Zoekresultaat 21 - 30 van 41 resultaten

  • Begraafplaatsen

    De algemene begraafplaats in Hillegom aan de Wilhelminalaan 3 is de gemeentelijke begraafplaats van Hillegom.    Graven Op de begraafplaats worden particuliere graven uitgegeven, voorheen bekend als een ‘eigen graf’. Alle particuliere graven zijn 3-diep. Dit betekent dat er in één graf drie overledenen boven elkaar begraven kunnen worden. Particuliere graven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. De contactpersoon voor het particulier graf is de rechthebbende. De rechthebbende van het graf mag bepalen wie er in het graf begraven worden en of het grafrecht verlengd mag worden. Ook ontvangt de rechthebbende de correspondentie en facturen. Op de begraafplaats worden ook algemene graven uitgegeven. Een algemeen graf is in beheer van de gemeente Hillegom. De contactpersoon voor het algemeen graf is de belanghebbende. Alle algemene graven zijn 3-diep. In een algemeen graf worden drie verschillende overledenen begraven. Algemene graven worden uitgegeven voor een periode van 10 jaar. Als de termijn van 10 jaar verlopen is kan er niet meer worden verlengd. Het graf en de stoffelijke resten zal na het verlopen van de termijn geruimd worden. Wel is er de mogelijkheid om de stoffelijke resten op te graven en her te begraven in een particulier graf op de begraafplaats, op een andere begraafplaats of ter crematie.   Asbestemmingen Eén maand na de crematie mag u de asbus bij het crematorium ophalen. De begraafplaats in Hillegom beschikt over diverse asbestemmingen. Er zijn urnennissen en urnengraven waarin een asbus of urn begraven kan worden. Wegens de toenemende vraag naar asbestemmingen is de gemeente momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuwe urnenmuur en het optimaliseren van de urnengraven. Een urnennissen en urnengraven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. In een urnennis of urnengraf kunnen twee asbussen of twee urnen geplaatst worden.   Uitgifte graven U mag zelf een graf uitzoeken voor uw dierbare. Ook is het mogelijk om een graf te reserveren.   Opgraven Het is mogelijk om een overledene op te graven, waarbij er voldaan moet zijn aan de wettelijke grafrust van 10 jaar. Dit houdt in dat een overledene pas na 10 jaar opgegraven mag worden. Als u een overledene wilt opgraven dient u een verzoek tot opgraven in te dienen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Hillegom. Neem contact op via het telefoonnummer 14 0252   Grafmonument U bent vrij in uw keuze van steenhouwer. De steenhouwer zal voor u het grafmonument maken en plaatsen. De grafstenen dienen aan bepaalde voorwaardes te voldoen. Die kunt u vinden in het uitvoeringsbesluit. Voor het plaatsen van een grafmonument heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u of de steenhouwer aanvragen bij de begraafplaatsadministratie. Indien een grafmonument niet voldoet aan onze voorwaarden dient deze op eigen kosten verwijderd te worden.   Beheer en onderhoud De gemeente is verantwoordelijk voor het algemene onderhoud op de begraafplaats. Dit betreft het maaien van het gras, het snoeien van de aanwezige bomen en struiken en het verzorgen van de paden. Daarnaast maakt de gemeente één keer per jaar de grafmonumenten schoon om algengroei tegen te gaan. Het onderhoud voor het graf en de grafbeplanting is de verantwoordelijkheid van nabestaanden.   Reglement In de 'Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats voor de gemeente Hillegom 2013' vindt u meer informatie terug over de regels, voorwaarden en bepalingen.   Kosten Bekijk de begraaftarieven     Documenten Download hier de grafaanvraag.   Contact Het beheer van de algemene begraafplaats is een verantwoordelijkheid van de gemeente Hillegom. Het begraafplaatsbeheer en de begraafplaatsadministratie heeft de gemeente uitbesteed aan KYBYS. KYBYS is een deskundig bureau met kennis en ervaring op het gebied van begraafplaatsen. Indien u vragen heeft over de begraafplaats Hillegom of meer informatie wenst kunt u met hen contact zoeken. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 9.00 uur en 16.00 uur via telefoonnummer 088-1101702 of per email via begraafplaats@hltsamen.nl.   Kerkelijke begraafplaatsen Binnen de gemeente zijn er ook nog kerkelijke begraafplaatsen. De rooms Katholieke begraafplaats St. Marinuskerk aan de Mariastraat en de Rooms Katholieke begraafplaats St. Jozefkerk aan de Garbialaan. Voor informatie over deze begraafplaatsen verwijzen wij u naar de desbetreffende parochie.

  • Echtscheiding of ontbinden geregistreerd partnerschap

    Als u in Nederland wilt scheiden, dan moet u een advocaat inschakelen. Die kan namens u een verzoek tot echtscheiding indienen bij de rechtbank. Dit kan ook als u in het buitenland bent getrouwd. De rechtbank spreekt de echtscheiding uit. Dit besluit heet de echtscheidingsbeschikking. Uw partner kan hiertegen in beroep gaan. Als de uitspraak onherroepelijk is, stuurt de advocaat de beschikking naar de ambtenaar van de burgerlijke stand(abs) van de gemeente waar u destijds getrouwd bent (of naar de abs van gemeente Den Haag als u in het buitenland getrouwd bent) Uw echtscheiding moet worden ingeschreven bij de burgerlijke stand. Dat moet binnen 6 maanden nadat de uitspraak onherroepelijk is geworden. Na de inschrijving bij de burgerlijke stand ontvangt de advocaat daarover bericht. Vervolgens informeert de advocaat u over de inschrijving van de echtscheiding. Let op: pas door de inschrijving bij de burgerlijke stand wordt het huwelijk daadwerkelijk beëindigd. Bij ontbinding van een geregistreerd partnerschap maakt het verschil of er minderjarige kinderen zijn waarover beide ouders ouderlijk gezag hebben: Als er geen minderjarige kinderen zijn kan het geregistreerd partnerschap worden beëindigd  zonder tussenkomst van de rechter als u dat allebei wilt. Dit kunt u samen doen via een notaris of advocaat. Het partnerschap kan ook door de rechter ontbonden worden. (dit gaat op dezelfde manier als bij een echtscheiding) Als er wél minderjarige kinderen zijn moet u samen naar de rechter om het partnerschap te ontbinden. Hiervoor is een advocaat nodig. In het verzoekschrift tot ontbinding moet u een ouderschapsplan worden opgenomen met afspraken over de verzorging en opvoeding van de minderjarige kinderen. Daarna moet de ontbinding worden bijgeschreven bij de burgerlijke stand. Hierdoor wordt het partnerschap daadwerkelijk ontbonden. Heeft u een schriftelijk bewijs nodig van echtscheiding/ontbinding geregistreerd partnerschap, dan kunt u een echtscheidingsakte aanvragen bij de Ne­der­land­se ge­meen­te waar u des­tijds bent ge­trouwd/het partnerschap geregistreerd is.

  • Verloren of gevonden voorwerpen

    Meld een verloren of gevonden voorwerp altijd bij de gemeente. Doe dit online, telefonisch via 14 0252 of persoonlijk bij de gemeente (tijdens openingstijden en zonder afspraak).  Gevonden Als het voorwerp minder waard is dan 450,00 euro dan mag u het thuis bewaren. Als het voorwerp meer waard is dan 450,00 euro, dan bent u verplicht om het af te geven bij de gemeente. Wanneer een gevonden voorwerp niet binnen 1 jaar door de eigenaar wordt opgehaald, dan mag u het voorwerp houden. Bewaar het voorwerp thuis en zorg dat het in dezelfde staat blijft als toen u het vond. Wilt u het voorwerp liever niet thuis bewaren? Lever het dan in bij de gemeente.  Als u een voorwerp heeft aangegeven bij verlorenofgevonden en de eigenaar vindt het voorwerp, dan kan de gemeente uw contactgegevens doorgeven (alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven). Neemt de eigenaar vervolgens géén contact met u op, dan wordt het voorwerp uw eigendom, ná de wettelijke bewaartermijn van 1 jaar.   Verloren Heeft u een identiteitsbewijs verloren, zoals een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument? Bij de aanvraag van uw nieuwe document maken wij een vermissingsdocument voor u op. U hoeft daarvoor niet meer naar de politie.   Uitzonderingen Paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen of vreemdelingendocumenten kunnen niet worden geregistreerd via verlorenofgevonden. Deze moet u inleveren bij de gemeente.  Legitimatiebewijzen die worden ingeleverd mogen wij in verband met risico op identiteitsfraude niet aan de houder teruggegeven. Ook sleutels worden niet geregistreerd. Als u een (bos) sleutel(s) vindt, dan kunt u deze afgeven bij de gemeente. 

  • Leerlingenvervoer

    Voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke, psychische en/of verstandelijke handicap is er leerlingenvervoer. Bekijk alle voorwaarden op deze pagina en regel het online.

  • Omgevingsvergunning, milieu

    Als u een bedrijf of organisatie wilt beginnen of veranderen Er zijn verschillende milieuregels waar u zich aan moet houden Controleer via het Omgevingsloket online of u een vergunning nodig heeft of melding moet doen

  • Sociale huurwoningen

    Als u op zoek bent naar een sociale huurwoning dan kunt u zich inschrijven als woningzoekende Dit kan bij Huren in Holland Rijnland Bij hen vindt u ook informatie over wooncorporaties in de regio

  • Koninklijke onderscheiding

    Voor mensen die zich op een bijzondere wijze inzetten of ingezet hebben voor de samenleving.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of GP kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of GP gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag. Als u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft en/of korter dan 1 jaar staat ingeschreven hebben wij meer informatie nodig om te beslissen of er een melding plaats kan vinden. In dat geval neemt u eerst telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan dient u het meldingsformulier samen met uw partner thuis in te vullen en te ondertekenen. Hiervoor verzamelt u kopieën van geldige legitimatiebewijzen van de aanstaande echtgenoten en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4). Indien u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ en/of ‘eigen trouwlocatie' voegt u de desbetreffende aanvraagformulieren en benodigde documenten toe. Houdt daarbij rekening met het feit dat zowel de aanvraag voor een eigen trouwambtenaar als de aanvraag voor een eigen trouwlocatie minimaal 3 maanden voor de trouwdatum bij ons binnen moet zijn.  Houdt u er rekening mee dat de eventuele kosten van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie moeten worden voldaan. Indien de melding niet compleet is, nemen wij deze niet in behandeling en is het op dat moment niet mogelijk om een huwelijksdatum/partnerschapsdatum in te plannen.   Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan. Een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur Alleen mogelijk in het gemeentehuis in Hillegom Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met u op. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer 10 minuten Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen U kunt geen muziek afspelen Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen   Huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie is mogelijk op maandag 10.00 uur t/m vrijdag 16.00  uur en op zaterdag 10.00 uur t/m 16.00 uur U kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Hillegom. vooraf vindt er dan een kennismakingsgesprek met deze ambtenaar plaats Of u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ Naast het gemeentehuis kunt u ook kiezen voor een andere vaste trouwlocatie in de gemeente. Maak dan eerst een afspraak met de desbetreffende locatie en voeg de bevestiging van deze locatie toe aan de melding U kunt ook op een zelf gekozen locatie trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan   Naamgebruik Als u getrouwd bent of een partnerschap hebt laten registreren kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft; met uw eigen achternaam, die van uw partner of een combinatie. Dit heet naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. Naamgebruik moet u aanvragen in uw eigen woongemeente, dit kan veelal digitaal. Goed om te weten; als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u uw eigen geslachtsnaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik. Andere nationaliteit? Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.   Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap Indien u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet annuleren stuurt u een email naar burgerzaken@hltsamen.nl Bij annulering binnen 4 weken voor de huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap of de omzetting wordt 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.4 in rekening gebracht.

  • Bezwaar maken besluit gemeente

    U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Maak bezwaar binnen zes weken na de datum waarop het besluit bekend gemaakt is Dien het bezwaar schriftelijk of via het digitale formulier in (via DigiD) Het is niet mogelijk om uw bezwaar via de mail in te dienen 

  • Reizen met kinderen

    Reist u met kinderen naar het buitenland? Dit kan problemen opleveren bij de paspoortcontrole. U heeft bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen, in de volgende gevallen: Het zijn uw kinderen, maar zij hebben een andere achternaam dan u heeft U heeft niet het gezag over uw kinderen Het zijn niet uw kinderen   Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over reizen met kinderen, documenten die u hierbij nodig heeft en een toestemmingsformulier.