Zoekresultaat 11 - 20 van 28 resultaten

  • Gemeentebelastingen

    Ieder jaar betaalt u belastingen aan de gemeente. Dit zijn verschillende soorten belastingen. Begin van het jaar krijgt u de belastingaanslag in de brievenbus. Dit is een brief waarin staat hoeveel u moet betalen en waarom. U krijgt een aanslag voor: de ozb en de WOZ. Lees meer hierover bij de informatie over de Onroerendezaakbelasting. de afvalstoffenheffing de rioolheffing de hondenbelasting

  • Een gebouw brandveilig gebruiken

    Als eigenaar of gebruiker van een gebouw bent u verantwoordelijk voor de brandveiligheid. Bijvoorbeeld als u een café begint. Om een gebouw brandveilig te kunnen gebruiken, neem je maatregelen die voldoen aan de voorschriften uit het Besluit bouwwerken leefomgeving (BBL). Daarnaast maak je voor de meer risicovolle soorten gebruik een melding. Dit doe je dit via het Omgevingsloket. Controleer of u voor het brandveilig gebruiken van een bouwwerk een melding moet doen. 

  • Nederlander worden

    Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555

  • Studietoeslag

    Vanaf 1 april 2022 is de nieuwe regeling studietoeslag in werking getreden. Kan je door een medische beperking naast je studie niet werken? Dan kan je misschien een studietoeslag krijgen van de gemeente.

  • Gebruiksmelding evenement in bouwsel

    Als u een evenement in een (tijdelijk) bouwwerk (zoals een tent) of op afgesloten terrein (zoals bij een openluchtfestival) organiseert moet u hiervoor mogelijk een gebruiksmelding doen.  Er geldt een meldingsplicht en gebruiksvoorschriften voor een evenement in een bouwwerk of op een afgesloten terrein.  U doet een melding als het gaat om een bouwwerk of afgesloten terrein:  Waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging meer dan 10 mensen kunnen slapen.  Waar meer dan 150 mensen tegelijk aanwezig kunnen zijn.  Waarin verzorging wordt geboden aan meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar of 10 gehandicapte personen (lichamelijk of verstandelijk) (bijvoorbeeld kinderopvang)  Doe de melding op tijd. In ieder geval 4 weken voor uw activiteit begint. Heeft u al een evenementenvergunning waarin onderstaande is meegenomen? Dan hoeft u niet extra de melding te doen. 

  • Afspraak maken

    U wilt een afspraak met ons maken. Dit kan hier op de website of telefonisch. Bijvoorbeeld omdat u iets wilt regelen of bespreken zoals: een aanvraag voor een paspoort de erkenning van een kind of een geboorteakte een aanvraag voor een Verklaring Omtrent gedrag Afspraak maken U kunt een afspraak altijd later aanpassen of afzeggen. Onze dienstverlening is aangepast. Dat komt door het coronavirus. Bekijk alle informatie op Dienstverlening en contact. Kijk of u het online kunt regelen. Bepaal of uw afspraak noodzakelijk is.

  • Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.

  • Bouwtekeningen in het archief inzien

    U kunt bij de gemeente bouwtekeningen en tekeningen van verbouwingen opvragen. Deze tekeningen zijn afkomstig uit het archief van de gemeente. Er zijn verschillende redenen om inzage te krijgen in deze stukken. Bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag wilt indienen voor de verbouwing van een woning.