Zoekresultaat 11 - 20 van 27 resultaten

  • Toegankelijk stemmen

    Bijna alle stembureaus in onze gemeente zijn toegankelijk voor mindervaliden. In het stemlokaal vindt u onder andere een kandidatenlijst in extra grote letters. Ook is er een loep met verlichting. Voor mensen in een rolstoel is er minstens 1 stemhokje met een lager schrijfblad. Het stembureau Gemeentehuis, Stadhuisplein 1, is extra toegankelijk. In dit stembureau is ook een zogenoemde stemmal met audiovoorziening beschikbaar. Dit is een hulpmiddel voor blinden en slechtzienden.  Er staat in dit stembureau een verlaagde stembus en een extra breed stemhokje voor kiezers die vanwege een lichamelijk beperking hulp nodig hebben of zich met een rolstoel verplaatsen. In het stembureau buurthuis De Plataan in Boskoop is ook een stemmal met audiovoorziening beschikbaar. Heeft u een (licht) verstandelijke beperking en wilt u weten hoe u kunt stemmen? Op de website stemjijook.nl leest u stap voor stap hoe stemmen werkt. Heeft u hulp nodig? Dan kunt u uitleg krijgen van iemand van het stembureau. Dit mag alleen buiten het stemhokje. Dus niet in het stemhokje, want niemand mag meekijken als u stemt. Hulp voor kiezers met een lichamelijke beperking In het stemlokaal mag een stembureaulid u uitleg geven over hoe het stembiljet werkt. Heeft u vanwege uw lichamelijke beperking hulp nodig bij het stemmen? Bijvoorbeeld omdat u slechtziend of blind bent, of uw armen niet kunt gebruiken. Of als u de ziekte van Parkinson heeft. Dan mag er iemand met u mee in het stemhokje om u te helpen. U kunt zelf iemand meenemen om u te helpen. Of u vraagt een lid van het stembureau om hulp. Visuele beperking Mensen met een visuele beperking kunnen de volledige lijsten met kandidaten per partij horen, ze worden voorgelezen. Beluister de speciale pagina met ingesproken kandidatenlijsten. Vanaf maandag 3 juni 2024 zijn er kandidatenlijsten in grote letters in te zien in het Gemeentehuis, Stadhuisplein 1 en de Bibliotheek, Aarkade 10 te Alphen aan den Rijn. Dit is een stemmal:  

  • Aanvragen tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM)

    U doet een aanvraag voor Tijdelijke Verkeersmaatregelen (TVM) als u werkzaamheden wilt uitvoeren op gemeentelijke wegen. Het aanvragen van een verkeersmaatregel doet u minimaal 2 weken van tevoren. Zijn er parkeerverboden of volledige afsluitingen? Dan doet u minimaal 6 weken van tevoren een aanvraag.

  • 1 jarige subsidie kunst en cultuur 2025

    Werkt u bij u een professionele organisatie of vrijwilligersorganisatie? En houdt u zich bezig met kunst en cultuur? Dan kunt u een subsidie aanvragen voor 1 jarige activiteiten in 2025. De bedoeling van deze subsidie is het creëren van bereikbaar aanbod van activiteiten in de kunst en cultuur. Uw organisatie is in onze gemeente bezig met 1 of meerdere van de volgende activiteiten: het organiseren van lessen, optredens, concerten, lezingen en exposities. Het maken en uitvoeren van voorstellingen van theater en film. het mogelijk maken van deze activiteiten, bijvoorbeeld door het aanbieden van een podium. ervoor zorgen dat mensen meedoen aan kunst en cultuur. ervoor zorgen dat mensen worden onderwezen in en over kunst en cultuur. ervoor zorgen dat er er uitwisseling en/of debat plaatsvindt over kunst en cultuur. Een vrijwilligersorganisatie kan maximaal € 10.000 aanvragen. Let op! zo vraagt u de subsidie aan: Vul onderstaand formulier uiterlijk op 14 juni 2024 in. Hiermee meldt u de aanvraag aan. Daarna sturen wij u de aanvraagformulieren toe. Het ingevulde aanvraagformulier en de gevraagde bijlagen stuurt u uiterlijk op 30 juni 2024 per e-mail naar cultuurvisie@alphenaandenrijn.nl.

  • Akte burgerlijke stand

    Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift uit de burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Als dit in een andere gemeente heeft plaatsgevonden, dan vraagt u het afschrift op bij die gemeente.  Weet u niet meer in welke gemeente dit was? Kijk hiervoor op mijnoverheid.nl. De akte is in het Nederlands opgemaakt. Voor sommige landen heeft u een vertaling van de akte nodig. U betaalt hiervoor een extra bedrag. Voor de volgende aktes kunt u een uittreksel opvragen: Geboorteakte Huwelijksakte Partnerregistratie Akte beëindiging partnerschap Echtscheidingsakte Overlijdensakte

  • Wijkboa's

    Wijkboa's hebben een belangrijke rol bij de handhaving van de leefbaarheid en het aanpakken van “kleine ergernissen” in uw buurt. Denk bijvoorbeeld aan: overlast van hondenpoep, zwerfvuil, vandalisme vermoeden van dierenmishandeling de aanpak van foutgeparkeerde auto’s hulp bij evenementen. Ook zorgen zij ervoor dat regels van de gemeente worden nageleefd. Hierdoor wordt de veiligheid vergroot en overlast teruggebracht. Bijzondere bevoegdheden De taken van de wijkboa is niet gelijk aan die van de politie. Zij werken wel nauw samen en treden als het nodig is gelijktijdig op. Een wijkboa heeft 'bijzondere bevoegdheden', zoals opsporingsbevoegdheid, boetes uitschrijven, verdachten aanhouden en identiteitscontrole. De wijkboa's zijn ingedeeld over verschillende wijken: Aarlanderveen, Boskoop, Zwammerdam Alphen-Centrum Alphen-Hoorn, Kerk en Zanen en Rietveld (Alphen-West) Alphen-Ridderveld Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Hazerswoude-Rijndijk, Koudekerk aan den Rijn Privacy en persoonsgegevens Zie Privacy en registratie van uw persoonsgegevens door boa’s. Vraag aan een wijkboa? Stuur dan een e-mail naar gemeente@alphenaandenrijn.nl.

  • Grofvuil op laten halen

    Grofvuil is huishoudelijk afval dat niet in een afvalzak of afvalcontainer past. Denk aan meubels (zoals banken en kasten) en gebruiksgoederen (bijvoorbeeld een koelkast, televisie, huishoudelijke apparaten). Grofvuil wordt elke maandag, dinsdag en woensdag opgehaald.  U maakt een afspraak voor het ophalen van grofvuil en betaalt hier € 14,95 voor.  Hoe werkt het U maakt online een afspraak en betaalt met iDEAL het bedrag U biedt het grofvuil aan in Big Bags. Deze ontvangt u de donderdag vóór de ophaaldatum. Op werkdagen van 09.00 tot 16.00 uur kunt u aan de Genielaan 1 in Alphen aan den Rijn de Big Bags ook zelf ophalen. Als u de Big Bags bij het gemeenteterrein van Langeroode wilt afhalen, dan kan dat vanaf de donderdag voorafgaand aan de week van uw afspraak Meubels die niet uit elkaar kunnen (zoals banken of matrassen) hoeven uiteraard niet in een Big Bag U zet grofvuil op de aanbiedplaats voor containers of naast een ondergrondse container (niet op de metalen plaat)  IJzeren of metalen spullen (zoals een fiets, strijkplank of bedspiraal) en huishoudelijke apparaten zet u naast de Big Bags Zet het grofvuil vóór 07.30 uur in Big Bags op straat Bied per keer niet meer dan 4 m3 grofvuil aan Let op: annuleert u de afspraak? Breng de Big Bags dan terug naar de Genielaan 1 Wat halen wij niet op: bouw en sloopafval spiegels alles van of met glas alles van of met steen chemisch afval autobanden  U brengt dit zelf naar Ecopark De Limes. Bedrijven en instellingen kunnen geen grofvuil aanbieden. Zij zorgen zelf dat hun afval wordt afgevoerd.

  • Tellen van de stemmen en het gemeentelijk stembureau

    Op donderdag 6 juni 2024 om 21.00 uur sluiten de stembureaus. Daarna beginnen de leden van de stembureaus met het tellen van de stemmen. U mag hiernaar komen kijken. In de gemeente Alphen aan den Rijn wordt centraal geteld. De leden van de stembureaus tellen de stemmen alleen op lijstniveau, per partij De leden pakken de stembiljetten in De stembiljetten worden naar de centrale tellocatie gebracht Het gemeentelijk stembureau telt op vrijdag 7 juni 2024 tijdens de openbare zitting de stemmen per kandidaat Planning Vrijdag 7 juni 2024: vanaf 09.00 uur houdt het gemeentelijk stembureau van gemeente Alphen aan den Rijn een openbare zitting. De zitting vindt plaats in De Limeshal aan de Kees Mustersstraat 8 in Alphen aan den Rijn. In andere Europese landen wordt op 7 juni en de dagen erna nog gestemd. Daarom wordt de uitslag nog niet bekend gemaakt en schorst de voorzitter van het gemeentelijk stembureau de zitting. Maandag 10 juni 2024: om 09.00 uur hervat de voorzitter van het gemeentelijk stembureau de zitting en stelt de gemeentelijke totalen vast. De leden van het gemeentelijk stembureau ondertekenen het proces-verbaal. 

  • Subsidie voor isolatie (NIP)

    De subsidie is aan te vragen vanaf 3 juni 2024.  Woont u in een slecht geïsoleerde koopwoning en wilt u uw huis isoleren? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de NIP subsidie voor koopwoningen. Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst tot het budget op is. De totale beschibare subsidie is 2 miljoen euro. De link naar de hele regeling kunt u terugvinden op overheid.nl. Hierin worden ook veel moeilijke begrippen uitgelegd. Hoe werkt het? Bent u de eigenaar én bewoner van een slecht geïsoleerde koopwoning (eigenaar-bewoner)? Dan kunt u subsidie aanvragen voor het isoleren van uw woning als u voldoet aan de voorwaarden. Woont u in een complex met een vereniging van eigenaars (VvE)? Dan vraagt de VvE de subsidie aan namens de koopwoningen binnen de VvE. U kunt subsidie aanvragen tot maximaal 50% van de subsidiabele kosten (kosten die in aanmerking komen voor subsidie) met een maximum van totaal € 1460 per woning. Voert u de werkzaamheden zelf uit? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 1460 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een eengezinswoning? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van totaal € 4000 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een VvE-complex? Dan kunt u geen extra subsidie aanvragen omdat de VvE  geen onderscheid kan maken tussen de individuele inleg van leden. De subsidie wordt in totaal 1 keer per adres uitgekeerd. Er kan niet meerdere keren een bedrag aangevraagd worden tot het maximumbedrag is bereikt. Voor welke maatregelen kunt u subsidie aanvragen? Bouwdeel Eisen slecht bouwdeel Technische eisen eigenaar-bewoner Technische eisen VvE Dak (hellend/plat) Geen, slechte of matige isolatie aanwezig (minder dan 9 centimeter) RC ≤ 2.0 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Dak (zolderisolatie/vlieringisolatie) Geen isolatie aanwezig RC ≤ 0.5 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Spouwmuur Geen isolatie aanwezig Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Gevel (binnenisolatie/buitenisolatie) Geen voorzetwand of isolatie aanwezig RC ≤ 1.1 Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Vloer en bodem Geen of slechte isolatie aanwezig (minder dan 5 centimeter) RC ≤ 1.3 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het oppervlak behorende tot de bestaande thermische schil. Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Glas Enkel glas, oud subbelglas en HR glas Ug waarde ≥ 1.6 Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K CO2-gestuurde ventilatie   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Balansventilatie met WTW (eventueel in combinatie met CO2-sturing)   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud

  • Klacht over ambtenaar of bestuurder indienen

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u hierover een klacht indienen. Een klacht gaat over gedrag van een ambtenaar of bestuurder van de gemeente. Het gedrag waar uw klacht over gaat, is niet ouder dan 1 jaar. U kunt een klacht hebben over bijvoorbeeld: een trage of te late afhandeling van uw brief of vraag te weinig, onjuiste, of misleidende informatie een slechte behandeling of benadeling door een ambtenaar of bestuurder. Bent u particulier? Log in met DigiD. Doet u een aanvraag namens een bedrijf? Log in via eHerkenning. Klacht indienen » Vermeld bij uw klacht: of de klacht gaat over een ambtenaar of bestuurder de naam van de ambtenaar of bestuurder reden van de klacht, datum en toelichting U ontvangt binnen 6 weken een reactie.

  • FinanciĆ«le bijdrage evenementen citymarketing

    Organisaties en ondernemers in de gemeente kunnen een incidentele bijdrage aanvragen voor het organiseren van een evenement. Dit evenement moet de aantrekkelijkheid en het imago van Alphen aan den Rijn versterken voor bezoekers en inwoners. De gemeente wil Alphen aan den Rijn op de kaart zetten als actieve, initiatiefrijke stad, waar veel te doen is. Hiervoor is in 2024 eenmalig € 249.000 beschikbaar gesteld. Per evenement geldt een maximum van € 30.000. Uw eigen bijdrage is minimaal 2/3 (twee derde) van de totale kosten van het evenement. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt er nadrukkelijk gekeken naar de financiële noodzaak om het evenement van een bijdrage te voorzien. Daarnaast wordt uw aanvraag in het bijzonder getoetst op de bijdrage die uw evenement levert aan de citymarketingdoelstellingen van de gemeente: het vergroten van de naamsbekendheid en imago van Alphen aan den Rijn in de regio, en het versterken van de waardering en trots van inwoners en ondernemers op Alphen aan den Rijn. Alphen Marketing zal daarom advies uitbrengen in welke mate de aanvraag aansluit op bovenstaande doelstellingen.  Heeft u vragen over het indienen of over de voortgang van een aanvraag? Stuur een e-mail naar economischezaken@alphenaandenrijn.nl.