Zoekresultaat 21 - 30 van 36 resultaten

  • Automatische incasso

    U kunt uw aanslagen gemeentelijke belastingen via automatische incasso in elf gelijke maandelijkse termijnen betalen. Als u geen DigiD heeft kunt u het machtigingsformulier downloaden en opsturen naar de gemeente.

  • Identiteitskaart

    U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Daarvoor maakt u een afspraak. Normaal gesproken kunt u na 6 werkdagen uw identiteitskaart afhalen.

    Maak op tijd een afspraak want het is druk aan de balie!

    Veel mensen moeten in 2024 hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Hierdoor is het nu druk bij de publieksbalies in het stadhuis en kunnen de wachttijden oplopen. Maak daarom ruim op tijd een afspraak bij de gemeente. Hierdoor voorkomt u dat u in de problemen komt, met bijvoorbeeld uw vakantie.

  • Afschrift burgerlijke stand

    De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen in uw leven vast in een officieel document; een akte. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

    U kunt van een geboorteakte, huwelijksakte, akte van geregistreerd partnerschap en overlijdensakte een kopie (ook wel: afschrift) bestellen.

  • Echtscheiding melden

    Wilt u uw huwelijk beëindigen? Dan kunt u dit laten ontbinden door een echtscheiding. Meestal regelt uw advocaat dit voor u. De echtscheiding moet binnen 6 maanden na de uitspraak worden doorgegeven aan de gemeente waar u trouwde. Na de inschrijving in de registers van de burgerlijke stand is uw echtscheiding pas definitief.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Wilt u voor een bepaald beroep in aanmerking komen? Dan hebt u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Staat u bij ons ingeschreven? Vraag dit bewijs dan bij ons aan.

  • Erkennen van een kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn dan moet u het kind erkennen. Dit kan voor of na de geboorte van het kind. Maak hiervoor een afspraak.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente probeert dan te achterhalen waar deze persoon woont.

    Aanvragen adresonderzoek

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dat kan bij de gemeente waar u of uw partner staat ingeschreven. U maakt hiervoor een afspraak. Let op: een omzetting is in het buitenland vaak niet geldig.

    Voor een omzetting maakt u telefonisch een afspraak.

  • Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt u de achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners.

    Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd uw eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van de partner

  • Buitenlandse documenten registreren

    Heeft u een document van een gebeurtenis dat in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij ons laten registreren. De gemeente verwerkt de gegevens van de gebeurtenis daarna in de Basisregistratie Personen (BRP).