Zoekresultaat 21 - 30 van 31 resultaten

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Wilt u voor een bepaald beroep in aanmerking komen? Dan hebt u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Staat u bij ons ingeschreven? Vraag dit bewijs dan bij ons aan.

  • Erkennen van een kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn dan moet u het kind erkennen. Dit kan voor of na de geboorte van het kind. Maak hiervoor een afspraak.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente probeert dan te achterhalen waar deze persoon woont.

    Aanvragen adresonderzoek

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dat kan bij de gemeente waar u of uw partner staat ingeschreven. U maakt hiervoor een afspraak. Let op: een omzetting is in het buitenland vaak niet geldig.

    Voor een omzetting maakt u telefonisch een afspraak.

  • Buitenlandse documenten registreren

    Heeft u een document van een gebeurtenis dat in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij ons laten registreren. De gemeente verwerkt de gegevens van de gebeurtenis daarna in de Basisregistratie Personen (BRP). 

  • Paspoort

    U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente. Daarvoor maakt u een afspraak. Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort afhalen. 

    Maak op tijd een afspraak want het is druk aan de balie!

    Veel mensen moeten in 2024 hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Hierdoor is het nu druk bij de publieksbalies in het stadhuis en kunnen de wachttijden oplopen. Maak daarom ruim op tijd een afspraak bij de gemeente. Hierdoor voorkomt u dat u in de problemen komt, met bijvoorbeeld uw vakantie.

  • Bewijs van in leven zijn

    Een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties kunnen daar om vragen. Staat u in Gorinchem ingeschreven? Vraag dit bewijs dan persoonlijk aan de balie bij ons aan.

  • Reizen met kinderen

    Reist u alleen met uw kinderen naar het buitenland? U hebt een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt.

    Meer informatie bij de Rijksoverheid.

  • Aangifte van overlijden

    Als iemand overleden is, moet dat worden aangegeven bij de gemeente. De aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal regelt de uitvaartverzorger dit, maar u kunt ook zelf aangifte van overlijden doen. De overlijdensaangifte moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan.

    Aangifte doen door uitvaartverzorger:

    • Aangifte door uitvaartverzorger: geef bij voorkeur een overlijden digitaal door. Hiervoor heeft u E-herkenning nodig.

    Aangifte van overlijden doen via E-herkenning

    Zelf aangifte doen

    Doet u zelf aangifte, maak dan een afspraak op het stadhuis via telefoonnummer 140183.

  • Opnemen levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen

    Ouders kunnen een verzoek indienen om hun levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen (BRP) op te nemen.

    Met deze registratie worden deze kinderen zichtbaar voor de ouders via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP. Daarnaast heeft alleen de ambtenaar van de Burgerlijke Stand inzage in deze registratie. Andere overheidsinstanties ontvangen geen gegevens over een levenloos geboren kind.

    Meer informatie over deze registratie vindt u op de website van de Rijksoverheid