Zoekresultaat 21 - 30 van 34 resultaten

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Vluchtelingen die in Nederland wonen en verblijven, kunnen een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Hiermee kunt u naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Vaak heeft u ook een visum nodig.

    U heeft een vluchtelingenstatus als u een verblijfsvergunning asiel heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd. Dit is document type III of IV. U krijgt de vluchtelingenstatus wanneer de Verenigde Naties u als vluchteling erkennen.

    De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat u krijgt. De maximale geldigheid is vijf jaar. In het paspoort worden uw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

    Heeft u niet de vluchtelingenstatus? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Deze aanvraag duurt twee tot vier maanden en kan worden afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Een spoedprocedure is niet mogelijk voor een vreemdelingenpaspoort.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw gegevens, net als die van alle andere inwoners van Nederland. Onder meer uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit zijn in de BRP opgenomen.  

    Gegevens in de BRP

    U kunt uw eigen gegevens in de BRP inzien op de website MijnOverheid.nl. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier.

    Verschillende organisaties gebruiken uw gegevens uit de BRP, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraar en pensioenfondsen. Een overzicht van de organisaties en de reden waarvoor zij uw gegevens gebruiken, vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u precies weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? U kunt een overzicht hiervan opvragen bij de gemeente. Stuur hiervoor een e-mail naar: adviseurbz@amstelveen.nl.   

    Geheimhouding persoonsgegevens in de BRP

    Wilt u niet dat anderen uw gegevens kunnen inzien? U kunt geheimhouding van uw gegevens aanvragen. Uw gegevens worden dan niet doorgegeven aan bepaalde organisaties. Start uw aanvraag onder de kop ‘aanvragen’. 

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een beslissing van het College van burgemeester en wethouders, de burgemeester of van de gemeenteraad (ook wel ‘bestuursorgaan’ genoemd)? Dan kunt u in veel gevallen bezwaar maken en uitleggen waarom u dat doet.  Dan wordt de zaak nog eens bekeken. De procedure is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht.

    Bezwaar bij belastingaanslag en WOZ-waarde

    Niet eens met een belastingaanslag of waardebeschikking over de WOZ, OZB of rioolrecht? Dien geen bezwaar in via deze pagina. Ga voor meer informatie naar bezwaar maken bij een gemeentelijke belasting of waardebeschikking.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Vraag een internationaal uittreksel of meertalig modelformulier aan.

    Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van beëindiging partnerschap

    Afschrift of internationaal uittreksel

    Van een akte kunt u een afschrift of een (internationaal) uittreksel krijgen.

    • Een afschrift is een gewaarmerkte kopie van de akte. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat.
    • Een internationaal uittreksel is een verkorte en actuele versie van de akte. Dit uittreksel wordt toegelicht in tien verschillende talen: En­gels, Duits, Frans, Spaans, Ita­li­aans, Por­tu­gees, Grieks, Turks en Ser­vo-Kro­a­tisch.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft.

    Of u een woonadres heeft wordt door de wet Basisregistratie Personen (BRP) bepaald. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn. Verblijft u tijdelijk bij een vriend of familielid? Dan is dit uw woonadres en moet u zich op dat adres inschrijven. Heeft u volgens de wet BRP geen woonadres, dan kunt u een briefadres aanvragen. 

  • Uittreksel uit basisregistratie personen (BRP) opvragen

    Met een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op dit uittreksel van het bevolkingsregister staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel BRP vragen. U vraagt dit document aan bij de gemeente.

    Instanties als een woningstichting kunnen vragen om een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen, BRP). Geef bij uw aanvraag duidelijk aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Er bestaan namelijk ook uittreksels met meer gegevens. Voorbeelden van andere uittreksels zijn een Bewijs van Nederlanderschap en een Bewijs van in leven zijn.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u in leven bent. Een bewijs van in leven zijn gebruikt u voor Nederlandse instanties. Een attestatie de vita gebruikt u voor buitenlandse instanties. U kunt deze documenten aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

    Pensioenfondsen en andere instanties vragen soms om een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita. Met dit bewijs toont u aan dat u in leven bent op het moment dat het bewijs wordt afgegeven.

    Bewijs van in leven zijn (Nederlandstalig)

    Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een bewijs van in leven zijn is een Nederlandstalige attestatie de vita. U gebruikt een bewijs van in leven zijn voor Nederlandse instanties.

    Attestatie de vita (internationaal)

    Een attestatie de vita is een internationaal bewijs waaruit blijkt dat u in leven bent. Dit internationaal bewijs van in leven zijn is opgesteld in meerdere talen. Voor buitenlandse instanties heeft u een attestatie de vita nodig.

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. We kunnen een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee willen we voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. 

    Bij aanvragen voor een horeca- of exploitatievergunning of een seksbedrijf vindt altijd een Bibob-onderzoek plaats. 

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als we zelf te weinig informatie hebben. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig. 

    We kunnen het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft of de aanbesteding al aan u is toegekend. Blijkt uit het onderzoek dat er een gevaar is op criminele activiteiten of witwassen, dan  kunnen we de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken. 

  • Zienswijze

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wilt kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Via de gemeente website en huis-aan-huisbladen laten we weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. We kunnen het besluit dan nog aanpassen.

    Uw mening kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.