Zoekresultaat 11 - 20 van 81 resultaten

  • Hulp bij het vinden van werk

    Heeft u een bijstandsuitkering? Dan is het een taak van de gemeente om u te helpen bij het vinden van werk. Dat is vastgelegd in de Participatiewet. Daarnaast kan de gemeente u misschien helpen om uw kans op werk te vergroten. Bijvoorbeeld via een opleiding, sollicitatietraining of een cursus. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen is er voor mensen die werk zoeken. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen kan u helpen met: Vacatures in de regio Jobhunting Jobcoaching Begeleid werken Jongerenloket Grensinfopunt Van Werk Naar Werk Naar WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen Beschut werk Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en wilt u graag werken? Maar heeft u veel begeleiding of aanpassingen nodig? Dan kunt u misschien op een beschutte werkplek werken. Lees meer over beschut werk Hulp voor ondernemers Bent u ondernemer? En neemt u iemand met een beperking in dienst? Dan kan de gemeente misschien helpen met compensatie en begeleiding. Meer weten? Meer informatie kunt u lezen in de folder De gemeente Sluis voor Werk en Inkomen. Lees meer over de participatiewet op Rijksoverheid.nl.

  • Koninklijke onderscheiding aanvragen

    Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich al vijftien jaar of langer (minimaal vier à vijf uur per week) onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen.  Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl. 

  • Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.  

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen/Nederlander worden

    Wilt u Nederlander worden? En staat u bij de gemeente Sluis ingeschreven? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Tijdens deze afspraak krijgt u meer informatie over de te volgen stappen. Wat u moet weten Als u Nederlander kunt worden door optie, dan beslist de gemeente hierover. Kijk op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) of u recht hebt op optie. Als u Nederlander kunt worden door naturalisatie, gaat uw aanvraag naar de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). De IND beslist dan. Kijk op IND.nl voor meer informatie. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan wordt u uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie. Meenemen Optie: Uw identiteitsbewijs. Naturalisatie: Uw identiteitsbewijs. Uw verblijfsvergunning. Uw geboorteakte. Uw huwelijksakte (alleen als u in het buitenland getrouwd bent). Uw inburgeringsdiploma. Kosten Optieverzoek voor één persoon € 217,00. Voor twee personen € 370,00. Naturalisatieverzoek voor één persoon € 1.023,00. Voor twee personen € 1.305,00.

  • WOZ-beschikking/waarde

    De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) regelt de waardering van onroerende zaken voor de belastingheffing door het Rijk, gemeenten en waterschappen. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. WOZ beschikking Elke belanghebbende die een aanslag OZB krijgt, ontvangt automatisch een WOZ-beschikking. Als u een WOZ-beschikking ontvangt, betekent dit niet automatisch dat u ook belastingplichtig bent. Andersom geldt ook. Als u geen WOZ-beschikking ontvangt, kunt u toch belastingplichtig zijn. WOZ waarde De WOZ-waarde is het bedrag dat uw pand bij verkoop zou kunnen opbrengen op 1 januari van het lopende jaar.

  • Principeverzoek indienen

    Wijken uw (bouw)plannen af van het Omgevingsplan? En wilt u meer duidelijkheid voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt? Dan kunt u een principeverzoek indienen. De gemeente bekijkt dan of uw plan in de basis haalbaar is en of zij hieraan wil meewerken. Regelen U vraagt een principeverzoek aan via een e-mail aan info@gemeentesluis.nl. U geeft in uw e-mail aan: een beschrijving van de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd; het telefoonnummer, e-mailadres en/of NAW-gegevens van de aanvrager of gemachtigde; het adres, de kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit wordt verricht; een aanduiding van de begrenzing van de locatie waar op de activiteit wordt verricht. U kunt uw principeverzoek ook per post aan ons sturen. U stuurt uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Na het principeverzoek Een principeverzoek kunt u indienen voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt. Een positieve principe-uitspraak is geen omgevingsvergunning. U kunt hiermee dus nog niet gaan bouwen of verbouwen. De gemeente vertelt u of u een omgevingsvergunning of wijziging van het Omgevingsplan moet indienen. Wat u moet weten Gaat de gemeente akkoord? Dan zijn er verschillende mogelijkheden: ‘Binnenplanse omgevingsplanactiviteit'.  In het Omgevingsplan zelf staat wanneer u mag afwijken. Afwijken met een omgevingsvergunning voor Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).  Dit is een rapport wat u laat maken door een deskundige. Dit rapport bestaat onder andere uit een ruimtelijke onderbouwing. Let op: Voor een omgevingsvergunning voor een BOPA geldt meestal de reguliere procedure van 8 weken. Sommige initiatieven of ontwikkelingen dienen echter door middel van een uitgebreide procedure afgehandeld te worden Wijzigen van het Omgevingsplan. Let op: dit is een lang traject. U moet rekening houden met de duur van 1 jaar. Kosten € 550,00.

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Bent u gehandicapt en wilt u uw auto graag dichtbij uw voordeur parkeren? Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Regelen Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Neem contact met ons op en maak een afspraak. Of vul het aanvraagformulier in en stuur deze naar ons op. Meenemen Uw gehandicaptenparkeerkaart. Voorwaarden Voorwaarden zijn onder meer: U heeft een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt niet op eigen terrein parkeren. U moet vaak verder weg parkeren omdat het te druk is. Kosten U hoort vooraf wat het kost. Pas na uw instemming met de kosten gaat de gemeente aan de slag.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Sluis woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. U krijgt een kopie opgestuurd. Dat heet een uittreksel. Regelen  Kom bij ons langs en neem uw identiteitsbewijs mee.  U kan ook online een uittreksel BRP aanvragen. Uittreksel BRP online aanvragen Of print het aanvraagformulier uit en vul het in. Stuur dit samen met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar ons op. Dit kan per e-mail via info@gemeentesluis.nl of per post. Aanvraagformulier uittreksel BRP (PDF) Uittreksel voor iemand anders aanvragen Dit kan als: De persoon die u machtigt ouder is dan 18 jaar. U een brief meegeeft waarin u deze persoon toestemming geeft. U allebei uw handtekening zet op de brief. U een kopie van uw identiteitsbewijs meegeeft. De persoon die u machtigt ook een identiteitsbewijs meeneemt. Kosten U betaalt € 7,80. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0117.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Of staat iemand niet ingeschreven, die wel op uw adres woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Direct regelen Neem contact met ons op voor een afspraak. Wat u moet weten Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen. Kosten Geen.

  • Schuldhulpverlening

    Heeft u moeite met het betalen van uw rekeningen? Bent u bang om in de financiële problemen te raken en wilt u dat voorkomen? Of heeft u al te maken met betalingsachterstanden? Wacht niet te lang en kom gelijk in actie, zodat u weer grip krijgt op uw geldzaken. Wat kunt u zelf doen? Als inwoner van de gemeente Sluis kunt u kosteloos en anoniem gebruikmaken van de online budgethulp ‘Startpunt Geldzaken’. Startpunt Geldzaken helpt u op weg om uw persoonlijke geldzaken in balans te brengen en te houden. Met behulp van verschillende geldplannen, wordt er zo concreet mogelijk aangegeven wat u in een bepaalde situatie kan doen om uw eigen financiële positie te versterken. Komt u er zelf niet uit? Heeft u financiële problemen waar u zelf niet meer uitkomt? Of heeft u financiële vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen voor een vrijblijvend informatie- en adviesgesprek. Het is belangrijk om uw geldzorgen bespreekbaar te maken. Tijdens dit gesprek bespreken we uw situatie en zoeken we samen naar een mogelijke oplossing. U kunt contact opnemen via 140117, door een mail te sturen naar shv@gemeentesluis.nl of vul hieronder het online formulier in. Aanmelding Schuldhulpverlening Heeft u recht op toeslagen of kwijtscheldingen? Als u weinig inkomen heeft, heeft u misschien recht op toeslagen van de overheid, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of kindgebonden budget. Op www.belastingdienst.nl kunt u zien waar u een vrijblijvende proefberekening maken om te zien waar u recht op heeft. Ook komt u wellicht in aanmerking voor kwijtschelding. Via de website www.sabewazeeland.nl kunt u zien of u voor kwijtschelding in aanmerking komt en kunt u dit ook aanvragen. Informatiefolder Schuldhulpverlening