Zoekresultaat 21 - 30 van 57 resultaten

  • Attestatie de Vita / Bewijs van in Leven zijn

    Een Attestatie de Vita is een schriftelijk bewijs van in leven zijn. Deze is in meerdere talen, waardoor deze is te gebruiken in het buitenland. Dit document dient u in persoon aan te vragen. Een Bewijs van in Leven zijn is een schriftelijk bewijs waarin wordt aangetoond dat u actueel in de BRP (Basis Registratie Personen) staat ingeschreven en daaruit kan worden afgeleid dat u in leven bent. Dit document kunt u online of in persoon aanvragen. Attestatie de Vita Een Attestatie de Vita is een schriftelijk bewijs van in leven zijn. Deze is in meerdere talen, waardoor deze is te gebruiken in het buitenland. Dit bewijs heeft u bijvoorbeeld nodig als uw buitenlandse levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. Deze moet u in persoon bij het gemeentehuis aanvragen. Dit gebeurt op afspraak. Het maken van een afspraak kan digitaal of telefonisch via 14 035. Geldigheid hiervan is max. 6 maanden. Kosten € 16,60, wanneer u aan kunt tonen dat het t.b.v. pensioen is, worden er geen kosten gerekend.  Nederlanders in het buitenland Wanneer u als Nederlander een verklaring (bewijs) van in leven wilt aanvragen en woonachtig bent in het buitenland en dus niet staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente, dan kunt u deze aanvragen bij het Nederlandse consulaat in het betreffende land.  Bewijs van in Leven zijn Een Bewijs van in Leven zijn is een schriftelijk bewijs waarin wordt aangetoond dat u actueel in de BRP (Basis registratie Personen) staat ingeschreven en daaruit kan worden afgeleid dat u in leven bent. Dit bewijs heeft u bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. Deze kunt in persoon aanvragen. Hiervoor kunt u digitaal of telefonisch via 14 035 een afspraak maken. Óf direct via het digitaal loket, daarna wordt het uittreksel per post naar u toe gestuurd. Geldigheid ligt tussen de 3 tot 6 maanden. Kosten € 12,50. Wanneer u aan kunt tonen dat het t.b.v. pensioen is, worden er geen kosten gerekend.  Nederlanders in het buitenland Wanneer u als Nederlander een verklaring (bewijs) van in leven wilt aanvragen en woonachtig bent in het buitenland en dus niet staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente, dan kunt u deze aanvragen bij het Nederlandse consulaat in het betreffende land.   

  • Steun door Rijksoverheid

    De overheid geeft subsidies aan ondernemers om ze te helpen of te stimuleren. Op elk gebied en voor elke branche zijn regelingen, zoals: duurzaamheid, veilig ondernemen, innovatie en onderwijs. Meer informatie Kijk voor meer informatie over subsidies en regelingen van het Rijk, provincies en de Europese Unie op de website Ondernemersplein.

  • Incidentele festiviteit

    Wilt u in uw bedrijf, sportvereniging of school iets bijzonders organiseren? En is het waarschijnlijk dat  u daarvoor de geluidsnormen zult overschrijden? Geef dat aan ons door. Informatie aanvraag In de Algemene plaatselijke verordening (Apv) staat dat u als bedrijf, sportvereniging of school moet voldoen aan bepaalde geluidsnormen. Organiseert u bijvoorbeeld een feest met versterkte muziek waarbij u de geluidsnormen overschrijdt? Dan moet u dit vooraf, als een incidentele festiviteit, melden bij de gemeente. De meeste bedrijven, sportverenigingen en scholen mogen 12 keer (Eemnes) of 7 keer (Laren/Blaricum) per jaar van deze geldende geluidsnormen afwijken. De festiviteit mag dan binnen plaatsvinden. Een dergelijke melding geldt niet voor activiteiten buiten, daarvoor gelden andere (geluids)normen en kan vergunningsplichtig zijn (evenement). U kunt een melding doorgeven wanneer u voldoet aan de volgende voorwaarden: Tijdens een incidentele festiviteit moeten ramen en deuren gesloten zijn De kennisgeving van de incidentele festiviteit moet uiterlijk 2 weken voorafgaand aan de festiviteit zijn gemeld. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een incidentele festiviteit. Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Melding incidentele festiviteit Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u de melding doorgeeft? Bel 14 035. Lees ook Evenement organiseren  

  • Legalisatie handtekening

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat de handtekening op een document echt van u is. U kunt uw handtekening bij de gemeente laten legaliseren. Dit gebeurt op afspraak.   Afspraak maken U kunt uw afspraak digitaalmaken of telefonisch via 14 035.   Meenemen Uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Het document waar uw handtekening op moet komen Uw pinpas of contant geld   Hoe het werkt Tijdens de afspraak zet u in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document waarop de gelegaliseerde handtekening moet komen. De ambtenaar zet vervolgens een stempel op het document. Daarmee wordt verklaard dat de handtekening echt is. U kunt uw handtekening in elke gemeente laten legaliseren. Dit hoeft dus niet per se in uw eigen gemeente plaats te vinden.   Kosten Legalisatie handtekening: € 12,50

  • Naamgebruik

    Bent u getrouwd, gescheiden of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan kunt u ervoor kiezen een andere naam te gebruiken. Wanneer u post van ons krijgt, dan gebruiken wij (en andere overheidsinstanties) deze nieuwe naam.   Let op! Hiermee wijzigt u alleen de wijze waarop u wordt aangeschreven. Dit is niet hetzelfde als het officieel wijzigen van uw achternaam U kunt kiezen voor De naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam Uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner Alleen de naam van uw partner Alleen uw eigen naam Wijzigen Direct via het digitaal loket Schriftelijk met het formulier wijzigen naamgebruik (pdf, 13kb) Dit formulier stuurt u samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart). Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak (digitaal of telefonisch via 14 035). U moet een geldig legitimatiebewijs meenemen. U kunt ter plekke aan de balie uw verzoek invullen. De gemeente controleert of u het recht heeft de andere naam te gebruiken. Als u de naam mag gebruiken, dan wordt deze verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP) en ontvangt u een schriftelijke bevestiging.  

  • Aangifte

    Een overlijden geeft u door in de gemeente waar de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de uitvaartondernemer dit namens de nabestaanden. Bij overlijden in het buitenland geldt een andere aangifteprocedure.   Digitale aangifte (voor uitvaartondernemers) U kunt aangifte van overlijden doen via het digitale loket Wij hebben dan bepaalde gegevens van u nodig. Ook hebben we schriftelijke toestemming nodig om deze gegevens te gebruiken voor het verwerken van overlijdensaangiften. Heeft u deze gegevens nog niet bij ons aangeleverd? Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 035. Wat u nodig heeft eHerkenning Een overlijdensverklaring van de arts of lijkschouwer (deze stuurt u digitaal naar ons tijdens het aangifteproces) Een B-enveloppe met de doodsoorzaak verklaring (deze kunt u per post naar ons sturen. Als u meerdere aangiftes per week doet kunt u ze eenmaal per week versturen) Indien van toepassing: overige documenten zoals een verzoek om uitstel van de uitvaart, een verklaring van de ter beschikkingstelling van het lichaam aan de wetenschap. Als u digitaal aangifte van overlijden doet ontvangt u het verlof voor de begrafenis of crematie en het uittreksel van de overlijdensakte digitaal op het door u opgegeven e-mailadres. De originele documenten sturen wij u per post. Aangifte tijdens feestdagen Voor aangifte van overlijden (met spoed) tijdens de feestdagen zijn wij bereikbaar via e-mailadres: midoffice.burgerzaken@belcombinatie.nl Aangifte aan de balie  U kunt aangifte van overlijden persoonlijk doen aan de balie in het BEL-kantoor (Eemnes). Hiervoor maakt u eerst een afspraak Meenemen  Een overlijdensverklaring van de arts of lijkschouwer Een B-enveloppe met de doodsoorzaak verklaring die u van de arts of lijkschouwer krijgt Eventueel het trouw- of partnerschapsboekje Een geldig legitimatiebewijs van de aangever (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Uitstel tot verlof tot begraven of cremeren Volgens de Wet op de Lijkbezorging moet de begrafenis of crematie uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaatsvinden. Als deze termijn niet haalbaar is kunt u een verlof tot uitstel bij de gemeente aanvragen. Hier zijn kosten aan verbonden. Kosten Wanneer u een afschrift/uittreksel van de overlijdensakte wilt ontvangen kost dat € 16,60 Een verlof tot uitstel van begraven of cremeren kost € 12,50 Overlijden of begraven in het buitenland Wanneer iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Bij het vervoer van een stoffelijk overschot van of naar het buitenland gelden onder andere de volgende voorwaarden: U moet een overlijdensakte tonen. Deze vraagt u aan bij de gemeente waarin de persoon is overleden. U heeft een laissez-passer (een vervoersbewijs voor een overledene) nodig. Voor vervoer binnen de Benelux heeft u alleen een verlof tot begraving of verbranding nodig. Zowel de laissez-passer als het verlof vraagt u aan bij de gemeente waarin de persoon is overleden. In alle andere gevallen waarbij een lichaam van Nederland naar het buitenland wordt vervoerd of omgekeerd, moet bij het lichaam een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring aanwezig zijn. Meer informatie hierover vindt u in artikel 11 en 12 van het Besluit op de lijkbezorging. U vervoert het lichaam in een waterdichte kist. Overlijden tijdens zee-of luchtreis Als iemand overlijdt tijdens een zee- of luchtreis is de gezagvoerder verplicht om een voorlopige akte van overlijden op te maken. Het (lucht)vaartuig moet dan wel geregistreerd staan in Nederland. De gezagvoerder stuurt de akte samen met een afschrift naar de ambtenaar van de burgerlijke stand in Den Haag.  

  • Ontheffing blauwe zone aanvragen

    In het centrum (de blauwe zone) mag u maximaal 2 uur parkeren. Woont u in het centrum? Heeft u een motorvoertuig op uw naam? Heeft u geen mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren? U kunt dan een ontheffing aanvragen. Voor wie Bewoners in de blauwe zone die  houder of eigenaar zijn van een motorvoertuig met meer dan 2 wielen; geen eigen oprit hebben; nog geen ontheffing op dit adres hebben. Meer info U kunt maar 1 ontheffing aanvragen. Nadat uw verzoek is gecontroleerd, ontvangt u de ontheffing. Deze is een jaar geldig. Aanvraag nieuwe ontheffing of verlenging Via onderstaande knop regelt u de ontheffing. U logt in met uw DigiD.  Ontheffing blauwe zone aanvragen In het aanvraagformulier kunt u aangeven of: u een nieuwe ontheffing aanvraagt; dat het een verlenging van uw ontheffing is. Meesturen Stuur de volgende zaken mee met uw aanvraag: een kopie van uw kentekenbewijs eventueel een huur- of leaseovereenkomst  Kosten met een geldigheidsduur van 1 jaar: € 65,00 met een geldigheidsduur van ten hoogste 4 aaneengesloten weken: € 39,50 tot het wijzigen van een verleende ontheffing: € 39,50 Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Vragen?  Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Houtrook

    Het gebruik van open haarden, inzethaarden en vrijstaande kachels voor het verwarmen van woningen neemt de laatste jaren toe. Ongeveer 10% van de Nederlandse huishoudens bezit een met hout gestookte installatie. Het stoken van hout kan voor omwonenden overlast opleveren in de vorm van geurhinder, gezondheidsklachten en roetneerslag. Gezondheidsklachten Het stoken van hout kan overlast opleveren voor buren. Naast de geur en rook, kan het ook gezondheidsklachten opleveren. Houtrook draagt bij aan de uitstoot van fijnstof, een verzamelnaam voor allerlei schadelijke deeltjes in de lucht die zo klein zijn dat ze ingeademd kunnen worden. In huizen waar regelmatig wordt gestookt, zijn er ook gevolgen voor bewoners en hun gezondheid. Vooral kinderen hebben een groter risico op luchtwegklachten. Denk aan verkoudheid, astma, bronchitis en longontsteking. Overlast buitenshuis De rook van een houtkachel of open haard is de meest genoemde klacht over geur in de wijk. Voor sommigen inwoners veroorzaakt het benauwdheid en hoestklachten. Vooral mensen met (over)gevoelige luchtwegen hebben erg veel last van laaghangende rook in de wijk. Er zijn tips om overlast zoveel mogelijk te beperken. Stook alleen droog hout. Vochtig hout brandt niet goed en dat geeft extra veel rook en fijnstof. Gebruik nooit geverfd hout, geïmpregneerd hout of platen (daarin zitten veel lijmstoffen). Bij verbranding kunnen zeer schadelijke stoffen vrijkomen. Stook geen papier en karton. Het geeft veel rook en vliegas. Stook niet bij windstil of mistig weer: de rook blijft dan hangen en kan plaatselijk veel luchtvervuiling veroorzaken. Op atlasleefomgeving.nl/stookwijzer kunt u zien of er voldoende wind is om te kunnen stoken. Gebruik de houtkachel niet als hoofdverwarming. Gebruik haardhout uit duurzaam beheerde bossen. Let op het FSC- of PEFC-keurmerk, alleen dat garandeert dat het hout afkomstig is uit verantwoord beheerd bos. Wordt het binnen te warm met de houtkachel aan? Stook dan met minder hout. Schuif niet de luchttoevoerklep dicht ('smoren'): het hout verbrandt dan niet volledig waardoor er extra veel schadelijke stoffen ontstaan. Zet de luchttoevoer in de kachel helemaal open, net als de klep in de schoorsteen. Ventileer je huis tijdens het stoken. Het vuur kan dan zuurstof aantrekken en de rook kan via de schoorsteen afgevoerd worden. Ook helpt het bij een volledige verbranding. Controleer of je goed stookt: een goed vuur heeft gele, gelijkmatige vlammen. Oranje vlammen en donkere rook geven aan dat de verbranding niet goed is.  Laat de schoorsteen minstens 1 keer per jaar goed vegen zodat er vrije luchtaanvoer is. Stook niet iedere dag en zeker niet langer dan 4 uur op 1 dag. Zo blijf je vrienden met de buurt. Als u een kachel aanschaft, laat u informeren door een erkend bedrijf. Per 2022 (en waarschijnlijk al vanaf 2020) gelden er strengere wetgeving door de invoering van de nieuwe Europese Eco-design-richtlijn. Hierin worden de producteisen voor houtkachels aanzienlijk aangescherpt. Ervaart u overlast van houtstook? Heeft u last van houtstook in uw omgeving? Dan is het altijd goed om een gesprek te hebben met de houtstoker. Eventueel kunt een paar tips meegeven die op deze webpagina staan. De oplossing is vaak al dichtbij: het soort hout bijvoorbeeld of de stookwijzer raadplegen. De gemeente heeft op basis van wetgeving weinig mogelijkheden om stookoverlast tegen te gaan. Er zijn ook belangengroepen over de nadelige gevolgen van het stoken van hout: Stichting Houtrookvrij: www.houtrookvrij.nl. Verbod op houtkachels opleggen? In de wetgeving is er nog geen basis om houtkachels bij particulieren thuis te verbieden. De houtstoker is wel verplicht te zorgen dat de houtkachel geen hinder veroorzaakt. Voor wie overweegt om een houtkachel aan te schaffen, laat u dan informeren door een erkend bedrijf of brancheverenging. Daarnaast gelden er per 2022 (en waarschijnlijk al vanaf 2020) strengere wetgeving door de invoering van de nieuwe Europese Eco-design-richtlijn. Hierin worden de producteisen voor houtkachels aanzienlijk aangescherpt. Informatie van derden Op verschillende websites is meer informatie te vinden over het stoken met hout en stookoverlast. RIVM is het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Rijksoverheid Milieu Centraal Longfonds Stichting Houtrookvrij Stichting Nederlandse Haarden- en Kachelbranche  

  • Bedrijfspand kopen, huren, pachten

    De gemeente heeft onroerend goed in haar bezit in de vorm van gebouwen. Afhankelijk van het gemeentelijk beleid kunt u deze onroerende zaken kopen, huren of pachten. Uw belangstelling doorgeven Neem contact op met Vastgoed en Grondzaken van de gemeente via telefoonnummer 14 035. Geef aan om welk gebouw het gaat of wat voor gebouw u zoekt. Geef ook aan waarvoor u het wilt gebruiken.

  • Omgevingsvergunning

    Wie wil bouwen of verbouwen of anderszins iets aan zijn omgeving wil veranderen heeft vaak een vergunning nodig. Bijvoorbeeld voor het bouwen, slopen of wijzigen van een pand, het aanleggen van parkeerplaatsen, of het kappen van bomen. Veel van deze vergunningen kunt u in 1 keer, in 1 procedure aanvragen. Aanvragen Toets uw bouwvoornemen aan de criteria volgens het stappenplan van het omgevingsloket om te zien of u wel of niet vergunningplichtig bent en om uw vergunning aan te vragen.