Zoekresultaat 11 - 20 van 105 resultaten

  • Steenmarters

    De steenmarter is een beschermde diersoort. Het is niet toegestaan een steenmarter te vangen of te doden. Het best kunt u maatregelen treffen om steenmarters te weren. Wanneer u toch overlast van een steenmarter heeft, meldt u dit bij de gemeente. De steenmarter is zo groot als een kat. De vacht is cacaobruin, met meestal een witte bef uitlopend tot de voorpoten. Zo weert u steenmarters Sluit uw huis, schuur en auto af Snoei struiken Wanneer u een grote tuin heeft, kunt u alternatieve nestgelegenheid bieden door: Hout- en takkenhopen Nestkasten Melden van overlast Wanneer de steenmarter voor ernstige overlast of schade zorgt, meldt u dit bij de gemeente: Online via het meldingenformulier Telefonisch via 14 0522 Een medewerker van de buitendienst neemt contact met u op voor beoordeling van de situatie en geeft u advies De gemeente kan deskundigen opdracht geven de steenmarter te vangen en te verplaatsen Meer informatie Website Kennis- en adviescentrum dierplagen www.kad.nl Website Provincie Drenthe www.provincie.drenthe.nl Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Ontheffing voetgangersgebied inwoners

    In voetgangersgebieden geldt een inrijverbod. U kunt als inwoner de gemeente vragen om ontheffing voor het inrijverbod. U regelt de ontheffing snel en eenvoudig online.

  • Collecteren

    Wanneer u voor een goed doel een verkoopactie of inzameling van geld of goederen wilt houden of abonnees wilt werven moet u hiervoor een vergunning aanvragen of een melding doen. Dit geldt niet voor een verkoopactie of inzameling die in besloten kring wordt gehouden.

  • Alcohol schenken in horecabedrijven

    U heeft een alcoholvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of buurthuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. De vergunning is geldig voor onbepaalde tijd, tenzij er iets wijzigt aan uw bedrijfsvoering of inrichting. Dan moet u opnieuw een vergunning aanvragen. Een aanvraag of wijziging valt onder de wet Bibob. De termijn voor behandeling van een vergunning is 12 weken en in bepaalde gevallen langer. Vraag de vergunning daarom tijdig aan! Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholvergunning: Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf of de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf of de slijterij voldoet aan de eisen die staan in de Alchoholwet. Een leidinggevende wijzen op uw bestaande drank- en horecavergunning kan via Melding wijziging leidinggevenden drank- en horecavergunning. Kosten In de tarieventabel van de legesverordening op overheid.nl kunt u nalezen welke tarieven voor uw vergunning gelden Benodigde documenten Commerciële horeca- en slijtersbedrijven Volledig ingevulde Aanvraagformulier Alcoholvergunning (digitaal invulbaar) een Verklaring leidinggevenden model A (digitaal invulbaar) Kopie Verklaringen Sociale Hygiëne van de ondernemers/bestuurders/aanvrager(-s) én van alle overige leidinggevenden. Kopie geldig paspoort of ID kaart van aanvrager(-s)/bestuurders. Kopie geldige paspoorten of ID-kaarten van overige leidinggevenden. Kopie arbeidsovereenkomsten/werkgeversverklaringen/loonstroken, loonbelastingverklaringen tussen u en de overige leidinggevenden. Compleet en volledig ingevuld BIBOB-formulier (PDF) inclusief alle bijbehorende bijlagen en documenten. Plattegrond en/of bouwtekening van het pand/gebouw met de inrichting en de horeca-/slijtlokalen en de terrassen waar het horecabedrijf uitgeoefend wordt of gaat worden.Opgave van de luchtverversingscapaciteit in m3 per uur van het mechanische ventilatiesysteem in uw horecalokaliteiten, per lokaliteit (deze kunt u zo nodig opvragen bij uw leverancier of door een technisch bureau laten vaststellen) Niet commerciële inrichtingen, zoals sportkantines of buurthuizen:  een volledig ingevuld Aanvraagformulier Alcoholvergunning paracommercieel (PDF) een Verklaring leidinggevenden model B  (PDF) Kopie Verklaringen Sociale Hygiëne van de ondernemers/bestuurders/aanvrager(-s) én van alle leidinggevendenKopie geldig paspoort of ID kaart van aanvrager(-s)/bestuurders. Kopie geldige paspoorten of ID-kaarten van overige leidinggevenden. Kopie arbeidsovereenkomsten/werkgeversverklaringen/loonstroken, loonbelastingverklaringen tussen u en de overige leidinggevenden. Een bestuursreglement. De statuten van de vereniging of stichting Compleet en volledig ingevuld BIBOB-formulier (PDF) inclusief alle bijbehorende bijlagen en documenten. Plattegrond en/of bouwtekening van het pand/gebouw met de inrichting en de horeca-/slijtlokalen en de terrassen waar het horecabedrijf uitgeoefend wordt of gaat worden. Opgave van de luchtverversingscapaciteit in m3 per uur van het mechanische ventilatiesysteem in uw horecalokaliteiten, per lokaliteit (deze kunt u zo nodig opvragen bij uw leverancier of door een technisch bureau laten vaststellen). Tips Om een horecabedrijf te exploiteren heeft u ook een horecavergunning nodig. U heeft voor bouwkundige wijzigingen van uw bedrijf mogelijk een omgevingsvergunning nodig U heeft een vergunning nodig wanneer u gebruik maakt van kansspeelautomaten. U vraagt dit aan met het  formulier aanwezigheidsheidsvergunning. Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel de afdeling Klantcontacten telefoonnummer 140522

  • Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde

    Ieder jaar ontvangt u een gecombineerde aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Op deze aanslag staat ook de WOZ-waarde van uw woning, bedrijfspand en/of perceel grond vermeld. Wij willen net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Ondanks dat wij er alles aan doen om uw woning zoe goed mogelijk te registreren en waarderen, kan het voorkomen dat er iets niet klopt. Neem dan contact met ons op. U kunt 3 dingen doen: Raadpleeg uw taxatieverslag Bel een taxateur van de gemeente via 14 0522. Dien een bezwaar in. Dit kan tot 6 weken na de datum van uw aanslag. 1. Raadpleeg uw taxatieverslag U kunt al heel veel informatie vinden op de digitale belastingbalie. U kunt hierop met uw DigiD inloggen. Hier kunt u bijvoorbeeld het taxatieverslag van uw woning raadplegen. In het taxatieverslag vindt u de vastgestelde WOZ-waarde. Dit is de officieel door ons getaxeerde marktwaarde van uw woning op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen die verkocht zijn rond de waardepeildatum. We houden rekening met type woning, grootte, omgevingsfactoren, technische kwaliteit en onderhoud op die datum. 2. Contact opnemen met de Gemeente Meppel Als u nog meer vragen en/ of opmerkingen hebt over uw WOZ-waarde dan kunt u ons ook altijd bellen via telefoonnummer 14 0522 of een e-mail sturen naar postbus@meppel.nl. Wij geven u graag uitleg over hoe de WOZ-waarde van uw onroerende zaak tot stand is gekomen. Als tijdens het telefoongesprek of naar aanleiding van uw e-mail geconstateerd wordt dat er een fout is gemaakt kan het zijn dat daardoor de WOZ-waarde te hoog is vastgesteld. In zo’n geval  wordt de WOZ-waarde naar beneden bijgesteld zonder dat u een bezwaarschrift hoeft in te dienen. Dit hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn. 3. Een bezwaar indienen Bent u na het contact met de gemeente nog steeds van mening dat de WOZ-waarde te hoog is dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Als u een bezwaarschrift indient dan moet deze binnen zes weken na dagtekening van de aanslag binnen zijn. U kunt dit eenvoudig zelf doen, bijvoorbeeld via de digitale belastingbalie of door het schrijven van een brief aan de heffingsambtenaar van de gemeente Meppel. Het inschakelen van een gespecialiseerd bureau is in veel gevallen niet nodig. U weet immers zelf vaak heel goed waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Als u een brief schrijft dan moet deze in elk geval de volgende gegevens bevatten: Uw naam, adres en de datum Waartegen u bezwaar maakt (hoogte van de WOZ waarde) Waarom u het niet eens bent met de WOZ waarde Uw handtekening Tip:  Vermeld uw telefoonnummer en e-mailadres in uw bezwaar- of verzoekschrift zodat wij bij vragen snel contact met u kunnen opnemen. Reactie op uw bezwaar Bij een online ingediend bezwaar krijgt u direct per e-mail een bevestiging van ontvangst. Stuurt u het bezwaar per post, dan verstuurt de gemeente binnen 2 weken een papieren ontvangstbevestiging. De gemeente moet een uitspraak doen in hetzelfde jaar als waarin u bezwaar heeft gemaakt. Na 20 november geldt een reactietermijn van 6 weken. De behandeltijd is afhankelijk van uw motivatie en of er een hertaxatie of nader onderzoek nodig is. Als uw bezwaar gegrond blijkt, dan wordt uw aanslag aangepast. Ook de Belastingdienst en het waterschap krijgen de wijzigingen door. Beroep Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente, dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank. In het antwoord op uw bezwaarschrift leest u hoe u dit kunt doen. No cure no pay, hoe werkt het? Bezwaar maken is voor u altijd gratis en u heeft er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak heel goed waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde.  Via de pers, reclame en andere media bieden bureaus en makelaars zich aan om voor u gratis bezwaar te maken bij de gemeente tegen de hoogte van de WOZ-waarde. Meestal zijn dit bureaus die werken op basis van ‘No cure, no pay’(Geen resultaat? Geen kosten). Deze bureaus zeggen wel dat ze voor u gratis zijn, maar dat klopt niet helemaal. Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd en dan moet de gemeente een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dat gespecialiseerde bureau die kan oplopen tot enkele honderden euro’s.  Als u het bezwaarschrift zelf indient en de WOZ-waarde wordt verlaagd dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd en blijft een wettelijke kostenvergoeding achterwege. De gemeente maakt dus meer kosten wanneer een gespecialiseerd bureau wordt ingeschakeld.

  • Loterij organiseren

    Wanneer u een loterij wilt organiseren, vraagt u daarvoor een vergunning aan bij de gemeente.

  • Afwijkende winkelopenstelling

    Als winkelier kunt u de gemeente om ontheffing vragen om incidenteel buiten normale openingstijden geopend te zijn. Bijvoorbeeld vanwege een bijzondere gelegenheid of feestelijkheid of voor het starten van een avondwinkel op werkdagen.

  • Bijzondere bijstand, individueel

    Soms kunt u voor onvoorziene noodzakelijke kosten komen te staan waar u geen geld voor opzij heeft kunnen zetten. Als er geen andere mogelijkheden zijn om deze kosten vergoed te krijgen, kunt u bij de gemeente bijzondere bijstand aanvragen. Van 7 oktober 2023 tot 1 juli 2024 kunt u ook  voor uw energiekosten individuele bijzondere bijstand aanvragen. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met de energietoeslag 2023.

  • Doorstroompunt (RMC)

    De jongere wordt gemeld bij het doorstroompunt (onderdeel van Bureau Recht op Leren) wanneer hij/zij de school verlaat of dreigt te verlaten zonder startkwalificatie en jonger is dan 23 jaar. Wie 18 jaar is valt niet meer onder de leerplichtwet. Maar het is natuurlijk erg jammer als een leerling van 18 jaar of ouder de school verlaat zonder een startkwalificatie. Begeleiding De doorstroomcoach neemt na de melding contact op met de jongere voor een gesprek. Samen met de jongere wordt bekeken wat de kwaliteiten en mogelijkheden van de jongere zijn om alsnog een startkwalificatie te behalen. Lukt dat niet, dan wordt samen met de jongere naar oplossingen gezocht. De jongere kan ook worden begeleid naar alternatieven zoals werk en/of hulpverlening, eventueel in combinatie met een scholing traject. Meer informatie Bezoekadres: Dekkerplein 1, Hoogeveen Telefoon: 14 0528 E-mailadres: rechtopleren@dewoldenhoogeveen.nl Website: www.gemeenteHoogeveen.nl