Zoekresultaat 11 - 16 van 16 resultaten

  • Parkeerontheffing bewoners blauwe zone

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem wordt een digitaal vergunningensysteem. In de loop van 2024 gaan we met dit nieuwe vergunningensysteem werken.   Heeft u op dit moment al een ontheffing blauwe zone? Dan gaan we uw huidige ontheffing automatisch verlengen. U hoeft nu niets te doen. Gooi uw huidige ontheffing voor 2023 dus niet weg. Deze kunt u ook in 2024 blijven gebruiken. In de loop van het jaar ontvangt u meer informatie over het digitale systeem en over de betaling voor 2024. Heeft u nog geen parkeerontheffing blauwe zone? Vul dan het formulier in. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.   Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u: in de gemeentelijke basisadministratie op het adres zijn ingeschreven; in het bezit van het voertuig zijn (het kenteken moet op naam van de aanvrager staan). Wij controleren dit bij de RDW. Er worden maximaal twee ontheffingen per adres verleend. Indien u gebruik kunt maken van een eigen parkeerplaats (garage, inrit) wordt één ontheffing verleend. Kosten In 2024 kost een ontheffing voor de blauwe zone € 35,00 per jaar. Waar zijn de blauwe zones? In het centrumgebied van Axel geldt de blauwe zone. In Terneuzen is het gebied rondom de Axelsestraat en de parkeerplaats bij het winkelcentrum aan de Kennedylaan een blauwe zone. Om te weten welke straten in Terneuzen als blauwe zone zijn aangemerkt, kunt u het overzicht blauwe zone raadplegen. Gehandicapten Gehandicapten hebben geen parkeerontheffing nodig. U mag uw voertuig in de blauwe zone met uw gehandicaptenparkeerkaart overal parkeren waar dat niet hinderlijk is voor het overige (voet)verkeer. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft dan de volgende bewijsstukken nodig: in geval van een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst in geval van een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto (Tijdelijk) andere auto Heeft u al een parkeervegunning, maar heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Vul hiervoor het formulier in. Uw wijziging is na twee werkdagen  actief. U kunt u dit gratis regelen (maximaal tien keer per jaar). Meer informatie Meer informatie over de blauwe zone kunt u nalezen in artikel 3.2.3 van de Parkeernota gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Gezondheidsverklaring

    De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.  

  • Gladheidbestrijding

    Bij gladheid strooien we eerst de hoofdwegen omdat daar veel gebruik van wordt gemaakt. Ook door de hulpdiensten. Pas daarna wordt begonnen aan de kleinere wegen. We werken zo snel mogelijk maar het kost natuurlijk tijd. Gevaarlijke situaties kunt u altijd melden via de knop 'Melding opbare ruimte'.   Melding openbare ruimte   Strooiroute Er is een strooiroute opgesteld. Als eerste strooien we: hoofdrijbanen; toegangswegen naar hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) en; de routes van het openbaar vervoer. Daarna komen de toegangswegen naar de nutsvoorzieningen en wegen met een belangrijke economische functie. En vervolgens de wijkontsluitingswegen. We proberen om binnen twee uur alle hoofdwegen in de gemeente te strooien. En ook de wegen naar hulpdiensten, busroutes en wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. We strooien ook de fietspaden langs de vastgestelde routes. Alleen na hevige sneeuwval of ijzel zullen we ook andere wegen aanpakken. Maar dit kan pas als alle bovenvermelde wegen schoon en ijsvrij zijn. Wat kan ik doen als inwoner? U kan meehelpen aan het begaanbaar houden van trottoirs en voetpaden. Bijvoorbeeld door deze bij sneeuwval op tijd te vegen. Worden trottoirs ook gestrooid? De gemeente zorgt, behalve als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden, voor de bereikbaarheid van centrumvoorzieningen. Zoals het gemeentehuis, winkel- en zorgcentra en bushaltes. Het is door de hoge kosten niet mogelijk alle trottoirs te strooien. Wanneer sprake is van aanhoudende gladheid kan de gemeente besluiten om trottoirs te strooien. Dit gaat dan op volgorde van een in het gladheidsbestrijdingsplan vermelde prioriteitenstelling. Aangezien het lastige weersomstandigheden zijn, is er geen uitspraak te doen over strooilocaties en termijnen. Gladheidbestrijdingsplan De gemeente heeft een gladheidbestrijdingsplan opgesteld. Het plan is niet nieuw maar is nog steeds geldig. In het plan beschrijven we volgens welk vast patroon we de gladheid op wegen, fietspaden, openbare parkeerterreinen etc. bestrijden. U kan ook lezen dat niet álle straten gestrooid worden. We ondernemen volgens het bestrijdingsplan actie om de gladheid tegen te gaan. Helaas kunnen we desondanks niet garanderen dat het nergens glad kan zijn.

  • Publiciteit voor uw evenement

    Hoe meld ik een evenement aan? Klik op de knop 'Evenement aanmelden voor publiciteit'. Doe uw melding minimaal vier weken van te voren. Als gemeente bepalen we altijd of en welke evenementen we op de welkomstborden plaatsen. Evenement aanmelden voor publiciteit   Overzicht evenementen Hier staat een overzicht van de evenementen in 2024. Welkomstborden Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, kondigen we de grotere evenementen aan. Daarnaast is op de borden ook nog ruimte voor promotie van kleinere activiteiten. Hiervoor geldt de regel dat we terugkerende activiteiten zoals bingo’s, spel- en dansavonden, fiets- en wandeltochten (toeristisch of puur recreatief) niet meer op de  (digitale) welkomstborden plaatsen. Dit geldt ook voor natuur-, café-, en knutselactiviteiten. Voor deze activiteiten zijn wel andere mogelijkheden voor publiciteit, zoals de agenda van het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad (ZVA), wekelijks in de krant en online. Kleinere activiteiten die we nog wel op de borden aankondigen zijn bijvoorbeeld: tentoonstellingen, concerten en/of optredens, speelgoed- en kledingbeurzen, Sinterklaasintochten, rommelmarkten, sportevenementen en speelweken. Reclameborden en spandoeken Reclameborden Het plaatsen van (reclame)borden is niet toegestaan. Voor evenementen met een evenementenvergunning geldt een uitzondering, vraag hiervoor naar de voorwaarden. Posters en flyeren Posters plakken Posters opplakken mag alleen op de plakzuil in de Jongestraat en op het plakbord in de Havenstraat (hoek Noordstraat) in Terneuzen. Andere plaatsen mogen niet. Flyeren Flyeren (het uitdelen van reclamefolders) mag. Alle folders die op straat (in de openbare ruimte) belanden moet u opruimen, om zwerfafval te voorkomen. Alle extra kosten voor het opruimen van het flyer-materiaal brengen wij in rekening van het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de flyers. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met het team Communicatie, tel 14 0115.

  • Rijbewijs en gezondheidsverklaring

    U kunt uw rijbewijs online aanvragen, of u kunt bij ons aan de balie langskomen. Op deze pagina leggen wij uit wanneer u een online aanvraag kunt doen, en wanneer u een afspraak aan de balie moet maken. Onder het kopje 'Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen' vindt u wat u moet doen als u uw rijbewijs online wilt aanvragen. En wat u moet doen als u uw rijbewijs aan de balie wilt aanvragen. Eerst een gezondheidsverklaring nodig? Soms heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig voordat u uw rijbewijs kunt aanvragen. Een gezondheidsverklaring kunt u regelen via het CBR. Lees meer hierover op de webpagina gezondheidsverklaring. Rijbewijs online aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs online aanvragen: U heeft al een Nederlands rijbewijs dat (bijna) is verlopen en u wilt het rijbewijs verlengen. Dit mag ook een rijbewijs zijn met enkel de AM-categorie. U heeft al een Nederlands rijbewijs en u wilt een categorie toevoegen. Bijvoorbeeld als u voorheen een AM-rijbewijs (brommer) had en nu ook uw B-categorie (personenauto) heeft gehaald. U heeft een goedgekeurde gezondheidsverklaring en u wilt het rijbewijs verlengen. Rijbewijs online aanvragen   Rijbewijs aan de balie aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs niet online aanvragen en moet u aan de balie langskomen: U vraagt voor de eerste keer een rijbewijs aan. U bent uw rijbewijs kwijt of het rijbewijs is gestolen. Meer informatie hierover vindt u onder het kopje 'Verlies of diefstal' op deze pagina. U heeft een buitenlands rijbewijs en u wilt dit omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Afspraak maken   Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen? Online De informatie die u nodig heeft voor het online aanvragen van uw rijbewijs vindt u in de tekst hieronder. Hoe online aanvragen? Laat een pasfoto maken bij een erkende fotograaf. In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. De fotograaf stuurt uw digitale pasfoto en handtekening door naar de RDW. Doe een aanvraag via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. Hiervoor heeft u de DigiD-app (met ID-check) nodig. U betaalt de kosten via IDEAL. Na twee werkdagen krijgt u per e-mail bericht van de RDW dat u uw nieuwe rijbewijs kunt afhalen aan de publieksbalie. Erkende fotografen vinden In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. Is er geen vakfotograaf bij u in de buurt, dan kunt u contact opnemen met de RDW. De gemeente heeft namelijk geen rol in het aanstellen van vakfotografen. Kosten Bij de fotograaf betaalt u de kosten voor de pasfoto en het verwerken van de handtekening. Bij de online aanvraag betaalt u € 51,10 voor uw nieuwe rijbewijs. Ophalen Na twee werkdagen kunt u na 12.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee.   Balie De informatie die u nodig heeft als u aan de balie langs wilt komen vindt u in de tekst hieronder. Hoe aan de balie aanvragen? Kom persoonlijk aan de publieksbalie in Terneuzen. U moet het rijbewijs zelf aanvragen en ophalen. U kunt niet iemand anders machtigen. Maak een afspraak voordat u langskomt. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse Identiteitskaart of vreemdelingendocument); 1 actuele kleurenpasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto; uw huidige rijbewijs; geld, u betaalt het rijbewijs bij de aanvraag met uw pinpas of contant; ben je onder de 18 jaar, dan heb je een geregistreerde begeleiderpas nodig. Meer informatie vindt u op 2todrive. Kosten De kosten voor een nieuw rijbewijs zijn € 51,10. Ophalen Na vijf werkdagen kunt u na 12.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee.   Video met uitleg over online verlengen Bekijk onderstaande video van de RDW met uitleg over het online verlengen van een rijbewijs. 1 mei 2023, YouTube filmpje, 1:42 Snel nodig? Doe een spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Vraag het rijbewijs vóór 14.00 uur aan bij de publieksbalie. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. De extra kosten voor deze spoedprocedure zijn € 34,10. Verlies of diefstal Bent u uw rijbewijs kwijt of is het gestolen. Registreer dan het verlies of diefstal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Let op! U kunt deze registratie niet meer terug draaien. Bij vermissing hoeft u geen Nederlands proces-verbaal mee te nemen aan de balie. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen. U maakt bij ons een afspraak voor Rijbewijs (verlies / diefstal). Het nieuwe rijbewijs heeft dezelfde vervaldatum als uw oude rijbewijs. Valt u in de categorie dat u gekeurd moet worden? U hoeft bij vermissing of diefstal geen keuring te doen. Gezondheidsverklaring Soms is het verplicht om eerst een gezondheidsverklaring te regelen voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Het gaat om de volgende situaties: u gaat rijexamen doen; uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag; u heeft een medische beperking; u heeft een rijbewijs nodig voor vrachtwagen of bus. Een gezondheidsverklaring regelt u via het Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR). Omwisseling buitenlands rijbewijs of vakbekwaamheidsdocument Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook vindt u op deze website informatie voor het omwisselen van een buitenlands vakbekwaamheidsdocument. Wilt u uw buitenlands rijbewijs bij ons omwisselen, maak hiervoor dan een afspraak. Uw rijbewijs moet u bij ons achterlaten zodat wij het kunnen opsturen naar de RDW. Het kan enkele weken duren voordat u uw nieuwe rijbewijs bij ons kunt ophalen. U ontvangt hierover bericht van de RDW. U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Code 95 op het rijbewijs Bromfietsrijbewijs Categorie T op het rijbewijs Geldigheid rijbewijs More information about a driving licence  

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    h3 { font-size: 1.2em; } Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig. Zowel bestuurders als passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen. Het aanvragen kan niet digitaal. U moet met het ingevulde formulier langskomen aan de balie. U maakt hiervoor een afspraak. Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan raden wij aan om 8 weken voor de einddatum uw nieuwe kaart aan te vragen. Als de kaart klaar is, dan krijgt u bericht. U moet de kaart dan persoonlijk ophalen en ondertekenen aan de balie. Wilt u gebruik maken van voorzieningen zoals dichtbij parkeren, een rolstoel of een rollator? U vindt hierover meer informatie op onze pagina over de toegankelijkheid van onze publieksbalie.   Formulier gehandicaptenparkeerkaart printen Afspraak maken   Voorwaarden U heeft een chronische loop- of andere beperking, of u zit permanent in een rolstoel. Onder een loopbeperking verstaan we een beperking waardoor u niet zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kunt afleggen. U heeft onafgebroken ondersteuning nodig van de bestuurder (alleen bij passagierskaart). Een gehandicaptenparkeerkaart kan gebruikt worden in verschillende voertuigen, waaronder ook een brommobiel. Kosten In 2023 kost het in behandeling nemen van een aanvraag € 21,90. Meenemen naar de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; één pasfoto; geld, u betaalt bij de aanvraag (bij voorkeur met pinpas). Een ander kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor u aanvragen. Het door u ingevulde aanvraagformulier inclusief recente pasfoto kan dan bij de balie ingeleverd worden. Bij een eerste aanvraag krijgt u bezoek van een externe keuringsinstantie. Deze instantie maakt een afspraak om bij u langs te komen en geeft daarna aan de gemeente een advies. Bij een volgende aanvraag is niet altijd een bezoek van een externe keuringsinstantie nodig. Geldigheidsduur De gehandicaptenparkeerkaart is meestal vijf jaar geldig. Soms adviseert de arts een kortere looptijd. Na vijf jaar of na afloop van de door de arts aangegeven periode, moet u een nieuwe kaart aanvragen. U moet dan ook opnieuw een pasfoto inleveren en betalen voor een nieuw kaart. Soms hoeft er niet opnieuw een keuring plaats te vinden. Dat is afhankelijk van uw situatie. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle landen van de Europese Unie. Elk land heeft zijn eigen regels. Bij de kaart ontvangt u een folder met de regels in de verschillende landen. Verlies, diefstal of beschadiging Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, is deze gestolen of is hij beschadigd geraakt? Dan kunt u aan de balie een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet u weer het aanvraagformulier invullen, een pasfoto meenemen en de kosten betalen voor een nieuwe aanvraag. De vervangende kaart heeft dezelfde geldigheidsduur als uw oude kaart. In geval van verlies of diefstal moet u een officiele melding maken van het verloren voorwerp. Deze melding kunt u doorgeven via www.verlorenofgevonden.nl of aan de balie van het stadhuis. Waar kunt u gratis parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? Blauwe zone (in de gemeente Terneuzen) Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw voertuig binnen een blauwe zone overal met onbeperkte duur parkeren. De voorwaarde is dat u het overige (voet)verkeer daardoor niet mag hinderen. Betaald parkeren (in de gemeente Terneuzen) Als u op een bovengrondse parkeerplaats voor betaald parkeren staat hoeft u niet te betalen. Vergunninghouderszone (in de gemeente Terneuzen) Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders mag u niet parkeren zonder bewonersparkeervergunning. Er is ook de mogelijkheid om een voor u gereserveerde parkeerplaats in de buurt van uw woning aan te vragen. Zie gehandicaptenparkeerplaats voor de voorwaarden en andere informatie. Markt Terneuzen De Markt is definitief afgesloten voor parkeren en verkeer. In de Zandstraat is een gehandicaptenparkeerplaats. Op deze parkeerplaats kunt u een uur gratis parkeren. U moet hiervoor de blauwezoneschijf instellen en naast de gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit leggen.