Zoekresultaat 1781 - 1790 van 1790 resultaten

  • Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp

    In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .   Dichtbij De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een aantal jeugdhulporganisaties voor de uitvoering van de Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp (AVAJ) voor de komende 8 jaar. Deze organisaties gaan samen met de jeugdhulpmedewerkers van de gemeente de ambulante  jeugdhulp en ondersteuning dichter bij het  gezin, in de wijk op de school of bij de huisarts organiseren. Dus meer in de eigen leefomgeving. De zorg wordt makkelijk bereikbaar aangeboden zonder dat een indicatie of beschikking nodig is. Zoveel mogelijk preventief en ‘zo gewoon mogelijk’ aansluitend bij de leefwereld van de kinderen en jongeren. Uitvoering ambulante jeugdhulp De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een samenwerkingsverband van zes organisaties: Coöperatie Dichtbij, Molendrift, ProTalent, Barkema & De Haan, Leger des Heils W&G en Team050. Zij gaan samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP).  Het contract loopt van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027, met een optie tot verlenging van vier maal een jaar. De komende periode tot 1 april 2023 gebruiken  de organisaties gezamenlijk om de dienstverlening in te richten. De organisaties die gezamenlijk de AVAJ gaan uitvoeren, zorgen in overleg met huidige jeugdhulpaanbieders voor continuïteit van de hulp. Wil je meer weten, kijk dan ook op hun website www.jepveendam.nl Wat valt er niet onder? Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen valt niet onder de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complex trauma. Het zijn behandelingen die niet vaak voorkomen.  Ook dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, vallen niet onder de AVAJ. Voor deze vorm van jeugdhulp verandert er niets. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u contact op nemen met de bureaudienst van Team Jeugd zoals u altijd al deed. Hierin veranderd er niks. Pagina jeugd. Of u kunt bellen met 0800 22 22 211 Wanneer gaat het in? De Algemene Voorziening start op 1 april 2023. Vanaf deze datum kunnen de jeugdige en hun ouders of verzorgers met opvoed- en opgroeivragen rechtstreeks naar de AVAJ. De komende periode wordt de organisatie voor de AVAJ ingericht. De huisartsen, onderwijsinstellingen en buurt- en jongerenwerk worden de komende periode geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. De nieuwe organisatie die de AVAJ gaat uitvoeren, zorgt voor 1 april 2023 dat de kinderen, jongeren, ouders, (pleeg)ouders, verzorgers weten hoe de zorg er na 1 april uitziet. Vragen Heeft u vragen? U kunt bellen met 0598 652222 of mail naar info@veendam.nl.

  • Jeugd en gezin

    Wij vinden het belangrijk dat jongeren actief kunnen meedoen in de samenleving en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Soms lukt dat niet zonder hulp. De gemeente kan u dan misschien verder helpen. Wmo- of jeugdmelding maken   Opgroeien en opvoeden aan-z Voor vragen over opgroeien en het opvoeden van kinderen en jongeren kunt u terecht bij Jeugd en Gezin aan-z. Zij bieden informatie, hulp, advies en ondersteuning voor alle jeugdige mensen en hun (pleeg)ouders en zoeken samen met u naar een passend antwoord.Op de website van aan-z vindt u informatie over gezinsbegeleiding, het Jongeren Informatiepunt (JIP), cursussen, informatieve bijeenkomsten en nog veel meer. Contact telefoon 0115-56 30 15 e-mail jeugdengezin@aan-z.eu bezoekadres Jacob Catsstraat 7 in Terneuzen aan-z is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. GGD GGD Zeeland is er voor alle kinderen van 0 tot 19 jaar. Zij zijn er voor vragen en advies over opgroeien, opvoeden en ouderschap op alle leeftijden. Zij doen dit via contactmomenten op het consultatiebureau, op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Op de website van de GGD vindt u o.a. informatie over jeugdgezondheidszorg, het consultatiebureau en inenten. De Kindertelefoon De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Bij pesten, problemen thuis, een vraag over verliefdheid of verkering of ruzie met vrienden kun je bellen of chatten met De Kindertelefoon. Je kan ook eerst bij de verschillende artikelen voor kinderen en jongeren op de site kijken. Misschien kun je daar je antwoord vinden. De Kindertelefoon is gratis te bereiken via 0800-432. Jeugdhulp Op de pagina Jeugdhulp vindt u alle informatie hierover. Ik word 18 jaar Bijna 18, bijna volwassen! Tijd voor een feestje! Maar… weet je ook wat er allemaal verandert en wat je moet regelen voordat je 18 jaar wordt? Je krijgt allerlei nieuwe verantwoordelijkheden. Nu regelen bijvoorbeeld je ouders/verzorgers je zorgverzekering nog, maar straks moet je dat zelf doen. Heb je al een DigiD en regel jij je eigen bankzaken en/of toeslagen? Bijvoorbeeld een zorgtoeslag. Plan 18 Op Plan 18 zie je wat er allemaal nog meer voor jou gaat veranderen en wat je zelf kunt doen om alles zo goed mogelijk te regelen. Je kunt een plan maken waarin je al je doelen zet die je wilt behalen, voordat je achttien bent. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Praat erover met je ouders, verzorgers of je vrienden. Misschien kunnen zij je verder helpen. Jongeren Informatie Punt Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met het JIP (Jongeren Informatie Punt) van aan-z. Daar helpen ze je graag. Het WhatsAppnummer is 06- 23 38 93 35. Je kunt ze ook een mailtje sturen, of bereiken via Instagram of Facebook. Jongerenloket Heb je vragen over een opleiding of werk en inkomen? Neem dan contact op met het jongerenloket. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering of het zoeken naar een baan of woning. Voor meer informatie over het jongerenloket kun je terecht op de website of stuur een mailtje. Jeugdhulp vanaf 18 jaar Als je 18 jaar wordt val je niet meer onder de Jeugdwet. Heb je ook na je 18e jaar zorg of ondersteuning nodig, dan kan dat via een andere wet geregeld worden. Bijvoorbeeld vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Neem voordat je 18 wordt contact op met aan-z. Zij kunnen je hier bij helpen. Meer informatie Wat we doen kunt u lezen in ons beleidsplan Iedereen aan boord. Daarnaast hebben we de Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2023 voor onze gemeente opgesteld. In deze verordening staan regels over het aanvragen van voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Ten slotte hebben we ook nog de Nadere regels jeugdhulp 2022 en de Beleidsregels jeugdhulp 2022 vastgesteld. Hierin staan regels over de uitvoering van de verordening.    

  • Alcoholvergunning

    De alcoholvergunning is bedoeld voor horecabedrijven en voor slijterijen die tegen betaling alcoholhoudende drank schenken of verstrekken. U kunt denken aan: restaurants, cafés, slijterijen of paracommerciële inrichtingen (sportkantines of dorpshuizen). Deze vergunning vraagt u aan bij de gemeente. Hoe vraagt u een alcoholvergunning aan? Maak een afspraak voor een intakegesprek met het team Vergunningen van de gemeente via telefoonnummer 14 024. Verzamel de aanvraagdocumentatie en neem deze mee naar de afspraak. Kosten Een alcoholvergunning kost € 500,60. Een wijziging van een bestaande vergunning kost € 226,60. Voorwaarden Het bestemmingsplan staat een horecabestemming toe. U kunt dit controleren bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier U bent 21 jaar of ouder. U bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. U staat ingeschreven in het register sociale hygiëne. U voldoet aan de levensgedrag criteria zoals die zijn omschreven in de Alcoholwet. U kunt de financiën waarmee u uw onderneming financiert inzichtelijk maken; u voldoet aan de criteria zoals die zijn omschreven in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Als u een horecabedrijf voert dan mag u alleen alcohol schenken voor gebruik ‘ter plaatse’. Dit betekent: u mag alleen alcohol schenken in de inrichtingen van uw horecabedrijf, die benoemd staan in uw alcoholvergunning.  Als u een slijterijen voert mag u alleen alcohol verkopen voor gebruik ‘anders dan ter plaatse’. Dit betekent: er mag geen alcohol worden genuttigd in uw inrichting. U kunt de aanvraagdocumentatie met bijlagen en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan de gemeente overhandigen. Alcohol en evenementen Voor evenementen kunt u een ontheffing aanvragen voor het schenken van zwak alcoholische dranken (artikel 35 Alcoholwet). U kunt alleen een ontheffing krijgen als u daadwerkelijk een evenement organiseert. Dit betekent dat u eerst een evenementenvergunning of evenementenmelding indient voordat u een ontheffing aanvraagt. Evenement organiseren

  • Leefgeld voor vluchtelingen uit Oekraïne

    Bent u gevlucht uit Oekraïne en staat u ingeschreven bij de gemeente Amstelveen? Als u niet genoeg geld heeft om van te leven, kunt u een vergoeding in leefgeld aanvragen. Afhankelijk van waar u verblijft, krijgt u leefgeld voor eten en drinken, woontoeslag en/of persoonlijke uitgaven zoals kleding.

    For English information, please visit the page 'Living allowance for Ukrainian refugees'.

    Nieuwe regels

    De regels voor het ontvangen van leefgeld zijn gewijzigd. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

    Om te beoordelen of u per 1 februari 2023 nog recht heeft op leefgeld, heeft de gemeente nieuwe gegevens nodig. Bijvoorbeeld over de samenstelling van uw gezin.

    Wat is een gezin?

    Een gezin is een volwassen persoon, met zijn of haar partner en minderjarige kinderen. Zijn de kinderen meerderjarig? Dan moeten zij zelf leefgeld aanvragen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een tante, oma of neef. Let op: iedereen die zelf leefgeld aanvraagt, heeft een eigen bankrekening nodig.

    Waarvoor krijgt u leefgeld?

    De vergoeding in leefgeld is, afhankelijk van uw verblijfslocatie en situatie, bedoeld voor:

    • maaltijden;
    • kleding;
    • andere persoonlijke uitgaven;
    • verblijft u bij een particulier opvangadres, zoals een gastgezin? Dan krijgt u ook een woontoeslag. Daarmee kunt u bijdragen aan de kosten van het huishouden. 

    Hoogte bedrag

    Hieronder ziet u de bedragen waar u per 1 oktober 2023 volgens de indexering recht op heeft. De genoemde bedragen zijn per persoon per maand.

    Als u in een gemeentelijke opvang verblijft (hotel)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71

    Als u in een particuliere opvang verblijft (zoals een gastgezin)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71
    • woontoeslag: € 80,91

  • Mantelzorg

    In onze gemeente zorgen veel mensen voor hun naaste. Deze zorg is soms best zwaar. De gemeente Krimpenerwaard vindt het belangrijk dat we er met elkaar voor zorgen dat de situatie voor de mantelzorger draaglijk blijft. WelZijn Krimpenerwaard Voor meer informatie over mantelzorgondersteuning kunt u terecht op website van WelZijn Krimpenerwaard. Postadres: Postbus 47, 2860 AA Bergambacht E-mail: info@welzijnkrimpenerwaard.com Telefoon: 085-0662370 Mantelzorgwaardering De gemeente Krimpenerwaard waardeert de inzet van mantelzorgers enorm. Als teken daarvan ontvangen mantelzorgers in 2023 een Krimpenerwaard cadeaubon ter waarde van € 100,-. U bent mantelzorger wanneer u langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, familielid, kind of vriend(in). Degene die u verzorgt, is inwoner van de gemeente Krimpenerwaard en u zorgt in ieder geval voor een periode van 3 maanden en voor ten minste 8 uur per week voor de zorgvrager. De mantelzorgwaardering vraagt u vanaf maart 2023 aan via de website van WelZijn Krimpenerwaard. Welzijnsstichtingen Heeft u behoefte aan ondersteuning of heeft u een vraag? Neem dan contact op met één van de welzijnsstichtingen. Zij staan voor u klaar. Mantelzorgondersteuning is overigens ook beschikbaar voor ex-mantelzorgers. Het aanbod bestaat onder andere uit: Steunpunten voor informatie, advies en een luisterend oor Waardering mantelzorgers Organisatie Dag van de Mantelzorg Themabijeenkomsten Bijeenkomsten lotgenoten Workshops Huisbezoek op aanvraag Respijtzorg, vervangende mantelzorg Lichte praktische ondersteuning Hulp bij aanvragen Wetten en regels Heeft de persoon die u verzorgt professionele zorg of ondersteuning nodig? Dan krijgt u te maken met verschillende wetten. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Jeugdwet. Heeft u een vraag over wetten en regels? Neem dan contact op met de mantelzorgconsulenten van de welzijnsstichtingen. Zij kunnen u wegwijs maken in de regelgeving. U kunt ook het loket Samenleving en Zorg benaderen via telefoonnummer 14 0182. Rol mantelzorger na overlijden Mantelzorg of vrijwillige zorg stopt op het moment dat de persoon die u verzorgde is overleden. Het verzorgen van de uitvaart dient geregeld te worden door de nabestaanden. Als u geen familie van de overledene bent, heeft u niet de taak om de uitvaart te regelen. Dit kan namelijk grote financiële gevolgen hebben. Als er geen nabestaanden zijn die de uitvaart kunnen of willen regelen, treedt de Wet op de Lijkbezorging in werking. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid voor de uitvaart bij de gemeente. Op de pagina Wanneer regelt de gemeente een uitvaart? vindt u meer informatie over de rol van de gemeente in deze situatie. Bij twijfel of onduidelijkheid over uw rol als mantelzorger na overlijden van de persoon waar u voor zorgt, kunt u contact opnemen met de welzijnsstichting of met de gemeente via het Loket Samenleving en Zorg.

  • Vrijwilligersverzekering

    Wat is verzekerd:

    De gemeente Hellendoorn heeft gekozen voor het meest uitgebreide pakket, bij verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Om aanspraak te maken op de verzekering moet u kunnen aantonen dat de geleden schade is ontstaan tijdens het uitoefenen van vrijwilligerswerk. De gemeente toetst of aan deze voorwaarde is voldaan, voordat de schadeclaim naar de verzekeraar wordt doorgestuurd.

     

    Wie zijn verzekerd:

    Iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband, onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend, is verzekerd en kan aanspraak maken op de dekking. Er geldt geen leeftijdsgrens of minimum aantal uren voor het vrijwilligerswerk; ook eenmalige activiteiten, kerkelijk werk, buurtactiviteiten en mantelzorg (met uitzondering van de verkeersaansprakelijkheid) zijn verzekerd.

     

    Voor alle verzekeringen (behalve de ongevallenverzekering) geldt: Deze verzekeringen zijn alleen van kracht voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Verzekeringsgebied is Nederland. Incidentele grensoverschrijdende activiteiten voor vrijwilligers vallen binnen het verzekeringsgebied (excl. Rampenbestrijding).

     

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente zijn altijd verzekerd:

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen in een andere gemeente, zijn verzekerd op de polis van de woongemeente. Heeft de werkgemeente of de vrijwilligersorganisatie waarvoor de vrijwilligersactiviteiten worden verricht een eigen vrijwilligersverzekering? Dan is de vrijwilliger via de ‘werkgemeente’ of de vrijwilligersorganisatie verzekerd. Aldus valt een vrijwilliger uit een verzekerde gemeente nooit tussen wal en schip. Vrijwilligers uit een onverzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen voor een organisatie uit een verzekerde gemeente, zijn verzekerd!

     

    Hoe kunt u schade claimen:

    Om schade te verhalen op de verzekering moet de vrijwilliger een schadeformulier indienen.

    De gemeente controleert de gegevens en of de geleden schade inderdaad tijdens het uitvoeren van vrijwilligerswerk is ontstaan. Is dat het geval, dan wordt de schadeclaim doorgestuurd naar verzekeraar Centraal Beheer Achmea, die de claim verder afhandelt. Bij sommige polissen is er sprake van een eigen risico. In dat geval wordt dit rechtstreeks met de verzekerde afgewikkeld.

     

    U kunt het schadeformulier downloaden. Na het invullen kunt u dit formulier uitgeprint naar de gemeente Hellendoorn sturen (t.a.v. team Maatschappelijke Domein, Postbus 200, 7440 AE Nijverdal). U kunt het ingevulde schadeformulier ook mailen naar gemeente@hellendoorn.nl

     

    De gemeente stuurt het formulier door naar Centraal Beheer Achmea. Centraal Beheer Achmea zal de schade verder afhandelen.

  • Wmo voorzieningen

    De gemeente voert de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit. Deze wet gaat over zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving, al dan niet geholpen door vrienden, familie of bekenden en professionals. Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem als u hulp nodig hebt, bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer op maat, hulp bij het huishouden of een woningaanpassing. Het Kernteam kijkt namens de gemeente met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanvragen van een voorziening, dan kunt u een melding doen: via het meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Thuiszorg, persoonlijke verzorging en verpleging Heeft u verpleging of verzorging thuis nodig, zoals een verpleegkundige die u helpt bij uw persoonlijke verzorging of uw wond verzorgt? Dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij zorgen er vervolgens voor dat alles geregeld en vergoed wordt. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met een thuiszorgaanbieder zoals Activite, Buurtzorg of WIJdezorg. Meer informatie Kijk op rijksoverheid.nl -wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo.  Verordening Sociaal domein Kaag en Braassem 2019 op overheid.nl (voorheen Verordening maatschappelijke ondersteuning) Nadere regels sociaal domein gemeente Kaag en Braassem op overheid.nl

  • Hulp bij het huishouden

    Lukt het u niet om uw huis schoon te houden? Dan kan de Wmo mogelijk helpen. Wij vinden het belangrijk dat u en alle inwoners van de gemeente Oosterhout in een schoon huis kunnen leven. 

    Bij het bieden van ondersteuning en hulp aan inwoners met een huishoudelijke hulpvraag gaan we uit van uw eigen kracht. We kijken wat de mogelijkheden zijn van inwoners om zelf problemen aan te pakken en op te lossen. We kijken hier vooral naar wat de inwoner nog wel kan. Op deze manier blijft u langer zelfredzaam en bent u minder afhankelijk van anderen.

    Heeft u bijvoorbeeld al gedacht aan boodschappen bestellen bij een supermarkt? Het aanschaffen van strijkvrije kleding? Het inschakelen van de vrijwillige klussendienst? Het gebruikmaken van een maaltijdservice? Of het aanschaffen van een grijpstok, licht gewicht- of robotstofzuiger?

    Komt u er zelf niet aan uit? Misschien kan uw directe omgeving iets betekenen? Heeft u bijvoorbeeld een familielid of buur die u kan helpen met kleine huishoudelijke taken? Met de directe omgeving bedoelen we uw eigen netwerk of de "vrij toegankelijke voorzieningen" in de buurt, wijk en stad. Juist voor inwoners met een klein netwerk en weinig tot geen sociale contacten kunnen deze voorzieningen in de buurt veel betekenen. Hieronder staan een aantal vrij toegankelijke voorzieningen weergegeven die u kunnen helpen en adviseren rondom uw zelfredzaamheid en de belemmeringen in het huishouden. 

    • Centrum voor wonen en welzijn – oosterhoutvoorelkaar.nl/centrum-voor-wonen-en-welzijn - Telefoonnummer: (0162) 471115 – Kerkstraat 19, te Oosterhout.
      • Als u behoefte heeft aan advies van vrijwilligers of professionals kunt u ook langskomen bij het centrum voor wonen. U als inwoner van de gemeente Oosterhout kunt er terecht met vragen over uw eigen welzijn en wonen. Ook als u nog fit en gezond bent maar nu al wilt inspelen op de toekomst. Het centrum is er voor iedereen en gratis.
    • Surplus Welzijnsurpluswelzijn.nl - Telefoonnummer: (0162) 748600 -
      • Surplus biedt verschillende (gratis) diensten aan. Onder andere: de klussendienst, vrijwillige thuishulp, vrijwillige palliatieve terminale zorg, mantelzorgondersteuning en maaltijdservice menu Surplus.
    • Bibliotheek Theek 5theek5.nl – Telefoonnummer: (085) 7441052
      • Heeft u moeite of weet u niet hoe u online bijvoorbeeld de boodschappen kunt bestellen? Dan kunt u terecht bij Theek5 voor uitleg over het gebruik van de computer en internet.
    • MEE Brabant Noordmeeplus.nl – Telefoonnummer: (0416) 675500
      • MEE geeft gratis informatie, advies en algemene ondersteuning aan mensen met en zonder een beperking en hun omgeving. Zij kunnen u ondersteunen bij het helder krijgen van de vragen en het zoeken naar oplossingen voor nu en in de toekomst.

    Ergotherapie

    Ook kunt u een aanmelding doen bij een ergotherapie praktijk. De ergotherapeut kijkt dan samen met u mee naar de mogelijkheden in de dagelijkse activiteiten en in het huishouden. Soms zijn er handige hulpmiddelen en/of tips die u in kunt zetten zodat u activiteiten weer (gedeeltelijk) uit te kunnen voeren. Heeft u bijvoorbeeld al eens gehoord van de’’ burrito’’ methode voor het verschonen van uw dekbed?

    Iedereen heeft recht op ergotherapie. Ergotherapie is opgenomen in het basispakket van alle zorgverzekeraars. Dit betekent dat u per kalenderjaar 10 uur ergotherapie vergoed krijgt vanuit de basisverzekering. U kunt direct een aanmelding doen bij een ergotherapie praktijk. Hier heeft u geen verwijzing van een huisarts of andere professional voor nodig. 

     

    Programma huishouden op eigen kracht

    Zelfredzaam zijn en blijven is niet altijd vanzelfsprekend. De gemeente Oosterhout biedt een programma waarin zij samen met u, de thuisondersteuner en ergotherapeut kijken naar hoe u zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen. Zonder dat u (volledig) afhankelijk bent van de mensen om u heen. Voor meer informatie zie het programma huishouden op eigen kracht 

     

  • Crisis of nood

    Bij een crisis- of noodsituatie kunt u politie, brandweer of ambulance bereiken via het Alarmnummer 112.

    • Geen spoed, wel politie? Bel dan 0900 - 8844
    • Geen spoed, wel brandweer? Bel dan 0900 - 0904

    Gezondheid

    Heeft  u een (dringende) vraag heeft op het gebied van (gezondheids-)zorg , bel dan uw huisarts of buiten kantoortijden de huisartsenpost Gorinchem: (0183) 64 64 10.

    Psychische nood

    Crisislijn met 24 uurs bereikbaarheidsdienst: 0900-8440

    Crisisdienst Zuid Holland Zuid

    Ernstig en acuut hulp nodig? Veilig Thuis en anderen hebben een gezamenlijke crisisdienst bij (o.a.) relationeel gebied, huiselijk geweld, verwaarlozing, kindermishandeling en eenzaamheid.

    Deze dienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar onder telefoonnummer 0800-1471

    Meldpunt Zorg en Overlast

    Maakt u zich ernstig zorgen maakt om iemand in uw directe omgeving die mogelijk een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving?  Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast van de GGD Zuid-Holland Zuid. Het Meldpunt is van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 078 7703481 of per mail via meldpuntzorgenoverlast@ggdzhz.nl

    Huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig Thuis)

    Vermoed u in de omgeving huiselijk geweld of kindermishandeling? Of heeft u hier zelf mee te maken? Organisatie Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid biedt hulp. U kunt anoniem contact met de organisatie leggen. Als u belt krijgt u een medewerker aan de lijn die luistert naar uw verhaal, vragen stelt en vragen beantwoordt. De medewerker kijkt samen met u of er iets is wat u zelf kunt doen. En kan tips en adviezen geven.

    Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid is te bereiken via:

    Huisverbod

    De burgemeester kan bewoners een tijdelijk huisverbod opleggen als er huiselijk geweld is of dreigt. Iemand die huiselijk geweld pleegt, mag dan 10 dagen zijn of haar woning niet in. Ook mag hij of zij dan geen contact opnemen met de partner of de kinderen. Een ‘afkoelperiode’ dus. In deze afkoelperiode krijgen de slachtoffers van het huiselijk geweld hulp aangeboden. Ook diegene die uit huis is geplaatst, krijgt hulp aangeboden. Is de dreiging van huiselijk geweld niet binnen deze 10 dagen afgenomen, dan kan de burgemeester het huisverbod met maximaal 18 dagen verlengen.

    Meldcode professionals

    Iedereen die werkt met kinderen of volwassenen, moet werken met een meldcode. Hierin staat wat een professional het beste kan doen als hij of zij mishandeling vermoedt. De Rijksoverheid geeft meer informatie over de meldcode.

    Ondersteuning voor dak- en thuislozen

    Bent of kent u iemand die dak- of thuisloos is of dreigt te worden? Dan kunt u in Gorinchem snel geholpen worden.

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Wmo- of jeugdmelding doen met DigiD Signaal beschermd wonen Als u geen DigiD heeft, dan kunt u ook een Wmo- of jeugdmelding doen zonder DigiD. Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp? Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief. Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u telefonisch (0115 - 56 30 15) contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan de Wmo- of jeugdmelding. Welke hulp valt onder de Wmo? De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals: Hulpmiddelen (zoals een rolstoel) Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel) Hulp in het huishouden Begeleiding Dagbesteding Beschermd wonen Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt. aan-z kan u eventueel ondersteunen bij uw aanvraag. Eigen bijdrage - abonnementstarief De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 20,60 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.  Zorg in natura of persoonsgebonden budget? Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag. Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget. Hulp in het huishouden Op de website van aan-z vindt u meer informatie over hulp in het huishouden. Beschermd wonen Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener. Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen. Onafhankelijke cliëntondersteuning Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner. De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Cliënt­ondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties. aan-z kan u meer vertellen over cliënt­ondersteuning. En eventueel in contact brengen met een cliënt­ondersteuner. Persoonlijk plan Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. U kunt een persoonlijk plan maken als u een wmo melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor. Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan. Privacy Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens. Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle wet- en regelgeving over privacy. Klachten en bezwaren Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt. Bent u het niet eens met de beschikking die u van de gemeente hebt gekregen? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Tijdelijke hulpmiddelen Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval. Tarieven Wmo 2024 Hoogte tarieven zorg in natura en persoonsgebonden budget Product ZIN 1-1-2024 PGB 1-1-2024 Eenheid 1. Huishoudelijke hulp € 34,20 € 19,81 Uur 2. Specialistische huishoudelijke begeleiding € 45,00 € 33,75 Uur 3. Individuele begeleiding € 63,00 € 47,25 Uur 4. Individuele begeleiding Sociaal Netwerk   € 23,20 Uur 5. Specialistische individuele begeleiding € 104,40 € 78,30 Uur 6. Reguliere dagbesteding € 46,33 € 34,75 Dagdeel 7. Gespecialiseede dagbesteding € 70,49 € 52,87 Dagdeel 8. Kortdurend verblijf € 213,50 € 160,13 Dag 9. Rolstoelvervoer, in combinatie met 5. en 6. € 26,86 € 20,15 Dag 10. Overig vervoer, in combinatie met 5. en 6. € 10,07 € 7,55 Dag 11. Beschermd wonen Vastgesteld door centrum- gemeente Vlissingen Maximaal 100% van het tarief zorg in natura     Tarieven niet-professionele hulpverlening Wmo Begeleiding 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 19,25 € 19,74 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 23,80 € 24,40   Hulp bij het huishouden 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 16,50 € 16,98 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 20,40 € 20,99   Meer informatie Ik heb zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn ouder heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn partner heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Wat moet ik regelen bij dementie? Zorgverzekeringswet