Zoekresultaat 11 - 20 van 97 resultaten

  • Subsidies

    Incidentele en structurele subsidie  Incidentele subsidie  Subsidie ten behoeve van (bijzondere) incidentele projecten en/of activiteiten die niet horen tot de reguliere bezigheden van de aanvrager. Structurele subsidie Subsidie die per boekjaar aan een instelling wordt verstrekt en waarvan de activiteit op reguliere/structurele basis gedurende het jaar wordt uitgevoerd door de subsidieontvanger. Subsidie verantwoording Na afloop van de activiteiten moet u in de meeste gevallen de subsidie verantwoorden. Verantwoording afleggen betekent dat u de gemeente laat zien welke activiteiten u heeft uitgevoerd en hoe het financieel is gegaan. In de definitieve subsidiebeschikking staan de voorwaarden voor wat betreft de verantwoording en vaststelling van de subsidie. Als de gemeente akkoord gaat met de verantwoording, stelt zij de subsidie vast.    Wanneer dien ik de subsidie verantwoording in? De subsidieverantwoording dient u uiterlijk 30 april in het jaar na afloop van de activiteiten in. 

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt tijdelijk werkt als vrijwilliger gaat werken De VOG is gratis voor vrijwilligers die met kwetsbare mensen werken. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, zet de aanvraag voor u klaar. Kijk voor meer informatie op de website van Justis.

  • Opnieuw inschrijven in Nederland

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.

  • Vuurwerk opslaan of verkopen

    Een bedrijf mag geen vuurwerk opslaan zonder toestemming. Als u maximaal 10.000 kilo consumentenvuurwerk wilt opslaan, doet u een melding bij de gemeente. Consumentenvuurwerk is het vuurwerk dat inwoners tijdens oud en nieuw zelf afsteken. Wilt u meer dan 10.000 kilo consumentenvuurwerk opslaan? Dan heeft u een omgevingsvergunning milieu nodig. Deze vraagt u aan bij de provincie. Ook voor het verkopen van vuurwerk heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning vraagt u aan bij de gemeente.

  • Waarmerken kopie

    De gemeente waarmerkt geen diploma's. Hiervoor kunt u terecht bij de onderwijsinstelling waar u het diploma of getuigschrift heeft behaald.  Zo laat u een belangrijk document waarmerken door de gemeente: Neem contact op met de gemeente. U neemt het document mee dat u wilt laten waarmerken. U mag iemand machtigen om dit voor u te doen.

  • Wmo-vervoer Amstelland

    Heeft u een beperking en een medische indicatie, dan kunt u mogelijk op basis van de Wet maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) gebruik maken van het Wmo-vervoer. Het is mogelijk een loophulpmiddel, rolstoel of scootmobiel mee te nemen in het Wmo-vervoer. U dient een ritbijdrage te betalen voor het gebruik van het Wmo-vervoer. Het tarief is gebaseerd op het kilometertarief van het openbaar vervoer.

  • Asbest verwijderen

    Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het omgevingsloket.

  • Kinderopvang starten

    Om een kindercentrum te starten moet u een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente verleent de toestemming tot exploitatie en regelt de registratie in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).    U moet een aanvraag indienen als u de volgende onderneming start: kinderdagverblijf buitenschoolse opvang gastouderbureau gastouder*  Gastouders Wilt u als gastouder kinderopvang starten? Dan zal een gastouderbureau voor u bemiddelen. Het gastouderbureau zorgt voor de aanvraag bij de gemeente. Ook als gastouder wordt u door de GGD Amsterdam beoordeeld op de kwaliteitseisen.    Bent u al gastouder? Dan moet het gastouderbureau een wijzigingsformulier indienen bij de gemeente voor het aangaan van een bemiddelingsrelatie.  Let op! Dien minimaal tien weken vóór uw beoogde startdatum een aanvraag in bij de gemeente.    De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. Deze staan beschreven in de Wet kinderopvang en onderliggende wetten. De GGD Amsterdam beoordeelt in opdracht van de gemeente of u aan deze kwaliteitseisen voldoet. Bij een positief advies ontvangt u een besluit ‘toestemming tot exploitatie’ en wordt uw kindercentrum geregistreerd in het LRK.  Personenregister kinderopvang Als u een kindercentrum wil starten moet u ingeschreven staan in het Personenregister kinderopvang. Ook moet iedereen die woont of werkt op een plek waar kinderopvang plaats vindt ingeschreven staan. Het Personenregister kinderopvang controleert of iemand mag werken in een kindercentrum.    Let op! Zijn er af en toe nog andere personen aanwezig zoals stagiaires, vrijwilligers, onderhoudslieden, uitzendkrachten etc.? Kijk dan op de website van het Personenregister kinderopvang wie ook ingeschreven moeten staan in het register. Meer informatie leest u op de website van DUO.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Online indienen  Heeft u een omgevingsvergunning nodig dan kunt u de aanvraag via het omgevingsloket indienen. Voor het uploaden van de bijlagen dient u rekening te houden dat er geen spaties in de bestandsnamen worden gebruikt. Moet u alleen een melding doen? Dit kunt u ook via het Omgevingsloket doen. U krijgt schriftelijk of per mail antwoord. Dat kan zijn van de gemeente, maar ook van de provincie, het waterschap of de rijksoverheid. Soms is overleg nodig met de betrokken medewerker, omdat een omgevingsvergunning maatwerk vereist. Als uw aanvraag is goedgekeurd, dan wordt de vergunning (inclusief de voorwaarden waaronder u de vergunning krijgt) per post of per email naar u verstuurd. Bent u het niet eens met de beslissing, dan kunt u bezwaar maken. Telefonisch aanvraagformulier opvragen bij de gemeente  Als na de vergunningcheck blijkt dat u een omgevingsvergunning nodig heeft dan kunt u ook telefonisch een aanvraagformulier opvragen bij de gemeente via 0297-513 111. Het ingevulde formulier, met bijbehorende bijlagen, kunt u terugsturen naar de gemeente: Postbus 8, 1420 AA in Uithoorn.  PAS - stikstofdepositie  De Raad van State heeft op 29 mei 2019 uitspraak gedaan over de ‘Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). De betekenis daarvan voor bouwprojecten in Uithoorn en De Kwakel hebben we op een rijtje gezet in een notitie. Omgevingsvergunningen voor verschillende activiteiten U kunt een omgevingsvergunning aanvragen voor de volgende activiteiten: Bouwen (het bouwen van een bouwwerk). Aanleggen (het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden, ingevallen waarin dat bij een bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit is bepaald). Handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening (het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, een beheersverordening, een exploitatieplan, de regels gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, of 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of een voorbereidingsbesluit voor zover toepassing is gegeven aan artikel 3.7, vierde lid, tweede volzin, van die wet). Bouwwerk brandveilig gebruik, vergunning aanvragen (het in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op de brandveiligheid. Rijksmonument (het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht). Gemeentelijke monument of provinciaal monument (het slopen, verstoren, verplaatsen, in enig opzicht wijzigen, herstellen gebruiken of laten gebruiken van een gemeentelijk monument waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht). Uitweg (het maken, hebben of veranderen van een uitweg of het veranderen van het gebruik van een uitweg). Kappen van bomen (het kappen van een houtopstand). Gefaseerde aanvraag Bij complexe aanvragen met meerdere bouwactiviteiten is het mogelijk de activiteiten één voor één apart aan te vragen. Ook is het mogelijk de omgevingsvergunning in fasen aan te vragen. Het voordeel hiervan is dat de vervolgaanvraag kan worden afgestemd op het besluit van de eerdere aanvraag.  Milieumelding voor bedrijven Het kan zijn dat u in het kader van het milieubeheer ook een melding moet doen. Op Aimonline.nl controleert u of een melding nodig is en kunt u direct de melding doen.  Vergunning Waternet Als u bouwwerkzaamheden waarvoor u een omgevingsvergunning nodig heeft, wilt uitvoeren in de buurt van oppervlaktewater (zoals een sloot) of een waterkering (zoals oever, dijk, kademuur), dan heeft u vaak ook een vergunning nodig van Waterwet nodig. Houd rekening met een behandelingstermijn van 13 weken. Soms is zo’n ‘watervergunning’ niet nodig, maar moeten de werkzaamheden of activiteiten wel uiterlijk vier of zes weken van tevoren bij Waternet gemeld worden.

  • Terrasvergunning aanvragen

    Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan ook precariobelasting betalen. Dit is belasting die u betaalt voor het gebruik van openbare grond.