Zoekresultaat 11 - 17 van 17 resultaten

  • Woning aanpassen

    Woningaanpassingen, zoals een traplift, kunnen er voor zorgen dat u (langer) zelfstandig in uw huis kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld als u een handicap heeft. Als u een aanpassing aan uw woning nodig heeft, dan kunt u  terecht bij het Wmo-loket.  Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem. Uw hulpvraag kan bijvoorbeeld zijn dat u niet meer kunt traplopen en daarom moeite heeft om bij uw slaapkamer te komen. Wij kijken met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. In uw gesprek wordt ook duidelijk of u voor de eventuele voorziening een bijdrage in de kosten moet betalen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanpassen van uw woning? Dan kunt u een melding doen: meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl. U logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Kosten U betaalt zelf ook een eigen bijdrage van de kosten van de woningaanpassing. Veel gestelde vragen  Kijk op rijksoverheid.nl/wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo. 

  • Woo-verzoek indienen

    De Wet open overheid (Woo) regelt uw recht op informatie van de overheid. De gemeente geeft op verschillende manieren informatie over gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan. Op overheid.nl vindt u de meeste beleidsdocumenten en verordeningen. Maar ook via het raadsinformatiesysteem ibabs kunt u informatie inzien over besluiten van het college en de raad. Toch kan het zijn dat u meer informatie wilt hebben. Deze informatie kunt u opvragen via een Woo-verzoek. Alle documenten die al openbaar zijn gemaakt, vallen niet onder de Woo en kunnen daarom niet met een Woo-verzoek worden opgevraagd. De gemeente hoeft de documenten niet te geven als andere belangen belangrijker zijn. Er wordt ook geen informatie gegeven over intern bedoelde opvattingen van ambtenaren. Kijk voor meer informatie over Woo op rijksoverheid.nl. Wet open overheid Met ingang van 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) ingegaan. De wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), waarin de regels voor passieve openbaarmaking waren vastgelegd, of met andere woorden het voldoen aan informatieverzoeken van burgers of organisaties. Nieuw is dat de Woo ook actieve openbaarmaking verplicht stelt. Daarvoor moet de gemeente een openbaarmakingsportaal gebruiken, wij hebben gekozen voor Ibabs voor de Woo-verzoeken. Via onderstaande knop kunt u lezen welke verzoeken wij hebben binnen gekregen en hoe wij hierop hebben besloten.  Bekijk de Woo-verzoeken en -besluiten via kaagenbraassem.bestuurlijkeinformatie.nl Woo-verzoek of informatieverzoek Bij een Woo-verzoek gaat het om bestaande documenten die de verzoeker openbaar gemaakt wil hebben voor iedereen. Hier gelden strenge regels voor de afhandeling, en een positief besluit leidt ertoe dat de documenten voor iedereen openbaar zijn. Daardoor duurt het werk aan een Woo-verzoek langer dan een informatieverzoek. Als het gaat om informatie voor uw eigen gebruik, dan kunt u een informatieverzoek doen. Daarbij worden de stukken niet openbaar voor iedereen. Voordat u een Woo-verzoek overweegt in te dienen, adviseren wij u daarom eerst een informatieverzoek in te dienen via ons contactformulier. Voorwaarden Uw Woo-verzoek moet voldoen aan de volgende voorwaarden: een verzoek gaat over een bestuurlijke aangelegenheid, dus iets wat gaat over beleid van de gemeente, en moet gaan om documenten of informatie waar het bestuursorgaan over beschikt het gaat om informatie die is vastgelegd, waarbij het niet uitmaakt op welke wijze de vastlegging heeft plaatsgevonden. Kosten Een Woo-verzoek indienen is gratis. Als u er voor kiest om kopieën van de door u opgevraagde stukken per post toe te laten sturen, dan betaalt u hiervoor een vergoeding. Woo-verzoek aanvragen Via onderstaande knop kunt u een Woo-verzoek indienen. Woo-verzoek via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. U kunt bijlagen van maximaal 5 MB meesturen. U kunt een Woo-verzoek ook schriftelijk indienen. Stuur deze naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1, 2370 AA in Roelofarendsveen. Let erop dat u naast uw gegevens ook een handtekening zet. Vermeld op uw aanvraag: reden van de aanvraag omschrijving van het verzoek (geef zo precies mogelijk aan welke informatie u wilt ontvangen). U ontvangt binnen 4 weken een reactie. Deze termijn kan eventueel met 2 weken worden verlengd. Wanneer u het niet eens bent met de beslissing kunt u bezwaar maken. U leest hierover meer in de beslissing die u ontvangt. Aanvraag informatieverzoek Voor informatie voor uw eigen gebruik, waarbij de stukken niet voor iedereen openbaar worden, kunt een informatieverzoek indienen via ons contactformulier.   Meer informatie  Kijk voor meer informatie en veel gestelde vragen over Woo op rijksoverheid.nl.   Contactpersoon U kunt ook met de Woo – contactpersoon van de gemeente bellen via 071 332 72 72 of vragen stellen via ons contactformulier.

  • Melding, klacht of tip

    Heeft u een melding over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Geef het door! Wij willen namelijk samen met u zorgen voor een leefbare omgeving. Maak een melding via www.fixi.nl/kaag-en-braassem of de Fixi-app. De app kunt u downloaden in de App Store of Play Store.  Maak een melding op www.fixi.nl/kaag-en-braassem  Wat kunt u melden Afvaldumping, afvalzakken naast de container of in het openbaar gebied. Let op: voor meldingen over afvalinzameling en afvalcontainers kunt u terecht bij Cyclus. Lachgascilinders. Losliggende putdeksels, beschadigingen zoals aan straatmeubilair, speeltoestellen en verkeersborden, losgescheurde takken of omgevallen boom in de berm (is er acuut gevaar voor mens of dier, bel dan 112). Ongedierte in de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld ratten, wespennesten en processierupsen, dode dieren langs de kant van de weg of in water (vermijd contact vanwege mogelijk botulisme (rivm.nl) of vogelgriep (rijksoverheid.nl). Verstopping van gemeenteriolering of straatkolken. Zo maakt u een melding Geef de locatie zo duidelijk mogelijk door, voer de straatnaam en huisnummer in of geef deze aan op de kaart. Kies een categorie voor de melding en omschrijf het probleem. U kunt ook een foto toevoegen. Kies of de melding zichtbaar moet zijn op de openbare kaart; deelt u de melding dan kunnen anderen ook zien dat er al een melding is gemaakt. Vul uw gegevens in of log in met uw Fixi-account. U wordt dan op de hoogte gehouden van de afhandeling van de melding. Uw persoonsgegevens zijn niet openbaar. Anoniem melden kan ook. Verstuur uw melding. Bijzonderheden Is er acuut gevaar voor mens en/of dier, bel dan 112. Bel bij geen spoed, wél politie 0900-8844. Is het niet acuut en heeft u de brandweer nodig, bijvoorbeeld wanneer een boom over de openbare weg dreigt te vallen, bij losgeraakte dakbedekking of gevelplaten of bij risico op kortsluiting of brand, bel dan de brandweer via 0900-0904. Weet u niet zeker of het gaat om een dringende melding of niet? Kijk dan op www.brandweer.nl/storm-en-wateroverlast. Heeft u een vraag of melding over de inzameling van afval of over een kapotte of volle) afvalcontainer, neem dan contact op met Cyclus, telefonisch via 0182 547500 of e-mail info@cyclusnv.nl of maak een melding via de website cyclusnv.nl. Wanneer u ziet dat een lantaarnpaal niet werkt, kunt u dit doorgeven aan Van Vuuren Elektrotechniek BV via email kaagenbraassem@vuuren.nl of telefonisch 0251-229119 (op werkdagen van 07.00 tot 17.00 uur direct contact; daarbuiten: keuze optie 2). Storingen en schades aan provinciale lichtmasten en verkeerslichten (N207, N445, N446) kunt u melden via het telefoonnummer 070 4416611 of via de website www.zuid-holland.nl. Storing van een laadpaal kunt u telefonisch doorgeven via het storingsnummer van beheerder ENGIE 088 – 369 29 14; meld hierbij ook het EVB-P-nummer dat op de laadpaal staat. Schade aan bushokjes kunt u doorgeven aan Global via de website van Global. Dit bedrijf gaat over het onderhoud van bushaltes. Vermoeden van ondermijnende criminaliteit zoals drugshandel, hennepteelt en drugslaboratoria, illegale prostitutie, malafide bedrijven en horeca, mensenhandel, vastgoedfraude of geld witwassen kunt u doorgeven via de webpagina Vermoeden ondermijning. Op de webpagina zwerfdieren leest u wat u kunt doen als u een dier hebt gevonden of kwijt bent. U kunt geen melding maken over hondenoverlast; door middel van handhaving willen wij hondenoverlast voorkomen . Ervaart u overlast van een bedrijf in uw directe leefomgeving,  zoals geluids- of geuroverlast, bodem- of luchtverontreiniging? Maak dan een melding bij via de website van Omgevingsdienst West-Holland. Overlast vliegtuiglawaai kunt u online doorgeven op bezoekBAS.nl. Voor ongedierte op uw terrein bent u zelf verantwoordelijk. Wilt u weten op welke manier u ongedierte op uw terrein kunt bestrijden of bij wie u terecht kunt om het te laten bestrijden, kijk dan op de website Nederlandse Vereniging Plaagdiermanagement Bedrijven.  Heeft u een muskusrat of beverrat gezien? Meld dit dan op de website van Muskusrattenbeheer of bel met 030 634 57 56. Calamiteit buiten kantoortijden Buiten kantoortijden kunt u voor ernstige storingen en calamiteiten in de openbare ruimte die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, bellen met het storingsnummer 06 51 50 85 63.

  • Nederlander worden door naturalisatie

    U kunt op verschillende manieren Nederlander worden. Kunt u geen Nederlander worden door optie (procedure)? Dan kunt u een aanvraag indienen voor naturalisatie tot Nederlander. Voorwaarden Bekijk eerst of u voldoet aan de voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Nederlander na de naturalisatieceremonie Krijgt u bericht dat wordt genaturaliseerd tot Nederlander? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente voor de naturalisatieceremonie. Deze ceremonie is verplicht. U wordt pas Nederlander als u bij de ceremonie de verklaring van verbondenheid aflegt. Als u die verklaring aflegt, zegt u dat u weet dat de wetten van het Koninkrijk der Nederlanden ook voor u gelden. Tijdens de ceremonie krijgt u het besluit waarin staat dat u Nederlander bent geworden. Als u dit document in handen heeft, bent u Nederlander. Kosten U kunt de kosten meteen betalen bij uw afspraak, of binnen 6 weken na uw aanvraag tot naturalisatie. Naturalisatie enkelvoudig € 1023,00 Naturalisatie enkelvoudig verminderd € 760,00 Naturalisatie meervoudig € 1.305,00 Naturalisatie meervoudig verminderd € 1044,00 Mede naturaliserend minderjarig kind, per kind € 151,00 Optie enkelvoudig € 217,00 Optie gemeenschappelijk € 370,00. U kunt alleen met pin betalen. Aanvraag Wilt u zich laten naturaliseren tot Nederlander, neem dan telefonisch contact op met afdeling Burgerzaken via 071 3327272. Wij kijken of u in aanmerking komt en maken dan een afspraak met u. Tijdens uw afspraak: dient u uw aanvraag in (eventueel ook voor uw minderjarige kinderen als die in Nederland wonen) als u 16 jaar of ouder bent, vult u ook een formulier in waarin u zegt de 'verklaring van verbondenheid' te willen afleggen. U krijgt vanzelf bericht of u Nederlander wordt. Meenemen Tijdens uw afspraak bij het Burgerzaken Loket neemt u mee: uw verblijfsvergunning uw geldige paspoort uw geboorteakte het inburgeringsdiploma (of een vergelijkbaar diploma). Bent u getrouwd, geregistreerd partner of woont u samen met een Nederlandse partner? En staat dat nog niet geregistreerd bij de gemeente? Dan moet u dit bewijzen met een van de volgende documenten: huwelijksakte akte van geregistreerd partnerschap bewijs dat u 3 jaar of langer samenwoont met uw Nederlandse partner. Neemt u buitenlandse documenten mee? Let op: de gemeente moet kunnen zien dat buitenlandse documenten echt zijn. Dit kan door de documenten te legaliseren. Vraag vooraf aan de gemeente of dit nodig is. Buitenlandse documenten moeten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld. Is dit niet zo? Dan moet u de documenten eerst laten vertalen door een in Nederland beëdigde vertaler.

  • Wmo voorzieningen

    De gemeente voert de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit. Deze wet gaat over zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving, al dan niet geholpen door vrienden, familie of bekenden en professionals. Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem als u hulp nodig hebt, bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer op maat, hulp bij het huishouden of een woningaanpassing. Het Kernteam kijkt namens de gemeente met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanvragen van een voorziening, dan kunt u een melding doen: via het meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Thuiszorg, persoonlijke verzorging en verpleging Heeft u verpleging of verzorging thuis nodig, zoals een verpleegkundige die u helpt bij uw persoonlijke verzorging of uw wond verzorgt? Dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij zorgen er vervolgens voor dat alles geregeld en vergoed wordt. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met een thuiszorgaanbieder zoals Activite, Buurtzorg of WIJdezorg. Meer informatie Kijk op rijksoverheid.nl -wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo.  Verordening Sociaal domein Kaag en Braassem 2019 op overheid.nl (voorheen Verordening maatschappelijke ondersteuning) Nadere regels sociaal domein gemeente Kaag en Braassem op overheid.nl

  • Geboorte aangeven

    Na de geboorte van uw kind doet u aangifte bij de gemeente waar uw kind is geboren. Het kind moet binnen 3 dagen na de geboorte bij de gemeente zijn aangegeven. Niet iedereen mag de aangifte doen. Voorwaarden Binnen 3 dagen na geboorte van uw kind, doet u aangifte bij de gemeente. In deze periode zijn tenminste 2 werkdagen opgenomen en de termijn eindigt altijd op een werkdag. Op zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag kunt u geen aangifte doen. Daarom mag u soms ook iets later aangifte doen. Hieronder ziet u wat de laatste dag is waarop u aangifte kunt doen: kind maandag geboren: laatste aangiftedag donderdag kind dinsdag geboren: laatste aangiftedag vrijdag kind woensdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind donderdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind vrijdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zaterdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zondag geboren: laatste aangiftedag woensdag. Doet u later aangifte? Dan meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit aan het Openbaar Ministerie (OM). U kunt dan een boete krijgen. Aangifte doen De volgende personen kunnen de geboorte van een kind aangeven: De (juridische) vader of (juridische) moeder Kunnen zij niet? Dan moet iemand het doen die bij de geboorte was. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamverzorgende Kan de moeder niet en was er verder niemand bij de geboorte? Dan moet een medebewoner van de woning waar het kind is geboren aangifte doen. Of het hoofd van het ziekenhuis of de kliniek waar het kind is geboren Is er niemand die de aangifte mag doen? Dan doet de burgemeester of een door hem aangewezen ambtenaar aangifte. Wilt u de geboorte van uw kind doorgeven? Geef dit telefonisch door via 071 332 72 72, of maak dan online een afspraak. Vanwege drukte met afspraken, is het raadzaam om telefonisch de geboorte aan te geven.  De gemeente maakt een geboorteakte op van elke geboorte die aangegeven wordt. In de geboorteakte staan de voornaam of voornamen en de achternaam van het kind. Ook de namen van de ouders, de geboortedatum, -tijd en -plaats staan erin. U kunt een afschrift of uittreksel van de geboorteakte krijgen. Meenemen het geldige legitimatiebewijs van uzelf en van de moeder is het kind voor de geboorte al erkend? Neem dan ook de afschrift van de erkenningsakte mee heeft u een trouwboekje of partnerschapsboekje? Neem het dan ook mee als u uw kind daarin wilt laten vermelden bent u duo-moeders? Neem dan ook de donorverklaring mee.

  • BIZ-bijdrage

    Een BIZ-bijdrage betaalt u wanneer u een bedrijfspand/niet-woning heeft/gebruikt in een Bedrijven Investeringen Zone (BIZ). Dit is een afgebakend gebied, bijvoorbeeld een winkelgebied.  Bijzonderheden Eigenaren van bedrijfspanden/niet-woningen investeren samen in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van hun bedrijfsomgeving. Dank hierbij aan cameratoezicht en beveiliging. In de periode 2024-2028 wordt door het parkmanagement ook meer aandacht geschonken aan groenonderhoud en duurzaamheid. Het gaat hierbij om diensten en activiteiten bóvenop het bestaande dienstleningsniveau van de gemeente. Voor het instellen van de BIZ was een formele draagvlakmeting nodig. In december 2023 is deze draagvlakmeting uitgevoerd en deze voldeed aan de wettelijke eisen. Daarom is er óók de komende vijf jaar weer een BIZ op Bedrijvenpark Veenderveld.   De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage (via de gemeentelijke belastingaanslag). De uitvoering van de activiteiten is de verantwoordelijkheid van het BIZ-bestuur. Met de besturen zijn afspraken gemaakt over de besteding van het geld. Dit is per Bedrijven Investerings Zone vastgelegd in een eigen uitvoeringsovereenkomst. Kosten De kosten kunt u vinden in het overzicht van de geldende belastingtarieven. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in). Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.