Zoekresultaat 31 - 40 van 40 resultaten

  • Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen.  Klacht over zorgaanbieder Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

  • Rioolaansluiting aanvragen

    Als gemeente zorgen we voor het hoofdriool. We gaan over de aanleg, het onderhoud en de vervanging ervan. We zorgen ervoor dat uw woning, bedrijf of gebouw is aangesloten.  Aanvragen  Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 als u een rioolaansluiting wilt aanvragen. Ook als u uw bestaande rioolaansluiting wilt wijzigen of opheffen. Goed om te weten Voor het aanvragen van een rioolaansluiting heeft u een situatieschets nodig van het perceel waar u de aansluiting voor aanvraagt. Daarop moet staan waar u het nieuwe lozingspunt wilt hebben De gemeente legt een riool tot de grens van uw terrein. Wij doen dit in overleg U kunt de rioolaansluiting op uw eigen terrein het beste (laten) aanleggen als de gemeente klaar is met de werkzaamheden. Dan weet u dat de aansluiting klopt Kosten U betaalt € 1050 voor een 1e aansluiting. Voor een eventuele 2e aansluiting betaalt u de werkelijke kosten. De kosten moet u vooraf betalen. Daarna beginnen we met de werkzaamheden die we in overleg met u uitvoeren.

  • Standplaats weekmarkt

    Iedere donderdag is er markt in Eemnes van 8.00 tot 16.15 uur op De Minnehof. Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt, schrijf u dan in voor de wachtlijst. Neem hier voor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.  Wachtlijst Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst  toegewezen. Daarbij houden we wel rekening met de branche-indeling. Bij toewijzing nemen we contact met u op voor de vergunning die u nodig heeft. Als vergunninghouder moet u de standplaats persoonlijk innemen. U kunt zich ook aanmelden voor een incidentele vrije plek. U kunt zich melden bij de marktmeester. Kosten € 15,30 per jaar voor inschrijving op de wachtlijst.

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels, de apotheek, theater en bibliotheek.  Er zijn 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart (B): als u zelf in de auto rijdt Passagierskaart (P): als u passagier bent in de auto Voorwaarden Bestuurderskaart (B): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet Passagierskaart (P): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet U heeft de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur te reizen. Aanvragen Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart neemt u contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Zie contact en openingstijden. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Goed om te weten Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart die u ontvangt is een Europese gehandicaptenparkeerkaart en is geldig in alle landen van de Europese Unie. Kosten € 65,05 voor de 1e keer aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 29,70 voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart

  • Asbest verwijderen

    Als particulier mag u maximaal 35 vierkante meter (m2) hecht gebonden (geen losse vezels) asbest verwijderen. U moet hier voor een sloopmelding indienen. U regelt dit online via het Omgevingsloket. U heeft DigiD nodig. Sloopmelding indienen Gebruik beschermingsmaterialen Voor het verwijderen van asbesthoudend materiaal heeft u minimaal nodig: Mondkapje type FFP3 of P3 Overschoentjes Veiligheidsbril Wegwerpoverall (ook wel Tyvek genoemd) Werkhandschoenen Beschermingsmaterialen zijn te koop bij bouwmarkten. Hoe werkt het Bij de gemeentewerf (Zuidersingel 2 in Eemnes) zijn een instemmingsformulier (dat wordt voorzien van een nummer en handtekening) en speciale asbest plastic zakken verkrijgbaar Het asbest moet u vervolgens dubbel inpakken Het ondertekende instemmingsformulier en de verwijderde asbest levert u in bij het recyclingstation in Baarn. Het ingepakte asbest moet u zelf in de daarvoor bestemde container leggen. Medewerkers van het recyclingstation mogen u daar niet bij helpen. Zie adres en openingstijden Meer informatie Overzicht van bedrijven die asbest mogen verwijderen via ascert.nl Meer informatie over asbest via Informatiepunt Leefomgeving Asbest in en om het huis via Mileucentraal.nl Op Asbestdakenopnul.nl vindt u meer informatie over de verwijdering van asbestdaken 

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan  die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn, vraag dan een vooroverleg aan. Bel de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. U betaalt altijd voor de aanvraag van de vergunning. De tarieven vindt u in de legesverordening. Nieuwe Omgevingswet Op 1 januari 2024 is in heel Nederland de Omgevingswet ingevoerd. De regels voor het aanvragen van een vergunning worden helder en inwoners kunnen makkelijk zien hoe hun aanvraag verloopt.

  • Betalen gemeentelijke belastingen

    U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U vindt de datum op uw aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingaanslag ook in 9 termijnen betalen (automatische incasso). Aanvragen, stopzetten of wijzigen Zie baarn.nl voor het aanvragen, stopzetten of wijzigen van een automatische incasso.  Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.

  • Rioolverstopping

    Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingsstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder.  Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente.  Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen.  Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol verkopen aanvragen.   Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen. Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.

  • Ja-Nee en Nee-Nee sticker

    Wilt u geen of geen ongeadresseerde reclame en huis-aan-huisbladen ontvangen, haal dan een gratis Ja-Nee of Nee-Nee-sticker op bij het gemeentehuis. U plakt de sticker op uw brievenbus. Zie contact en openingstijden. Er zijn 2 soorten stickers: Ja-Nee sticker: u krijgt geen reclame zonder adres in uw brievenbus, maar wel de huis-aan-huisbladen Nee-Nee sticker: u krijgt geen reclamefolders zonder adres en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus