Zoekresultaat 2171 - 2180 van 2188 resultaten

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang beginnen in de gemeente Alphen aan den Rijn? Bij de gemeente regelt u de volgende zaken: U checkt of uw activiteit in het bestemmingsplan past. Niet elke locatie is geschikt voor het opvangen van kinderen U vraagt een vergunning voor brandveilig gebruik aan. Gaat u aan het pand verbouwen, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.  Wat u verder moet doen, leest u in het stappenplan kinderopvang starten of het stappenplan gastouderbureau starten (ondernemersplein.nl).

  • Wijziging doorgeven bijstandsuitkering

    Krijgt u een bijstandsuitkering? En is er iets veranderd in uw situatie? Dan heeft dit waarschijnlijk invloed op uw uitkering. Geef wijzigingen daarom direct aan ons door. Waarom moet ik wijzigingen doorgeven? In de wet staat dat u wijzigingen moet doorgeven. Dit heet de inlichtingenplicht. U moet alles doorgeven wat van invloed kan zijn op de hoogte of uw recht op een uitkering. Geeft u een wijziging niet of te laat door? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. U moet dan bijvoorbeeld geld aan ons terugbetalen. Of misschien krijgt u een boete. De wet waar dit in staat, is de participatiewet. Hoe snel moet ik de wijziging doorgeven? Geef uw wijziging binnen 5 werkdagen door. Dit zijn 5 dagen vanaf het moment dat de wijziging ingaat. Uw inkomsten geeft u maandelijks voor de 28e van de lopende maand aan ons door.

  • Kinderopvang

    Peuteropvang U heeft een peuter in de leeftijd 2 tot 4 jaar U kunt terecht bij de verschillende peutergroepen in De Ronde Venen. Kinderdagverblijf Piet Mondriaan, Broekzijdselaan 46c in Abcoude Kinderdagverblijf Kool en Bosch, Rijksstraatweg 43 in Baambrugge Kinderdagverblijf Pino & Dribbel, Baljuwstraat 5 in Mijdrecht Kinderdagverblijf Klein Duimpje, Eendracht 2 in Mijdrecht Kinderdagverblijf De Hummeltjes, Kerklaan 32 in Vinkeveen Kinderdagverblijf Ministek, Marktschipper 2 in Wilnis KInderdagverblijf Vinkenrijk, Tuinderslaantje 5 in Vinkeveen Bent u een ouder die werkt, studeert of een inburgeringscursus volgt? U kunt kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Bent u een ouder die niet-werkt, alleenverdiener is of een peuter met een risico op taalachterstand (VVE-indicatie) heeft? U kunt uw peuter aanmelden bij één van de peutergroepen. Wanneer u niet werkt, betaalt u over de eerste 2 dagdelen een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. De overige dagdelen zijn voor peuters met een VVE-indicatie gratis. Deze kosten worden door de gemeente rechtstreeks aan de peuteropvangorganisatie betaald. U hoeft zelf niets via de gemeente te regelen, dat doet de peutergroep voor u. Kinderopvang U heeft een kind in de leeftijd 0 tot 4 jaar U kunt terecht bij een kindercentrum of een gastouder. Beide dienen geregistreerd te staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)? Bent u een ouder die werkt, studeert of een inburgeringscursus volgt dan kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Buitenschoolse opvang U heeft een kind in de leeftijd 4 tot 12 jaar U kunt terecht bij de buitenschoolse opvang. De buitenschoolse opvang is er vóór schooltijd, na schooltijd, op roostervrije dagen en tijdens schoolvakanties. Uw kind heeft keuze uit verschillende activiteiten. Ook is huiswerkbegeleiding mogelijk. De buitenschoolse opvang dient geregistreerd te staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)? Bent u een ouder die werkt, studeert of een inburgeringscursus volgt dan kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Nu kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst via DigiD

  • Tegenprestatie

    Als u een uitkering van de gemeente ontvangt, mag de gemeente u vragen daarvoor een tegenprestatie te doen. Die tegenprestatie bestaat uit onbetaald werk dat nuttig is voor de samenleving.

    Wat zijn de kenmerken van een tegenprestatie?

    Een tegenprestatie bestaat uit activiteiten met de volgende kenmerken:

    • het is geen werk waarvoor u eigenlijk betaald moet worden. Het mag dus geen ‘gewone (reguliere) baan’ zijn;
    • het hoeft geen activiteit te zijn waarmee u uw kansen op betaald werk vergroot, zoals bij een participatieplaats of vrijwilligerswerk vaak wel het geval is;
    • de activiteit mag uw kansen op betaald werk niet in de weg zitten. Er is dus geen sprake van verdringing van regulier werk;
    • het moeten activiteiten zijn die u uit moet kunnen voeren. Dat wil zeggen dat de gemeente bij een tegenprestatie rekening moet houden met:
      • uw lichamelijke of psychische beperkingen;
      • de zorg voor (jonge) kinderen;
      • de zorg voor een hulpbehoevende partner of familielid (mantelzorg);
      • uw beheersing van de Nederlandse taal;
      • de reistijd van uw huis naar de werkzaamheden.

    Wat kunt u doen als tegenprestatie?

    U kunt verschillende dingen doen. Tegenprestaties zijn bijvoorbeeld klussen die door verenigingen, organisaties en maatschappelijke instellingen worden aangeboden via 'Oosterhout voor elkaar' of 'NL voor elkaar'. Denk hierbij aan:

    • koffie schenken in een wijkhuis;
    • leesouder zijn op school;
    • het opknappen van speelplekken in de wijk;
    • taalmaatje zijn voor inburgeringsplichtigen;
    • na een storm de takken van wandelpaden in het stadspark verwijderen en ander klein natuuronderhoud.

    Misschien bent u al actief als vrijwilliger. Dan kunt u de gemeente voorstellen om uw vrijwilligerswerk als tegenprestatie te zien.

    Vrijwillige tegenprestatie

    De gemeente kan u (ter stimulering van uw participatie) vragen een vrijwillige tegenprestatie te verrichten. U bepaalt dan zelf wat de tegenprestatie in gaat houden.

    Als u de bereidheid heeft tot het doen van een tegenprestatie, ondersteunt de gemeente u bij het vinden van een geschikte tegenprestatie als u zelf onvoldoende in staat bent om geschikte activiteiten te vinden. De gemeente kan in dit geval het verrichten van mantelzorg of vrijwilligerswerk beschouwen als een geschikte tegenprestatie. 

    Verplichte tegenprestatie

    Als u arbeid te kunnen verrichten, maar u zet zich onvoldoende in om werk te vinden, kan de gemeente u verplichten een tegenprestatie te verrichten. Deze tegenprestatie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • de tegenprestatie wordt opgedragen voor een maximale tijdsduur van drie maanden;
    • de tegenprestatie wordt opgedragen voor maximaal tien uren per week;
    • de tegenprestatie kan binnen een periode van twaalf maanden éénmalig aan u worden opgedragen.

    U draagt zelf de verantwoordelijkheid voor de uit te voeren tegenprestatie. Als u deze verantwoordelijkheid niet of onvoldoende neemt, kan de gemeente voor u beslissen welke tegenprestatie u moet gaan doen.

    Ook kan de gemeente aan u een afstemming opleggen, omdat u niet of onvoldoende voldoet aan de voorwaarden die aan de bijstandsuitkering verbonden zijn.

    Wat zijn de voordelen voor u?

    Een tegenprestatie doen kan heel nuttig zijn. Niet alleen voor de samenleving, maar ook voor u zelf:

    • u ontmoet andere mensen;
    • u ontwikkelt vaardigheden die u bij een betaalde baan goed kunt gebruiken;
    • u doet iets goeds voor andere mensen.

    Wat gebeurt er als u niet meewerkt?

    Als de gemeente van u een tegenprestatie vraagt en u wilt hier niet aan meewerken, dan kan de gemeente u een afstemming opleggen. Dat houdt in dat u één maand òf een aantal maanden een lagere of geen uitkering krijgt.

  • Bijstand

    Heeft u geen werk en te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Direct regelen U vraagt de bijstandsuitkering aan in twee stappen.  U schrijft zich in als werkzoekende op Werk.nl.  U belt met de gemeente via 14 0117 voor het aanvragen van de uitkering. U hoort binnen 8 weken of u een uitkering krijgt. In sommige gevallen kan het langer duren voordat u bericht krijgt. Wat u moet weten Bij een uitkering horen rechten én plichten. Dat zijn onder meer:  Uw inkomen is minder dan het minimuminkomen.  U bent 18 jaar of ouder en woont in Nederland.  U moet op zoek naar werk zodat u zelf geld kunt verdienen.  Werk dat u aankunt, moet u aannemen.  Bent u jonger dan 27 jaar?  Dan moet u eerst 4 weken zoeken naar een baan of een opleiding. Meer informatie Kijk voor meer informatie over de bijstandsuitkering op Rijksoverheid.nl. Vakantie Heeft u een uitkering en wilt u op vakantie? Vraag dan vooraf toestemming aan ons. Veranderingen Verandert er iets in uw situatie? Gaat u bijvoorbeeld samenwonen, heeft u een baan gevonden, krijgt u een kind of gaat u studeren? Vul de verandering online in Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Bijzondere Bijstand Heeft u bijzondere kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien extra geld krijgen van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand. Direct Regelen Bijzondere bijstand Online bijzondere bijstand aanvragen U hoort binnen 8 weken of u de bijstand krijgt. Wat zijn bijzondere kosten?     Eigen bijdrage voor een advocaat.     Hoge zorgkosten die uw verzekering niet betaalt.     Schoolkosten van uw kind.     De kosten van een begrafenis of crematie.     Tijdelijke bijdrage om uw huur of hypotheek te betalen. Wat u moet weten U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u:     Een laag inkomen heeft.     Weinig vermogen heeft.     De onverwachte kosten niet zelf kunt betalen.     De kosten noodzakelijk zijn.     U geen recht heeft op een andere uitkering of toeslag. De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening. Vraag de bijstand aan voordat u de kosten maakt. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Startpunt geldzaken Wilt u weten hoe u er financieel voorstaat? Bent u benieuwd hoe anderen hun geldzaken op orde hebben gekregen? Vul dan anoniem gegevens in bij Startpuntgeldzaken en ontvang tips.

  • Bijstandsuitkering terugbetalen door ex-partner of ouder

    De gemeente kan iemand anders dan degene die bijstand krijgt, verplichten om de bijstandsuitkering terug te betalen. Bijvoorbeeld als u uw onderhoudsplicht niet nakomt. U heeft onderhoudsplicht als u moet meebetalen aan de kosten van levensonderhoud van iemans anders. Dit kan zijn voor uw kind jonger dan 21 jaar, een (ex-)echtgenoot/echtgenote of een (ex-)geregistreerd partner. Komt u uw onderhoudsplicht niet na, en heeft uw kind of (ex-)partner daardoor een bijstandsuitkering? Dan kan de gemeente beslissen dat u uw bijstandsuitkering moet terugbetalen. Voorwaarden In de volgende gevallen kan de gemeente kan u verplichten bijstand terug te betalen: u heeft kinderen jonger dan 21 jaar en u betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van hun levensonderhoud u leeft gescheiden van uw echtgenoot/echtgenote/geregistreerd partner en u betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van diens levensonderhoud u bent officieel gescheiden en u betaalt te weinig of geen alimentatie u heeft een schenking gekregen van iemand die bijstand krijgt u heeft een erfenis gekregen van iemand die onterecht of teveel bijstand kreeg u heeft een erfenis gekregen van iemand die bijstand als lening kreeg. Aanvraag Zorg dat u zich aan uw financiële verplichtingen houdt. Krijgt u bericht van de gemeente dat u bijstand moet terugbetalen? Dan moet u dit betalen. U kunt geen bezwaar maken. Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Moet u bijstand terugbetalen en heeft u daar een vraag over? Neem dan contact op met het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein is in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Als u vragen heeft neemt u contact op met het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Meenemen U moet de gemeente Alphen aan den Rijn alle informatie geven die nodig is om te bepalen hoeveel u moet betalen. U krijgt hierover een brief of u wordt telefonisch uitgenodigd op het Serviceplein langs te komen. Deze informatie kan zijn: een echtscheidingsbeschikking een alimentatiebeschikking een bewijs van schenking een bewijs van erfenis bewijsstukken van inkomen, vermogen of schulden van uw ex.

  • Ontruiming woning bij huurschuld (huisuitzetting)

    Bij een huurschuld kunt u uw woning uitgezet worden door uw verhuurder. Uw woning wordt dan ontruimd. De gemeente kan u helpen een huurachterstand op tijd aan te pakken, zodat dit hopelijk niet nodig is. Wordt uw woning toch ontruimd, dan wordt dit uitgevoerd door een deurwaarder. De gemeente slaat uw meubels en spullen (inboedel) tijdelijk op.

    Melding huurachterstand

    Een ontruiming komt meestal door een huurachterstand. Woningbouwcorporaties zijn verplicht een huurachterstand aan de gemeente door te geven. Ontvangt de gemeente melding over uw huurachterstand, dan neemt de gemeente binnen vier weken na deze melding contact met u op. Samen wordt gekeken naar oplossingen om de schuld op te lossen. Zo kan een ontruiming misschien worden voorkomen. Bekijk voor meer informatie de pagina Hulp bij betalingsachterstanden.

    Ontruiming woning (huisuitzetting)

    Bij opgelopen schulden informeert de verhuurder u over een mogelijke ontruiming. Neem bij een mogelijke ontruiming zo snel mogelijk contact op voor Balans schuldhulpverlening van de gemeente. Dit kan per e-mail via balans@aalsmeer.nl of telefonisch via (0297) 38 75 75. De gemeente helpt u naar een oplossing te zoeken. Meestal is het mogelijk om afspraken te maken met de verhuurder, zodat u toch in de woning kunt blijven.

    Als de huurschuld niet opgelost wordt, dan kan de verhuurder naar de rechter gaan. Als de rechter besluit dat uw huurcontract mag worden opgezegd, dan kan de verhuurder een deurwaarder inschakelen om uw woning te ontruimen. De deurwaarder geeft of stuurt u een brief waarop staat wanneer de woning ontruimd wordt. Dit heet een aanzegging tot ontruiming.

    De verhuurder meldt de huisuitzetting ook bij de gemeente. De gemeente stuurt u een laatste brief. In deze brief wordt u nogmaals gewezen op de mogelijkheid om contact op te nemen met Schuldhulpverlening. De gemeente kan bijvoorbeeld aan de rechtbank vragen om de ontruiming tijdelijk te stoppen zodat schuldhulpverlening voor u kan worden opgestart.

  • Kwijtschelding

    Wanneer u een laag inkomen heeft (loon, pensioen, uitkering, alimentatie, etc) en weinig eigen vermogen (bank- en spaartegoeden, auto, overwaarde woning etc.) komt u misschien in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Aanvragen U kunt bij de gemeente Meppel gehele of gedeeltelijke kwijtschelding krijgen voor: Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende zaakbelastingen Kwijtschelding aanvragen kan op twee manieren: Online via de digitale belastingbalie met DigiD; Of schriftelijk met het aanvraagformulier (PDF). U kunt het formulier ook afhalen bij de receptie van het stadhuis tijdens openingstijden. Zelfstandig ondernemer Bent u zelfstandig ondernemer en wilt u kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen? Dit kunt u bij de gemeente aanvragen met het kwijtscheldingsformulier ondernemers (PDF). Het formulier is ook af te halen bij het stadhuis tijdens openingstijden. Voorwaarden kwijtschelding Het heeft in de volgende gevallen geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto heeft met een hogere veilingwaarde (volgens de ANWB koerslijst) dan € 3.350,00. Tenzij u kunt aantonen dat u dit voertuig om medische redenen nodig hebt d.m.v. bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart of indien u aannemelijk kan maken dat u het voertuig absoluut nodig bent voor uw werk d.m.v. een werkgeversverklaring. Als u in het bezit bent van twee of meer auto’s en/of motoren. De waarde van uw tweede auto en/of motor wordt gezien als vermogen. Als de waarde van uw tweede auto en/of motor hoger is dan uw belastingaanslag krijgt u geen kwijtschelding. Als u de aanslag langer dan drie maanden geleden volledig betaald hebt. Als u overwaarde op uw woning hebt. Overwaarde is het positieve verschil tussen de waarde van uw woning en de hypotheekschuld. Als uw inkomen en/of vermogen hoger is dan de toegestane norm. Voor het toekennen van kwijtschelding geldt een grensbedrag. Dat noemen we een norm. Wat hebt u nodig bij uw aanvraag? U hoeft niet direct bijlagen mee te sturen. Uw kwijtscheldingsaanvraag wordt automatisch getoetst. Nadat de toets heeft plaatsgevonden krijgt u bericht over de uitkomst. Mogelijk vragen wij u dan aanvullende gegevens toe te sturen. Hoe gaat het automatisch toetsen van de aanvraag: Om te zien of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen vraagt de gemeente een aantal gegevens op; Uit de Basisregistratie Personen (welke personen zijn ingeschreven op het adres) Bij het UWV (de inkomens- en/of pensioengegevens) Bij de RDW (of er een (motor)voertuig bezit is) Van de Belastingdienst (de gegevens over uw banksaldo en ontvangen rente) De opgevraagde gegevens worden vergeleken met de normen voor kwijtschelding. Wanneer blijkt dat u door de automatische toetsing buiten de norm valt vraagt de gemeente u om extra gegevens. Voor meer informatie over de werkwijze kunt u terecht op www.inlichtingenbureau.nl Hulp bij uw aanvraag nodig? Als u het moeilijk vindt om het kwijtscheldingsformulier zelf in te vullen en er is niemand die u daarbij kan helpen, kunt u contact opnemen met Stichting Welzijn Mensenwerk, Zomerdijk 8a te Meppel, telefoon 085- 273 14 44. Is uw aanvraag afgewezen? Is uw aanvraag voor kwijtschelding afgewezen maar heeft u wel moeite om uw rekeningen te betalen? Op de website www.geldfit.nl kan iedereen een online test doen. Aan de hand van een aantal korte vragen wordt uw financiële situatie in kaart gebracht en krijgt u een persoonlijk advies. Ook krijgt u een overzicht van hulp die beschikbaar is in de gemeente. Heeft u al schulden? Neem contact op met de consulenten geldzorgen zij adviseren u graag. Let op: U moet ondertussen wel de belastingen betalen volgens de wettelijke betaaltermijnen. Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Collectieve ziektekostenverzekering

    Het is belangrijk om u goed te verzekeren tegen ziektekosten. Daarom hebben de gemeente Terneuzen en CZ een overeenkomst afgesloten. De overeenkomst houdt in dat inwoners van de gemeente Terneuzen een basisverzekering en een aanvullende zorgverzekering af kunnen sluiten voor een lagere premie. Voorwaarden Aan deze collectieve ziektekostenverzekering zijn de volgende voorwaarden verbonden: het (gezamenlijk) inkomen mag niet hoger zijn dan 120% van de geldende toepasselijke bijstandsnorm; het vermogen mag niet groter zijn dan de vermogensgrens. Premiebedrag De premiebedragen vindt u op de website www.gezondverzekerd.nl. Ook alle overzichten van de vergoedingen vindt u hier terug. De gemeente betaalt €39,08 per maand mee aan uw aanvullende ziektekostenverzekering. Let op, dit geldt alleen voor een aanvullende verzekering. Dus niet als u enkel de basisverzekering hebt. Voor het vooruit betalen van het Eigen Risico kunt u een betalingsregeling afspreken met CZ. Het bedrag dat u niet opmaakt krijgt u achteraf terug. Kinderen tot 18 jaar verzekert CZ gratis mee. De bijzondere bijstand en kortingen worden maandelijks rechtstreeks verrekend met CZ. Aanvragen Wilt u deelnemen aan deze collectieve verzekering? Meld u dan aan via www.gezondverzekerd.nl. Bent u al bij een andere organisatie verzekerd? Dan kunt u met ingang van het volgende kalenderjaar deelnemen. Als u dit wilt, kunt u zich voor 1 november aanmelden bij CZ. CZ verzorgt de afmelding bij uw huidige zorgverzekeraar. Inleveren gegevens via de Ockto-app De gemeente Terneuzen maakt gebruik van de Ockto-app voor de aanvullende collectieve zorgverzekering via CZ. Via de Ockto-app kunt u eenvoudig inkomensgegevens opsturen voor het onderzoek van uw financiële situatie voor de aanvullende collectieve zorgverzekering via CZ. Hierdoor bent u minder tijd kwijt met het opsturen van informatie. De gemeente kan uw gegevens sneller onderzoeken en een besluit nemen. Is de Ockto-app wel veilig? Ockto is een app voor het veilig verzamelen en delen van persoonlijke gegevens. U bepaalt zelf of u de opgehaalde informatie wilt doorsturen aan de gemeente. Zodra u de informatie hebt doorgegeven aan de gemeente, blijft er geen informatie bewaard in de Ockto-app. De gegevens die u via Ockto deelt met de gemeente, zijn uw eigen gegevens die staan in MijnOverheid.nl, MijnBelastingdienst.nl en MijnUWV.nl. Deze gegevens zijn alleen beschikbaar door in te loggen met uw DigiD. Meer informatie over de Ockto-app leest u op https://onderzoek.gezondverzekerd.nl U vindt de Ockto-app in de App Store of in Google Play.

  • Ontruiming woning bij huurschuld (huisuitzetting)

    Bij een huurschuld kunt u uw woning uitgezet worden door uw verhuurder. Uw woning wordt dan ontruimd. De gemeente kan u helpen een huurachterstand op tijd aan te pakken, zodat dit hopelijk niet nodig is. Wordt uw woning toch ontruimd, dan wordt dit uitgevoerd door een deurwaarder. De gemeente slaat uw meubels en spullen (inboedel) tijdelijk op.

    Melding huurachterstand

    Een ontruiming komt meestal door een huurachterstand. Woningbouwcorporaties zijn verplicht een huurachterstand aan de gemeente door te geven. Ontvangt de gemeente melding over uw huurachterstand, dan neemt de gemeente binnen vier weken na deze melding contact met u op. Samen wordt gekeken naar oplossingen om de schuld op te lossen. Zo kan een ontruiming misschien worden voorkomen. Bekijk voor meer informatie de pagina Hulp bij betalingsachterstanden.

    Ontruiming woning (huisuitzetting)

    Bij opgelopen schulden stelt de verhuurder u op de hoogte van een mogelijke ontruiming. Neem bij een mogelijke ontruiming zo snel mogelijk contact op voor Balans schuldhulpverlening van de gemeente. Dit kan per e-mail via balans@amstelveen.nl of telefonisch via (020) 540 49 11. De gemeente helpt u naar een oplossing te zoeken. Meestal is het mogelijk om afspraken te maken met de verhuurder, zodat u toch in de woning kunt blijven.

    Als de huurschuld niet opgelost wordt, dan kan de verhuurder naar de rechter gaan. Als de rechter besluit dat uw huurcontract mag worden opgezegd, dan kan de verhuurder een deurwaarder inschakelen om uw woning te ontruimen. De deurwaarder geeft of stuurt u een brief  waarop staat wanneer de woning ontruimd wordt. Dit heet een aanzegging tot ontruiming.

    De verhuurder meldt de huisuitzetting ook bij de gemeente. De gemeente stuurt u een laatste brief. In deze brief wordt u nogmaals gewezen op de mogelijkheid om contact op te nemen met Schuldhulpverlening. De gemeente kan bijvoorbeeld aan de rechtbank vragen om de ontruiming tijdelijk te stoppen zodat schuldhulpverlening voor u kan worden opgestart.