Zoekresultaat 11 - 20 van 131 resultaten

  • Takken en snoeihout

    U kunt uw takken en snoeihout gratis laten ophalen door de firma ABL. Dat kan tijdens de takkenroute die de gemeente organiseert. Ophaaldagen 2024 21 maart 2024 18 april 2024 16 mei 2024 20 juni 2024 19 september 2024 17 oktober 2024 21 november 2024 19 december 2024

  • Onroerendezaakbelasting

    Als u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, bedrijfsgebouw, stuk grond) betaalt u onroerendezaakbelasting (OZB).  Er zijn twee soorten OZB: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. De eigenarenbelasting geldt voor woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting geldt alleen voor niet-woningen. Met wijzigingen door bijvoorbeeld verkoop, verhuizing of overlijden in de loop van het jaar wordt geen rekening gehouden. Bij verkoop verrekent de notaris de eigenarenbelasting meestal met de nieuwe eigenaar. Woning of niet-woning? Als de waarde van het woongedeelte minder dan 70% deel uitmaakt van de totale waarde van de onroerende zaak, is voor de OZB sprake van een niet-woning. Is de waarde van het woongedeelte 70% of meer van de totale waarde, dan is voor de OZB sprake van een woning. De grondslag voor de eigenarenbelasting is gelijk aan de totale WOZ-waarde van het object. De grondslag voor de gebruikersbelasting voor niet-woningen is gelijk aan de waarde van het niet-woninggedeelte. 

  • Gehandicaptenparkeerplaats

    Als u gehandicapt bent, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. In uw woonomgeving moet een dusdanige krapte in beschikbare parkeerruimte zijn dat parkeren op acceptabele afstand van uw woning niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is. Daarnaast kijkt de gemeente bij de beoordeling naar de verkeersveiligheid. Een gehandicaptenparkeerplaats bestaat uit de volgende voorzieningen: een parkeervak gemarkeerd met een kruis; een verkeersbord met een kentekenbord. De parkeerplaats is ongeveer 3 meter breed (in geval van gestoken parkeren). Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen U kunt ook schriftelijk een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen (pdf, 352kb).

  • Maaltijdvoorziening

    Woont u zelfstandig in de gemeente Oldebroek? En bent u door uw leeftijd en/of een beperking niet in staat zelf voor uw warme maaltijd te zorgen? Dan kunt u een warme maaltijd aanvragen. Maaltijdvoorziening aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk een maaltijdvoorziening aanvragen (pdf, 328kb) aanvragen of telefonisch via tel. 0525 63 82 00.

  • Oud papier en karton

    Het apart houden van oud papier en karton is goed voor het milieu. Oud papier wordt gerecycled tot nieuw papier en karton. Dat bespaart bomen en energie. Oud papier kunt u zelf wegbrengen naar één van onderstaande containers: Oldebroek, Bovenmolenweg 7 (maandag t/m zaterdag). Wezep, Oranjeboomlaan 27 (De Schakel, op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur). Inzameling door Vereniging Old'Papier Eén keer in de maand op zaterdag wordt vanaf 07.30 uur bij u in de wijk (binnen de bebouwde kom) oud papier opgehaald door Vereniging Old'Papier. De inzameling gebeurt door gebruik te maken van de grijze containers met blauwe deksel. Buiten de bebouwde kom wordt uw papier doordeweeks ingezameld met behulp van de grijze container met blauwe deksel. Op www.mijnafvalwijzer.nl kunt u de data voor de inzameling van oud papier bekijken. Wat hoort bij het oud papier en karton? Kranten, folders, enveloppen met of zonder nietjes WC-rolletjes en kartonnen dozen Verpakkingen, zoals rijstverpakkingen Wat hoort niet bij het oud papier en karton? Geplastificeerde verpakkingen die je niet kunt scheuren Pizzadozen, want die zijn te vies om te recyclen Papieren broodzakken met waslaagje

  • Afvalstoffenheffing

    De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. De kosten van het ophalen en verwerken van dit afval worden via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. U betaalt afvalstoffenheffing als u hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Als u een zelfstandige huishouding hebt, maar geen afval aanbiedt, moet u wel het vaste jaarbedrag voor afvalstoffenheffing betalen. Diftar Het tarief afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast jaarbedrag; een bedrag per lediging van de restafval container of per aanbieding van afval via een verzamelcontainer. Dit heet Diftar. In 2024 ontvangt u een aanslag voor het vaste jaarbedrag voor 2024, plus een bedrag voor het aantal keren dat u de restafvalcontainer in 2023 aan de weg zette of een afvalzak in de verzamelcontainer deed. Ontheffing en gedeeltelijke aanslag Als uw situatie in de loop van het belastingjaar wijzigt, waardoor u geen zelfstandige huishouding meer voert, krijgt u automatisch ontheffing. Ook bij vertrek naar een andere gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, hoeft u het vaste jaartarief in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december niet te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Er wordt uitgegaan van de gegevens uit de basisregistratie personen. Het is dus in uw eigen belang dat u tijdig uw verhuizing meldt. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het belastingjaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u het vaste jaartarief vanaf de maand na de verhuisdatum. Daarnaast betaalt u het aantal keren dat u in het jaar restafval aanbiedt. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen, betaalt u het vaste jaartarief vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u voor die woning ook afvalstoffenheffing betalen.

  • Bezoek uit het buitenland ontvangen

    Komt er iemand uit het buitenland bij u logeren? En heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij misschien een bewijs van particuliere logieverstrekking of garantstelling nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat uw bezoek bij u verblijft. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor uw bezoek. Het bewijs is maximaal 3 maanden geldig. Aanvraag Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Maak een afspraak bij de gemeente om het formulier te ondertekenen en legaliseren. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. Stuur het ondertekende formulier naar de persoon die het visum moet aanvragen.

  • Jeugdfonds Sport & Cultuur

    Ieder kind moet aan sport of kunst en cultuur kunnen doen. Dat is het motto van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Ook de gemeente Oldebroek vindt dit belangrijk, daarom zijn wij aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland. Wat doet het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen die het financieel niet breed hebben toch lid kunnen worden van een sport- of cultuuraanbieder. Het Jeugdfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het Jeugdfonds eventueel noodzakelijke materialen of kleding. Bij elkaar gaat het om een bedrag van € 225,- (sport) of € 450,- (cultuur) per jaar per kind. Voor wie is het Jeugdfonds? Kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar en waarvan de ouders een laag inkomen hebben. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen die leven van een uitkering, in de schuldsanering zitten en een inkomen hebben onder 120% van het sociaal minimum. Voor volwassenen vanaf 18 jaar is er het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Kom ik in aanmerking voor het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds Sport & Cultuur is een particuliere organisatie. Zij behandelen de aanvragen en beoordelen of die voldoen aan de voorwaarden. U kunt dus geen rechten ontlenen aan het Jeugdfonds. Als een aanvraag voldoet aan de voorwaarden en er is voldoende budget, dan zorgt het Jeugdfonds voor ondersteuning.

  • Bezwaar indienen

    De gemeente neemt dagelijks beslissingen over bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het afwijzen van een subsidie. Bent u het niet eens met een besluit? En raakt het besluit u persoonlijk? Dan kunt u meestal bezwaar maken. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of u bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant en op officielebekendmakingen.nl. In de bezwaarclausule onder aan het besluit of in de publicatie staat vermeld wanneer de bezwaartermijn ingaat. Wilt u bezwaar maken tegen uw aanslag gemeentelijke belastingen? Ga dan naar de pagina Bezwaar tegen WOZ-beschikking en gemeentelijke belastingen. Bezwaar indienen U kunt ook schriftelijk bezwaar maken door een brief te schrijven aan de gemeente Oldebroek, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek. Let er wel op dat uw bezwaar aan de voorwaarden voldoet.

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Doe dan een melding bij de gemeente via www.verlorenofgevonden.nl. Op deze website kunt u ook zelf kijken of uw voorwerp al is gevonden. Gevonden of verloren voorwerp melden Verloren paspoort, identiteitskaart of rijbewijs Als u uw paspoort of identiteitskaart verloren bent dan moet u de vermissing doorgeven aan de gemeente via het formulier Vermissing reisdocument. Als u uw rijbewijs verloren bent dan moet u de vermissing doorgeven bij het RDW. Hierna kunt u een nieuw document aanvragen. Bewaren gevonden voorwerp Gevonden voorwerpen kunt u zelf bewaren of afleveren op het gemeentehuis. De gemeente bewaart het voorwerp zolang als het nodig is. Wilt u het voorwerp thuis bewaren? Dan geldt een bewaartermijn van tenminste 1 jaar. De gemeente stuurt u een bericht als de eigenaar zich meldt of wanneer de bewaartermijn is vervallen. Heeft niemand zich gemeld als eigenaar, dan wordt u in principe eigenaar van het voorwerp. Gevonden identiteitsbewijs inleveren Wanneer u een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart heeft gevonden, bent u verplicht deze bij de gemeente in te leveren. Het is namelijk staatseigendom en mag niet thuis worden bewaard. Gevonden fietsen Wanneer u een fiets heeft gevonden, kunt u deze afgeven bij de gemeentewerf, Amperestraat 13 in Wezep.