Zoekresultaat 11 - 20 van 31 resultaten

  • Echtscheiding en ontbinding geregistreerd partnerschap

    Echtscheiding Het huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding, of door overlijden van één van de partners. De rechter spreekt een echtscheiding uit op verzoek van één van beiden of op gemeenschappelijk verzoek. Pas na de uitspraak van de rechter kan de gemeente de echtscheiding in de basisregistratie personen (BRP) opnemen. Voor informatie en advies over echtscheiding kunt u terecht bij een advocaat. Als u wilt scheiden, geeft u een advocaat opdracht de eis tot echtscheiding aanhangig te maken bij de rechtbank. De rechter hoort de echtgenoten en onderzoekt of er sprake is van duurzame ontwrichting van het huwelijk. Na de uitspraak verzoekt de advocaat - namens de voormalige echtgenoten - schriftelijk de gemeente waar het huwelijk is voltrokken de echtscheiding aldaar in te schrijven in het huwelijksregister. De gemeente kan pas tot inschrijving van de uitspraak overgaan als duidelijk is dat tegen de uitspraak van de rechter geen beroep meer mogelijk is. Wat heeft u nodig voor een bezoek aan de advocaat? Een afschrift van de huwelijksakte Afschriften van de geboorteakten van eventuele minderjarige kinderen Wat heeft u nodig voor inschrijving van een echtscheiding bij de gemeente? Een afspraak: U kunt die telefonisch maken via 14 035  Een schriftelijk verzoek tot inschrijving Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen beroep is aangetekend. Hierdoor is de beschikking rechtsgeldig (dit is niet nodig wanneer een schriftelijk verzoek, akte van berusting verzoek tot inschrijving, door beiden ex-partners wordt ingediend). Ontbinden geregistreerd partnerschap Als u het met elkaar eens bent en geen kinderen heeft, kunt u uw geregistreerd partnerschap via een advocaat of notaris, buiten de rechter om, ontbinden. Zijn er wel minderjarige kinderen of wil een van u het partnerschap beëindigen, dan ontbindt u uw geregistreerd partnerschap via de rechter. De overeenkomst (zonder rechter) of beschikking (via rechter) van de beëindiging van het partnerschap moet binnen 3 maanden ingeschreven worden in de registers van de burgerlijke stand. Uw advocaat of notaris stuurt de overeenkomst of beschikking naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. De ambtenaar schrijft de ontbinding in de registers van de burgerlijke stand in. Daarna is het geregistreerd partnerschap beëindigd. U krijgt de overeenkomst of beschikking via uw advocaat of notaris thuisgestuurd. Meer informatie vindt u op de site van de Rijksoverheid.

  • Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen

    Informatie aanvraag Verkeersregelaars zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers. De gemeente vereist de inzet van verkeersregelaars voor bepaalde evenementen en regelt de aanstelling voor verkeersregelaars bij evenementen. U - de organisator van een evenement- meldt de verkeersregelaars aan, waarna de gemeente de verkeersregelaars  aanstelt. Deze aanstelling is geldig voor de duur van het evenement.  In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staan de bevoegdheden van verkeersregelaars.  Meer informatie over de regels en de examenprocedure voor verkeersregelaars vindt u op de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Meesturen Om het verkeer bij een evenement te mogen regelen stelt de organisatie een lijst op. Op deze lijst staan vermeld alle bevoegde en aangestelde verkeersregelaars voor dat evenement. Deze lijst stuurt u mee met deze aanvraag. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan de benoeming tot verkeersregelaar. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u een ontheffing aan. U logt in met DigiD of e-Herkenning. Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen Hoe lang duurt het? U ontvangt de aanstelling binnen 5 werkdagen. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen? Bel 14 035.

  • Standplaats weekmarkt Eemnes

    Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt van Eemnes, dan kunt u zich inschrijven op de wachtlijst. Hiervoor wordt gevraagd om een kopie van uw legitimatiebewijs en een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.  Toewijzing standplaats Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst toegewezen. Daarbij wordt wel rekening gehouden met de branche-indeling. Bij toewijzing neemt de gemeente contact met u op over de benodigde vergunning. De vergunninghouder moet de standplaats persoonlijk innemen. Het is ook mogelijk om u aan te melden voor een incidentele vrije plek. Daarvoor kunt u zich bij de marktmeester aanmelden als meeloper. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag bent u leges verschuldigd. Ook zijn er jaarlijks kosten verbonden aan inschrijving op de wachtlijst. In de verordening Marktgelden vindt u de kosten voor het innemen van de marktstandplaats. Aanvragen Neem contact op met Vergunningen van de gemeente voor inschrijving op de wachtlijst.  

  • Omgevingsvergunning

    Wie wil bouwen of verbouwen of anderszins iets aan zijn omgeving wil veranderen heeft vaak een vergunning nodig. Bijvoorbeeld voor het bouwen, slopen of wijzigen van een pand, het aanleggen van parkeerplaatsen, of het kappen van bomen. Veel van deze vergunningen kunt u in 1 keer, in 1 procedure aanvragen. Aanvragen Toets uw bouwvoornemen aan de criteria volgens het stappenplan van het omgevingsloket om te zien of u wel of niet vergunningplichtig bent en om uw vergunning aan te vragen.

  • Bedrijfsafval

    Ondernemers moeten zelf zorgen voor het afvoeren van bedrijfsafval. De opslag en afvoer van bedrijfsafval moet voldoen aan de gestelde milieu-eisen. Deze eisen zijn afhankelijk van de aard en hoeveelheid afval dat moet worden verwerkt. Ondernemers kunnen hiervoor aparte contracten afsluiten bij regionale inzamelbedrijven of particuliere afvalinzamelaars.   Erkende inzamelaars vindt u via www.niwo.nl, op de zogeheten VIHB-lijst. Zij vervoeren de bedrijfsafvalstoffen naar erkende verwerkers. Let op: landbouwplastic is ook bedrijfsafval (en geen PMD).

  • Wet Bibob

    De Wet Bibob moet voorkomen dat vergunningen misbruikt worden voor criminele activiteiten. Bibob staat voor Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Beoordeling van aanvraag Op grond van de Wet Bibob vraagt de gemeente uitgebreide informatie van ondernemers die een horeca-, exploitatie-, prostitutie- of speelautomatenhalvergunning willen aanvragen of verlengen. Zij moeten vragen beantwoorden over onder andere de financiering, bedrijfsvoering en de zeggenschapsstructuur van hun bedrijf. Met deze informatie kunnen de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders beoordelen of het met het verlenen van de vergunning geen criminele activiteit wordt gefaciliteerd. Als het risico bestaat dat een vergunning gebruikt wordt voor een criminele activiteit dan kunnen zij op grond van de Wet Bibob een vergunning weigeren of intrekken. Ook is het mogelijk om op grond van deze wet bedrijfspanden te sluiten.  

  • Beginnende bestuurders

    Begeleid rijden voor jongeren van 17 jaar Door 2toDrive kunnen jongeren al eerder beginnen aan het rijbewijs. Vanaf 16 jaar mag je theorie-examen doen voor het rijbewijs B. Vanaf 16,5 jaar kunnen er praktijklessen gevolgd worden en vanaf 17 jaar mag je examen doen voor het rijbewijs B. Als je het rijbewijs hebt behaald mag je tot je 18de verjaardag alleen rijden onder begeleiding van een coach (begeleider). Na het slagen voor het praktijkexamen moet je tot je 18e jaar: voldoen aan de eisen die aan een bestuurder worden gesteld in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en een begeleiderpas minimaal 1 geregistreerde begeleider hebben Begeleiderspas aanvragen Deelnemers kunnen zich aanmelden via de site www.2toDrive.nl om een begeleiderspas aan te vragen. Via deze website kunnen ook de namen van de coaches worden doorgegeven. Deze komen op de begeleiderspas te staan. Je kunt minimaal 1 en maximaal 5 coaches opgeven. De deelnemer heeft toestemming van de coach nodig om hem op te kunnen geven als begeleider. Aan de coaches worden bepaalde eisen gesteld. Zie hiervoor ook www.2toDrive.nl. De begeleiderspas is nodig voor het aanvragen van het rijbewijs. De medewerker Burgerzaken van de gemeente kan op het moment van aanvraag in de computer zien of er al een begeleiderspas aanwezig is. Net je rijbewijs gehaald? Let op! Hoe je je rijbewijs moet aanvragen lees je in het hoofdstuk rijbewijs. Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt, valt onder de ’Regeling beginnende bestuurders’. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste 5 jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen. Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

  • Bedrijfspand kopen, huren, pachten

    De gemeente heeft onroerend goed in haar bezit in de vorm van gebouwen. Afhankelijk van het gemeentelijk beleid kunt u deze onroerende zaken kopen, huren of pachten. Uw belangstelling doorgeven Neem contact op met Vastgoed en Grondzaken van de gemeente via telefoonnummer 14 035. Geef aan om welk gebouw het gaat of wat voor gebouw u zoekt. Geef ook aan waarvoor u het wilt gebruiken.  

  • Ondernemersplein

    Alle informatie van de overheid voor ondernemers overzichtelijk bij elkaar. Dat biedt de website Antwoord voor bedrijven. U ziet in één oogopslag wat moet, wat mag en wat kan, zoals vergunningen en vereisten, wetten en regels, belastingen en subsidies. Formulieren kunt u vaak direct downloaden vanaf de website. Ga direct naar www.ondernemersplein.nl

  • Vuur stoken

    Wilt u bijvoorbeeld een paas- of vreugdevuur maken of groenafval verbranden op uw terrein? Dan heeft u een ontheffing van het algemeen verbod nodig. De Algemene Plaatselijke Verordening verbiedt het aanleggen, hebben of stoken van een vuur in de open lucht. Het verbod geldt niet als er sprake is van vuur door middel van kaarsen, fakkels, vuurkorven, terrashaarden of als het een vuur betreft ten behoeve van koken, bakken en braden, zoals bijvoorbeeld een barbecue. Uiteraard, mag het geen brandgevaar voor de omgeving oplevert. Leest u de tips om te voorkomen dat anderen hinder ondervinden van de rook. U dient de ontheffing voor het stoken van vuur uiterlijk vier weken van te voren schriftelijk aan te vragen bij de gemeente. De gemeente verbindt meestal een aantal voorschriften aan de te verlenen ontheffing, bijvoorbeeld met betrekking tot een in acht te nemen minimumafstand tot gebouwen of een bos, of met betrekking tot de materialen die u voor het stoken van het vuur mag gebruiken. Gronden om de ontheffing te weigeren zijn : Het belang van de openbare orde en veiligheid. Bescherming van de woon- en leefomgeving. Bescherming van flora en fauna. Voorkomen van hinder. Als de beslissing van de gemeente negatief is en u kunt zich daar niet in vinden, dan heeft u tot zes weken nadat de beslissing was verzonden nog de mogelijkheid om hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Vergunningen & Handhaving, team Vergunningen via het nummer 14 035.