Zoekresultaat 11 - 20 van 42 resultaten

  • Riolering, problemen

    Heeft u last van een rioolverstopping? Kijk eerst zelf wat er aan de hand is en waar de verstopping zit. Door het opgraven van het ontstoppingsstuk in uw rioolaansluiting kunt u bepalen waar de verstopping zich bevindt. Staat het ontstoppingsstuk vol water dan zit het probleem in het gemeentelijk deel van het riool. Is het droog dan zit er waarschijnlijk een verstopping op uw eigen terrein in of rond uw woning of bedrijf. Het vrijmaken van het ontstoppingsstuk in uw tuin moet u zelf verzorgen. Zit het probleem buiten uw privéterrein in het gemeentelijk deel van het riool neem dan contact op met de gemeente Hillegom. Wij verhelpen de verstopping dan zo snel mogelijk. Bij een verstopping in uw eigen leidinggedeelte bent u zelf verantwoordelijk voor het verhelpen hiervan. Op elk particulier perceel behoort een riool-ontstoppingspunt te zitten. Vaak zit het bij de overgang van het privéterrein naar de openbare ruimte op uw eigen perceel.   Melding Merkt u dat de verstopping buiten uw privéterrein ligt, neem dan altijd contact op met de gemeente Hillegom. Dit kan tijdens kantooruren via Fixi of via telefoonnummer 14 0252.  Buiten kantooruren kunt u voor spoedzaken contact opnemen met de storingsdienst van Meerlanden via telefoonnummer 06 53 89 35 25. Met de storingsdienst kunt u afspreken wat verder te doen.   Kosten Een verstopping op gemeentegrond wordt door Meerlanden verholpen. De gemeente betaalt deze kosten. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan moet u deze zelf verhelpen en zijn de kosten voor uzelf. Heeft u zelf opdracht voor(ontstoppings-)werkzaamheden aan derden gegeven? Dan vergoedt de gemeente deze kosten niet. Ook niet bij een verstopping op gemeentegrond. Informatie huisaansluiting Wilt u een tekening van uw huisaansluiting? Neem dan contact met ons op. Wij hebben niet van alle huisaansluitingen gegevens of actuele gegevens beschikbaar.

  • Rolcontainer aanvragen, omruilen of inleveren

    Een kapotte rolcontainer kunt u laten vervangen U kunt een rolcontainer aanvragen of inleveren Containers horen bij een adres en niet bij een persoon

  • Afval papier en karton

    2 manieren: laten ophalen of zelf brengen Ophalen: tweewekelijks op vrijdag via de rolcontainer (alleen laagbouw) Gebonden of in dozen (niet zwaarder dan 15kg) aanbieden op aanbiedplaats rolcontainer Zelf brengen: naar verzamelcontainer of Milieustraat Op verschillende locaties in de gemeente staan verzamelcontainers voor papier en karton Wat wel/niet bij papier: zie Voorwaarden Papierbak niet meer nodig / kapot / vermist? Neem contact op met Meerlanden Rijsenhout Telefoon: 0297-381717 E-mail: pi@meerlanden.nl Website Meerlanden Rijsenhout

  • Afvalkalender

    De afvalkalender loopt tot en met 2024 Klik op de knop Afvalkalender online en vul uw postcode en huisnummer in U ziet hier uw persoonlijke afvalkalender met de data waarop uw afval wordt ingezameld En u ziet informatie over de verschillende soorten afval Bied uw afvalcontainer met de handvatten naar de weg aan. Zo zorgt u dat de container op de juiste manier is aangeboden en geleegd kan worden. Ervaart u problemen met de afvalkalender geef dit dan door via pi@meerlanden.nl of tijdens openingstijden kunt u ook contact opnemen met Meerlanden op 0297-381 777 U kunt ook de Meerlanden-app voor iOS of Android downloaden voor uw tablet of smartphone. Afvalkalender werkt niet via Internet Explorer. Gebruik een andere browser.

  • Afval, grof huisvuil

    U kunt uw grof huisvuil brengen of laten ophalen: Breng het weg naar de milieustraat: tot 1 kuub is gratis Brengt u meer dan 1 kuub, dan betaalt u hiervoor (zie Kosten) Laat het ophalen tegen betaling door Meerlanden: bel hiervoor telefoonnummer 0252-535930. Wat valt er onder grof huisvuil? Zie Voorwaarden

  • Omgevingsvergunning, principeverzoek

    Om te onderzoeken of uw (bouw)plan haalbaar is Minder kosten dan een volledige omgevingsvergunning Niet zo gedetailleerd als een definitieve aanvraag

  • Aangifte van overlijden

    De aangifte van overlijden wordt gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger deze aangifte, maar een nabestaande mag dit ook doen.   Wilt u als nabestaande de aangifte doen, neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252 voor een afspraak. Neem bij de aangifte een geldig legitimatiebewijs mee en de verklaring van overlijden (via arts). Neem het trouwboekje van de overledene mee als u het overlijden daarin wilt laten vastleggen.    Info voor uitvaartverzorgers  U kunt digitaal aangifte doen. Gebruik hiervoor de knop 'afspraak maken' op deze pagina. Uitvaartverzorgers kunnen ook aangifte doen via de mail. Heeft u niet eerder in deze gemeente via de mail aangifte gedaan, neem dan telefonisch contact op met burgerzaken via telefoonnummer 14 0252. 

  • Boom kappen

    Meestal is voor kappen of snoeien van houtopstand geen vergunning nodig Controleer in het online omgevingsloket of u een omgevingsvergunning nodig heeft   U heeft een omgevingsvergunning nodig als: de boom op de beschermde bomenlijst staat (zie downloads) op grond van het bestemmingsplan een aanlegstelsel aanwezig is

  • Begraafplaatsen

    De algemene begraafplaats in Hillegom aan de Wilhelminalaan 3 is de gemeentelijke begraafplaats van Hillegom.    Graven Op de begraafplaats worden particuliere graven uitgegeven, voorheen bekend als een ‘eigen graf’. Alle particuliere graven zijn 3-diep. Dit betekent dat er in één graf drie overledenen boven elkaar begraven kunnen worden. Particuliere graven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. De contactpersoon voor het particulier graf is de rechthebbende. De rechthebbende van het graf mag bepalen wie er in het graf begraven worden en of het grafrecht verlengd mag worden. Ook ontvangt de rechthebbende de correspondentie en facturen. Op de begraafplaats worden ook algemene graven uitgegeven. Een algemeen graf is in beheer van de gemeente Hillegom. De contactpersoon voor het algemeen graf is de belanghebbende. Alle algemene graven zijn 3-diep. In een algemeen graf worden drie verschillende overledenen begraven. Algemene graven worden uitgegeven voor een periode van 10 jaar. Als de termijn van 10 jaar verlopen is kan er niet meer worden verlengd. Het graf en de stoffelijke resten zal na het verlopen van de termijn geruimd worden. Wel is er de mogelijkheid om de stoffelijke resten op te graven en her te begraven in een particulier graf op de begraafplaats, op een andere begraafplaats of ter crematie.   Asbestemmingen Eén maand na de crematie mag u de asbus bij het crematorium ophalen. De begraafplaats in Hillegom beschikt over diverse asbestemmingen. Er zijn urnennissen en urnengraven waarin een asbus of urn begraven kan worden. Wegens de toenemende vraag naar asbestemmingen is de gemeente momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuwe urnenmuur en het optimaliseren van de urnengraven. Een urnennissen en urnengraven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. In een urnennis of urnengraf kunnen twee asbussen of twee urnen geplaatst worden.   Uitgifte graven U mag zelf een graf uitzoeken voor uw dierbare. Ook is het mogelijk om een graf te reserveren.   Opgraven Het is mogelijk om een overledene op te graven, waarbij er voldaan moet zijn aan de wettelijke grafrust van 10 jaar. Dit houdt in dat een overledene pas na 10 jaar opgegraven mag worden. Als u een overledene wilt opgraven dient u een verzoek tot opgraven in te dienen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Hillegom. Neem contact op via het telefoonnummer 14 0252   Grafmonument U bent vrij in uw keuze van steenhouwer. De steenhouwer zal voor u het grafmonument maken en plaatsen. De grafstenen dienen aan bepaalde voorwaardes te voldoen. Die kunt u vinden in het uitvoeringsbesluit. Voor het plaatsen van een grafmonument heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u of de steenhouwer aanvragen bij de begraafplaatsadministratie. Indien een grafmonument niet voldoet aan onze voorwaarden dient deze op eigen kosten verwijderd te worden.   Beheer en onderhoud De gemeente is verantwoordelijk voor het algemene onderhoud op de begraafplaats. Dit betreft het maaien van het gras, het snoeien van de aanwezige bomen en struiken en het verzorgen van de paden. Daarnaast maakt de gemeente één keer per jaar de grafmonumenten schoon om algengroei tegen te gaan. Het onderhoud voor het graf en de grafbeplanting is de verantwoordelijkheid van nabestaanden.   Reglement In de 'Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats voor de gemeente Hillegom 2013' vindt u meer informatie terug over de regels, voorwaarden en bepalingen.   Kosten Bekijk de begraaftarieven     Documenten Download hier de grafaanvraag.   Contact Het beheer van de algemene begraafplaats is een verantwoordelijkheid van de gemeente Hillegom. Het begraafplaatsbeheer en de begraafplaatsadministratie heeft de gemeente uitbesteed aan KYBYS. KYBYS is een deskundig bureau met kennis en ervaring op het gebied van begraafplaatsen. Indien u vragen heeft over de begraafplaats Hillegom of meer informatie wenst kunt u met hen contact zoeken. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 9.00 uur en 16.00 uur via telefoonnummer 088-1101702 of per email via begraafplaats@hltsamen.nl.   Kerkelijke begraafplaatsen Binnen de gemeente zijn er ook nog kerkelijke begraafplaatsen. De rooms Katholieke begraafplaats St. Marinuskerk aan de Mariastraat en de Rooms Katholieke begraafplaats St. Jozefkerk aan de Garbialaan. Voor informatie over deze begraafplaatsen verwijzen wij u naar de desbetreffende parochie.

  • Echtscheiding of ontbinden geregistreerd partnerschap

    Als u in Nederland wilt scheiden, dan moet u een advocaat inschakelen. Die kan namens u een verzoek tot echtscheiding indienen bij de rechtbank. Dit kan ook als u in het buitenland bent getrouwd. De rechtbank spreekt de echtscheiding uit. Dit besluit heet de echtscheidingsbeschikking. Uw partner kan hiertegen in beroep gaan. Als de uitspraak onherroepelijk is, stuurt de advocaat de beschikking naar de ambtenaar van de burgerlijke stand(abs) van de gemeente waar u destijds getrouwd bent (of naar de abs van gemeente Den Haag als u in het buitenland getrouwd bent) Uw echtscheiding moet worden ingeschreven bij de burgerlijke stand. Dat moet binnen 6 maanden nadat de uitspraak onherroepelijk is geworden. Na de inschrijving bij de burgerlijke stand ontvangt de advocaat daarover bericht. Vervolgens informeert de advocaat u over de inschrijving van de echtscheiding. Let op: pas door de inschrijving bij de burgerlijke stand wordt het huwelijk daadwerkelijk beëindigd. Bij ontbinding van een geregistreerd partnerschap maakt het verschil of er minderjarige kinderen zijn waarover beide ouders ouderlijk gezag hebben: Als er geen minderjarige kinderen zijn kan het geregistreerd partnerschap worden beëindigd  zonder tussenkomst van de rechter als u dat allebei wilt. Dit kunt u samen doen via een notaris of advocaat. Het partnerschap kan ook door de rechter ontbonden worden. (dit gaat op dezelfde manier als bij een echtscheiding) Als er wél minderjarige kinderen zijn moet u samen naar de rechter om het partnerschap te ontbinden. Hiervoor is een advocaat nodig. In het verzoekschrift tot ontbinding moet u een ouderschapsplan worden opgenomen met afspraken over de verzorging en opvoeding van de minderjarige kinderen. Daarna moet de ontbinding worden bijgeschreven bij de burgerlijke stand. Hierdoor wordt het partnerschap daadwerkelijk ontbonden. Heeft u een schriftelijk bewijs nodig van echtscheiding/ontbinding geregistreerd partnerschap, dan kunt u een echtscheidingsakte aanvragen bij de Ne­der­land­se ge­meen­te waar u des­tijds bent ge­trouwd/het partnerschap geregistreerd is.