Zoekresultaat 11 - 20 van 55 resultaten

  • Verwijdering olietank in particuliere grond

    Heeft u een ondergrondse olietank in uw tuin die u niet meer gebruikt? U moet dit melden bij de gemeente. De gemeente vertelt u of u deze tank moet laten schoonmaken of verwijderen. Dit mag u niet zelf doen. Ook al ligt de tank niet diep in de grond. U moet hiervoor een KIWA-erkend bedrijf inhuren. Het bedrijf verwijdert de tank en doet onderzoek naar mogelijke bodemverontreiniging door olielekkage. Is uw grond vervuild? Dan moet u de bodem laten saneren.

  • IOAW

    IOAW is de afkorting van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers. U kunt recht hebben op een IOAW-uitkering als u bent geboren voor 1 januari 1965 en onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Het inkomen van uw partner telt hierbij ook mee, maar het inkomen van minderjarige kinderen niet.

  • Sanering bodemverontreiniging

    Een bodemtoets voor de vergunning is nodig bij bouwplannen voor: Huizen. Kantoren. Fabrieken. Een bodemtoets is een onderzoek naar vervuiling in de grond. Blijkt uit het onderzoek dat de bodem vervuild is? Dan mag de gemeente eisen dat sanering moet plaatsvinden. Dit hangt af van de ernst van de verontreiniging. Bij een niet-ernstig geval van bodemverontreiniging mag de gemeente besluiten dat bouwen mag. Bij een ernstige bodemvervuiling mag de gemeente saneringsmaatregelen verplichten. Dit betekent dat de vervuilde grond moet worden afgevoerd. Sanering is bijvoorbeeld nodig bij de verwijdering van een ondergrondse huisbrandolietank.

  • Rioolonderhoud

    De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het hoofdrioolstelsel (met betreffende gemalen, pompen en bergbezinkbassins). Als eigenaar van een woning of bouwwerk bent u verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de aansluiting op de riolering. Klachten over stank, rioolverstopping, verzakking van de weg als gevolg van rioollekkage kunt u bij de gemeente melden, telefoonnummer (0341) 359 611. Bent u eigenaar van de woning Zoek het ontstoppingsstuk op. Deze kunt u vinden op de grens van uw tuin en het trottoir. Een tekening kunt u tijdens kantooruren gratis afhalen bij de afdeling Ruimte. Verwijder het dekseltje; als de rioolbuis hieronder droog is, zit de verstopping waarschijnlijk op uw eigen terrein. Staat de rioolbuis vol, dan zit de verstopping op gemeentegrond. U kunt dan bellen met telefoonnummer (0341) 359 611. De gemeente zorgt dat de verstopping kosteloos wordt verholpen. Let op: Als u de loodgieter erbij haalt, zijn de kosten voor uw eigen rekening. Voordat u een loodgietersbedrijf inschakelt kunt u dus het beste eerst de gemeente bellen. Bent u huurder van de woning De verantwoording ligt bij uw huisbaas en hij zal de verstopping verhelpen. Zonodig schakelt hij de gemeente in. Drukriolering Aansluitingen in de buitengebieden noemen we drukriolering. Dit zijn de bekende kastjes met een rode lamp. Storingen die daar voorkomen kunt u melden op het storingsnummer (0341)  375 729. Dit storingsnummer is op elk moment van de dag (ook in het weekend) bereikbaar. Let op: Als u een loodgietersbedrijf inschakelt, zijn de kosten voor uw eigen rekening. Voorkomen van een verstopping Eigenlijk is het heel simpel: urine, ontlasting, gewoon toiletpapier en (af)waswater mogen het riool in. Vochtig toiletpapier is steviger dan gewoon toiletpapier en kan tot verstoppingen leiden. Gooi dat dus bij voorkeur niet in het toilet, maar bij het restafval. Niet in het riool horen dus: (frituur)olie, vet, vochtige doekjes, luiers, condooms, maandverband, kattenbakkorrels, verfresten, etensresten, medicijnen of andere chemicaliën, textiel. Ze kunnen verstoppingen veroorzaken of de zuivering verstoren. En dat leidt weer tot kosten en milieuschade. Meer informatie vind u op de website http://www.riool.info.

  • Reclame plaatsen

    Voor het plaatsen van reclame heeft u geen omgevingsvergunning nodig. Hierover zijn afspraken gemaakt in de Algemene Plaatselijke Verordening. LET OP: het kan gebeuren dat u om een andere reden toch een omgevingsv­erg­u­­nning nodig heeft. Bijvoorbeeld als u voor het plaatsen van de reclame: Een bouwwerk plaatst/verandert. Een reclamevoertuig parkeert. Een weggedeelte gebruikt in strijd met de bestemming. Twijfelt u? Neem dan contact met ons op via onderstaand telefoonnummer. Contactgegevens T (0341) 359 725

  • Naamskeuze

    Het eerste kind van een getrouwd stel krijgt vanzelf de achternaam van de vader. De ouders kunnen ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moeten zij doorgeven aan de gemeente voor of bij de geboorteaangifte. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind standaard de achternaam van de moeder. Bij erkenning kunt u ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet toestemming geven. De kinderen die hierna worden geboren, krijgen dan dezelfde achternaam. De gemeente maakt een akte van naamskeuze op. U mag de achternaam van uw kinderen nog één keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Kinderen boven de zestien jaar moeten hier zelf een handtekening voor zetten. Voorwaarden Wordt uw kind geboren in het buitenland en kunt u daar de achternaam niet zelf kiezen? Dan kunt u dit binnen 2 jaar na de geboorte in Nederland doen. Uw kind heeft de Nederlandse nationaliteit. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan legt het kind zelf een verklaring af over de keuze van de naam.

  • Noodpaspoort

    Tijdens een reis in het buitenland moet u in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Als u dit niet heeft, kunt u in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden een noodpaspoort aanvragen. De Koninklijke Marechaussee geeft noodpaspoorten af.

  • Ruimen van graven

    Wanneer wordt een graf geruimd? Als het grafrecht van een particulier graf niet wordt verlengd. Of wanneer de periode van 30 jaar voor een algemeen graf voorbij is. Ruimen van graven is in Putten (nog) niet nodig. Verzoek om te ruimen Rechthebbenden mogen een aanvraag doen om een particulier graf te laten ruimen. De beheerder verzameld de menselijke resten. Deze resten blijven onderin het graf aanwezig. Hiermee is een graf geschikt gemaakt voor nieuwe bijzetting(en).  Verzoek om een graf te laten ruimen online doorgeven via DigiD Aanvraagformulier om een graf te laten ruimen downloaden (PDF, 196kB) Op de Oude Algemene Begraafplaats maakt ruimen van een graf plaats voor twee bijzettingen. Op de Nieuwe Algemene Begraafplaats maakt ruimen van een graf ook plaats voor twee bijzettingen. Op de Algemene Begraafplaats Schootmanshof maakt ruimen plaats voor één bijzetting.  Is de wettelijke grafrusttermijn van tien jaar nog niet voorbij? Het graf wordt niet geruimd. Verordening Wilt u een verzoek om een graf te laten ruimen doorgeven? Lees dan eerst: hoofdstuk 6, artikel 24 van de verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen.

  • Urgentieverklaring woningzoekende

    Er is een grote vraag naar sociale huurwoningen. Om een woning te krijgen is er vaak een lange inschrijftijd nodig bij een woningstichting. Heeft u geen lange inschrijftijd, maar wel snel een (andere) woning nodig? Dan krijgt u in sommige gevallen voorrang. Urgentie aanvragen Het krijgen van voorrang begint met het aanvragen van een urgentieverklaring. Een regionale onafhankelijke commissie beoordeelt vervolgens de aanvragen. Dit gebeurt aan de hand van de Richtlijn Urgentie 2020. Aanvragen van een urgentie gaat via de woningstichting. Uiteindelijk is het uw eigen keuze om wel of geen urgentie aan te vragen. Op www.hurennoordveluwe.nl leest u hier meer over. Niet eens met de beslissing? De urgentiecommissie beslist namens burgemeester en wethouders over aanvragen voor urgentie. Bent u het niet eens met de beslissing van de urgentiecommissie? Stuur een bezwaarschrift naar de gemeente. Burgemeester en wethouders nemen zelf een beslissing over het bezwaarschrift.

  • Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.