Zoekresultaat 21 - 27 van 27 resultaten

  • Bibob-formulier invullen

    Bij aanbestedingen, vergunningen, subsidies en ontheffingen kunnen we uw achtergrond en die van uw bedrijf onderzoeken. Om te weten of het bedrijf betrouwbaar is. En of de mensen die er werken betrouwbaar zijn. We kunnen het onderzoek in verschillende gevallen starten. Een vergunning of subsidie mag namelijk niet gebruikt worden voor criminele activiteiten. Dit onderzoek heet een Bibob-onderzoek. Een paar voorbeelden zijn: U wilt een café of een coffeeshop beginnen. U schrijft in op een bouwopdracht van de gemeente. U verkoopt of verhuurt een pand aan de gemeente. We onderzoeken verschillende dingen zoals: wie u bent. of u een strafblad heeft. waar het geld voor het bedrijf vandaan komt. met wie u samenwerkt of zaken doet. We mogen het Bibob-onderzoek ook uitvoeren bij een bestaand bedrijf. Dus als u de vergunning of subsidie al heeft. Als het onderzoek aantoont dat de eigenaar of de mensen met wie hij werkt niet integer zijn, kunnen we de vergunning(en) stopzetten.

  • Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt u bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis. Daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Verloren Bent u iets verloren? Kijk op de lijst gevonden voorwerpen. Ziet u het ertussen staan? Dan kunt u het terugvragen. We mogen u extra vragen stellen om zeker te weten dat het voorwerp van u is. Gaat het om een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Doe dan eerst aangifte van vermissing. Dit kan gewoon bij de gemeente. Het betekent dat u komt melden dat u het document kwijt bent. Dit soort documenten komen niet voor op de lijst van gevonden voorwerpen. Als een gevonden identiteitskaart of paspoort wordt binnengebracht bij de gemeente dan houdt de gemeente deze in en moet u een nieuwe aanvragen. Gaat het om een huisdier? Neem dan contact op met de Stichting Amivedi. Gevonden Heeft u iets gevonden? U mag zelf kiezen wat u doet. Breng het voorwerp naar ons toe of registreer het bij ons en bewaar het thuis. Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? De gemeente bewaart het 3 maanden. Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De gemeente bewaart het dan 1 jaar. Komt de eigenaar het niet ophalen? Dan bent u na die tijd de nieuwe eigenaar van het voorwerp. Haal het dan binnen 1 maand weer op. Wilt u het gevonden voorwerp zelf bewaren? Dat kan. Registreer het voorwerp wel de website Verloren en Gevonden of aan de balie van het gemeentehuis. Een jaar (na datum melding) wordt de vinder eigenaar als het voorwerp niet wordt opgehaald. Als u een voorwerp met een waarde onder de € 450 afgeeft aan de gemeente doet u afstand van rechten op het voorwerp.

  • Levenloos geboren kind aangeven

    Is uw kindje levenloos geboren? Dan doet u aangifte daarvan bij de gemeente. We nemen het kindje op in het overlijdensregister. De gemeente maakt dan een akte van geboorte (levenloos) op. Als het kindje kort geleefd heeft, maken we eerst een geboorteakte op. Daarna de overlijdensakte. De vader of moeder mag de aangifte doen. Maar ook iemand die bij de bevalling is geweest, een medewerker van het ziekenhuis of iemand van de uitvaartonderneming. Is het uw eerste kindje? U mag een achternaam kiezen. Bij een volgende zwangerschap mag u opnieuw de achternaam kiezen. Wilt u uw kindje ook laten inschrijven in de BRP? Dit kan. Zorg dat u de akte bij u heeft waarin staat dat uw kindje levenloos geboren is. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. Op de gemeentelijke begraafsplaats Buitenwoelhof in Veendam bestaat de mogelijkheid uw levenloos geboren kindje te begraven. Hiervoor kunt u contact opnemen met begraafplaatsbeheer Veendam. Geen akte aanwezig? Als uw kindje is geboren in de eerste 24 weken van de zwangerschap, dan kan het zijn dat er geen aangifte is gedaan en dat er dus geen akte is opgemaakt. Omdat er een akte nodig is voor de registratie van uw kindje in de BRP, moet u eerst een verzoek indienen bij de geboortegemeente om alsnog een akte op te laten maken. U moet ook een bewijsstuk meenemen, bijvoorbeeld een verklaring van de (huis)arts, verloskundige of het ziekenhuis. Was u tijdens de geboorte van uw kindje getrouwd of was uw kindje al erkend tijdens de zwangerschap? Dan dient u een gezamenlijk schriftelijk verzoek in. Dit geldt ook als u inmiddels gescheiden bent. Was u tijdens de geboorte van uw kindje niet getrouwd en was uw kindje niet erkend? Dan kan de moeder alleen een schriftelijk verzoek indienen.

  • Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente, kunt u bezwaar maken. Daar hoeft u niet voor te betalen. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. U betaalt dan griffiekosten en soms moet u rechtsbijstand inschakelen en/ of de proceskosten van de tegenpartij vergoeden. U leest hier meer over op www.rechtspraak.nl. Wilt u bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen of uw WOZ-beschikking kijk dan op de pagina: Bezwaar tegen belasting gemeente Ook deze bezwaarprocedure kost niets.   Hoe dient u bezwaar in? U kunt met DigiD online bezwaar maken: Online bezwaar maken Heeft u geen DigiD of wilt u het bezwaarschrift liever schriftelijk indienen? Schrijft u dan een brief met de datum, uw naam en adres, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u het er niet mee eens bent. Vergeet uw handtekening niet. Het bezwaarschrift stuurt u naar: Ge-meente Veendam, Postbus 20004, 9640 AW Veendam. Uw bezwaarschrift wordt geregistreerd en u krijgt een ontvangstbevestiging. U kunt het be-zwaarschrift ook afgeven aan de balie van het gemeentehuis. U krijgt dan direct een ont-vangstbevestiging mee. De behandeling van uw bezwaar Ook als u bezwaar maakt, blijft de beslissing gelden. Naar aanleiding van uw bezwaarschrift wordt eerst door een van de juristen van de gemeente gekeken of er een fout is gemaakt of dat er sprake is van een misverstand. Er wordt ook nagegaan of er een oplossing voor het bezwaar mogelijk is. Dit wordt dan met u besproken. Kan het bezwaar niet op deze manier worden opgelost, dan kunt u tijdens een hoorzitting nog eens uitleggen waarom u bezwaar heeft gemaakt en kunt u vragen stellen. Een hoorzitting mag, maar hoeft niet. Daarna wordt er een beslissing op uw bezwaar genomen. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Voorlopige voorziening bij de rechtbank De beslissing blijft gewoon gelden terwijl uw bezwaarschrift wordt behandeld. Het heeft geen ‘schorsende werking’. Wilt u dit niet, dan kunt u bij de bestuursrechter vragen om een voorlopige voorziening. De rechter kijkt dan of het besluit wel of niet moet worden opgeheven tot er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de rechtbank: www.rechtspraak.nl.