Zoekresultaat 2601 - 2610 van 2610 resultaten

  • Publiciteit voor uw evenement

    Hoe meld ik een evenement aan? Klik op de knop 'Evenement aanmelden voor publiciteit'. Doe uw melding minimaal vier weken van te voren. Als gemeente bepalen we altijd of en welke evenementen we op de welkomstborden plaatsen. Evenement aanmelden voor publiciteit   Overzicht evenementen Hier staat een overzicht van de evenementen in 2024. Welkomstborden Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, kondigen we de grotere evenementen aan. Daarnaast is op de borden ook nog ruimte voor promotie van kleinere activiteiten. Hiervoor geldt de regel dat we terugkerende activiteiten zoals bingo’s, spel- en dansavonden, fiets- en wandeltochten (toeristisch of puur recreatief) niet meer op de  (digitale) welkomstborden plaatsen. Dit geldt ook voor natuur-, café-, en knutselactiviteiten. Voor deze activiteiten zijn wel andere mogelijkheden voor publiciteit, zoals de agenda van het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad (ZVA), wekelijks in de krant en online. Kleinere activiteiten die we nog wel op de borden aankondigen zijn bijvoorbeeld: tentoonstellingen, concerten en/of optredens, speelgoed- en kledingbeurzen, Sinterklaasintochten, rommelmarkten, sportevenementen en speelweken. Reclameborden en spandoeken Reclameborden Het plaatsen van (reclame)borden is niet toegestaan. Voor evenementen met een evenementenvergunning geldt een uitzondering, vraag hiervoor naar de voorwaarden. Posters en flyeren Posters plakken Posters opplakken mag alleen op de plakzuil in de Jongestraat en op het plakbord in de Havenstraat (hoek Noordstraat) in Terneuzen. Andere plaatsen mogen niet. Flyeren Flyeren (het uitdelen van reclamefolders) mag. Alle folders die op straat (in de openbare ruimte) belanden moet u opruimen, om zwerfafval te voorkomen. Alle extra kosten voor het opruimen van het flyer-materiaal brengen wij in rekening van het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de flyers. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met het team Communicatie, tel 14 0115.

  • Evenementenvergunning aanvragen

    Aanmelden evenementen 2024 (inventarisatie) Laat u ons voor 1 november 2023 weten of u in 2024 een evenement organiseert? Dat kunt u doen met het formulier: ‘Vooraankondiging evenement 2024’. Dit formulier kunt u hieronder downlaoden. Organisaties die in de afgelopen jaren een evenement hebben georganiseerd, krijgen het formulier per post toegezonden. Heeft u geen formulier ontvangen? Dan kunt u het formulier hieronder downloaden. Formulier Vooraankondiging evenementen 2024 (PDF) Organiseert u meerdere evenementen? Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. U kunt het ingevulde formulier: mailen naar info@gemeentesluis.nl; opsturen naar Postbus 27, 4500 AA in Oostburg; afgeven op het bezoekadres op Nieuwstraat 22 in Oostburg. U krijgt in december een brief waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten.  Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen. De formulieren hiervoor vindt u op deze pagina. Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing. Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid. Neem gerust contact op als u vragen heeft. Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV. U bereikt hen op (0117) 457 000 of via info@gemeentesluis.nl. Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen. Voor een klein evenement  zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen. Evenementenvergunning aanvragen Online melding klein evenement Wat u moet weten Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar. Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is. U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen. Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan. Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement. Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen. Kosten De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert. Overleg Heeft u vragen? Overleg vooraf met ons. Overige vergunningen Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor: Het tijdelijk schenken van alcohol. Kansspelen. Gratis promotie voor uw evenement   De gemeente Sluis bruist jaarlijks van de evenementen en uitstapjes die worden georganiseerd. Maar hoe weten onze inwoners en gasten waar en wanneer uw evenement plaatsvindt? De evenementenkalender van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen biedt uitkomst. Meld uw evenement gratis aan. En wie weet neemt het team van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen contact met u op voor een interview om uw evenement nog wat extra aandacht te geven via hun social media kanalen.  Oplaten van ballonnen In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.

  • Seksbedrijf exploiteren

    Wilt u een seksclub, bordeel of parenclub exploiteren? Dan moet u een vergunning bij ons aanvragen. Stopt u met uw bedrijf ? Dan moet u dit aan ons doorgeven. Wat zijn voorwaarden? De voorwaarden voor het krijgen van een vergunning zijn onder andere: De exploitant en de beheerder voldoen aan de gedragseisen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV), artikel 3:5 Gedragseisen exploitant en beheerder. Het seksbedrijf past in het gemeentelijk bestemmingsplan. Wat zijn de kosten? Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning: € 728,10 Het wijzigen van een exploitatievergunning: € 364,30 Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Seksinrichting exploiteren (pdf, 390Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Het stoppen van uw bedrijf kunt u per e-mail aan ons doorgeven. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? De naam en adresgegevens van de inrichting. De aard van de inrichting. De openingstijden. Waar de aanvraag betrekking op heeft (vestiging nieuw bedrijf, overname bestaand bedrijf etc.) Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een kopie van het identiteitsbewijs van de exploitant(en) en beheerder(s). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Ook maakt een Bibob-onderzoek onderdeel uit van de beoordeling van uw vergunningsaanvraag. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken.  U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Standplaatsvergunning

    Welke vergunning heeft u nodig?  Wilt u goederen verkopen op een vaste plek aan de weg? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. U mag dit alleen op plaatsen die de gemeente hiervoor heeft aangewezen. Wilt u goederen verkopen op een weekmarkt? Dan heeft u vergunning voor de weekmarkt nodig. Wilt u goederen aan de deur verkopen, zoals ijs of bloemen? Dat heet venten of leuren. U heeft dan een ventvergunning nodig. Probeert u abonnementen of diensten aan de deur te verkopen? Dat heet colportage. U heeft dan een colportagevergunning nodig.  Standplaatsvergunning aanvragen U wilt goederen verkopen op een vaste plek aan de weg. Hier heeft u een standplaatsvergunning voor nodig. Deze vergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs Voor de volgende locaties kunt u een standplaatsvergunning aanvragen: Aardenburg (Kaai)  Breskens (Oranjeplein)  Cadzand (Mariastraat)  Eede (Dorpsplein)  Groede (Markt)  Hoofdplaat (Dorpsstraat)  Nieuwvliet (Mettenijedijk)  Oostburg (Ledelplein & Markt)  Retranchement (Hoek Molenstraat/Noordstraat)  Schoondijke (Dorpsplein)  Sint Kruis (Roeselaerestraat)  IJzendijke (Markt)  Waterlandkerkje (P.C. Boutenstraat)  Zuidzande (Dorpsplein)  Uitzondering: bij supermarkten, bouwmarkten, tankstations en campings is één standplaats toegestaan. Hierbij is schriftelijke toestemming van de terreineigenaar vereist.  Standplaatsvergunning online aanvragen Standplaatsvergunning weekmarkt aanvragen De gemeente Sluis organiseert vier weekmarkten:  Weekmarkt Oostburg: op woensdag van 8.00 tot 16.00 uur op de Markt en Ledelplein. Weekmarkt Breskens: op donderdag van 8.00 tot 13.30 uur op het Spuiplein. Weekmarkt Sluis: op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur op de Groote Markt. Weekmarkt IJzendijke: op zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur op de Markt. Voor deelname aan de weekmarkt is een standplaatsvergunning weekmarkt nodig. Met deze vergunning is het vereist om elke week deel te nemen aan de betreffende weekmarkt. Voor het verlenen van de vergunning wordt de aanvraag onder andere getoetst aan de beschikbare ruimte en aan de branchelijst. De vergunninghouder dient te beschikken over een marktverzekering. Deze vergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie vestigingsvergunning afgegeven door de Kamer van Koophandel Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs Standplaatsvergunning weekmarkt online aanvragen Ventvergunning aanvragen Venten is het verkopen van goederen huis aan huis of op straat, zonder vaste standplaats. Venten gebeurt met een kar of rijdende winkel, waarbij niet langer op een plek wordt stilgestaan dan er klanten zijn. Dit betekent dat men niet langdurig op één plaats mag blijven staan. Ventvergunningen kunnen worden verleend voor elke kern van de gemeente Sluis. Venten in het buitengebied is toegestaan zolang de verkeersveiligheid niet in gevaar komt.  Venten is niet toegestaan: op het strand bij duinovergangen in het duingebied op parkeerterreinen in het winkelgebied in de kern Sluis Een ventvergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort) Ventvergunning online aanvragen

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren in Laren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor kleine evenementen volstaat een melding bij de gemeente. Klein evenement Wilt u een klein evenement organiseren zoals een buurtfeest, waar minder dan 100 deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn? Dan is het voldoende om dit alleen te melden bij de gemeente. Het aanvragen van een evenementenvergunning is dan niet nodig. Informatie aanvraag Voor een klein evenement is geen evenementenvergunning nodig, als het aan alle volgende eisen voldoet: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement. Het evenement is tussen 08.00 en 01.00 uur. Er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 08.00 en na 23.00 uur, en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten. Omwonenden ondervinden geen (geluids)overlast. Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes, en te allen tijde is een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten. Er is een organisator, dus iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement. Het evenement vindt niet plaats op een locatie waarvoor al een evenementenvergunning is verleend. Wilt u tijdens uw evenement zwak-alcoholische drank schenken tegen betaling? Vraag dan een tijdelijke ontheffing op grond van de Alcoholwet aan. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak-alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken is hierbij uitgezonderd. Wilt u hierover meer weten? Bel dan 14 035.  Wilt u hekken en/of bebording plaatsen? Neem dan contact met ons op via 14 035. U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen hiervan. Indien u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek voor hekken en/of bebording doorgeeft, houd er dan rekening mee dat wij uw hekken en/of bebording misschien niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de bijbehorende afmetingen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een klein evenement.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanvragen vergunning klein evenement Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u het evenement meldt? Bel 14 035. Groot evenement Organiseert u een evenement dat niet aan alle voorwaarden voor een klein evenement voldoet? Dan moet u een vergunning aanvragen voor het organiseren van een groot evenement. Een evenementenvergunning vraagt u aan met het formulier Evenementenvergunning. Dit formulier kunt u opvragen bij Vergunningen van de BEL Combinatie via telefoonnummer 14 035. Stuur dit formulier tenminste 12 weken voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet het evenement voor 1 december in het jaar voorafgaand aan het evenement bij de burgemeester gemeld zijn. Deze melding gebruikt de gemeente voor het samenstellen van de jaarlijkse evenementenkalender. Aanvragen voor evenementen worden getoetst op artikel 2.25 van de APV en in het evenementenbeleid van Laren (pdf 326 KB). Schenken zwak-alcoholhoudende dranken Als er bij een evenement/klein evenement zwak-alcoholhoudende dranken worden geschonken dan moet u hiervoor een ontheffing aanvragen. Dit op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet. Zie ook de webpagina Ontheffing zwak alcoholische drank Privéfeest Voor een privéfeest op eigen terrein heeft u meestal geen vergunning nodig. Houd wel rekening met de volgende regels. U mag in de openlucht geen muziek ten gehore brengen op: zondag tot en met vrijdag tussen 23.00 en 09.00 uur; op vrijdag en zaterdag tussen 00.00 en 09.00 uur; op zondag voor 13.00 uur. U mag geen muziek ten gehore brengen wanneer dit een kerkdienst kan verstoren. Het geluidsniveau van de muziek mag geen overlast veroorzaken voor omwonenden

  • Calamiteitenbestrijding

    De gemeente regelt de voorbereiding van de bestrijding van rampen en zware ongevallen in de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders stelt ten minste éénmaal per vier jaren een rampenplan vast waarin zij: Risico’s inventariseren. De organisatie regelen. De verantwoordelijkheden vastleggen. De taken en de bevoegdheden in het kader van de rampenbestrijding worden beschreven. Het beleid ten aanzien van rampenbestrijdingsplannen wordt vastgelegd. De gemeente werkt bij rampen samen met de politie en andere hulpverleningsinstellingen. Gevaarlijke en dodelijke incidenten melden wij altijd bij telefoonnummer 112. De meldkamer alarmeert de hulpdiensten die nodig zijn. En buiten kantooruren ook de piket-ambtenaar van de gemeente. Zet radio of tv aan. Informatie en instructies bij rampen en zware ongelukken krijgt u via uw regionale radio- of televisiezender Omroep Gelderland: Radio via de ether: 103.5 FM via de kabel: 103.3 FM Televisie via de ether: kanaal 32 (559,25) via de kabel: kanaal S 16-, frequentie 264,00 Website gemeente Putten Bij (grote) rampen bestaat de mogelijkheid dat de gemeentelijke website overbelast raakt. Ga dan naar: http://www.crisis.nl/. Ook het telefoonnummer van het gemeentehuis kan overbelast raken. Bel dan naar 0800-1351 (publieksnummer). In geval van een (grote) ramp is informatie niet direct beschikbaar. Wij vragen uw begrip hiervoor. Risicokaart provincie Gelderland De overheid vertelt de burgers over de risico’s die er zijn. Wij bepalen de risico's door de kans dat een ongeluk gebeurt te vermenigvuldigen met de invloed van het ongeluk. De provincie Gelderland heeft deze risico's op een digitale kaart gepresenteerd. U kunt deze kaart vinden op www.gelderland.nl. Op de kaart ziet u de risicovolle inrichtingen met onder andere hun risicoafstanden. De komende jaren breiden wij deze kaart verder uit met andere risico's zoals natuurbranden en overstromingen. Denk vooruit: http://www.crisis.nl/. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Standplaatsvergunning

    Wilt u een ijskraam, oliebollenkraam of een kraam voor promotie neerzetten? Hiervoor heeft u een standplaatsvergunning nodig, zelfs voor een kraam op uw eigen grond. Deze vergunning vraagt u direct online aan. Doet u de aanvraag als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Standplaatsvergunning aanvragen  Vraagt u de vergunning aan namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD. Standplaatsvergunning aanvragen  Mijn Beuningen U kunt uw aanvraag volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Ook ontvangt u daar het besluit op uw aanvraag. Kosten De kosten voor een standplaatsvergunning hangen af van de periode: een dag: € 7,00 een week: € 15,90 een maand: € 30,80 een kwartaal: € 54,60 een jaar of langer: € 202,40 Voorwaarden U heeft een vergunning nodig als u vanuit een voertuig of vanaf een tafel of kraampje spullen wilt verkopen of reclame wilt maken. U heeft ook een vergunning nodig voor een vaste standplaats. Voor een aanvraag voor een vergunning voor een standplaats zijn de volgende gegevens van belang: een kopie van een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart; omschrijving van de activiteit (doel, omvang, soort activiteit); mogelijke overlast voor omwonenden; aard van de handel of promotie; datum, tijd en plaats; afmetingen van de standplaats; plattegrond met aanduideling van de locatie van de standplaats. Indien van toepassing een inschrijving bij het Centraal Registratiekantoor Detailhandel-Ambacht. Indien van toepassing een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel. Standplaats tijdens doorkomst Nijmeegse Vierdaagse U heeft hiervoor een tijdelijke standplaatsvergunning nodig. Deze vraagt u aan via www.beuningensportief.nl of door een e-mail te sturen naar info@beuningensportief.nl. De stichting controleert of u in aanmerking komt en of er een plaats beschikbaar is. Meer informatie Heeft u vragen over (de aanvraag van) de standplaatsvergunning? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.

  • Beleidslijn BIBOB

    Wat is de wet BIBOB? In hoofdlijnen regelt de wet twee zaken. Ten eerste wordt het mogelijk om bepaalde vergunningen, subsidies en aanbestedingen te weigeren wegens - globaal gezegd - het hebben van criminele banden. Ten tweede voorziet de wet in een landelijk Bureau BIBOB dat gemeenten desgevraagd gaat adviseren over de mate van ernstig gevaar dat er sprake is van criminele banden en daartoe screeningen kan gaan uitvoeren. Toepassing van deze wet bevordert een integere besluitvorming. In dit kader heeft de gemeente een beleidslijn BIBOB gemaakt. Deze beleidslijn is vooralsnog slechts van toepassing op alcoholwetvergunningen, exploitatievergunningen en exploitatievergunningen in de seks/ prostitutiebranche. De beleidslijn is in werking getreden op 1 januari 2006. Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe uitgebreide beleidslijn BIBOB.   Hoe gaat het precies in z’n werk? Alle ondernemers die een vergunning aanvragen op het gebied van drank, horeca (ook coffeeshops), speelautomatenhallen of prostitutie krijgen te maken met de wet BIBOB. Voor de vergunningaanvraag vult u een aantal formulieren in – waaronder een BIBOB-vragenlijst. Vervolgens wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u de vragen van het BIBOB-formulier niet beantwoordt, kan de vergunning worden geweigerd of ingetrokken. De gemeente toetst uw aanvraag aan het bestaande beleid. Zij maakt hiervoor gebruik van een aantal openbare bronnen. De gemeente kan tevens het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) inschakelen. Zij kunnen de gemeente advies verstrekken over de vergunningsaanvraag. Mocht er aanleiding zijn tot verdere toetsing, door bijvoorbeeld een onduidelijke financiering of bedrijfsorganisatie, dan kan de gemeente besluiten het landelijke bureau BIBOB in te schakelen. Hier ontvangt u schriftelijk bericht over. Er kan u gevraagd worden een aantal persoonlijke gegevens te overhandigen. U kunt tegen het besluit om een onderzoek in te stellen geen bezwaar maken. Wel kunt u besluiten uw aanvraag in te trekken.   Wat is het bureau BIBOB? Het landelijke bureau BIBOB valt onder het Ministerie van Justitie en heeft toegang tot bronnen waar de gemeente slechts zeer beperkt over mag beschikken. Dit zijn gegevens van bijvoorbeeld politie, justitie en de belastingdienst. Het BIBOB-advies kan drie uitkomsten hebben. Wanneer er geen gevaar voor misbruik bestaat, wordt de vergunning verleend. Bestaat er enige mate van gevaar, dan kan de gemeente extra eisen verbinden aan een vergunning. Het bureau kan ook vaststellen dat er een ernstig gevaar voor misbruik bestaat en brengt dan een negatief advies uit. De gemeente is niet verplicht dit advies op te volgen, maar weegt het mee in haar besluitvorming. De gemeente kan op basis van een advies een vergunning weigeren of intrekken.    Contactgegevens Gemeente Terneuzen Ter attentie van: BIBOBcoördinator Postbus 35 4530 AA Terneuzen Tel.: 14 0115 (vanuit het buitenland +31 115 455 000)

  • Collecteren

    Als u een collecte of inzamelactie wilt houden, moet u een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dit heet een collectevergunning. U moet een collectevergunning minimaal 4 weken voor het begin van de collecte aanvragen. Bij de beoordeling van een aanvraag letten wij op: Het doel van de inzameling. Uw organisatie. Wanneer u wilt collecteren. Als u een inzameling doet in besloten kring, hoeft u geen vergunning aan te vragen. Wat zijn de voorwaarden? Een collecte mag plaatsvinden van maandag tot en met zaterdag (dus niet op zondag). U gebruikt verzegelde collectebussen. U kunt tijdens het collecteren een kopie van de vergunning en uw identiteitsbewijs laten zien. U geeft de collecteopbrengst aan ons door. Een afgegeven vergunning is maximaal 1 week geldig. Wat kost een collectevergunning? Een collectevergunning kost € 28,85. U hoeft dit bedrag alleen te betalen als de vergunning wordt verleend. Een collectevergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u de vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Collectevergunning aanvragen (pdf, 109Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? De locaties waar wordt gecollecteerd. De begin- en einddatum van de collecte. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw (volledige) aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Jodiumtabletten als bescherming bij kernongeval

    Bij een kernongeval kan de overheid de instructie geven om jodiumtabletten in te nemen. Werking jodiumtabletten Jodiumtabletten (kaliumjodide) bieden bescherming tegen radioactief jodium dat bij een kernongeval kan vrijkomen. Radioactief jodium kan via de luchtwegen of via besmet voedsel in het lichaam terechtkomen en op termijn schildklierkanker veroorzaken. Jodiumtabletten zijn nuttig voor kinderen en volwassenen van 40 jaar en jonger. Bij mensen boven de 40 jaar is de kans op het krijgen van schildklierkanker door straling heel klein en wegen de positieve gevolgen van het innemen van een jodiumtablet niet op tegen de mogelijke bijwerkingen. Volwassenen boven de 40 jaar wordt het  dan ook afgeraden om jodiumtabletten in te nemen. Verspreiding jodiumtabletten in 2021 Alle inwoners tot 40 jaar in de gemeente Terneuzen krijgen in juli 2021 jodiumtabletten thuisgestuurd. Bij vijf of meer personen binnen die leeftijdscategorie per huishouden, worden er twee doosjes tabletten verstuurd naar dat adres. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) verzorgt de verzending. Deze groep inwoners heeft in 2013 ook al jodiumtabletten gehad. Omdat de houdbaarheidsdatum daarvan bijna verstreken is, verstuurt het ministerie binnenkort nieuwe tabletten. De oude jodiumtabletten kunt u inleveren bij uw apotheek of bij de milieustraat van de gemeente. Geen jodiumtabletten in huis? Bent u jonger dan 40 jaar, inwoner van Terneuzen en heeft u geen tabletten ontvangen? U kunt dan terecht bij de publieksbalie van de gemeente Terneuzen. Wij zorgen ook voor de uitgifte van de jodiumtabletten aan nieuwe inwoners (tot 40 jaar), zwangere vrouwen en pasgeborenen. Dit is georganiseerd in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio en het ministerie van VWS. Let op! Let op: Neem niet op eigen initiatief een jodiumtablet in. Een jodiumtablet heeft uitsluitend een beschermende werking wanneer deze op het juiste moment wordt ingenomen. Volg hierbij de instructies op van de overheid. Meer weten? Informatie over de verspreiding en het gebruik van jodiumtabletten staat op: www.waaromkrijgikjodiumtabletten.nl. Heeft u daarna nog vragen? Bel dan met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400. Wilt u weten wat de overheid doet bij een nucleair incident? Of wat u kunt doen om u voor te bereiden? Kijk dan op de website www.zeelandveilig.nl/gevaren/nucleair-incident.