Zoekresultaat 21 - 29 van 29 resultaten

  • Klacht indienen

    Iedere gemeente wil haar taken zo goed mogelijk uitvoeren. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent over hoe een medewerker of bestuurder u heeft behandeld. Heeft u hierover een klacht? Dan kunt u die bij de gemeente indienen via de knop hierboven.  Melding indienen Is iets in de openbare ruimte kapot, is er sprake van overlast of is er een gevaarlijke situatie ontstaan? Meld dit dan bij de gemeente via de knop hieronder: Melding indienen 

  • Attestatie de vita

    Heeft u voor een pensioenfonds of andere uitkeringsinstanties een attestatie de vita nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. De attestatie de vita is bedoeld voor buitenlandse instanties. Voor gebruik in Nederland heeft u meestal een bewijs van in leven zijn nodig. De attestatie de vita wordt opgemaakt in twee talen: Nederlands en Frans. U kunt ook een bijlage ontvangen met uitleg van het document in het Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks.

  • Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Als u de gemeente machtigt voor automatische incasso voor de gemeentelijke belastingen, wordt het totaalbedrag van het aanslagbiljet in bijbehorende termijnen afgeschreven van het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. De data waarop de bedragen worden afgeschreven, staan op het aanslagbiljet vermeld. Aanvragen, intrekken of wijzigen Met bovenstaand digitaal formulier kunt u de automatische incasso: Aanvragen; Intrekken; Wijzigen: u kunt uw IBAN-rekeningnummer wijzigen. Deelname aan de automatische incassoregeling is niet mogelijk wanneer het totaalbedrag van een aanslagbiljet meer dan € 50.000 bedraagt.

  • Huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Als u wilt trouwen in de gemeente Westerveld vult u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in. Dit stond vroeger bekend als in ondertrouw gaan. Tussen het moment van ontvangst van de melding en het huwelijk/geregistreerd partnerschap zelf moeten veertien dagen zitten. De melding is één jaar geldig, gerekend vanaf de datum van ontvangst door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Overleg de datum eerst met afdeling Burgerzaken van uw huwelijksgemeente. Dit doet u om eventuele teleurstelling van een reeds volgeboekte datum te voorkomen.

  • Achternaam kind per 1 januari 2024

    Ouders kunnen samen bij de gemeente hun voorkeur voor een gecombineerde achternaam aangeven. Ze kunnen dit doen tijdens de zwangersschap, bij de geboorteaangifte of bij het erkennen van het kind. De keuze van de gecombineerde achternaam is eenmalig en geldt ook voor de volgende kinderen van deze ouders. Overgangsregeling Als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren, kunnen ouders gebruik maken van een overgangsregeling. Hierdoor mogen zij vanaf 1 januari 2024 alsnog een gecombineerde achternaam kiezen voor hun kinderen. De ouders kiezen samen welke namen zij doorgeven en in in welke volgorde. De gekozen naam geldt voor alle kinderen van diezelfde ouders. Deze overgangsregeling geldt tot 1 januari 2025. Kosten bij de gemeente U regelt de naamskeuze bij de gemeente. Dit kost € 75,- voor het eerste kind en € 50,- voor elk volgend kind. Buitenlandse nationaliteit Heeft uw kind geen Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan bepalen de buitenlandse regels de mogelijkheden voor de achternaamkeuze. Heeft u kind meer buitenlandse nationaliteiten dan mag u kiezen welke buitenlandse regels de achternaamkeuze bepalen. Neem voor meer informatie over de keuzemogelijkheden contact op met de overheid van de nationaliteit(en) van uw kind. Of informeer ernaar bij de gemeente waar u woont. Regels voor kinderen die in het buitenland een naam krijgen Elk land heeft zijn eigen regels. Als uw kind volgens die regels een gecombineerde achternaam krijgt, wordt deze meestal in Nederland erkend. Informeer ernaar bij uw gemeente.

  • Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

    De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of overlijden vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Let op: heeft bijvoorbeeld een geboorte plaatsgevonden in het ziekenhuis? Dan is er destijds aangifte gedaan in de gemeente waar het ziekenhuis staat. Daar blijft dan ook het geboorteregister. Dit geldt ook voor het huwelijks- en overlijdensregister. Die blijven in de gemeente waar het huwelijk of overlijden heeft plaatsgevonden.  

  • Inschrijving projectbouw plangebied Vledderveen fase 2

    De gemeente Westerveld biedt bouwers en/of projectontwikkelaars bouwrijpe grond aan voor woningbouw in het plangebied ‘Vledderveen fase 2’.  Uitgifte fase 2 via inschrijving als één bouwrijpe locatie Het plangebied is bouwrijp en de gemeente Westerveld wil deze fase uitgeven door middel van inschrijving als één locatie. Bouw van maximaal 11 woningen Het gaat om 3.145 m² uit te geven grond waarop maximaal 11 woningen kunnen worden gebouwd. Hierbij zijn verschillende woningtypes mogelijk, te weten vrijstaand, twee-onder-een-kap en aaneen gebouwd. Vledderveen is één van de 26 kernen in de gemeente Westerveld en heeft ongeveer 400 inwoners. Vledderveen ligt gelegen in een mooie omgeving. Het gebied en de woningen hebben een eigen karakter; eigentijds en duurzaam met veel groen. Dit unieke dorp ligt in de Drentse gemeente Westerveld, niet ver van de provincies Friesland en Overijssel. Hoogst scorende inschrijver wordt uitgenodigd voor gesprek Gedurende de inschrijfperiode van 10 april t/m 22 mei kunnen bouwers en projectontwikkelaars zich inschrijven via info@gemeentewesterveld.nl, t.a.v. de afdeling Grondzaken, o.v.v. ‘Inschrijving bouwgrond Vledderveen fase 2’. Bij de inschrijving dient onder andere een schetsontwerp ingeleverd te worden. Uit de ontvangen inschrijvingen wordt de hoogst scorende inschrijver geselecteerd en uitgenodigd om in gesprek te gaan met de gemeente over het schetsontwerp en de voorwaarden, met als doel het sluiten van een koopovereenkomst.  Meer informatie vindt u in de volgende stukken, zie onderstaande links: Gunningsreglement Beoordelingsformulier Inschrijfdocument Verkoopkaart Beeldkwaliteitsplan Bestemmingsplan   

  • Vooroverleg omgevingsvergunning

    Als u bouwplannen heeft en u vooraf wilt weten of de gemeente het plan zal goedkeuren, dan kunt u een vooroverleg aanvragen. In het vooroverleg kijken we of het bouwplan past in het omgevingsplan en zo niet of er kan worden afgeweken. Ook wordt het plan voorgelegd aan de welstandscommissie. Als het nodig is, worden plannen besproken op de zogenaame omgevingstafel. Hier sluiten ook andere organisatie bij aan, bijvoorbeeld provincie, waterschap en mlieudienst. Deze omgevingstafel is nog in ontwikkelng.  Het betekent niet altijd dat er ook daadwerkelijk een overleg in het gemeentehuis plaats zal vinden. Vaak is de informatie duidelijk genoeg en kan de gemeente de beantwoording ook schriftelijk afdoen. Op deze manier weet u bij het indienen van de aanvraag omgevingsvergunning wat u ongeveer kunt verwachten en kunt u mogelijk kosten besparen.  Als u een groter initiatief heeft dat niet past in het omgevingsplan, dan raden wij u aan om een principeverzoek in te dienen.  Let op: een vooroverleg heeft geen juridische status.

  • Conceptaanvraag of vooroverleg omgevingsvergunning

    Wilt u een omgevingsvergunning aanvragen? Dan is het verstandig om eerst een vooroverleg aan te vragen. Dit kunt u doen door een conceptaanvraag in te dienen via het Omgevingsloket via Aanvraag of melding indienen - Aanvragen - Omgevingsloket (overheid.nl) De gemeente stelt dan vast of uw plan voldoet aan de redelijke eisen van welstand, het past binnen het omgevingsplan, en zo niet, of er medewerking verleend kan worden.  Daarnaast krijgt u in het vooroverleg informatie over wat u nodig heeft en wat u precies moet doen voor een definitieve aanvraag omgevingsvergunning.