Zoekresultaat 11 - 19 van 19 resultaten

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator. Heeft u een klacht over de gemeente, deze kunt u direct online indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u het oordeel.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, geeft u dat door aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Het is belangrijk dat u dit doet voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan treedt de gemeente op als opdrachtgever van de uitvaart.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen de gemeente Assen? Geef dit dan uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing aan ons door. Wanneer u zich bij de gemeente Assen inschrijft vanuit een andere gemeente, wordt u automatisch uitgeschreven bij uw oude gemeente. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven. U heeft daarbij wel uw DigiD nodig.

  • Verkennen initiatief

    Komt u er niet helemaal uit? Weet u niet zeker of uw plan past in het omgevingsplan of voldoet aan redelijke eisen van welstand? Of weet u niet zeker of u een omgevingsvergunning nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag. We leggen uit hoe u kunt controleren of u een vergunning nodig heeft. U kunt ook een aanvraag doen om uw plan te verkennen met ons. Dit kost wel geld.

  • Gemeentelijke sportaccommodaties

    Assen beschikt over een aantal binnen- en buitensportaccommodaties, zoals sporthallen, gymzalen en sportvelden. U kunt de accommodatie incidenteel (bijv. per uur) of voor een langere periode (bijv. een sportseizoen) huren. Via onderstaand aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor het gebruik van een binnensportaccommodatie. Voor een buitensportaccommodatie kunt u het contactformulier invullen.

  • Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen. U kunt een beperkingen verstrekking persoonsgegevens direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Levenloos geboren kind registreren

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u wel aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen, maar hoeft het niet. Aangifte doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is. De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is hij of zij in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden. Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? U kunt dan alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang geleden dat was. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden. U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP), dat doet u in de gemeente waar u woont. Hij of zij wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Uw aanvraag start u aan het loket in het stadhuis. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Na uw bezoek kunt u na maximaal 5 werkdagen uw nieuwe paspoort of ID-kaart afhalen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.