Zoekresultaat 11 - 20 van 302 resultaten

  • Reinigingsrechten betalen

    Ondernemers die gebruik maken van de gemeentelijk vuilnisophaaldienst betalen reinigingsrechten. Hiermee betaalt u de gemeente voor het ophalen en verwerken van uw bedrijfsafval. U ontvangt hiervoor elk jaar een aanslag.

  • Stoffelijk overschot naar een ander land vervoeren

    Voor het vervoer van een stoffelijk overschot van Nederland naar het buitenland of vanuit het buitenland naar Nederland moet u in het bezit zijn van een laissez-passer en een overlijdensakte. Daarna kan verlof tot begraving of crematie worden afgegeven.

    Bij het vervoer van een stoffelijk overschot gelden de volgende voorwaarden:

    • Als u een lichaam wilt vervoeren van Nederland naar een land dat lid is bij de Overeenkomst van Straatsburg moet u in het bezit zijn van een laissez-passer voor lijken en een overlijdensakte. Een laissez-passer wordt afgegeven door de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt. Omgekeerd geldt dat als u een lichaam vanuit een land dat lid is bij de Overeenkomst van Straatsburg naar Nederland wilt vervoeren, u in het bezit moet zijn van een laissez-passer dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit van de staat van herkomst.
    • Voor vervoer binnen de Benelux hoeft u, buiten het wettelijk voorgeschreven verlof, geen speciale papieren aan te vragen.
    • In alle andere gevallen waarbij een lichaam van Nederland naar het buitenland wordt vervoerd of omgekeerd, moet bij het lichaam een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring aanwezig zijn. Bij binnenkomst in Nederland moet het laissez-passer respectievelijk het verlof tot begraving of crematie, of de verklaring aan de douane worden overgelegd.

    U vraagt de laissez-passer aan bij de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt. Meestal dient de begrafenisondernemer de aanvraag in.

  • Betalingsregeling voor gemeentebelastingen

    Als u de gemeentebelasting niet in één keer kunt betalen, kan de gemeente een regeling treffen. U kunt bijvoorbeeld vragen of u de belastingen in termijnen mag betalen of dat u uitstel van betaling kunt krijgen.

  • Controle gegevens bijstandsuitkering

    Krijgt u een bijstandsuitkering? En verandert er iets in uw situatie? Dan moet u dat aan de gemeente doorgeven. U heeft bijvoorbeeld een baan gevonden. Of u bent gescheiden. Dat kan gevolgen hebben voor uw uitkering.

    De gemeente kan controleren of uw uitkering nog klopt. Dit heet een heronderzoek rechtmatigheid bijstandsuitkering. De gemeente kijkt dan opnieuw naar uw situatie.

    U moet meewerken aan het onderzoek. De gemeente bepaalt hoe vaak dit onderzoek gebeurt.

  • Vergunning intrekken

    De gemeente verstrekt verschillende vergunningen, door verschillende afdelingen. En in een enkel geval een organisatie (de regionale milieudienst) die namens de gemeente werkt.

    Voor een verzoek tot het intrekken van een vergunning en vragen daarover moet u zich dan ook wenden tot de juiste afdelingen of de milieudienst. Ook gelden er verschillende regels. Hieronder treft u informatie aan over de

    • Exploitatievergunning of horeca-vergunning
    • Omgevingsvergunning voor (ver)bouwen
    • Omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (voorheen milieuvergunning)

    Exploitatievergunning of horeca-vergunning

    De gemeente kan uw vergunning intrekken. U krijgt hiervan schriftelijk bericht.

    Als u een vergunning heeft, kan de gemeente deze helemaal of voor een deel intrekken. U moet dan stoppen met de activiteiten waarvoor u een vergunning had. Redenen voor het intrekken van een vergunning zijn bijvoorbeeld:

    • U houdt zich niet aan de regels.
    • U heeft bij de aanvraag van de vergunning niet genoeg of verkeerde gegevens ingeleverd.
    • U komt niet door het Bibob-onderzoek. Met dit onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn.

    Als de gemeente voornemens is uw omgevingsvergunning in te trekken, dan krijgt u daarvan bericht.

    Uiteraard kunt u ook zelf uw vergunning laten intrekken. Hiertoe dient u een verzoek in bij de gemeente.

    Omgevingsvergunning voor (ver)bouwen

    Als gedurende één jaar (of een in de vergunning aangegeven langere termijn) geen gebruik wordt gemaakt van de vergunning, dan kan de gemeente een omgevingsvergunning kan intrekken.

    Als de gemeente voornemens is uw omgevingsvergunning in te trekken, dan krijgt u daarvan bericht.

    Uiteraard kunt u ook zelf uw omgevingsvergunning laten intrekken.

    Omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (voorheen milieuvergunning)

    Als u een vergunning heeft, kan de gemeente deze helemaal of voor een deel intrekken. U moet dan stoppen met de activiteiten waarvoor u een vergunning had. Redenen voor het intrekken van een vergunning zijn bijvoorbeeld:

    • Er is gedurende 1 jaar geen gebruik gemaakt van de omgevingsvergunning
    • Verzoek om intrekking door de vergunninghouder
    • Op verzoek van een instemmingsorgaan (provincie, rijk, waterschap)
    • Preventief, ter bescherming van de gezondheid
    • In het kader van handhaving (vergunninghouder houdt zich niet aan de regels)

    Voor een volledig overzicht en nadere informatie klik hier.

    Als de gemeente voornemens is uw omgevingsvergunning in te trekken, dan krijgt u daarvan bericht.

    Uiteraard kunt u ook zelf uw omgevingsvergunning laten intrekken. Hiertoe dient u een verzoek in bij de milieudienst “Omgevingsdienst West Brabant. “

  • Buren, conflicten

    Irritaties kunnen hoog oplopen. Soms kunnen buren niet eens meer praten met elkaar. Het komt zelfs voor dat ze elkaar dwarszitten en treiteren. Soms kan een hele straat ongevraagd bij een ruzie worden betrokken. Dan kost het ‘t woonplezier van veel mensen. En iedereen wil met plezier kunnen wonen in zijn buurt.

    Als u problemen heeft met uw buren kunt u buurtbemiddeling via Surplus inschakelen.

     Voorbeelden waar buurtbemiddeling kan helpen:

    • geluidsoverlast
    • rommel in het trappenhuis
    • overhangende takken
    • vernieling
    • andere leefwijze
    • blaffende hond
    • vreemde geuren
    • stank van huisdieren
    • parkeeroverlast
    • pesten

    Zie ook de pagina over Buren, overlast melden

  • Volledige leerplicht en kwalificatieplicht

    Alle kinderen in Nederland van 5 tot en met 16 jaar oud zijn leerplichtig. Zij moeten dan verplicht naar school. Dit heet volledige leerplicht.

    De leerplicht begint op de eerste dag van de maand nadat uw kind 5 jaar is geworden. Is uw kind bijvoorbeeld op 15 februari jarig, dan moet het op 1 maart naar school. De volledige leerplicht stopt aan het einde van het schooljaar waarin uw kind 16 jaar wordt. Of als uw kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest.

    Op sommige dagen hoeft uw kind niet naar school. Bijvoorbeeld omdat het ziek is, of omdat er een feest of begrafenis is. U moet dit wel melden bij de school. 

    Een kind kan al naar school gaan als het 4 jaar oud is. Het is dan nog niet leerplichtig.

    Na de volledige leerplicht begint de kwalificatieplicht. De kwalificatieplicht verlengt de leerplicht:

    • totdat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of
    • tot de dag dat hij of zij 18 jaar wordt.

    Een startkwalificatie is een vwo-diploma, een havo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2, 3 of 4. De jongere mag school combineren met werk, zoals bij de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over één of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Elektrisch oplaadpunt

    Particulieren en bedrijven die een elektrische auto rijden, kunnen niet altijd een laadpaal kwijt op hun eigen terrein. Bijvoorbeeld omdat ze geen eigen parkeerplaats hebben. Zij kunnen een openbaar oplaadpunt voor een elektrische auto aanvragen.

  • Gokautomaat plaatsen

    Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen ‘hoogdrempelige’ en ‘laagdrempelige’ inrichtingen:

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij de Kansspelautoriteit.