Zoekresultaat 11 - 20 van 59 resultaten

  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. U kunt een Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels Ideal of creditcard doen.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kunt u digitaal aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. U krijgt het uittreksel of afschrift dan thuisgestuurd. LET OP! Afschriften burgerlijke stand kunnen alléén aangevraagd worden in de gemeente waar het rechtsfeit heeft plaatsgevonden.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs, mensen in de kinderopvang of wanneer u een visum nodig heeft. Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Informeer bij uw organisatie of dit het geval is.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Afspraak maken

    Wij hebben verschillende balies waar u een afspraak kunt maken. Wilt u bijvoorbeeld een paspoort aanvragen? Dan kunt u digitaal een afspraak maken met onze balie Burgerzaken en Burgerlijke stand. Wilt u bouwen of verbouwen? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met onze balie Bouwen en Wonen. Bekijk hieronder de openingstijden per balie.

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u online bij ons aanvragen.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen woonadres in Nederland heeft, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post zoals brieven, belastingformulier of een stempas toch ontvangen. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de persoon woont en ingeschreven staat van wie u het adres mag gebruiken. Een briefadres is een administratief adres. U woont er niet echt, maar u kunt wel post ontvangen. Het briefadres is een tijdelijke oplossing.

  • Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

    Bent u de komende 12 maanden in totaal meer dan 8 maanden in het buitenland? Geef uw verhuizing dan aan ons door. U wordt dan uitgeschreven van uw adres. Wij geven uw vertrek ook door aan andere overheidsorganisaties. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente Meld uw verhuizing naar het buitenland binnen 5 dagen voor vertrek aan de gemeente. U kunt dit direct online doorgeven. U heeft daarbij uw DigiD nodig.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    U kunt de vergunning direct online aanvragen. U heeft hier uw DigiD voor nodig. Mocht u er zelf niet uitkomen, kunt u het stappenplan bekijken of een afspraak maken.

  • Rijbewijs aanvragen of verlengen

    Voor het aanvragen van een 1e rijbewijs moet u persoonlijk bij ons langskomen. U maakt hiervoor een afspraak op het Stadhuis. Het verlengen of uitbreiden van een rijbewijs van kan via ons of via een erkende RDW-fotograaf. U kunt het rijbewijs na maximaal 5 werkdagen ophalen.