Zoekresultaat 21 - 30 van 102 resultaten

  • Problemen met het riool

    Als u last heeft van een rioolverstopping of een slecht functionerende afvoer, dan moet u zelf eerst het controleputje (huisaansluitputje) op of bij de erfgrens opgraven. Informatie over de ligging van het controleputje kunt u telefonisch bij ons opvragen. Zit de verstopping op uw erf (er staat dan geen of weinig water in het putje), dan moet u dit zelf oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Zit de verstopping buiten uw erf (het putje staat dan vol water), dan kunt u de verstopping bij ons melden. Rioolverstopping melden of bel naar 0578 - 69 94 94. De verstopping wordt dan zo snel mogelijk verholpen. Storing rioolgemaal Woont u in het buitengebied en is uw perceel aangesloten op drukriolering? Kijk dan of de lamp van het rioolgemaal brandt. Doe dit voordat u het controleputje gaat opgraven. Als de lamp brandt, is er een storing in het gemaal.  Remondis verzorgt het onderhoud van de rioolgemalen. Bij een storing van een rioolgemaal kunt u direct met Remondis bellen: 0578 - 69 94 09. Tijdens kantoortijden wordt de telefoon opgenomen. Buiten kantoortijden kunt u uw telefoonnummer intoetsen en wordt u binnen een half uur teruggebeld.

  • Venten

    Venten is het verkopen van goederen van huis tot huis of op straat, zonder vaste plaats. Degene die dat doet wordt een venter genoemd. De venter blijft alleen op een bepaalde plaats staan voor het bedienen van klanten. Wilt u venten in de gemeente Heerde? Dan moet u dit bij ons melden. Doe uw melding minimaal 4 weken voor het begin van de activiteit. Een melding doorgeven kost niets. Wat zijn de voorwaarden? Het venten mag maximaal 2 weken duren. Het venten mag niet op zondag gebeuren. Het venten moet tussen 08.00 en 21.00 uur gebeuren. Het venten moet gebeuren onder toezicht van een meerderjarige persoon. De venter moet zich kunnen legitimeren en een kopie van deze melding kunnen tonen. Tijdens het venten mag geen papier of ander materiaal (afval) in de omgeving achterblijven. Tijdens het venten moeten aanwijzingen van de politie of ambtenaren van de gemeente Heerde worden opgevolgd. Een melding doen Kan met het volgende formulier: Venten melden Log in met eHerkenning of DigiD Wilt u uw melding liever schriftelijk doorgeven? Download dan het formulier Venten melden (pdf, 186kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke informatie moet u aanleveren bij uw melding? Een omschrijving van de producten die u wilt verkopen. De datum en het tijdstip van het venten. De locaties van het venten. Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw melding aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. U ontvangt een schriftelijke reactie op uw melding.

  • Handhavingsverzoek indienen

    Vermoedt u dat iemand iets bouwt, gebruikt zonder vergunning of dat de regels van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) worden overtreden? Dan kunt u bij de gemeente hiervoor een melding indienen of u kunt de gemeente vragen om te handhaven. U kunt alleen een verzoek tot handhaving indienen als u belanghebbende bent. Als is vastgesteld dat u belanghebbende bent wordt uw verzoek in behandeling genomen en bekeken in hoeverre sprake is van een overtreding.   Na het indienen van een handhavingsverzoek krijgt u een besluit over het vervolg van de handhavingsprocedure. U wordt hierdoor wel bekend bij de (mogelijke) overtreder. Het is niet mogelijk anoniem een handhavingsverzoek in te dienen.  Melding doen U kunt ook door een melding laten weten dat u last heeft van een ‘overtreding' van de regels. Op een melding ontvangt u geen besluit van ons. U kunt uw melding anoniem doen.  Melding situatie strijdig met wet- en/of regelgeving doen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Handhavingsverzoek indienen Wilt u geen melding doen? Doe dan een handhavingsverzoek. Handhavingsverzoek indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het handhavingsverzoek niet online indienen? Dan kunt u het handhavingsverzoek per post indienen. Gebruik hiervoor het pdf-formulier handhavingsverzoek indienen (pdf, 126Kb).

  • Gebruikmaken privacyrechten persoonsgegevens

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Voor uw persoonsgegevens heeft u verschillende rechten. U kunt de volgende aanvragen doen: De verwerking van uw persoonsgegevens inzien. Uw persoonsgegevens laten corrigeren. Uw persoonsgegevens laten verwijderen. De verwerking van uw persoonsgegevens beperken. Uw persoonsgegevens overdraagbaar maken (data-export). U kunt ook bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Een aanvraag doen of bezwaar maken Dit kan met het volgende formulier: Aanvraag doen of bezwaar maken Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u weten welke gegevens zijn vastgelegd in de BRP? Of aan welke instanties een overzicht van uw gegevens uit de BRP is verstrekt? Vraag dan een overzicht op. Op de pagina Inzien persoonsgegevens en verstrekkingen staat hoe u dat doet. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding van uw persoonsgegevens. Op de pagina Geheimhouding persoonsgegevens staat hoe u dat doet.

  • Vermissing of beschadiging van een reisdocument

    Is uw paspoort of identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Doe dan online een melding bij de gemeente. Vermissing reisdocument doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Uw melding van vermissing wordt direct verwerkt. Uw vermiste paspoort of identiteitskaart wordt als 'ongeldig' opgenomen in de nationale en internationale registers, zodat fraude met uw document en/of uw persoonsgegevens wordt voorkomen. Wanneer u in het weekend een melding van vermissing doet, kan er dus niet 2 dagen misbruik van het betreffende reisdocument worden gemaakt. U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie van het gemeentekantoor  Maak hiervoor online een afspraak. Afspraak maken vermissing reisdocument. Wanneer kan ik een nieuw reisdocument aanvragen? Als u de vermissing van uw reisdocument heeft gemeld. Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw reisdocument op de pagina Paspoort of Identiteitskaart. Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente. U kunt uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart dus niet meer als identiteitsbewijs gebruiken omdat er in de periode van vermissing fraude mee gepleegd kan zijn. Gebruikt u het teruggevonden document daarna weer dan kunt u hier problemen mee krijgen. Bovendien is het document in de landelijke systemen vervallen en kunt u er niet meer mee reizen. Als uw reisdocument (zwaar) beschadigd is, moet u een nieuw reisdocument aanvragen Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak maken aanvragen paspoort   Afspraak maken aanvragen identiteitskaart U moet het beschadigde reisdocument inleveren. Kijk onder 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' voor de zaken die u moet meenemen. Handige link Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van ons? Dan kunt u bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen.  Het kan gaan om een besluit dat u heeft ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat voor u rechtstreeks nadelige gevolgen heeft. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit bekend in een brief aan betrokkene(n), en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huiskrant De Schaapskooi.  Wat zijn de voorwaarden? Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaarschrift bevat uw naam, adres en handtekening (wanneer u online een bezwaar indient is dit uw DigiD). In uw bezwaarschrift staat met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij uw bezwaarschrift als niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet wordt behandeld. Wat zijn de kosten? Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen? U kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen.  Bezwaarschrift online indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Maakt u liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Let er wel op dat uw bezwaarschrift aan de voorwaarden voldoet. Bezwaarschriften, nadere motivering of andere stukken kunt u niet per e-mail indienen. Beslissing op uw bezwaar Na de bezwaartermijn van zes weken hebben wij twaalf weken de tijd om een beslissing te nemen op uw bezwaar. Deze termijn kan eventueel verlengd worden met zes weken. Als dit het geval is, dan stellen wij u daarvan schriftelijk op de hoogte. Wat is de procedure? De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften op grond van belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ), functiewaardering voor het ambtelijk personeel en (her)plaatsing in het kader van een reorganisatie. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. Als u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u meestal een uitnodiging om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. U mag dat zelf doen of u laten vertegenwoordigen door iemand anders. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over uw bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op uw bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan slechts gemotiveerd afwijken. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt tegen een besluit, betekent dit niet dat de werking van het besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Het kan zijn dat uw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Als u zo'n verzoek indient, moet u tegelijkertijd het bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Beroep instellen Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.

  • Bouwplannen opvragen of inzien

    U kunt documenten van aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen die nog in procedure zijn bij ons opvragen of inkijken. Opvragen kan online via het formulier hieronder. Documenten opvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de documenten niet opvragen? U kunt de bouwplannen ook digitaal inkijken op het gemeentekantoor. Maak hiervoor een afspraak. Documenten van vergunningen die uit procedure zijn Kunt u opvragen met het aanvraagformulier op de pagina Bouwtekening opvragen.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. Vraag het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U krijgt een uittreksel uit de basisregistratie personen. Bij de gemeente Heerde kunt u het uittreksel online en op het gemeentekantoor aanvragen. Uittreksel online aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Na het online aanvragen wordt uw uittreksel binnen enkele werkdagen verstuurd naar het adres waar u volgens de basisregistratie personen staat ingeschreven. Wat kost een uittreksel? Een uittreksel kost € 10,80. Wilt u het uittreksel aanvragen bij de balie in het gemeentekantoor? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken. Heeft u een afspraak gemaakt om het uittreksel aan te vragen aan de balie van het gemeentekantoor? Neem dan de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs. Voldoende geld. U moet uw uittreksel betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. U kunt uw uittreksel direct meenemen.

  • Buurtbarbecue, straatfeest

    Wilt u een buurtbarbecue of straatfeest organiseren? Dan moet u dit bij ons melden. Doe uw melding minimaal 10 werkdagen voor het begin van de activiteit. Een melding doen kost niets. Tijdens de activiteit moet u zich aan een aantal regels houden Lees de regels Een melding doen Kan met het volgende formulier: Buurtbarbecue of straatfeest melden Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw melding niet online doen? Download dan het formulier buurtbarbecue of straatfeest melden (pdf, 236Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw melding? Een omschrijving van de activiteit. De locatie van de activiteit. De datum en het tijdstip (van/tot) van de activiteit. Het verwachte aantal bezoekers. Of er een openbare weg/weggedeelte (parkeerplaats) voor verkeer wordt afgesloten: zo ja, de locatie hiervan. Of er een tent wordt geplaatst waarin 50 personen of meer tegelijk aanwezig zullen zijn: zo ja, het aantal tenten, de afmetingen van de tenten, een situatietekening en een plattegrond van de tent(en). Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw melding aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. U ontvangt een schriftelijke reactie op uw melding.

  • Alcohol schenken of verkopen

    Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholwetvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. U moet een alcoholwetvergunning minimaal 8 weken van te voren aanvragen. Dat kan met de volgende formulieren: Alcoholwetvergunning (model A) aanvragen (pdf, 807Kb) - voor horecabedrijven en slijterijen Alcoholwetvergunning (model B) aanvragen (pdf, 812Kb) - voor paracommerciële instellingen Vul 1 van de formulieren in en stuur het naar ons op. Wat zijn de voorwaarden? U kunt een alcoholwetvergunning aanvragen als u: 21 jaar of ouder bent. van onbesproken gedrag bent. een Verklaring Sociale Hygiëne heeft. De vergunning heeft betrekking op het pand en wordt verleend op een (rechts)persoon. U moet opnieuw een vergunning aanvragen als er iets aan de vergunning verandert. Bijvoorbeeld als de ondernemingsvorm of de inrichting (bouwtechnisch) verandert. Wat zijn de kosten? Het in behandeling nemen van een aanvraag kost € 363,65. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Horecabedrijf (commercieel) Ingevuld aanvraagformulier model A met de volgende bijlagen:  Verklaring van een leidinggevende werkzaam in de inrichting. Per medewerker in loondienst: een arbeidsovereenkomst. Kopie identiteitsbewijs van ondernemers / bestuursleden en leidinggevenden. Bewijsstukken kennis en inzicht sociale hygiëne van leidinggevenden. Bouwkundige plattegrondtekening van de inrichting met alle bijbehorende lokaliteiten, terrassen of slijtlokalen. Het ingevulde Bibob-vragenformulier (pdf, 45,9Kb) inclusief bijlagen (pdf, 34,8Kb). Horecabedrijf (paracommercieel) Ingevuld aanvraagformulier model B met de volgende bijlagen:  Verklaring van een leidinggevende werkzaam in de inrichting. Kopie bestuursreglement. Een verklaring van de eigenaar en/of verhuurder van het pand, voorzien van datum en handtekening. Hierin staat vermeld dat de eigenaar en/of verhuurder geen bezwaar heeft tegen de vestiging van de inrichting in het pand. Kopie identiteitsbewijs van ondernemers/bestuursleden en leidinggevenden. Bouwkundige plattegrondtekening van de inrichting met alle daarbij behorende lokaliteiten, terrassen, of slijtlokaliteiten. Komt er een nieuwe leidinggevende? Meld dit dan met het formulier Melding wijzigen leidinggevende (pdf, 581kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Heeft u bouwkundige wijzigingen aangebracht aan de inrichting? Meld dit dan met het formulier Melding wijzigen inrichting (pdf, 460kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Als u de melding binnen 30 dagen na de wijziging doorgeeft dan hoeft u geen nieuwe alcoholwetvergunning aan te vragen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Alcoholwet. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.