoals benzine of petroleum; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een gebouw van derden; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een hoop oogstproducten; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 100 meter liggen van een bos of natuurgebied; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen van de (openbare) weg; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen vanaf de insteek van een sloot; Bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van ten minste 5 meter van de vuurhaard; Het terrein en de directe omgeving moet altijd bereikbaar en toegankelijk zijn voor hulpdiensten; Het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon; Alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd; Het (kampvuur)terrein en de omgeving moet binnen 24 uur na beëindigen van het evenement in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. De resten van het kampvuur moet u afvoeren naar een erkend verwerker; De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing; Een ontheffing moet u ieder jaar opnieuw aanvragen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Niets nodig, een melding doen of een vergunning aanvragen Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Er zijn minder dan 100 personen aanwezig bij het evenement. Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, brom- / fietspad of parkeerplaats. Het evenement vormt niet op een andere manier een belemmering voor het verkeer en hulpdiensten. Voor 10.00 uur en na 22.00 uur brengt het evenement geen geluid voort. Een melding doen Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u een melding doen. Er zijn maximaal 200 personen aanwezig bij het evenement. Het evenement vindt plaats tussen 08.00 uur en 23.00 uur. Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, brom- / fietspad of parkeerplaats. Het evenement vormt niet op een andere manier een belemmering voor het verkeer en hulpdiensten. Voor 10.00 uur en na 22.00 uur brengt het evenement geen geluid voort. U plaatst slechts kleine objecten met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object. De organisator moet minimaal 10 werkdagen voor het evenement een melding doen bij de gemeente. Een vergunning aanvragen Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. De organisator moet minimaal 8 weken, bij voorkeur 12 weken, voor het evenement plaatsvindt een vergunning aanvragen bij de gemeente. Een vergunning aanvragen of een melding doen Dit kan met het volgende formulier:  Evenementenvergunning aanvragen of melding doen (pdf, 333Kb). Let op: voor het aanvragen van een vergunning of het doen van een melding gebruikt u dus hetzelfde formulier. Als u een activiteit organiseert waar een podium, tent of ander bouwsel wordt geplaatst waar meer dan 150 personen op of in kunnen, moet u een gebruiksmelding doen. Ook als u een activiteit organiseert waar meer dan 10 personen blijven overnachten moet u een gebruiksmelding doen. Meer informatie staat op de pagina Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. •    Meldingsformulier brandveilig gebruik en basishulpverlening Wat zijn de kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag? Voor 1 evenement: € 58,15 Voor een evenement met 1 of meerdere activiteiten op basis van de Algemene plaatselijke verordening en/of bijzondere wetten wordt het bedrag, genoemd in 3.2.1, per activiteit, verhoogd met € 5,60 Voor 2 of meer evenementen in 1 aanvraag: € 90,85 Voor 2 of meer evenementen met 1 of meerdere activiteiten op basis van de Algemene plaatselijke verordening en/of bijzondere wetten wordt het bedrag genoemd in 3.3.2, per activiteit, verhoogd met € 5,60 Voor een circus of kermis: € 116,40. Als het gaat om 2 evenementen van méér dan 1500 personen dan wordt het tarief als genoemd in artikel 3.2.1 of 3.2.2, per activiteit, verhoogd met € 58,15. Voor vergunningen voor evenementen van vrijwilligersorganisaties (non-profit instellingen, gerund door vrijwilligers) worden geen kosten in rekening gebracht. Welke gegevens moet u aanleveren? De naam, locatie en een omschrijving van het evenement. Een draaiboek met tijden, plaatsen, activiteiten. Het aantal bezoekers. Een situatietekening met daarop de indeling van het terrein en alle objecten zoals tenten, tappunten, bak- en braadinrichtingen, EHBO-posten, gasflessen etc.  Als een tent, waarin 50 personen of meer tegelijk in aanwezig zullen zijn, wordt geplaatst moet dit worden weergegeven op de situatietekening. Voeg ook een plattegrond van de tent toe. Een overzichtstekening met alle objecten die worden geplaatst. Geef podia en tribunes ook op de situatietekening weer. Een verkeersplan: dit is een overzichtstekening met de (gewenste) verkeersmaatregelen en parkeerplaatsen. Een veiligheidsplan. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen de volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. U ontvangt een beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar. Gezondheid en veiligheid Naast een mooi evenement wilt u natuurlijk ook een veilig evenement organiseren. Er zijn veel onderwerpen over gezondheid en veiligheid waarvoor u aandacht moet hebben. Daarom hebben GHOR en GGD NOG een infographic ontwikkeld voor evenementenorganisatoren. Infographic met informatiefolders 

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren voor bijvoorbeeld meer dan 150 personen? Of voor meerdere dagen? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Een evenement heeft een openbaar karakter. Het is dus geen besloten gelegenheid, zoals een trouwfeest of verjaardag. Let op: verkoopt en/of verspreidt u kaarten voor een besloten gelegenheid, bijvoorbeeld onder sponsoren of deelnemers? Of maakt u reclame? Dan is er ook sprake van een evenement. Voor een groot evenement moet u de vergunning minimaal twaalf weken van te voren aanvragen. Voor een middelgroot evenement moet u de vergunning minimaal acht weken van te voren aanvragen. Aan beide vergunningen zijn kosten verbonden. Maak uw keuze uit de knoppen. Als burger heeft u hiervoor  DigiD nodig, als organisatie eHerkenning.   Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie   Wanneer is een evenement vergunningvrij? Voor een klein evenement, bijvoorbeeld een Sinterklaasintocht, buurtbarbecue, wandel- of fietstocht, braderie of optocht heeft u geen vergunning of melding nodig als: het maximaal 1 dag duurt er na 23:00 uur geen muziek meer ten gehore wordt gebracht het evenement uiterlijk om middernacht eindigt het een lokale uitstraling heeft en er dus niet op gericht is om bezoekers van buiten de wijk of kern aan te trekken tijdens het evenement geen doorgaande wegen worden afgesloten het evenement niet plaatsvindt in een (tijdelijk) bouwwerk zoals een tent of een schuur / loods het evenement niet wordt gehouden in of nabij een milieu- of natuurbeschermingsgebied het evenement geen circusvoorstelling is Vergunning aanvragen voor een middelgroot evenement Voor een middelgroot evenement, bijvoorbeeld een dorpsfeest, muziekoptreden of een grotere braderie heeft u een vergunning nodig. Hiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van een vergunningvrij evenement en: er muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00u er nadere verkeersmaatregelen nodig zijn er enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en – voorschriften Voor de aanvraag van een middelgroot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Vergunning aanvragen voor een groot evenement Voor een groot evenment moet u denken aan bijvoorbeeld de Havendagen in Terneuzen. Een groot evenement is een evenement waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van de Politie, Brandweer of GHOR is vereist. Voor de aanvraag van een groot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Andere activiteiten waarvoor u een melding of aanvraag moet doen Alcohol schenken tijdens een evenement of besloten gelegenheid Gebruik van een gebouw met meer dan 50 personen Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit Inschrijven kermis Klein kansspel (bingo of rad van fortuin) Loterij Materiaal voor een evenement huren Snuffelmarkt Standplaats voor kraam of verkoopwagen Vuur stoken bij een evenement Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel.14 0115. Wilt u dat wij uw evenement vermelden op onze website, klik dan op publiciteit voor uw evenement. Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren) Verkoop op openbare weg of aan huis (venten) Vuurwerk afsteken Verkeersregelaars

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. Soort gehandicaptenparkeerkaarten Wij willen u erop wijzen dat er verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten zijn, namelijk:  Bestuurderskaart Passagierskaart Combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart Instellingenkaart Bij de bestuurderskaart dient er sprake te zijn van een langdurige loopbeperking waardoor u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator. Bij de passagierskaart is dit ook het geval, echter hierbij geldt nog als extra eis dat de passagier volledig rolstoelafhankelijk is of continue afhankelijk is van de bestuurder. De passagier kan dus niet worden afgezet op de plaats van bestemming terwijl de bestuurder de auto gaat parkeren. U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. U dient dan ook aan de voorwaarden te voldoen.  Er bestaat ook een instellingenkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Zo hoeft er niet voor iedere bewoner apart een kaart aangevraagd te worden. Hoe werkt het? Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken. U kunt de kaart dus voor elke auto gebruiken. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De geldigheidsduur kan ook korter zijn afhankelijk van het onderzoek. Aanvraag U kunt telefonisch contact opnemen voor het aanvragen van een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart waarna het aan u wordt toegezonden. Dit aanvraagformulier dient u zo volledig mogelijk in te vullen. Bij het aanvraagformulier staat aangegeven welke gegevens u moet meesturen. Het duurt maximaal 8 weken voordat u hoort of u in aanmerking komt voor een kaart. Indien het langer duurt wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Proces  Nadat u de aanvraag heeft ingediend wordt de aanvraag besproken met een onafhankelijke medisch adviseur van de GGD-ZL en wordt bepaald of de medisch adviseur de noodzaak voor de gehandicaptenparkeerkaart kan vaststellen. Indien de medisch adviseur deze noodzaak niet kan vaststellen vindt er een medische keuring plaats. Tijdens de keuring bepaalt de medisch adviseur van de GGD-ZL of u voldoet aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart.  Kosten aanvraag Aan het indienen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 75,40. Nadat u de aanvraag heeft ingediend, ontvangt u van ons een ontvangstbevestiging met daarbij een factuur. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen wanneer u de kosten betaald heeft. Kosten medische keuring Is een medische keuring nodig? Dan betaalt u voor de keuring € 149,65. Deze kosten betaalt u naast de aanvraagkosten van € 75,40. U dient de kosten voor de keuring vooraf te betalen. De medische keuring wordt pas uitgevoerd nadat u de kosten ervoor heeft betaald. Indien dit aan de orde is krijgt u van ons een brief met bijgevoegd een factuur. Als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, dan krijgt u de kosten voor de aanvraag en keuring niet terug. Indien u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt toegekend zijn er geen aanvullende kosten voor het verstrekken van de kaart.  Vragen? Indien u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen heeft of voor het aanvragen van een aanvraagformulier kunt u contact opnemen met de afdeling Wmo, telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 uur op het telefoonnummer (045) 5278630 of middels spreekuur contact van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur.

  • Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is zoals een braderie, feest, kermis, optocht, snuffelmarkt of sportwedstrijd. Vergunningsvrije en vergunningsplichtige evenementen Een evenement is vergunningvrij wanneer aan de algemene (en eventuele specifieke) regels wordt voldaan: het evenement duurt maximaal één dag er is een organisator bij het evenement aanwezig er zijn maximaal 150 personen tegelijkertijd aanwezig bij het gebruik van een tent(en) zijn maximaal 50 personen gelijktijdig aanwezig er worden geen alcoholhoudende dranken verkocht het evenement wordt gehouden tussen 10:00 en 00:00 uur er geen muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00 uur het evenement niet op doorgaande wegen is en geen belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten het evenement een incidenteel karakter (maximaal twee keer per jaar) heeft omwonenden één week voor aanvang van het evenement schriftelijk door de organisator worden geïnformeerd er geen afvalstoffen worden verbrand buiten een inrichting (bijvoorbeeld hutten en bomen). Het gebruik van een barbecue valt hier niet onder indien het evenement plaatsvindt in een inrichting moet het evenement voldoen aan de voorschriften van de afgegeven gebruiksvergunning (of omgevingsvergunning voor de activiteit ‘gebruik met het oog op brandveiligheid’) of aan de regels in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken. Naast de algemene regels gelden voor bepaalde evenementen aanvullende regels;  zoals voor: gebruik van een barbecue evenementen in gebouwen (die vallen onder een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een melding brandveilig gebruik)  evenementen op de weg zoals een puzzeltocht of een wielerwedstrijd het oplaten van ballonnen het houden van een optocht wedstrijden op de openbare weg, hierbij inbegrepen een openbare waterweg. Alle regels kunt u terugvinden in het evenementenbeleid op Overheid.nl. Evenementenvergunning  Wanneer een evenement niet voldoet aan één of meerdere (algemene of specifieke) regels dan is het evenement niet vergunningvrij en moet er een aanvraag ingediend worden. De vergunning wordt toegekend op basis van de door u verstrekte gegevens. Aan het toekennen van een vergunning verbindt de burgemeester voorschriften en beperkingen ter regulering van het evenement. Doe uw vergunningaanvraag ten minste 12 weken voor de gewenste datum van uw evenement. De gemeente heeft voldoende tijd nodig om uw evenement af te stemmen met politie, brandweer, GHOR en eventueel met andere organisaties. Let op: Vergunningaanvragen die niet tijdig binnenkomen of onvolledig zijn, kunnen geweigerd worden. Meer informatie vindt u in het evenementenbeleid Kaag en Braassem: Evenementenbeleid Kaag en Braassem op Overheid.nl  Handreiking Advisering op brandveiligheid bij evenementen van de Veiligheidsregio  Aanvulling evenementenbeleid vergunningsvrij plaatsen reclame op Overheid.nl. Aanvraag Als u een evenement wilt organiseren, heeft u 1 of meer van de onderstaande formulieren nodig: Aanvraagformulier evenementenvergunning via het contactformulier - wij nemen contact met u op en sturen u de benodigde formulieren. Vervolgens kunt u de aanvraag indienen. Veiligheidsplan - bijlage bij aanvraagformulier evenementenvergunning op de website van de veiligheidregio vrhm.nl  Verstrekken zwakalcoholhoudende dranken: Vraag ook een ontheffing op artikel 35 van de Alcoholwet aan, zodat u alcohol mag schenken Afwijken bestemmingsplan:  In sommige gevallen is het organiseren van een evenement op een bepaalde locatie in strijd met het bestemmingsplan. Dan moet u naast een evenementenvergunning ook nog een omgevingsvergunning aanvragen voor het afwijken van het bestemmingsplan Doorlopende evenementenvergunning voor een jaarlijks terugkerend evenement: Geef de datum van het evenement jaarlijks vόόr 1 november door. Doet u dat niet, dan vervalt de doorlopende vergunning automatisch. Het melden van uw evenement dient te gebeuren via het  Melding- en reserveringsformulier evenement.  Gebruiksmelding brandveiligheid Als uw evenement voor meer dan 50 personen plaatsvindt in een gebouw moet in bepaalde gevallen ook een gebruiksmelding brandveiligheid gedaan worden via www.omgevingsloket.nl. Melding Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen U moet een gebruiksmelding indienen (via de website van het Omgevingsloket) wanneer u een activiteit organiseert op een plaats en daar ook een tijdelijke verblijfsruimte (bouwsel), of een andere constructie aanwezig is en er geen vergunning brandveilig gebruik nodig is en ten minste één van de onderstaande situaties optreedt: in een tijdelijke verblijfsruimte op die plaats bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt geboden aan meer dan 10 personen of in een verblijfsruimte op die plaats verzorging wordt geboden aan meer dan tien personen onder 12 jaar, of aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen een tijdelijke verblijfsruimte op die plaats is bestemd voor meer dan 150 personen tegelijk. Bijzonderheden De evenementenvergunning kan in bepaalde situaties worden geweigerd. Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Kosten Een vergunning voor het organiseren van een evenement kost in de meeste gevallen € 190,40 Meer informatie Vragen over het organiseren van een evenement kunt u stellen bij Loket dienstverlening via het contactformulier. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Regels wegwerpplastic Vanaf 1 juli 2023 en vanaf 1 januari 2024 gelden nieuwe regels voor het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen. Deze regels komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP). De regels gelden voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Er zijn verschillende regels voor open evenementen en gesloten evenementen. Meer informatie vindt u op de website minderwegwerpplastic.nl. Overig Regelgeving evenementen Algemeen aanwijzingsbesluit op overheid.nl

  • Evenement organiseren

    Wilt u in de gemeente Oldebroek een evenement organiseren, zoals een optocht, braderie, paasvuur of sporttoernooi? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding indienen. Een evenementenvergunning vraagt u minstens 8 of 14 weken voor het evenement aan. Een melding doet u minstens 3 weken van te voren. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Melding, vergunning of niets nodig? Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Voldoet uw evenement niet aan alle voorwaarden? Kijk dan of uw evenement voldoet aan de voorwaarden van een melding. Het evenement is alleen voor (een beperkte groep) genodigden. Er wordt geen geluidversterking of luidsprekerinstallatie voor spreken of muziek toegepast. Er is geen belemmering van de doorgang voor verkeer en/of hulpdiensten. Er wordt geen (zwak) alcoholhoudende drank verkocht. Er wordt geen groot vuur gestookt (vuurplaats niet groter dan een vat van 200 liter). Voorwaarden melding evenement Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u volstaan met een melding. Er zijn minder dan 500 personen gelijktijdig aanwezig. Het evenement vindt plaats tussen 07.00 uur en 24.00 uur. Er is voor 07.00 uur of na 23.00 uur geen versterkte spraak en/of muziek. Het evenement vormt geen belemmering voor de doorgang van het verkeer en hulpdiensten. Evenement melden Vergunning nodig Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. Lees voordat u het aanvraagformulier invult de toelichting bij vergunningsplichtige evenementen. Voor evenementen tot 2500 bezoekers vraagt u 8 weken van tevoren een vergunning aan. Voor grote (risico-)evenementen met meer dan 2500 bezoekers vraagt u bij voorkeur 14 weken van tevoren een vergunning aan. Evenementenvergunning aanvragen Bijlagen meesturen Bij de evenementenmelding moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met directe omgeving. Beknopt draaiboek van het evenement. Bij een evenementenvergunning moet u meesturen: Situatietekening van het evenemententerrein met alle te plaatsen objecten. Bij het plaatsen van een tent: inrichtingstekening met maatvoering en tentboek. Bij het plaatsen van podiums en/of tribunes: bouwboek van de podiums en/of tribunes. Als er verkeersmaatregelen worden getroffen: een verkeersplan. Als u versterkte spraak en/of muziek laat horen: een geluidsplan. Draaiboek van het evenement. Veiligheidsplan met informatie over eerste hulpverlening (rooster) en alcoholpreventie.

  • Rijbewijs aanvragen

    Met een rijbewijs laat u zien dat u een motorvoertuig mag besturen. Ieder voertuig heeft een eigen rijbewijscategorie. Op uw rijbewijs staat voor welke categorieën u voertuigen mag besturen.

    Een nieuw rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Een rijbewijs met categorie C, C1, D, D1 en/of E is 5 jaar geldig. Bent u ouder dan 65 jaar? Dan is uw rijbewijs minder lang geldig. Dit komt omdat u vanaf uw 75e jaar een medische keuring moet hebben. Lees meer over uw rijbewijs vanaf uw 75e jaar op Rijksoverheid.nl.

    U vraagt bij de gemeente een rijbewijs aan als:

    • u voor het eerst geslaagd bent voor een rijexamen.
    • u geslaagd bent voor een nieuwe categorie.
    • uw rijbewijs bijna verloopt.
    • uw rijbevoegdheid ingeperkt is (bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte).
    • u een rijbewijs wilt omwisselen (bijvoorbeeld een buitenlands of militair rijbewijs).
    • uw rijbewijs kwijt of gestolen is.
    • uw rijbewijs beschadigd is.

    Als uw rijbewijs verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente.

    U hoeft niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen. In plaats daarvan vult u bij de gemeente een vermissingsverklaring in, waarin u uitlegt hoe u het oude rijbewijs bent kwijtgeraakt, daarna ondertekent u de verklaring. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Neemt u daarvoor uw paspoort of identiteitskaart mee om u te legitimeren.

    De gemeente adviseert de burger om ook aangifte bij de politie te doen als er duidelijk sprake is van een misdrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto-inbraak.

    Heeft u een vermoeden van misbruik? Meld dit online bij RDW.

    Ingeval van verlies of diefstal in het buitenland wordt ook bij de gemeente de vermissingsverklaring opgemaakt. Dit kan met of zonder buitenlandse aangifte.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren in Blaricum dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor kleine evenementen volstaat een melding bij de gemeente. Klein evenement Wilt u een klein evenement organiseren zoals een buurtfeest, waar minder dan 100 deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn? Dan is het voldoende om dit alleen te melden bij de gemeente. Het aanvragen van een evenementenvergunning is dan niet nodig. Informatie aanvraag Voor een klein evenement is geen evenementenvergunning nodig, als het aan alle volgende eisen voldoet: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement. Het evenement is tussen 08.00 en 01.00 uur. Er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 08.00 en na 23.00 uur, en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten. Omwonenden ondervinden geen (geluids)overlast. Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes, en te allen tijde is een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten. Er is een organisator, dus iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement. Het evenement vindt niet plaats op een locatie waarvoor al een evenementenvergunning is verleend. Wilt u tijdens uw evenement zwak-alcoholische drank schenken tegen betaling? Vraag dan een tijdelijke ontheffing op grond van de Alcoholwet aan. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak-alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken is hierbij uitgezonderd. Wilt u hierover meer weten? Bel dan 14 035.  Wilt u hekken en/of bebording plaatsen? Neem dan contact met ons op via 14 035. U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen hiervan. Indien u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek voor hekken en/of bebording doorgeeft, houd er dan rekening mee dat wij uw hekken en/of bebording misschien niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de bijbehorende afmetingen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een klein evenement.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanvragen vergunning klein evenement Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u het evenement meldt? Bel 14 035. Groot evenement Organiseert u een evenement dat niet aan alle voorwaarden voor een klein evenement voldoet? Dan moet u een vergunning aanvragen voor het organiseren van een groot evenement. Een evenementenvergunning vraagt u aan via het formulier Evenementenvergunning. Dit formulier kunt u opvragen bij Vergunningen van de BEL Combinatie via telefoonnummer 14 035. Stuur dit formulier tenminste 12 weken voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet het evenement voor 1 december in het jaar voorafgaand aan het evenement bij de burgemeester gemeld zijn. Deze melding gebruikt de gemeente voor het samenstellen van de jaarlijkse evenementenkalender. Schenken zwak-alcoholhoudende dranken Als er bij een evenement/klein evenement zwak-alcoholhoudende dranken worden geschonken dan moet u hiervoor een ontheffing aanvragen. Dit op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet. Zie ook de webpagina Ontheffing zwak alcoholische drank Privéfeest Voor een privéfeest op eigen terrein heeft u meestal geen vergunning nodig. Houd wel rekening met de volgende regels. U mag in de openlucht geen muziek ten gehore brengen op: zondag tot en met vrijdag tussen 23.00 en 09.00 uur; op vrijdag en zaterdag tussen 00.00 en 09.00 uur; op zondag voor 13.00 uur. U mag geen muziek ten gehore brengen wanneer dit een kerkdienst kan verstoren. Het geluidsniveau van de muziek mag geen overlast veroorzaken voor omwonenden

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren in Eemnes dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor kleine evenementen volstaat een melding bij de gemeente. Klein evenement Wilt u een klein evenement organiseren zoals een buurtfeest, waar minder dan 100 deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn? Dan is het voldoende om dit alleen te melden bij de gemeente. Het aanvragen van een evenementenvergunning is dan niet nodig. Informatie aanvraag Voor een klein evenement is geen evenementenvergunning nodig, als het aan alle volgende eisen voldoet: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement. Het evenement is tussen 08.00 en 01.00 uur. Er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 08.00 en na 23.00 uur, en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten. Omwonenden ondervinden geen (geluids)overlast. Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes, en te allen tijde is een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten. Er is een organisator, dus iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement. Het evenement vindt niet plaats op een locatie waarvoor al een evenementenvergunning is verleend. Wilt u tijdens uw evenement zwak-alcoholische drank schenken tegen betaling? Vraag dan een tijdelijke ontheffing op grond van de Alcoholwet aan. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak-alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken is hierbij uitgezonderd. Wilt u hierover meer weten? Bel dan 14 035.  Wilt u hekken en/of bebording plaatsen? Neem dan contact met ons op via 14 035. U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen hiervan. Indien u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek voor hekken en/of bebording doorgeeft, houd er dan rekening mee dat wij uw hekken en/of bebording misschien niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de bijbehorende afmetingen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een klein evenement.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanvragen vergunning klein evenement Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u het evenement meldt? Bel 14 035. Groot evenement Organiseert u een evenement dat niet aan alle voorwaarden voor een klein evenement voldoet? Dan moet u een vergunning aanvragen voor het organiseren van een groot evenement. Een evenementenvergunning vraagt u aan met het formulier Evenementenvergunning. Dit formulier kunt u opvragen bij Vergunningen van de BEL Combinatie via telefoonnummer 14 035. Stuur dit formulier tenminste 12 weken voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet het evenement voor 1 december in het jaar voorafgaand aan het evenement bij de burgemeester gemeld zijn. Deze melding gebruikt de gemeente voor het samenstellen van de jaarlijkse evenementenkalender. Schenken zwak-alcoholhoudende dranken Als er bij een evenement/klein evenement zwak-alcoholhoudende dranken worden geschonken dan moet u hiervoor een ontheffing aanvragen. Dit op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet. Zie ook de webpagina Ontheffing zwak alcoholische drank Privéfeest Voor een privéfeest op eigen terrein heeft u meestal geen vergunning nodig. Houd wel rekening met de volgende regels. U mag in de openlucht geen muziek ten gehore brengen op: zondag tot en met vrijdag tussen 23.00 en 09.00 uur; op vrijdag en zaterdag tussen 00.00 en 09.00 uur; op zondag voor 13.00 uur. U mag geen muziek ten gehore brengen wanneer dit een kerkdienst kan verstoren. Het geluidsniveau van de muziek mag geen overlast veroorzaken voor omwonenden

  • Parkeerontheffing blauwe zone

    In Brunssum is géén betaald parkeren. Wel telt de gemeente een aantal parkeerschijfzones (blauwe zones). In deze blauwe zones mag gedurende beperkte tijd geparkeerd worden (u dient daarvoor te beschikken over een parkeerschijf). Parkeerschijfzones Brunssum telt een aantal parkeerschijfzones (blauwe zones). In deze zones mag slechts gedurende beperkte tijd geparkeerd worden (u dient daarvoor te beschikken over een parkeerschijf). De aangewezen blauwe zones in Brunssum zijn: Lindeplein Doorvaartplein parkeerplaats Hokkelbergh parkeerplaats Wilhelminaplein parkeerplaats Koutenveld (gedeeltelijk) parkeerstrook in de Rumpenerstraat parkeerstrook in de Kerkstraat parkeerstrook in de Schildstraat parkeerstrook in een deel van de Kerkeveldstraat parkeerstrook Ir. Op den Kampstraat Ontheffing Binnen de gemeente Brunssum zijn een aantal gebieden aangewezen waarvan bewoners een ontheffing kunnen aanvragen op de tijdbeperking voor een bijhorende blauwe zone. Deze aangewezen gebieden en bijhorende blauwe zones zijn hieronder in de tabel te zien. Aangewezen gebied Toegewezen parkeerlocatie Kerkstraat 1a t/m 304 en Schiffelerstraat 1 t/m 15 (oneven) Koutenveld Raadhuisstraat 4 t/m 12, Kerkstraat 7, 15, 19 en Schiffelerstraat 1C, 1E, 1F Hockelbergh Wilhelminastraat 1a t/m 1c, Julianastraat 47 t/m 59 en Pastoor Savelbergstraat 51 t/m 151 Wilhelminaplein Koutenveld 2 t/m 6 (even), Schiffelerstraat 12 t/m 20 (even), Victoria 2 t/m 10 (even) Victoria (tijdelijk) Doorvaartstraat 15 t/m 21 en Passage 12 t/m 50 Doorvaartplein Ir. Op den Kampstraat 1 t/m 70 Ir. Op den Kampstraat Lindeplein 1 t/m 33 Lindeplein (1a en 1c) Een grafische weergave van het aangewezen gebied is onderaan deze pagina te vinden. Per woning wordt maximaal één ontheffing op kenteken verstrekt. De ontheffing is 1 jaar geldig met een vaste looptijd van 1 januari tot en met 31 januari in het volgende jaar.  Voorwaarden De aanvraag van een parkeerontheffing wordt getoetst aan de volgende voorwaarden: Aanvrager moet ingeschreven staan als inwoner van de gemeente Brunssum en binnen het aangewezen gebied wonen om in aanmerking te komen voor een ontheffing van de bijhorende parkeerschijfzone. Aanvrager moet voor het parkeren afhankelijk zijn van één van de parkeerpleinen waar de parkeerschijfzone van kracht is. De aanvrager mag dus niet beschikken over een eigen parkeerplaats, oprit of garage. Aanvrager moet het voertuig op eigen naam hebben staan. Aanvrager kan niet beschikken over een eigen parkeergelegenheid, al dan niet op eigen erf. Per parkeerlocatie zijn een maximumaantal ontheffingen uit te geven. Wanneer dit aantal wordt overschreden zal de aanvraag worden geweigerd en wordt u op een wachtlijst geplaatst. Aanvragen Digitaal Uw aanvraag kunt u digitaal indienen. Aanvragen of wijzigen ontheffing parkeerschijfzone (blauwe zone) (inloggen met DigiD) Post Beschikt u niet over DigiD? U kunt dan ook het aanvraagformulier ontheffing parkeerschijfzone (blauwe zone) downloaden en naar de gemeente sturen. Wijziging kenteken doorgeven Bent u in het bezit van een ontheffing en wilt u een wijziging van het kenteken van uw auto doorgeven? Ook dit kan via het digitale formulier of het analoge formulier. Kosten Een parkeerontheffing kost € 11,75. Aangewezen gebied Meer informatie Beleidsregels parkeerontheffingenbeleid parkeerschijfzones centrum gemeente Brunssum 2020