Zoekresultaat 11 - 20 van 22 resultaten

  • Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Officiële gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in het buitenland, zoals geboorte, huwelijk of overlijden moet u doorgeven bij de gemeente. U bent ook verplicht de officiële documenten van deze gebeurtenissen af te (laten) geven. Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om...

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt bij de gemeente aangeven dat u een andere achternaam wilt gaan gebruiken. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. Uw geboortenaam verandert dus niet als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt...

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of de adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een administratief onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl diegene niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een...

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. Of u bent niet tevreden over de afhandeling van uw aanvraag, melding of bezwaar. U kunt dan een klacht indienen. Bent u het niet eens met een besluit of beschikking van de gemeente? Bijvoorbeeld omdat...

  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid of ongehuwdverklaring aanvragen

    Voor een huwelijk in het buitenland hebt u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is een document waarin staat dat u niet getrouwd bent. En dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. U moet voor de verklaring van...

  • Aanvragen afschrift basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een afschrift. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U...

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u aantoonbare schade geleden? U kunt hierbij denken aan letselschade of schade aan uw eigendommen, veroorzaakt door bijvoorbeeld een slecht wegdek. Vindt u dat de gemeente Helmond hiervoor verantwoordelijk is en de schade aan u moet vergoeden? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. De...

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    Zorg dat u op de juiste manier staat ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Als u merkt dat dit niet zo is, geef correcties dan direct aan ons door. U moet zowel de verkeerde gegevens als de juiste gegevens kunnen bewijzen. Gaat de gemeente akkoord, dan worden de gegevens ingevoerd....

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Een bewijs van in leven zijn voor gebruik in Nederland is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP)....

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand is overleden, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Dit geldt ook voor een doodgeboren kindje. Meestal doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden.  Nadat aangifte is gedaan, krijgt u toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. De...