Zoekresultaat 11 - 20 van 32 resultaten

  • Groenstrook of restgrond kopen, huren of gebruiken

    Als er naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt, dan kunt u deze onder bepaalde voorwaarden soms kopen. Zo'n openbare groenstrook kunt u dan aan uw eigen grond toevoegen. Ook is het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden de grond te huren of tijdelijk in gebruik te nemen. U moet hier wel voor betalen.

    Het kopen, huren of in gebruik nemen van gemeentegrond kan alleen als dit, naar het oordeel van de gemeente, voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om dit zonder toestemming van de gemeente te doen.

  • Automatische incasso voor gemeentebelastingen

    De gemeentelijke belastingen kunt u op verschillende manieren betalen. U kunt het geld zelf overmaken of contant betalen, maar u kunt ook een machtiging voor automatische incasso afgeven. Met zo'n machtiging geeft u toestemming om het bedrag in maximaal tien termijnen van uw rekening af te schrijven.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we een ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft u bijvoorbeeld nodig als u in Nederland wilt werken. Of als u een bankrekening in Nederland wilt openen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.

  • Overlijdensaangifte

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

  • Gokautomaat plaatsen

    Als u een kansspelautomaat, bijvoorbeeld een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning.
    Voor een behendigheidsautomaat, bijvoorbeeld een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    De aanwezigheidsvergunning wordt voor 3 jaar verleend.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U kunt een paspoort of identiteitskaart aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Bij de aanvraag moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen. Na 5 dagen kunt u het reisdocument persoonlijk afhalen.

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Voor minderjarigen die reizen zonder ouders of met 1 ouder adviseren wij om een toestemmingsformulier van de niet mee-reizende ouder(s) mee te nemen. Bij dit formulier hoort ook een uittreksel waaruit blijkt wie de ouders zijn. Dit kan een geboorteakte zijn, maar ook een uittreksel met vermelding van de namen van de ouders.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

    De VOG is gratis voor vrijwilligers die met kwetsbare mensen werken. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, zet de aanvraag voor u klaar. Kijk voor meer informatie op de website van Justis.

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.

    Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij 19 gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. De melding kunt u al een jaar voor uw geplande datum doen. Met de gemeente maakt u afspraken over de locatie, de datum en het tijdstip en ook over de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u minimaal twee en maximaal vier meerderjarige getuigen nodig. Bij trouwen geeft u een ja-woord. Voor een geregistreerd partnerschap zet u een handtekening, maar een ja-woord is ook mogelijk. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan doet u in beperkte gemeenschap van goederen. Meer informatie vindt u op www.rijksoverheid.nl