Zoekresultaat 11 - 20 van 84 resultaten

  • Exploitatievergunning inrichting en/of Terrasvergunning

    Voor het exploiteren van een horeca-inrichting heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning geldt voor de persoon en het pand.

  • Precariobelasting

    Precariobelasting betreft een bijzondere vorm van belasting. Precariobelasting betaalt u als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Voorbeelden hiervan zijn: terrasjes van horecaondernemingen, steigers, reclameborden en containers (voor de opvang van bouwpuin).

  • Principeverzoek voor bouwwerken of perceelgebruik indienen

    Als u de haalbaarheid wilt onderzoeken van bouw- of bedrijfsplannen die u heeft (bijvoorbeeld voor bouwwerken of voor wijziging van gebruik van een perceel), dan kunt u een principeverzoek indienen bij de gemeente. Werkwijze Vul het formulier vooroverleg ruimtelijk initiatief (pdf, 177 kB) in Print het formulier uit Onderteken het formulier Stuur of breng het ingevulde en ondertekende formulier naar omgevingszaken@hardinxveld-giessendam.nl In het formulier leest u meer over de procedure, de kosten, en over welke bijlagen bij het verzoek moeten worden gevoegd. Twijfelt u over uw plan of heeft u vragen, dan adviseren wij u om kosteloos een verkennend gesprek aan te vragen, voordat u definitief een principeverzoek indient. Nieuwe werkwijze in voorbereiding op de Omgevingswet Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Hierdoor verandert de werkwijze voor het indienen en behandelen van principeverzoeken. U vult als initiatiefnemer het bovenstaande formulier in. Als het plan niet past in het omgevingsplan wordt uw plan besproken aan de 'intaketafel' en/of 'omgevingstafel'. Op de intaketafel kijkt de gemeente naar de wenselijkheid van het plan. Als het plan wenselijk is, volgt de omgevingstafel. Daar kijken we samen met u verder hoe we het plan mogelijk kunnen maken.    Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met het KlantContactCentrum van de gemeente, telefoon 14 0184.  

  • Geboorteaangifte

    U kunt de geboorte van uw kind digitaal aan ons doorgeven als: uw kind in Hardinxveld-Giessendam is geboren tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben) u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben beide ouders in dezelfde gemeente wonen Online geboorteaangifte doen Wilt u toch langskomen om de geboorte van uw kind aan te geven? Maak dan een afspraak via 14 0184. U moet immers binnen 3 werkdagen na de geboorte de aangifte gedaan hebben. Afspraak maken Voor aangifte gaat u naar de gemeente waarin uw kind geboren is. Neem van beide ouders een geldig identiteitsbewijs mee. Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184.  

  • Melding voorgenomen huwelijk (in ondertrouw gaan)

    Het huwelijk is één van de mogelijkheden om de relatie met uw partner officieel vast te leggen. Gaat u trouwen? U kunt persoonlijk langsgaan bij de gemeente waar u gaat trouwen en een melding van uw voorgenomen huwelijk doen. Deze melding maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184, of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Burgerlijk huwelijk Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Kosten De melding voorgenomen huwelijk is gratis. Wel betaalt u de kosten voor het trouwen of registratie partnerschap en eventueel het (trouw)boekje.

  • Rioolaansluiting aanvragen

    Moet uw (nieuwe) woning worden aangesloten op de riolering? De gemeente verzorgt de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw vanaf uw perceelgrens op het openbare rioolstelsel. Vraag online uw rioolaansluiting aan, of print en stuur of breng het ingevulde en ondertekende formulier naar de gemeente. Online rioolaansluiting aanvragen

  • Toezicht en handhaving openbare ruimte

    Veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte is voor de gemeente van groot belang. De handhavers van de gemeente leveren een belangrijke bijdrage aan het realiseren hiervan. Handhavers zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) en worden ingezet bij de handhaving van o.a. de Wegenverkeerswet, Openbare Orde en Veiligheid, Wet Milieubeheer, Drank- en Horecawet, de Visserijwet, Precario en de Algemene Plaatselijke Verordening. Ze houden bijvoorbeeld controles op het foutief parkeren, loslopende en poepende honden, wijkveiligheid, verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval, reclame en uitstallingen. Bij overtredingen zijn zij bevoegd een boete op te leggen. De boa’s treden niet alleen handhavend op. Op straat zijn ze de oren en ogen van de politie en stellen zich dienstverlenend op en vormen een direct aanspreekpunt voor burgers, winkeliers en horeca-exploitanten. Hierdoor kunnen zij klachten, indien mogelijk, direct verhelpen of doorzetten naar de juiste instantie.

  • Weekmarkten

    Er zijn 2 weekmarkten in Hardinxveld-Giessendam: Prinses Irenestraat (Boven-Hardinxveld), vrijdag 13:00 uur - 17:00 uur Houweningeplaats (Neder-Hardinxveld), zaterdag 07:00 - 13:00 uur Marktmeester(s) Dick van Meeteren, telefoon 06 - 20 96 46 82

  • Commissie voor de bezwaarschriften

    De commissie bezwaarschriften adviseert het college van burgemeester en wethouders. Vergaderingen zijn openbaar, belangstellenden kunnen geen spreekrecht aanvragen. Bent u het niet eens met een besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u bezwaar maken. De commissie voor de bezwaarschriften behandelt alle bezwaarschriften die burgers en bedrijven bij de gemeente indienen. De commissie werkt onafhankelijk van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders over de afhandeling van het bezwaar. Er is een informatiepagina over de bezwaarschriftprocedure beschikbaar. De commissie voor de bezwaarschriften bestaat uit: De Heer N. (Nico) van Eck (voorzitter) De heer mr. R.T.J. (Remco) van Halen (lid + plv voorzitter) De heer mr. J. (Jörgen) Geelhoed (lid) De heer mr. G. (Gerard) Zwerus (lid)  

  • Trouwen en registratie partnerschap

    Het huwelijk is één van de mogelijkheden om de relatie met uw partner officieel vast te leggen. Gaat u trouwen?  Dan vragen we u om een afspraak te maken bij de gemeente waar u gaat trouwen en een melding van uw voorgenomen huwelijk doen. Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Afspraak Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.