Zoekresultaat 11 - 17 van 17 resultaten

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, geeft u dat door aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Het is belangrijk dat u dit doet voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan treedt de gemeente op als opdrachtgever van de uitvaart.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen de gemeente Assen? Geef dit dan uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing aan ons door. Wanneer u zich bij de gemeente Assen inschrijft vanuit een andere gemeente, wordt u automatisch uitgeschreven bij uw oude gemeente. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven. U heeft daarbij wel uw DigiD nodig.

  • Verkennen initiatief

    Komt u er niet helemaal uit? Weet u niet zeker of uw plan past in het omgevingsplan of voldoet aan redelijke eisen van welstand? Of weet u niet zeker of u een omgevingsvergunning nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag. We leggen uit hoe u kunt controleren of u een vergunning nodig heeft. U kunt ook een aanvraag doen om uw plan te verkennen met ons. Dit kost wel geld.

  • Gemeentelijke sportaccommodaties

    Assen beschikt over een aantal binnen- en buitensportaccommodaties, zoals sporthallen, gymzalen en sportvelden. U kunt de accommodatie incidenteel (bijv. per uur) of voor een langere periode (bijv. een sportseizoen) huren. Via onderstaand aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor het gebruik van een binnensportaccommodatie. Voor een buitensportaccommodatie kunt u het contactformulier invullen.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Gaat u trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Van harte gefeliciteerd! U moet dit wel bij ons melden. Samen maken we afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Zoals over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit ziet. Voor deze melding moet u beide inloggen met uw DigiD.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Uw aanvraag start u aan het loket in het stadhuis. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Na uw bezoek kunt u na maximaal 5 werkdagen uw nieuwe paspoort of ID-kaart afhalen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.