Zoekresultaat 21 - 26 van 26 resultaten

  • Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt u bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis. Daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Verloren Bent u iets verloren? Kijk op de lijst gevonden voorwerpen. Ziet u het ertussen staan? Dan kunt u het terugvragen. We mogen u extra vragen stellen om zeker te weten dat het voorwerp van u is. Gaat het om een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Doe dan eerst aangifte van vermissing. Dit kan gewoon bij de gemeente. Het betekent dat u komt melden dat u het document kwijt bent. Dit soort documenten komen niet voor op de lijst van gevonden voorwerpen. Als een gevonden identiteitskaart of paspoort wordt binnengebracht bij de gemeente dan houdt de gemeente deze in en moet u een nieuwe aanvragen. Gaat het om een huisdier? Neem dan contact op met de Stichting Amivedi. Gevonden Heeft u iets gevonden? U mag zelf kiezen wat u doet. Breng het voorwerp naar ons toe of registreer het bij ons en bewaar het thuis. Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? De gemeente bewaart het 3 maanden. Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De gemeente bewaart het dan 1 jaar. Komt de eigenaar het niet ophalen? Dan bent u na die tijd de nieuwe eigenaar van het voorwerp. Haal het dan binnen 1 maand weer op. Wilt u het gevonden voorwerp zelf bewaren? Dat kan. Registreer het voorwerp wel de website Verloren en Gevonden of aan de balie van het gemeentehuis. Een jaar (na datum melding) wordt de vinder eigenaar als het voorwerp niet wordt opgehaald. Als u een voorwerp met een waarde onder de € 450 afgeeft aan de gemeente doet u afstand van rechten op het voorwerp.

  • Levenloos geboren kind aangeven

    Is uw kindje levenloos geboren? Dan doet u aangifte daarvan bij de gemeente. We nemen het kindje op in het overlijdensregister. De gemeente maakt dan een akte van geboorte (levenloos) op. Als het kindje kort geleefd heeft, maken we eerst een geboorteakte op. Daarna de overlijdensakte. De vader of moeder mag de aangifte doen. Maar ook iemand die bij de bevalling is geweest, een medewerker van het ziekenhuis of iemand van de uitvaartonderneming. Is het uw eerste kindje? U mag een achternaam kiezen. Bij een volgende zwangerschap mag u opnieuw de achternaam kiezen. Wilt u uw kindje ook laten inschrijven in de BRP? Dit kan. Zorg dat u de akte bij u heeft waarin staat dat uw kindje levenloos geboren is. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. Op de gemeentelijke begraafsplaats Buitenwoelhof in Veendam bestaat de mogelijkheid uw levenloos geboren kindje te begraven. Hiervoor kunt u contact opnemen met begraafplaatsbeheer Veendam. Geen akte aanwezig? Als uw kindje is geboren in de eerste 24 weken van de zwangerschap, dan kan het zijn dat er geen aangifte is gedaan en dat er dus geen akte is opgemaakt. Omdat er een akte nodig is voor de registratie van uw kindje in de BRP, moet u eerst een verzoek indienen bij de geboortegemeente om alsnog een akte op te laten maken. U moet ook een bewijsstuk meenemen, bijvoorbeeld een verklaring van de (huis)arts, verloskundige of het ziekenhuis. Was u tijdens de geboorte van uw kindje getrouwd of was uw kindje al erkend tijdens de zwangerschap? Dan dient u een gezamenlijk schriftelijk verzoek in. Dit geldt ook als u inmiddels gescheiden bent. Was u tijdens de geboorte van uw kindje niet getrouwd en was uw kindje niet erkend? Dan kan de moeder alleen een schriftelijk verzoek indienen.

  • Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Paspoort en identiteitskaart

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort-en-identiteitskaart. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.