Zoekresultaat 11 - 20 van 95 resultaten

  • Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen. Dat kan op verschillende manieren.  Klacht over een aanbieder van zorg  Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

  • Overlijden doorgeven

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aanfgifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 16,60. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

  • Ontheffing openingstijden horecabedrijf

    Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven, vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraag u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden horeca Horecabedrijven in de gemeente moeten gesloten zijn: Maandag tot en met vrijdag tussen 0:00 en 7:00 uur Zaterdag en zondag tussen 1:00 en 7:00 uur Kosten Een ontheffing aanvragen voor een: Avond € 56 Week € 173 Maand € 247 Jaar € 309,50

  • Afvalkalender

    Op de afvalkalender van de GAD ziet u wanneer uw huishoudelijk afval wordt opgehaald. Vul uw postcode en huisnummer in. U ziet dan wanneer welk afval wordt opgehaald. Ophaaldagen afval bekijken AfvalWijzer app  De afvalkalender van de GAD is ook te downloaden via een app:  Voor iOS (Apple iPhone en iPad) via de App Store  Voor Android via de Google Play Store

  • Bijzondere bijstand

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. Zoals zorgkosten of woonkosten. Heeft u een laag inkomen dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Vraag bijzondere bijstand aan voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft, dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: De onverwacht hoge kosten echt nodig zijn U genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen Aanvragen Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 035 528 12 47 voor het aanvragen van bijzondere bijstand. Voorwaarden U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u: In Laren woont Nederlander bent of een geldige verblijfsvergunning heeft 18 jaar of ouder bent Niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om de kosten te kunnen betalen Kunt bewijzen dat de kosten noodzakelijk en onverwacht zijn De kosten nog niet gemaakt heeft voordat u bijzondere bijstand aanvraagt De kosten moet maken door bijzondere of dringende omstandigheden De kosten niet kunt uitstellen De kosten niet op een andere manier vergoed krijgt, bijvoorbeeld via uw zorgverzekering of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

  • Rioolverstopping

    Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder.  Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente.  Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters.

  • Kinderopvang starten

    U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang.  Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via rijksoverheid.nl. Kosten € 642,50 voor het starten als gastouder € 2542,50 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035. 

  • Garantstelling of logiesvertrekking

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente  Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd  bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig

  • Subsidie aanvragen

    U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Laren en haar inwoners. Soorten subsidies U kunt een: Eenmalige subsidie aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidieregelingen U kunt ook subsidie aanvragen via een speciale subsidieregeling: Subsidieregeling inwonersinitiatieven – voor inwoners van Laren met een goed idee voor hun wijk of buurt. Lees meer over Een goed idee voor uw wijk of buurt Bekijk de Subsidieregeling Inwonersinitiatieven voor de voorwaarden van deze regeling Jubileumsubsidie – een eenmalige subsidie voor een jubileumactiviteit van een niet-commerciële organisatie of vereniging in Laren Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening.  Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Aanvragen Stuur het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier (pdf, 241 KB) op naar de gemeente. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.

  • Paspoort kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.