Zoekresultaat 21 - 25 van 25 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn en attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita zijn schriftelijke bewijzen dat u in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Het is voor gebruik in Nederland. U vraagt deze online aan via de onderste knop Online regelen bewijs van in leven zijn (uittreksel BRP) of u maakt een afspraak om naar de balie te komen. Bij een online aanvraag wordt het document per post naar u toegestuurd (en dit duurt dus enkele dagen). Een attestatie de vita is een verklaring van de burgerlijke stand en is voor gebruik in het buitenland. Deze verklaring moet u persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Maar hiervoor een afspraak.

  • Nederlander worden: optieprocedure

    Als niet-Nederlander kunt u onder bepaalde voorwaarden de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn er twee mogelijkheden: naturalisatie of optie. Een optieprocedure duurt ongeveer drie maanden. Niet iedereen kan optie aanvragen. Lees wat de voorwaarden zijn en hoe u optie aanvraagt op de website van de IND.  Maak een afspraak voor een informatiegesprek.

  • Uittreksel BRP (persoonsgegevens)

    Een uittreksel BRP (Basisregistratie Personen) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Daarop staat standaard uw naam, adres, geboortedatum en –plaats. Daarnaast kunnen  er andere gegevens op worden gezet. U kunt een uittreksel op 2 manieren aanvragen: online via de knop 'online regelen' of met een afspraak via de knop 'afspraak maken'. Een uittreksel aangevraagd met DigiD wordt via de post naar u toegestuurd en dit duurt dus enkele dagen. U moet dit uittreksel aanvragen in de gemeente waar u woont. Een uittreksel aanvragen aan de balie kan alleen op afspraak. U betaalt bij de aanvraag. Naast de standaardgegevens (naam, adres, geboortedatum- en plaats) kunnen er andere gegevens op het uittreksel worden gezet. Geef daarom goed aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft/wat er op moet staan. Er is bijvoorbeeld: een bewijs van Nederlanderschap, een bewijs van in leven zijn of een uittreksel BRP met vorige woonadressen (voor de woningbouwvereniging) Als u het uittreksel in het buitenland gaat gebruiken kunt u kiezen voor een internationale versie. Staat u niet meer in Nederland ingeschreven? Vraag het uittreksel dan aan bij het Register Niet Ingezetenen (RNI). Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een afschrift/uittreksel burgerlijke stand aan.

  • Legalisatie handtekening

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraak u komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zetten u tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij is de medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs de medewerker verklaart dat de handtekening van u is

  • Tweede- of zakenpaspoort aanvragen

    Tweede paspoort U kunt een tweede paspoort aanvragen (naast uw gewone paspoort) wanneer u regelmatig reist naar landen waar u een visum voor moet aanvragen. Dan kan het voorkomen dat uw paspoort in verband met een visumaanvraag bij een buitenlandse vertegenwoordiging is (bijvoorbeeld ambassade, consulaat) terwijl u voor een andere reis een paspoort nodig heeft.  Of als u reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen. U moet bij de aanvraag voor een tweede paspoort altijd bewijsstukken kunnen laten zien. Het tweede paspoort is twee jaar geldig. Uw eerste paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn bij de aanvraag van een tweede paspoort. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Zakenpaspoort Een zakenpaspoort is een paspoort met extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook een gewoon paspoort aanvragen/hebben. Het aanvragen van deze paspoorten kan alleen op afspraak. U moet uw paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak het document afhalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.