Zoekresultaat 11 - 20 van 45 resultaten

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

  • Pand van de gemeente kopen

    De gemeente verkoopt soms panden, bijvoorbeeld een voormalige school, een wijkcentrum of een kantoorgebouw. Hoe deze gebouwen worden aangeboden, kan per geval verschillen.

    Het recente aanbod van te koop staande gemeentelijke panden vindt u op deze site.

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u een formulier waarmee u geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen (inloggen met DigiD).

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

    Vanaf 1 januari 2024 mag het eerste kind van u en uw partner een dubbele achternaam krijgen. Is uw eerste kind geboren na 31 december 2015? Dan kunt u alsnog voor de dubbele achternaam kiezen. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam. 

    Als u een kind erkent, krijgt u ook automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. U hoeft niet meer het ouderlijk gezag aan te vragen.

  • Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. U kunt dit laten wijzigen: van man naar vrouw, of van vrouw naar man. U heeft hiervoor een deskundigenverklaring nodig. Lees meer over de deskundigenverklaring op transgenderinfo.nl.

    Voelt u zich geen man of vrouw? En wilt u geen M of V maar een X op uw geboorteakte? Dit is nog niet geregeld in de wet. U moet hiervoor naar de rechter. Op de site van transgenderinfo.nl vindt u meer informatie over de procedure.

    Bij het doorgeven van de geslachtswijziging geeft u meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken.

    Na de wijziging van uw geboorteakte:

    • kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen
    • staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid
    • krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.

    Staat u in de geboorteakte van uw kind nog genoemd als ‘moeder uit wie het kind is geboren’? En heeft u uw geslacht in uw eigen geboorteakte laten wijzigen? U kunt dan uw vermelding in de geboorteakte van uw kind laten wijzigen in ‘ouder uit wie het kind is geboren’.

    U kunt uw veranderde geslachtsvermelding ook laten aanpassen in de akte van erkenning van het kind, akte van erkenning van de ongeboren vrucht en akte van ontkenning van het vaderschap of moederschap.

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag. Ze hebben dan gezamenlijk gezag. Een ouder kan ook alleen het gezag hebben. Dit heet eenhoofdig gezag.

    Bent u niet getrouwd, heeft u geen geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Door het kind te erkennen krijgt de vader of duomoeder automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. De vader of duomoeder hoeft het ouderlijk gezag niet meer aan te vragen.

    Gezamenlijk ouderlijk gezag

    Is uw kind vóór 1 januari 2023 erkend? Dan hebben beide ouders niet automatisch het gezag. U moet dat apart regelen.

    • Zijn beide ouders het eens over het gezamenlijk gezag? Dan kunt u het gezamenlijk ouderlijk gezag aanvragen via een formulier bij de rechtbank. U heeft geen advocaat nodig.
    • Bent u het als ouders niet met elkaar eens over het gezamenlijk gezag? Dan kunt u het gezag aanvragen via een procedure bij de rechter. U moet dan een advocaat hebben.

    Soms willen een ouder en een niet-ouder gezamenlijk gezag aanvragen. Bijvoorbeeld als de ouder met gezag een nieuwe partner heeft. Ook dan moeten ze naar de rechter en hebben ze een advocaat nodig.

    Voogdij

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Vertrekken uit Nederland (emigreren)

    Als u naar een ander land verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar een ander land gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.

    Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

    De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

    Lees meer informatie voor Nederlanders in het buitenland op Nederlandwereldwijd.nl.

    Aan welke instanties wordt mijn verhuizing doorgegeven?

    Wij geven uw verhuizing door aan de onderstaande instanties (indien op u van toepassing):
    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen